Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 479
Offentligt
1376441_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
28. maj 2014
Kontor:
Færdselskontoret
Sagsbeh: Marianne Møller Halk-
jær
Sagsnr.: 2014-0030-2205
Dok.:
1165273
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1007 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 479: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1007 om at redegøre for den videnskabelige baggrund for indførelse af kravet i kørekortbekendtgørelsens bilag 2, afsnit F, pkt. 11, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 1007 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren
redegøre for den videnskabelige baggrund for
indførelse af kravet i kørekortbekendtgørelsens bilag 2, afsnit
F, pkt. 11, om at der skal være en anfaldsfri og medicinfri pe-
riode på 10 år?”
Svar:
De helbredsmæssige betingelser for, at der kan udstedes eller fornyes kø-
rekort, herunder kravene til personer med epilepsi, som ønsker kørekort til
gruppe 2-køretøjer, fremgår af kørekortbekendtgørelsens bilag 2, afsnit F,
nr. 11. Der henvises herom til Justitsministeriets besvarelse af 19. februar
2014 af spørgsmål nr. 168 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af nærværende
spørgsmål indhentet en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, der har oplyst føl-
gende:
”Der er ikke foretaget nogen særlig dansk
analyse af den vi-
denskabelige baggrund for indførelse af kravet om, at Gruppe
2-førere skal have en anfaldsfri og medicinfri periode på 10 år.
De danske regler er baseret på de omfattende videnskabelige
udredninger der er foretaget i forbindelse med udarbejdelsen af
EU’s regler vedrørende kørekort og epilepsi.
I EU’s rapporter om emnet defineres epilepsi som en tilstand,
hvor en person har haft to eller flere epileptiske krampetilfælde
inden for fem år.
Udgangspunktet i reglerne i EU-direktivet er, at for store køre-
tøjer skal risikoen for et epileptisk anfald være under 2 % per
år (på engelsk: COSY: The Chance of an Occurrence of a
Seizure in the next Year).
Der er ud fra den videnskabelige litteratur estimeret, at halvde-
len af de krampetilfælde, der sker under kørsel i et lille køretøj,
medfører en ulykke. For store køretøjer er det vurderet, at risi-
koen er 80 %.
Personer med epilepsi, som er i behandling, anses for at have
en vedvarende forhøjet risiko for epileptiske anfald. Ved effek-
tiv behandling kan risikoen for krampetilfælde reduceres væ-
sentligt og nå ned på et niveau, hvor det findes acceptabelt, at
man fører Gruppe 1-køretøjer. Det er derimod slet ikke muligt
at nå ned på en risiko for et epileptisk anfald på under 2 % per
2
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 479: Kopi af REU alm. del - svar på spm. 1007 om at redegøre for den videnskabelige baggrund for indførelse af kravet i kørekortbekendtgørelsens bilag 2, afsnit F, pkt. 11, fra justitsministeren
1376441_0003.png
år. Derfor anses det ikke for forsvarligt at føre store køretøjer
(Gruppe 2), hvis ansøger fortsat er i behandling med forebyg-
gende medicin.
I nogle tilfælde forsvinder epilepsi af sig selv. Det kan dog
først dokumenteres, at sygdommen faktisk er ophørt, hvis man
også er ophørt med at tage forebyggende medicin. Den største
risiko for anfald vil være i perioden umiddelbart efter ophør af
den forebyggende behandling. Til Gruppe 1-køretøjer anbefa-
les der kørselsforbud i minimum seks måneder efter ophør.
Dette gælder kun i de situationer, hvor det lægefagligt er vur-
deret, at det er overvejende sandsynligt, at der ikke vil opstå
nye epilepsianfald. I andre situationer kræves to års observati-
on uden anfald før kørsel kan genoptages.
For personer, der har haft epilepsi, men som er ophørt med den
forebyggende behandling, har man ud fra den eksisterende vi-
denskabelige litteratur om emnet konkluderet, at man først ef-
ter 10 års observation kan regne med, at risikoen for et epilep-
tisk anfald er under 2% per år, hvilket, som anført ovenfor, an-
ses for at være den acceptable risiko for førere af Gruppe 2-
køretøjer.
Reference: Epilepsy and Driving in Europe. A report of the
Second European Working Group on Epilepsy and Driving.
Final report; 3 April 2005.”
3