Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 524
Offentligt
1381820_0001.png
11. juni 2014
J.nr. 14-2686186
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 562 af 15. maj 2014 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Finn Sørensen (EL).
Morten Østergaard
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381820_0002.png
Spørgsmål
Dagbladet Information har den 12. maj 2014 dokumenteret, at regeringen alligevel ikke
administrerer udbetalingen af børnecheck i overensstemmelse med regeringens egen op-
fattelse af EU-reglerne, idet en større gruppe EU-borgere
herunder danske statsborgere
ikke kan få fuld børnecheck, da de ikke opfylder optjeningskravet i den lovgivning, som
blev vedtaget af VKO-partierne i 2010. Ministeren bedes forklare, hvorfor man ikke ad-
ministrerer i overensstemmelse med egen opfattelse af EU-retten for disse borgeres ved-
kommende, og hvad man vil gøre for at undgå forskelsbehandling af EU-borgere i for-
hold til børnecheck.
Svar
Retten til børnecheck og børnetilskud er blandt andet betinget af, at optjeningsprincippet
er opfyldt.
Optjeningsprincippet går ud på, at mindst en af de personer, der har forsørgelsespligten
over for barnet, har haft bopæl eller beskæftigelse her i riget i mindst 2 år inden for de
seneste 10 år forud for den periode, udbetalingen vedrører, dog således at man kan få
udbetalt henholdsvis 25 pct., 50 pct. og 75 pct. af de pågældende ydelser, hvis man inden
for de seneste 10 år har haft bopæl eller beskæftigelse her i riget i henholdsvis 6, 12 og 18
måneder (det såkaldte optjeningsprincip).
Ved anvendelsen af optjeningsprincippet gælder sammenlægningsprincippet i forordning
nr. 883/04 om koordinering af sociale sikringsydelser, hvorefter der skal medregnes peri-
oder tilbagelagt efter andre EU/EØS-landes lovgivning.
Sidstnævnte er den ændrede anvendelse af optjeningsprincippet, som regeringen meddelte
sidste sommer, og som førte til Skrivelse nr. 9353 fra Social- og Integrationsministeriet og
Skatteministeriet til Udbetaling Danmark
om Ӯndret
administration og genoptagelse af
sager afgjort i henhold til lov nr. 1609 af 22. december 2010 om ændring af lov om en
børnefamilieydelse, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov
om et indkomstregister”.
Det er således vigtigt at understrege, at optjeningsprincippet fortsat gælder
også for
danskere og EU/EØS-borgere
men under iagttagelse af sammenlægningsprincippet.
Alle nyansøgninger vedrørende børnecheck og børnetilskud er således siden 9. juli 2013
administreret i overensstemmelse med anmodningen om ændret praksis fra Skattemini-
steriet og det daværende Social- og Integrationsministerium.
For så vidt angår de ydelsesmodtagere, der modtog en reduceret ydelse på tidspunktet for
genoptagelsesanmodningen fra Skatteministeriet og det daværende Social- og Integrati-
onsministerium, har Udbetaling Danmark oplyst, at sagsbehandlingsprocessen har været
tilrettelagt således, at ydelsesmodtageren er forblevet på den nedsatte ydelse, indtil der i
forbindelse med genoptagelsessagen er taget stilling til, om der har været perioder tilbage-
lagt efter en anden medlemsstats lovgivning, som skal medregnes.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381820_0003.png
I øvrigt har personerne optjent ret til en højere ydelse i løbet af den tid, som Udbetaling
Danmark har behandlet genoptagelsessagerne. Hvis ydelsesmodtageren således fik 25 pct.
i juli 2013, får ydelsesmodtageren i dag 50 pct. eller 75 pct. ydelse afhængig af, hvornår
optjeningen startede. Hvis det som følge af sagsbehandlingen af genoptagelsessagen viser
sig, at ydelsesmodtageren har været berettiget til højere ydelse, vil ydelsesmodtageren få
højere ydelse med tilbagevirkende kraft.
Side 3 af 3