Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 494
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/RENS
Dep sagsnr.: 26429
Den 6. juni 2014
FVM 289
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne benfuracarb,
carbaryl, carbofuran, carbosulfan, furathiocarb, procymidon og profenofos i el-
ler på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til pesticid-
rammeforordning nr. 396/2005 for syv aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af
animalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier på
baggrund af revurdering af stofferne benfuracarb, carbaryl, carbofuran, carbosulfan,
furathiocarb, procymidon og profenofos. Revurderingerne betyder, at en række
maksimalgrænseværdier sættes ned. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte
stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter. Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité
for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 12.
13. juni 2014. En vedtagelse
af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen
kan derfor støtte forslaget. Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere
for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til forordning nr.
396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv
91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen ved-
tager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378636_0002.png
2
Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 12. - 13. juni 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,
der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende
restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-
værdier i bilag III.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378636_0003.png
3
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II, III og V ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne benfuracarb, carbaryl, carbofuran, carbosul-
fan, furathiocarb, procymidon og profenofos. For disse stoffer foreslås maksimalgrænse-
værdierne ændret som konsekvens af en revurdering af stofferne. I forslaget behandles
carbofuran, carbosulfan, benfuracarb og furathiocarb under ét (anført som carbofuran),
hvilket skyldes, at carbosulfan, benfuracarb og furathiocarb under den analytiske proces
delvist omdannes til carbofuran.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hver-
ken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-
grænseværdi. Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektions-
grænsen, overføres til bilag V.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat ned.
Grænseværdier som følge af revurdering af stofferne:
For carbaryl sættes maksimalgrænseværdien ned for hele hovedgruppen for te,
kaffe, urteudtræk og kakao. Dog undtages te (tørrede blade og stilke),
kaffebønner, kakaobønner (gærede og tørrede) og karob (johannesbrød) fra
forslaget, da den samme grænseværdi i forvejen er gældende for disse fødevarer.
For carbofuran sættes maksimalgrænseværdien ned for appelsiner, mandariner,
solsikkefrø og rapsfrø.
For procymidon sættes maksimalgrænseværdien ned for hele hovedgruppen for
te, kaffe, urteudtræk og kakao. Dog undtages te (tørrede blade og stilke),
kaffebønner, kakaobønner (gærede og tørrede) og karob (johannesbrød) fra
forslaget, da den samme grænseværdi i forvejen er gældende for disse fødevarer.
For profenofos sættes maksimalgrænseværdien ned for blomster af kamille,
hibiscus, jasmin (hyldeblomst), lind og øvrige blomster. Endvidere sættes
grænseværdien ned for hele undergruppen af blade og rødder.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378636_0004.png
4
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer, som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at det for alle stoffer i for-
slaget gælder, at da de enten ikke er godkendt til brug eller kun i enkelte afgrøder, vil
eksponeringen for stofferne være minimal, og det vurderes på denne baggrund, at risi-
koen for kombinationseffekter ikke vækker sundhedsmæssig bekymring.
Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af mak-
simalgrænseværdier vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæs-
sigt acceptabel.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) har foretaget en risikovurdering af de pågældende grænseværdier. Landbrug og Fø-
devarer henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurderin-
ger og har ikke yderligere bemærkninger til forslaget..
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.