Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 547
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/METH
Sagsnr.:
26636
Dato:
23. juni 2014
FVM 297
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændringer af tilladte monomerer og andre udgangsstoffer i fødevare-
kontaktmaterialer af plast - forslag til ændring af bilag I til Kommissionens forord-
ning (EU) nr. 10/2011 om fødevarekontaktmaterialer af plast (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer og optag af en række stoffer på bilag I
po-
sitivlisten, over tilladte monomerer og andre udgangsstoffer til fremstilling af plast til kontakt
med fødevarer. Der er ikke sundhedsmæssige betænkeligheder ved forslaget. Forslaget er i
overensstemmelse med øvrige kriterier i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
10/2011. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmark
og EU. Forslaget forventes sat til afstemning den 1. juli 2014. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til ændring af en række stoffer i bilag I til forordning (EF)
nr. 10/2011 om fødevarekontaktmaterialer af plast.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5 stk. 1, 11 stk. 3 og 12 stk.6 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1935/2004 af 27. oktober 2004 om materialer og
genstande bestemt til at komme i kontakt med fødevarer (herefter plastforordningen).
Forslaget skal behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-
resundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der
udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 1. juli 2014.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om
gennemførelsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383364_0002.png
Formål og indhold
Bilag I (positivlisten), til plastforordningen fastsætter hvilke monomerer og andre udgangsstof-
fer, der må anvendes til fremstilling af fødevarekontaktmateriale af plast. De enkelte stoffer på
plastforordningens bilag I har et entydigt referencenummer, som angivet i parentes i det føl-
gende.
I forslaget ændres den specifikke migrationsgrænse for phenol (241) på baggrund af en ny
vurdering af stoffet fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). I vurderingen
sætter EFSA det Tolerable Daglige Indtag, TDI, for stoffet ned fra 1,5 mg/kg kropsvægt/dag til
0,5 mg/kg kropsvægt/dag. Samtidig anbefaler EFSA, at det kun tillades at anvende 10 % af
TDI’en til bidrag fra fødevarekontaktmaterialer,
for at tage højde for eksponering for phenol fra
andre kilder. Derfor sætter migrationsgrænsen ned fra 60 mg/kg fødevare til 3 mg/kg fødeva-
re.
Forslaget indebærer en række andre præciseringer, om-grupperinger og udvidelser for en
række stoffer på positivlisten stoffernes effekt på menneskers sundhed. Det drejer sig om stof-
ferne i tabel 1.
Tabel 1. Andre ændringer i forslaget.
Navn
Vinsyre
1,4-Butandiolformal
1,4:3,6-dianhydrosorbitol
FKM referen- Ændring
ce nummer
161
Ændring af navnet.
344
Fejl i den specifikke migrationsgrænse (SML) rettet
og indholdsgrænse for stoffet slettet.
364
Udvidet anvendelse fra kun at måtte anvendes
som co-monomer i polyestertypen poly(ethylen-
co-isosorbidterephthalat) til at måtte anvendes i
produktionen af visse andre polyestertyper. Sam-
tidig må en af de nye typer polyester ikke anven-
des til fødevarer med et alkohol indhold over 15%
410
Udvidet anvendelse med stoffets nanoform.
713
Præcisering af, at stoffet dækker begge CAS num-
re.
799
Præcisering af, at indholdet af ethylen oxid, som
fastsat i renhedskriterierne for i tilsætningsstoffer
skal, overholdes.
880
Ændring af stoffets kemiske CAS nummer.
Kaolin
Aktivt kul
Polyethylenglycol(EO = 1-
50)estere af lineære og for-
grenede (C 8 -C 22) alkoholer
Fedtsyrer (C8 -C22), esterifi-
ceret med pentaerythritol og
(881) 2,2,4,4-
tetramethylcyclobutan-1,3-
diol.
Derudover optages følgende nye stoffer optages på bilag I (FKM reference nummer angivet i
parentes):
(859) (butadien, ethylacrylat, methylmethacrylat, styren) copolymer krydslinket med
divinylbenzen, (903) 2H-perfluor-[(5,8,11,14-tetramethyl)-tetraethylenglycol ethylpro-
pylether
(969) ethylenvinyl acetatcopolymer voks, (998) (butadien, ethylacrylat, methyl-
methacrylat, styren) copolymer ikke krydslinket
(1017) polyglycerol
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383364_0003.png
(1043) (butadien, ethylacrylat, methylmethacrylat, styren) copolymer krydslinket med
1,3-butandioldimethacrylat.
Alle nye stoffer er vurderede af EFSA, og anvendelsen i fødevarekontaktmaterialer af plast,
med de fastsatte restriktioner, er sundhedsmæssigt acceptabelt.
Stofgruppen (725) polyethylenglycol (EO = 2-6)monoalkyl(C16-C18) ether slettes af bi-
lag I, da stofgruppen er dækket af stofgruppen (799) polyethylenglycol (EO= 1-50)
ethere af lineære og forgrenede primære (C8-C22) alkoholer.
Kommissionen finder, at anvendelsen af stofferne er i overensstemmelse med kriterierne fast-
sat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1935/2004 af 27. oktober 2004 om mate-
rialer og genstande bestemt til at komme i kontakt med fødevarer, som er:
- at de ikke må afgives i mængder, der kan frembringe fare for menneskers sundhed,
- at de ikke må ændre fødevarens sammensætning
- at de ikke må forringe fødevarens smag eller lugt.
Såfremt forslaget vedtages, vil ændringerne finde anvendelse på 20. dagen efter offentliggø-
relsen. Dog må produkter, der er fremstillet før ændringen træder i kraft, lovligt sælges indtil
12 måneder efter ændringerne er trådt i kraft. Produkterne må herefter være må markedet,
indtil lager er opbrugt.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1935/204 af 27. oktober 2004 om materialer og genstande bestemt til at komme i kontakt
med fødevarer.
I medfør af forordningen er der specifikke regler for fremstilling af plast til kontakt med føde-
varer i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 10/2011 om fødevarekontaktmate-
rialer af plast.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes
heller ikke at have administrative eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Der kan være tale
om mindre erhvervsmæssige konsekvenser som følge af omstillingsomkostninger.
DTU Fødevareinstituttet har udtalt, at de foreslåede ændringer ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmark
og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Landbrug & Fødevarer
henholder sig til EFSA’s vurdering af de pågældende stoffer i forslaget.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at det er vigtigt at sikre harmoniserede regler for føde-
varekontaktmaterialer, og at anvendelsen af stofferne er i overensstemmelse med kriterierne
fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1935/2004 af 27. oktober 2004 om
materialer og genstande bestemt til at komme i kontakt med fødevarer, som er:
- at de ikke må afgives i mængder, der kan frembringe fare for menneskers sundhed,
- at de ikke må ændre fødevarens sammensætning
- at de ikke må forringe fødevarens smag eller lugt.
Disse kriterier vurderes at være opfyldt for de pågældende monomerer og andre udgangsstof-
fer for plast, og regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Regeringen noterer med tilfredshed, at anvendelse og migration af phenol tager specifikt hen-
syn til andre kilder til det samme stof. Dette er i overensstemmelse med Danmarks generelle
ønske om at reducere befolkningens udsættelse for phenol, som for eksempel kommer til ud-
tryk i Miljøstyrelsens arbejde med stoffer på Listen Over Uønskede Stoffer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-
lemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4