Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 468
Offentligt
1373576_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Åbent samråd om realkredit og likviditetskrav
(LCR)
Tid og sted: Tors. 15. maj, kl. 14:30.
Lokale 1-133
Samrådsspørgsmål Å
Er ministeren enig i, at EU-Kommissionens overvejelser om at nedgra-
dere danske realkreditobligationer så de ikke længere klassificeres som
højlikvide klasse 1 papirer på lige fod med statsobligationer, men der-
imod tildeles en dårligere rating end eksempelvis sydeuropæiske stats-
obligationer, er en god løsning? Hvad vil ifølge ministeren være den
ideelle løsning for dansk realkredit i relation til EU?
Samrådsspørgsmål AA
Kan ministeren redegøre for, i hvilket omfang man forventer, at danske
banker er nødsaget til at sælge ud af deres realkreditobligationer for at
overholde gældende likviditetskrav?
Samrådsspørgsmål AB
Kan ministeren garantere, at danske realkreditobligationer ikke udsæt-
tes for en ”haircut”, med stigende renter til følge?
Samrådsspørgsmål AC
Mener ministeren, at en model, hvor man udvider likviditetsbufferen for
realkredit, løser udfordringerne på lang sigt?
Samrådsspørgsmål AD
Hvor er ministerens smertegrænse i forhold til hvor mange basispoint
renten skal stige, før man finder en holdbar løsning?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373576_0002.png
Samråd om realkredit og likviditetskrav (LCR)
Tak for indkaldelsen til samråd. Regeringen har som bekendt lø-
bende holdt Folketinget tæt informeret om denne vigtige sag og vil
fortsat gøre det. Dette samråd ligger i fin forlængelse heraf. Som
alle ved, er der tale om en svær sag og forhandlingssituationen er
vanskelig.
Sagen har udviklet sig på det seneste, og som mange sikkert vil
vide har regeringens massive indsats indtil videre båret frugt, og
udsigten til en acceptabel løsning på likviditetsreglerne, der kan
rumme dansk realkredit har næppe været bedre. Men sagen er
ikke afgjort endnu, så lige nu fokuserer jeg
min
energi på, at vi får
den bedst mulige løsning – og ikke på at give op, resignere eller at
lede efter syndebukke. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at ska-
be unødig bekymring hos danskerne, herunder boligejerne og den
finansielle sektor.
Et kort rids af forhistorien
Status er følgende:
Rådet og Europa-Parlamentet enedes sidste forår om de
nye kapitalkravsregler, som generelt trådte i kraft fra i år.
Én del af reglerne er nye likviditetsregler for bankerne fra
2015. Et flertal uden om Danmark foretrak at give Kommis-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373576_0003.png
sionen opgaven med at fastlægge de endelige regler (i ste-
det for Rådet).
Det var aftalen – bl.a. efter dansk pres – at definitionen af,
hvilke aktiver, som skal kunne tælle med i bankernes likvidi-
tet i de nye regler, skal baseres på objektive kriterier.
EU28-myndigheden EBA blev sat til at lave en objektiv ana-
lyse af forskellige aktivers likviditet som input.
EBA’s analyse viste det forventede – at danske realkredit-
obligationer er blandt de mest likvide aktiver.
Det var derfor overraskende, at EBA før jul politisk anbefa-
lede Kommissionen at se bort fra den del af analysen, og
placere realkreditobligationer i en mindre likvid kategori.
Derfor har regeringen i det sidste halve år arbejdet intenst for at
sikre, at den objektive analyse afspejles i de endelige regler. Det
gør vi fortsat.
Siden jul har jeg talt mange gange om sagen med Michel Barnier,
den relevante kommissær. Jeg har også besøgt ministerkolleger
fra Tyskland, Frankrig, Polen og UK med det formål at få støtte til
det danske synspunkt i sagen. Statsministeren har også rejst sa-
gen for Kommissionsformanden ved mere end én lejlighed, og har
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373576_0004.png
været i dialog med ECB-formanden. Også Folketingets Europaud-
valg og branchen har arbejdet for sagen.
Seneste udvikling
Kommissionen delte i sidste uge (8. maj) for første gang sine ak-
tuelle overvejelser om sagen sort på hvidt. Papiret viser, at Kom-
missionen har lyttet til de danske argumenter. Det er et afgørende
fremskridt.
Kommissionen foreslår i sit udkast, at realkreditobligationer, der
opfylder visse kriterier, kategoriseres blandt de mest likvide aktiver
på linje med statsobligationer. Så for at besvare det første sam-
rådsspørgsmål helt tydeligt: nej, det ville ikke være tilfredsstillen-
de, hvis danske realkreditobligationer ikke får det bedste likvidi-
tetsstempel, og det er heller ikke det Kommissionen lægger op til.
Den foreslår at kategorisere danske realkreditobligationer i den
bedste kategori, ’level 1’. Det er et gennembrud.
Dog vil institutter højst kunne holde 70 pct. af deres likviditetsbe-
holdning i realkreditobligationer, ligesom de vil være omfattet af et
såkaldt ”haircut” på 7 pct. (som vil sige, at en realkreditobligation
på 100 kr. højst kan tælle med til en værdi af 93 kr.).
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373576_0005.png
Her vil jeg rette en misforståelse: Et haircut er ikke i sig selv uri-
meligt. Det afspejler blot, at der skal tages højde for at selv højli-
kvide realkreditobligationer – på linje med alle andre aktiver – va-
rierer i pris. Det foreslåede haircut på 7 pct. er i den høje ende i
forhold til de historiske erfaringer, men der vil næppe være nogen
renteeffekt, fordi sektoren historisk har holdt flere realkreditobliga-
tioner, end de behøvede, og fordi de er det eneste reelle alternativ
til de danske statsobligationer.
I Kommissionens forslag vil der ikke være fuldstændig ligestilling
mellem danske realkreditobligationer og statsobligationer i likvidi-
tetsreglerne. Statsobligationer vil således ikke være underlagt be-
grænsninger eller haircuts. Jeg mener ikke, det handler om, at
Kommissionen eller andre har noget
imod
danske realkreditobliga-
tioner. Det handler mere om, at der traditionelt og især i de inter-
nationale finansielle fora er en præference for statsobligationer,
som derfor har fået den mest guldrandede behandling. Den for-
skelsbehandling er ikke velbegrundet, og det er tænkeligt og øn-
skeligt, at der vil blive set på det spørgsmål i de internationale fora
på lidt længere sigt.
På den anden side er vurderingen, at danske banker med den fo-
reslåede løsning vil kunne holde samme eller stort set samme om-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373576_0006.png
fang af realkreditobligationer, som de gør i dag og at der derfor
ikke vil være nogen nævneværdig renteeffekt. Kommissionens
forslag er dermed meget langt fra det scenarie, som nogen har
forsøgt at male og som man kunne frygte efter EBA’s anbefaling
for et halvt år siden.
Så længe, der ikke er afklaring om de endelige regler, er bjørnen
imidlertid ikke skudt, og vi kan ikke sælge skindet endnu. Rege-
ringen arbejder fortsat intenst på at overbevise andre lande om, at
Kommissionens forslag er et fornuftigt kompromis, for at sikre, at
Kommissionens udspil finder vej til de endelige regler. Intet er af-
gjort og der skal fortsat arbejdes målrettet for, at det kommer til at
ske.
Jeg synes derfor, vi skal være enige om, at det vigtigste lige nu er
at blive ved med at arbejde for sagen som hidtil, og at regeringen
og de øvrige partier sammen med branchen fortsat fokuserer
energien på at sikre fornuftige likviditetsregler og spille bolden helt
i mål snarere end at skabe bekymringer for, at vi taber kampen.
6