Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 503
Offentligt
1379762_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
11. juni 2014
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 15/5-14
Til brug for Europaudvalgets møde torsdag den 12. juni 2014, hvor fødevare-
ministeren forelægger sager vedr. rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16.-17.
juni 2014, fremsendes til udvalgets orientering foreløbigt referat af Europaud-
valgets møde den 15. maj 2014, hvor fødevareministeren forelagde en sag til
forhandlingsoplæg om landingsforpligtelsen, KOM (2013) 0889.
Med venlig hilsen
Mette Nielsen,
Det Internationale Sekretariat
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FO
1. Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om ændring af Rådets
forordning (EF) nr. 850/98, (EF) nr. 2187/2005, (EF) nr. 1967/2006, (EF) nr.
1098/2007, (EF) nr. 254/2002, (EF) nr. 2347/2002 og (EF) nr. 1224/2009 for så vidt
angår landingsforpligtelsen og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1434/98
-
Tidlig forelæggelse
KOM (2013) 0889
Rådsmøde 3314 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Fødevareministeren:
Det første punkt er en tidlig forelæggelse af forslaget om gennem-
førelse af udsmidsforbuddet i EU’s fiskerilovgivning. Formandskabet forventes her i be-
gyndelsen af juni at forsøge at fastlægge en holdning i Rådet. Derefter skal Europa-
Parlamentet have fastlagt sin holdning. Det er et forslag, som er meget teknisk, men som
også har stor betydning for, at vi kan få gennemført udsmidsforbuddet i praksis både i
forhold til kontrol og tekniske bestemmelser. Det hænger også sammen med udsmids-
planerne. Det er vigtigt, at vi sikrer enkle regler, som er til at overholde og kontrollere. Det
gælder særlig i forhold til opbevaringen af fangster ombord på fartøjerne. Der har vi en
række punkter, som vi skal have løst. Desuden bør havdageordningen i Østersøen fjer-
nes helt. Derudover bør fartøjer, som anvender kamera, undtages fra indsatsbegræns-
ninger i alle områder.
Vi arbejder for at reducere mindstemålet for torsk i Østersøen fra 38 til 35 cm og for at
fjerne mindstemålet for pelagiske bestande – enten i det her forslag eller i udsmids-
planerne for Østersøen og for pelagiske bestande. Når det kommer til fisk beskadiget af
sæler, skal der også findes en løsning i det her forslag eller i udsmidsplanerne.
Som I kan høre, er der flere problemstillinger, som skal løses. Derfor presser vi også på
for at komme videre i forhandlingerne af både det her forslag og de konkrete udsmidspla-
ner.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side tilslutter sig forslaget
eller et kompromisforslag, der kan opnås enighed om, idet man arbejder for
-
at gennemførelsen af landingsforpligtelsen vil føre til et praktisk velfungerende ud-
smidsforbud. Det vil sige, at regeringen vil arbejde for, at Rådet i en overgangs-
periode kan fastsætte en fuld kvotetilskrivning, der passer til fiskerimønsteret, indtil
den videnskabelige rådgivning er på plads
at reglerne bliver enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive, herunder
o
at reglerne om opbevaring om bord på fartøjerne skal være praktisk håndter-
bare, at den nuværende 50 kg-bagatelgrænse for logbogsregistreringer op-
retholdes, og
o
at udløsningsfaktoren for registrering af fangster, som opbevares i løs vægt
ombord på fiskefartøjerne, ændres, f.eks. til en procentgrænse
-
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
at havdageordningen i Østersøen fjernes, og at fartøjer, som anvender kamera, kan
undtages fra fiskeriindsatsbegrænsninger i alle områder, og
at den bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelse for torsk i Østersøen reduce-
res til 35 cm, og at størrelserne fjernes for pelagiske bestande – enten i dette for-
slag eller i de respektive udsmidsplaner.
-
Men det er som sagt alene Rådets holdning, derefter skal der forhandles et kompromis
med Europa-Parlamentet.
Nikolaj Villumsen
meddelte, at Enhedslisten støtter en reduktion af udsmid og dermed
også ministerens forhandlingsoplæg. Han opfordrede til, at man fra dansk side arbejder
på at fremme det kystnære fiskeri i stedet for at forbedre en smule på det mere skadelige
fiskeri.
Pia Adelsteen
forstod, at ingen har interesse i at smide fisk ud i havet igen. Hun var dog
bekymret for, at dem, der lavede reglerne, ikke kender til håndteringen af fisk. I samleno-
tatet stod der, at det skal være praktisk håndterbart at opbevare døde fisk på bådene.
Hvilken praktisk betydning vil forslaget have for opbevaring af fisk på bådene? Hvilken
betydning vil det have for kvoterne? Danmarks Fiskeriforening gav i høringssvaret udtryk
for en bekymring for, at fiskerne inden fangst skal sikre sig en tilstrækkelig kvote. Hun
kunne godt forestille sig, at det vil give en masse administrativt bøvl, for hvem ved, hvor
meget der bliver fisket op.
Thomas Danielsen
gav udtryk for Venstres skuffelse over, at regeringen ikke imødekom
hovedformålet med et discardforbud, nemlig at gøre det mindre bureaukratisk og simpelt
at være fisker. Venstre havde også fremført problematikken under tidligere landbrugsmi-
nistre, men måtte konstatere at det nuværende forslag ikke tog højde for den. Trods
løbende dialog med Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri forstod han nu på
ministeren, at Venstres ønsker ikke ville blive imødekommet, på trods af at der var tale
om simple ting, som ikke går ud over det bæredygtige fiskeri. Der er for mange skrive-
bordsløsninger, og Venstre vil gerne undgå et regelsæt, som fiskerne tvinges til at over-
træde, fordi det er praktisk umuligt at overholde. Venstre havde håbet, at der kunne for-
handles om sagen, men måtte nu meddele, at partiet ikke kunne støtte mandatet i dets
nuværende form.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mette Bock
mente, at intentionen om at undgå udsmid var god. Dog så forslaget nu ud til
at medføre større administrative byrder og økonomiske omkostninger for fiskerne. Liberal
Alliance kunne dermed ikke støtte et strammende initiativ og udtrykte sig derfor imod
ministerens forhandlingsoplæg.
Fødevareministeren
takkede for Enhedslistens støtte. Til Thomas Danielsen sagde han,
at han i forhold til Venstres tidligere mandatgivninger var overrasket over, at de var
grundlæggende uenige. Regeringen er ikke enig i, at hovedformålet med et discardforbud
er at lette livet for fiskerne. Det handler også om bæredygtighed. Samtidig fremhævede
ministeren, at regeringen lægger sig i selen for at gøre fiskeriet så administrerbart som
muligt og er i dialog med fiskere. Ministeren ville tage til efterretning, at Venstre og måske
resten af oppositionen havde om ikke en ændret linje så i hvert fald en linje, som ministe-
ren ikke delte.
Svaret til Pia Adelsteen lød, at regeringen arbejder for fuld kvotetilskrivning.
Thomas Danielsen
forstod, at formålet med forslaget var et discardforbud, men fremhæ-
vede, at hovedforudsætningen for fiskerne var, at systemet gøres mere smidigt, mindre
bureaukratisk, og at fuldt dokumenteret fiskeri skal resultere i mere tillid. Hvis man ikke
ved fuldt dokumenteret fiskeri kan have tillid til fiskerne, vidste han ikke, hvornår det så
ville blive muligt. Ministeren sagde, at Venstre havde været positive i forbindelse med
tidligere mandater, men Thomas Danielsen fremhævede, at Venstre i diskussionerne
havde påpeget en lang række elementer, der ikke var blevet taget hensyn til. Regeringen
har ikke imødekommet fiskerierhvervet. Man skal sikre bæredygtigt fiskeri og bedre kon-
trol, men det var kontraproduktivt, at hovedforudsætningen for, at dansk fiskeri gik positivt
ind i sagen, ikke var blevet imødekommet. Hvis ministeren agtede at få en bred opbak-
ning, kunne det være hensigtsmæssigt at invitere til forhandlingen inden præsentationen
af et forslag. Nu hed det sig, at hvis man ikke kunne acceptere det, kunne man ikke være
med i det videre forløb.
Pia Adelsteen
ville gerne have svar på sine tre konkrete spørgsmål. Hvilken betydning
har forslaget for kvoter, opbevaring af fisk og sikring af kvoter inden fangst? Hvis hoved-
formålet var bæredygtighed, kunne ministeren så forklare, hvordan det kan give flere fisk,
at man i stedet for at smide døde fisk ud i havet, tager dem ind på land via en landnings-
forpligtelse.
Fødevareministeren
svarede Pia Adelsteen, at hvis fisk bliver smidt ud i havet igen, vil
de ofte dø, men tager man dem ind, bliver de brugt til noget. Efter hans opfattelse havde
Dansk Folkeparti støttet op om den tankegang hele vejen igennem. Hvad angik hendes
spørgsmål om håndtering i forhold til opbevaring, forklarede ministeren, at på fartøjer
over 12 meter skal alle fangster under mindstemål opbevares adskilt fra fangster over
mindstemål. Der vil ikke længere være krav om særskilt opbevaring efter art i fangster
under mindstemål, og for fangster med mere end 80 pct. pelagiske arter eller industriarter
er der ikke krav om separat opbevaring af fangster henholdsvis over og under mindste-
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mål. Hvad angår fartøjsførerens forpligtelser til at have de nødvendige kvoter forud for
fangsten gælder, at han skal bestræbe sig på at råde over tilstrækkelige kvoter til at dæk-
ke den sandsynlige fangst. Fiskeren kan bruge puljesystemet med en omsættelig fiske-
kvote til at skaffe sig supplerende kvoter. Det betyder, at han kan bytte sig på plads, hvis
der er behov for det – f.eks. hvis han mangler kvoter på den sidste fangsttur.
Hvad angår kvotetilskrivning, svarede ministeren Pia Adelsteen, at den nye grundforord-
ning indeholder bestemmelse om, at når udsmidsforbuddet indføres, fastsættes kvoterne,
så de afspejler fangsterne. Den videnskabelige rådgivning fra ICES, Det Internationale
Havundersøgelsesråd, vil fremadrettet tage højde for dette. Datagrundlaget er dog ikke
komplet, og for visse fiskerier skal det forbedres, i takt med at alle fisk skal ilandbringes.
Indtil ICES-rådgivningen er fuldt tilpasset, kan det derfor være nødvendigt, at Rådet i en
kortere overgangsperiode politisk fastsætter en lidt højere kvote.
Til Thomas Danielsen sagde ministeren, at der ikke var meget andet at gøre end at tage
Venstres holdning til efterretning og anerkende, at Thomas Danielsen sidst i sit indlæg
dog havde nævnt ordet bæredygtighed. Det kunne være, at Venstre og regeringen kunne
finde hinanden på nogle områder.
Pia Adelsteen
havde forstået det således, at hvis man fanger fisk, der er for små, kan
man godt proppe dem i samme rum – ellers deler man efter art. Kunne det lade sig gøre
rent praktisk ude på en fiskekutter? Et andet spørgsmål gik på reglen om at sikre sig en
kvote, inden man tager ud og fanger. Man tager typisk ud for at fange en bestemt type
fisk, men ender med at have nogle bifangster med hjem også. Dem får man nu en lan-
dingsforpligtelse til. Har man som fisker mulighed for at vide, hvilken bifangst man får
med, så man kan sikre sig kvoterne på forhånd? Hvis nej, giver det ingen mening at stille
den slags krav. Dansk Folkeparti har altid støttet bæredygtighed og bakket op om, at man
ikke skal fange flere fisk, end at fiskebestandene kan bevare sig selv. Men kan man mid-
lertidigt fastsætte en højere kvote, når man inden for nogle arter ikke har en anbefaling
om, hvor stor kvoten må være? Når man fanger fisk og får en bifangst, er fiskene så døde
eller levende, når de smides ud igen?
Fødevareministeren
svarede, at nogle fisk vil være døde, nogle vil være levende og de
beskadigede vil senere dø. I forhold til kvoter pointerede ministeren, at hvis ikke man kan
regne med, at fiskerne har en nogenlunde fornemmelse for fangststørrelser, vil det være
svært. Dog var han enig i, at når man har at gøre med naturen, kan man ikke altid vide,
præcis hvilke fisk der bliver fisket op. Derfor var der gode muligheder for at bytte sig på
plads f.eks. når man skal have det sidste træk og er tæt på at have opfyldt kvoten. Mini-
steren fremhævede, at det dog ikke var blevet fremhævet af fiskerne som et reelt pro-
blem, fordi det kræver, at man er meget tæt på at nå loftet for kvoten og samtidig har et
virkelig godt træk. For FKA-fartøjer gælder det, at hvis de mangler kvoter, kan fartøjsføre-
ren ringe til sin puljemanager og få den fornødne kvote. Hvad angår IOK-fartøjer, har
man også mulighed for inden for 48 timer at handle sig på plads via kvotebytte. Ministe-
ren mente, at det var administrerbart.
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fagfolk har vurderet, at sorteringen kan finde sted på fiskekutterne. Han mindede i øvrigt
om, at fiskepuljer administreres af fiskerne selv. Han bekræftede, at de midlertidige kvo-
ter opretholdes, indtil det videnskabelige grundlag for en politisk fastsættelse foreligger.
Thomas Danielsen
indvendte, at den problematik, Pia Adelsteen rejste, kun var en lille
del af problemet. Det var korrekt, at hvis man fisker mere end kvoten tilskriver, kan man
tilkøbe sig overfiskeri. Tidligere smed man undermålere ud. Det må fiskere ikke mere,
sagde ministeren nu, men skulle tage dem med på land. Det ville Thomas Danielsen ikke
kalde en fuld tilskrivning af kvote. Ville ministeren?
Pia Adelsteen
sagde, at det var muligt, at fiskerne er dygtige til at vide, hvilken slags fisk
de får i deres net, men at der jo sker ting i naturen, som man ikke selv er herre over. Med
en landingsforpligtelse giver det god mening at tage døde fisk med ind i stedet for at smi-
de dem ud, men for hende at se blev fiskerne nu straffet for at slæbe fisk med ind. Hun
havde svært ved at se, at det giver bedre bæredygtighed at tage fisk med på land – det
giver muligvis flere spisefisk, men da ikke flere fisk i havet. Dansk Folkeparti kunne ikke
støtte ministerens mandat.
Nikolaj Villumsen
bad ministeren bekræfte, at der er langt færre problemer med udsmid
i det kystnære fiskeri. Var ministeren enig med Enhedslisten i, at det kystnære fiskeri bør
fremmes som den mest bæredygtige form for fiskeri?
Fødevareministeren
bekræftede, at udsmiddet generelt var mindre i garnfiskeri tæt på
kysten. Han understregede over for Pia Adelsteen og Thomas Danielsen, at regeringen
arbejder for fuld tilskrivning af discard, og hvis fiskeren har mere discard og dermed fan-
ger mere, end han må, må han bringe puljen i spil. Generelt mente ministeren, at den
tekniske øvelse, som Venstre brugte som et figenblad for ikke at støtte forhandlingsop-
lægget, i virkeligheden ikke udgjorde noget problem. Fiskerne er blevet spurgt, og det
viser sig, at de er i stand til at ramme kvotemængder. Hvis de en sjælden gang imellem
ikke gør det, er der mulighed for puljer.
Formanden
ønskede at samle op på mandatgivningen og spurgte, hvem der talte på
vegne af Det Konservative Folkeparti.
Thomas Danielsen
sagde, at Venstre var blevet bedt om at tale på vegne af Det Kon-
servative Folkeparti, der var imod ministerens forhandlingsoplæg.
Formanden
konkluderede, at der ikke var et flertal imod ministerens forhandlingsoplæg,
idet kun Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance havde
ytret sig imod det.
6/6