Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 516
Offentligt
1381051_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr.
MST- 519-00087
Ref. frape
Den 6. juni 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Rådets direktiv om etablering af fælles
metode til vurdering af støj
Komitésag
1. Resumé
Formål: EU-Kommissionens forslag har til formål at definere fælles
retningslinjer for, hvordan man beregner støjbelastningen af boliger i
forbindelse med, at medlemslandene hvert femte år skal kortlægge støjen i de
største byområder og for større veje og jernbaner samt større lufthavne og
virksomheder.
Indhold: EU-Kommissionen har foreslået
metoden, ”NMPB”,
som en ny fælles
europæisk beregningsmetode for kortlægning af støj.
Forslaget skal til afstemning i støjkomitéen den 17. juni 2014.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser for miljøbeskyttelsesniveauet.
Forslaget vil kræve en ændring af bekendtgørelsen om kortlægning af ekstern
støj.
Regeringens generelle holdning er, at regeringen arbejder for en metode, der
ligger så tæt op ad den nuværende Nord2000 beregningsmetode som muligt.
Regeringen finder det positivt, at der etableres en fælles europæisk
beregningsmodel og agter at stemme for Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen fremsendte den 28. maj 2014 forslag til Rådets direktiv om
etablering af fælles metode til vurdering af støj. Medlemslandene skal stemme om
forslaget den 17. juni 2014. Forslaget har hjemmel i direktiv 2002/49/EF om
vurdering og styring af ekstern støj artikel 6 stk. 2, hvorefter EU-Kommissionen
fastlægger de fælles vurderings-metoder til bestemmelse af Lden og Lnight ved en
revision af direktivets bilag II om vurderingsmetoder til bestemmelse af
støjindikatorer.
I henhold til artikel 6 stk. 2 i direktiv 2002/49/EF og i overensstemmelse med
artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF vedtages forslaget efter
forskriftprocedure med kontrol (1999/468/EF art. 5a) i støjkomitéen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381051_0002.png
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentet
og Rådet til kontrol af, at EU-Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af
sine beføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis
de ikke gør det, udsteder EU-Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret
flertal ved afstemningen i komitéen, forelægger EU-Kommissionen sagen for
Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet herom. Hvis Rådet vedtager
forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen, kan EU-Kommissionen
vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget med kvalificeret flertal,
vedtages det ikke.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at definere fælles retningslinjer for, hvordan man beregner
støjbelastningen af boliger i forbindelse med, at medlemslandene hvert femte år
skal kortlægge støjen i de største byområder og for større veje og jernbaner samt
større lufthavne og virksomheder.
EU-Kommissionens har i forhold til valget af en ny fælles metode til vurdering af
støj arbejdet med tre forskellige beregningsmetode: 1) en avancerede metode, som
er udviklet i et samarbejde mellem EU-medlemsstaterne, og som er meget lig den
danske Nord2000, som er udviklet i samarbejde med de nordiske lande;2) en
simpel metode, ISO 9613-2, og 3) en metode der ligger i mellem, NMPB. I forslaget
til Rådets direktiv har EU-Kommissionen valgt NMPB som fælles metode til
vurdering af støj.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Støjdirektivet 49/2002/EF er implementeret i dansk lovgivning via den danske
bekendtgørelse nr. 1309 af 21. december 2011 om kortlægning af ekstern støj og
udarbejdelse af støjhandlingsplaner.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil bekendtgørelsen om kortlægning af ekstern støj
og udarbejdelser om handlingsplaner skulle revideres. Forslaget skal
implementeres senest den 31. december 2015 og træde i kraft senest den 1. januar
2019.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Introduktionen af en ny metode vil ikke have væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser i staten, regioner eller kommuner.
Miljøstyrelsen skal bruge personaleressourcer på implementeringen af direktivet
samt udarbejdelse af vejledning. Udgifterne afholdes inden for Miljøministeriets
eksisterende ramme.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Det vurderes, at introduktionen af en fælles
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381051_0003.png
vurderingsmetode vil være udgiftsneutral for erhvervslivet, herunder berørte
konsulenter, rådgivere og programudviklere. Samtidig skønnes det, at
konkurrencen blandt danske programudviklere og udviklere i hele EU vil øges, når
softwaren for den fælles vurderingsmetode gives fri.
Beskyttelsesniveau:
Det vurderes, at forslaget ikke vil føre til et ændret beskyttelsesniveau.
Det kan ikke siges med sikkerhed, om den foreslåede beregningsmetode vil over-
eller underestimere støjen under givne betingelser og dermed i sidste ende heller
ikke, om Kommissionens forslag vil ændrer på antallet af boliger, der defineres
som støjbelastede, som følge af, at støjudbredelsesområdet ændrer sig.
Forslaget indebærer, at der i Danmark skal bruges en anden beregningsmetode
end den, der har været anvendt ved de to foregående støjkortlægninger, hvilket
indebærer, at resultaterne ikke er umiddelbart sammenlignelige. Metoden er
herudover forskellig fra den metode, der anvendes i myndighedernes
planlægningsbrug til at vurdere støjbelastningen ved udlægning af boligområder i
forhold til givne støjkilder.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget fra den 3. juni 2014 til den
4. juni 2014.
Der blev modtaget et høringssvar fra Danske Havne.
Danske Havne
Danske Havne spørger til hvordan holdningen kan være, at Danmark stemmer for
en ny metode og så alligevel forventer at bibeholde den eksisterende metode til
brug for planlægningen? Danske Havne ser et behov for, at miljømyndighederne
bliver mere skarpe på konsekvenserne ved at skifte metode.
Danske Havne noterer sig, at det er Miljøstyrelsens opfattelse, at der ikke vil være
væsentlige hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet og anfører, at en vurdering af konsekvenserne i forhold til
planlægning kunne være ønskelig. Først derefter kan der vel gives en vurdering af
beskyttelsesniveauet og konsekvenser i forhold til planlægning.
Danske Havne forstår, at der, som følge af aftale mellem KL, Miljøministeriet og
Erhvervsministeriet, er indgået aftale om et kommende udvalgsarbejde som følge
af Virksomhedsforrums forslag 17 om støjregler. Det bør overvejes om forslag til
støjdirektiv skal inddrages i dette arbejde.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for en beregningsmodel, der ligger så tæt som muligt op ad
den eksisterende Nord2000 model og finder umiddelbart, at den valgte metode er
mindre nuanceret end den beregningsmodel, der i dag anvendes i Danmark. Da
direktivet kun fastsætter, at metoden skal anvendes ved den 5-årlige strategiske
EU-kortlægningen af støj, forventer Danmark at bibeholde den eksisterende
metode til brug for myndighedernes planlægning af boligområder, anlæg af veje og
jernbaner etc.
dvs. til formål som direktivet ikke omfatter. Dette kan rumme en
kommunikativ udfordring i forhold til borgerne.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381051_0004.png
EU-Kommissionens vurderinger, som baserer sig på en gennemsnitsbetragtning af
18 testcases, indikerer, at resultaterne ved brug af metoden ikke afviger væsentligt
fra resultaterne af den metode, der anvendes i Danmark i dag. På det foreliggende
grundlag kan det dog ikke siges med sikkerhed, om den nye beregningsmetode vil
over- eller underestimere støjen under givne betingelser og dermed i sidste ende
heller ikke, om beregningsmetoden ændrer på antallet af boliger, der defineres
som støjbelastede, som følge af at støjudbredelsesområdet ændrer sig.
Regeringen finder, at en fælles europæisk beregningsmodel rummer en række
perspektiver i forhold til at skabe et sammenligneligt grundlag for det arbejde, der
iværksættes på europæisk plan i forhold til støjbekæmpelse, og samlet set kan
regeringen acceptere forslaget og agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4