Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 419
Offentligt
1362524_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 23. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 19. marts
Kl. 11.15
Vær 2-080
Jeppe Kofod (S), Bjarne Laustsen (S), Ida Auken (RV),
Steen Gade (SF), Christian Juhl (EL), Erling Bonnesen
(V), Thomas Danielsen (V), Mikkel Dencker (DF) og Per
Stig Møller (KF).
Statsminister Helle Thorning Schmidt og minister for fø-
devarer, landbrug og fiskeri Dan Jørgensen
Desuden deltog:
Jeppe Kofod fungerede som formand under hele mødet.
L
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014
Forelæggelse ved statsministeren
EUU alm. del (13) – bilag 210 (fortroligt) (brev fra formanden for
DER vedr. energi) (papiromdelt på Det Europæiske Råd 20-21/3-
14 – bilag 1) (dtfo.ft.dk)
EUU alm. del (13) – bilag 241 (fortroligt) (udkast til kommenteret
dagsorden) (papiromdelt på Det Europæiske Råd 20-21/3-14 –
bilag 2)
EUU alm. del (13) – bilag 322 (fortroligt) (statsministerens svar
på brev fra formanden for DER om energi) (papiromdelt på Det
Europæiske Råd 20-21/3-14 – bilag 5)
Det Europæiske Råd 20-21/3-14 – bilag 6 (brev fra Barosso vedr.
energipolitik forud for mødet i DER)
EUU alm. del (13) – bilag 334 (fortroligt) (udkast til konklusioner)
(papiromdelt på Det Europæiske Råd 20-21/3-14 – bilag 7)
KOM (2014) 0015 – bilag 3 (henvendelse fra 92-Gruppen vedr.
brev til statsministeren om EU’s nye klima- og
energimålsætninger for 2030)
Punktet blev afviklet for lukkede døre.
786
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3307 (landbrug og fiskeri) den 24. marts 2014
Fødevareministeren
fremlagde punktet om salgsfremme til forhandlingsoplæg og de
øvrige punkter til orientering.
FO
1. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre
marked og i tredjelande
Udveksling af synspunkter
KOM (2013) 0812
Rådsmøde 3307 – bilag 1 (samlenotat side 3)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 302 (side 636, senest behandlet i EUU
7/2-14)
Fødevareministeren:
Det første punkt er reform af salgsfremmeordningen. Fra dansk
side har vi støttet Kommissionens forslag. Kommissionen foreslår, at ordningen i højere
grad fokuseres på EU’s standarder for bl.a. fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og økologi
samt på eksport til lande uden for EU.
Det er klart, at en række medlemslande og Europa-Parlamentet ønsker at trække forsla-
get mere i retning af den nuværende ordning. Det prøver vi selvfølgelig at modarbejde.
Jeg regner med, at vi kan støtte et kompromis i Rådet, hvorefter formandskabet skal i
gang med at forhandle et kompromis med Europa-Parlamentet.
I forhandlingerne lægger vi vægt på, at forslaget tilgodeser danske prioriteter, såsom op-
lysning om EU-standarder for fødevarekvalitet, fødevaresikkerhed, fremme af sundere
ernæring, økologi, bæredygtig produktion og dyrevelfærd. Vi lægger også vægt på, at der
er fokus på vækstmarkeder uden for EU, herunder f.eks. BRIK-landene.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side støtter forslaget eller
et kompromisforslag, der kan opnå kvalificeret flertal i Rådet, idet man
o
lægger vægt på, at ordningen som et element i den fælles landbrugspolitik vil
kunne bidrage til at opnå intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst som mål-
sat i Europa 2020 vækststrategi, og
arbejder for, at den nye salgsfremmeordning i videst muligt omfang åbner
mulighed for at tilgodese danske prioriteter, såsom oplysning om EU-
standarder for fødevarekvalitet, fødevaresikkerhed, fremme af sundere ernæ-
ring, økologi, bæredygtig produktion og dyrevelfærd eller fokus på vækst-
markeder, herunder eksempelvis BRIK-landene, og
o
800
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
o
lægger vægt på, at en eventuel budgetforøgelse skal ligge inden for rammer-
ne af budgettet til søjle I under EU’s flerårige finansielle ramme.
Erling Bonnesen
meddelte, at Venstre støttede forhandlingsoplægget. Han spurgte, om mi-
nisteren i forbindelse med Danmarks deltagelse i salgsfremmeordningen også ville være op-
mærksom på konventionelle varer, ikke kun økologiske. Det er gode varer.
Mikkel Dencker
sagde, at Dansk Folkeparti støttede forhandlingsoplægget. Han opfordrede
regeringen til generelt at arbejde for at reducere EU’s forskellige puljer, så medlemslandenes
bidrag kan sættes ned, men her var der dog et udmærket formål med forslaget.
Per Stig Møller
meddelte, at Det Konservative Folkeparti støttede forhandlingsoplægget.
Fødevareministeren
bekræftede, at regeringen også har fokus på de andre prioriteter, spe-
cielt fødevaresikkerhed, som også de konventionelle producenter slår sig op på. Ministeren
tog Mikkel Denckers generelle kommentarer til udgiftsniveauet i EU til efterretning. Regerin-
gen var delvis enig, men man må indrette sig efter de finansielle rammer, der er fastsat for de
næste 7 år.
Christian Juhl
meddelte, at Enhedslisten ikke kunne støtte forhandlingsoplægget. Han ville
gerne vide mere om færingernes muligheder i de kommende forhandlinger, men forstod, at
man måtte afvente de nævnte drøftelser.
Den fungerende formand
konkluderede, at der ikke var flertal imod forhandlingsoplægget,
idet kun Enhedslisten og Liberal Alliance havde ytret sig imod det. Liberal Alliance var ikke til
stede, men havde givet udvalget besked om deres stillingtagen til forhandlingsoplægget inden
mødet.
801
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
2. (Evt.) Drøftelse af mælkepakken og markedssituationen for mælk og
mejeriprodukter
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3307 – bilag 1 (samlenotat side 10)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (13) – bilag 302 (side 637, senest behandlet i EUU
7/2-14)
Fødevareministeren:
Vi drøftede også markedssituationen for mælk i februar. For kvo-
teåret 2013/2014 kommer de danske producenter til at betale over 200 mio. kr. i såkaldt
superafgift. Jeg arbejder for at mindske superafgiften – særlig i lyset af at det ser ud til, at
de danske mælkeproducenter kan komme til at betale en endnu højere superafgift i det
sidste kvoteår 2014/2015. Men det bliver svært, da en række medlemslande er imod.
Det er selvfølgelig også vigtigt, at vi fastholder, at kvoterne bliver helt afskaffet i 2015. Der
skal ikke ad bagdøren etableres nye former for udbudsstyring. Der har været forslag
fremme om at straffe mælkeproducenter, der investerede i at øge produktionen. Det blev
heldigvis skudt ned – bl.a. med dansk hjælp. I en situation, hvor vi har brug for vækst og
arbejdspladser, giver det ingen mening at straffe de landmænd, der faktisk investerer og
vækster.
Per Stig Møller
mente, at det var vigtigt med en blød landing uden superafgift. Det må lyk-
kes. Det er jo ikke meningen, at Danmark skal rammes hårdere end andre lande.
Fødevareministeren
svarede, at han bekæmpede superafgiften med næb og kløer til mø-
derne og i alle de formelle og uformelle fora, han havde adgang til. Nogle lande støtter denne
indsats, men der er også en række magtfulde lande, som er imod, og nogle lande, der forsø-
ger at komplicere situationen ved at blande den sammen med diskussionen om, hvorvidt vi
skal afskaffe mælkekvoterne fra 2015. Ministeren ville holde udvalget orienteret; han var klar
over, hvor vigtigt det er for danske mælkeproducenter.
802
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
3. Forhandlinger mellem EU og Norge om fiskeriet for 2014 og
kyststatsforhandlinger
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3307 – bilag 1 (samlenotat side 14)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (13) – bilag 226 (side 497 FO, forhandlingsoplæg
forelagt 13/12-13)
EUU alm. del (13) – bilag 61 (side 69, behandlet i EUU 8/10-13)
Fødevareministeren:
Desværre har der i år været meget vanskelige fiskeriforhandlinger.
Det har skabt store problemer for de danske fiskere. Det er meget positivt, at der faldt en
aftale på plads med Norge i sidste uge.
Fokus må nu være, at vi undgår en lignende situation til næste år. Det er uholdbart at
sætte de danske fiskere i en situation, hvor de gennem flere måneder ikke har adgang til
at fiske i norsk farvand. Jeg vil på rådsmødet over for fiskerikommissæren og mine mini-
sterkollegaer opfordre til en drøftelse af, hvordan vi undgår at ende i den samme situation
igen.
Der blev også efter lange og svære forhandlinger indgået en 5-årig aftale mellem EU,
Norge og Færøerne om makrel og en bilateral aftale mellem EU og Færøerne om ud-
veksling af fiskerimuligheder og gensidig adgang. Vi håber, at der i forlængelse heraf fin-
des en løsning for atlantoskandisk sild. Det vil være i alles interesse.
Thomas Danielsen
havde en meddelelse fra Edmund Joensen fra Sambandspartiet, som
desværre ikke kunne deltage, da mødet var blevet rykket. Edmund Joensen glædede sig
over aftalen fra den 12. marts 2014. Hans opfattelse var dog, at man kunne opnå en mere
positiv udvikling, hvis EU ophæver sine sanktioner over for Færøerne, hvad han derfor på det
kraftigste opfordrede ministeren til at arbejde for.
Thomas Danielsen spurgte, hvad regeringen opfattede som en balanceret aftale om sildekvo-
ter mellem Færøerne og EU. Hvad er dens mål?
Han kunne se i dokumenterne, at regeringen og oppositionen i forhandlingerne mellem EU og
Norge har det samme mål om uhindret adgang til fælles fiskeriinteresser, men der stod ikke,
hvilke værktøjer man vil bruge. Oppositionen har foreslået regeringen at arbejde for en start-
kvote på 50 pct. af den biologiske rådgivning, men hvad ville regeringen selv arbejde for?
Fødevareministerens
indtryk var, at det går i den rigtige retning med forhandlingerne mellem
Færøerne og EU, og at der er mulighed for en forhandlingsløsning – ikke mindst nu, hvor
man er kommet længere i makrelspørgsmålet.
Ministeren svarede, at når han ikke havde redegjort for de konkrete initiativer, regeringen ville
tage i forhandlingerne mellem Norge og EU, var det netop, fordi han – hårdt presset af bl.a.
803
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
Thomas Danielsen selv – havde indbudt oppositionen til drøftelser, hvad Thomas Danielsen
jo godt vidste. Det var svært at tilfredsstille spørgeren i en situation, hvor det både ville blive
påtalt, hvis regeringen havde lagt en plan forud før drøftelserne, og hvis den ikke havde. Mini-
steren tog de gode råd til efterretning og glædede sig i sit stille sind over, at man ikke havde
lyttet til Thomas Danielsen og indledt en handelskrig mod Norge, dagen før landet indgik en
aftale.
804
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
4. (Evt.) Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU)
nr.43/2014 om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder i EU-farvande og for
EU-fartøjer i visse andre farvande for så vidt angår tobis
Politisk enighed/vedtagelse
Rådsmøde 3307 – bilag 1 (samlenotat side 21)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (13) – bilag 226 (side 497 FO, forhandlingsoplæg
forelagt 13/12-13)
Fødevareministeren:
Vi har fra dansk side bedt om at få fiskeriet efter tobis i 2014 på
dagsordenen. Det er meget vigtigt, at vi sikrer os, at forslaget bliver vedtaget inden fiske-
sæsonen starter 1. april. Derfor har vi ikke taget nogen chancer. Vi regner med, at forsla-
get bliver vedtaget på rådsmødet eller umiddelbart efter.
Thomas Danielsen
konstaterede, at tobiskvoten igen i år var blevet sænket, og at den biolo-
giske rådgivning om kvoterne generelt var meget usikker. Hvilke muligheder så regeringen for
en højere tobiskvote, hvis det viser sig, at den biologiske rådgivning har ramt forbi, når fiskeri-
et går i gang den 1. april?
Fødevareministeren
svarede, at han ikke troede, det ville blive et stort problem i år, fordi
kystlandeaftalen nu var på plads. Det er svært at ændre kvoterne, hvis der er uenighed om
dem, men der er faktisk en klausul i lovgivningen, der muliggør det. Hvis forudsætningerne for
at anvende klausulen opstår, vil ministeren overveje, hvad regeringens holdning skal være.
Thomas Danielsen
spurgte, om ministeren ville arbejde for at tage undtagelsesklausulen i
brug, hvis det bliver muligt. Det forventede Thomas Danielsen.
Fødevareministeren
sagde, at undtagelsesklausulen skal bruges, hvis ny biologisk rådgiv-
ning viser, at kvoterne er forkert sat. Det var selvfølgelig umuligt at garantere, at man vil ar-
bejde for at anvende klausulen. Man må jo kende alle forholdene, men han ville være positivt
indstillet.
805
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
5. (Evt.) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EU) nr. 834/2007 om økologisk produktion og
mærkning af økologiske produkter
Præsentation
Rådsmøde 3307 – bilag 1 (samlenotat side 23)
Fødevareministeren:
Punkt 5 er en første præsentation af forslag til en ny økologifor-
ordning. Vi har ikke modtaget forslaget endnu, men det er selvfølgelig noget, som vi ser
frem til at drøfte fra dansk side. Det gælder om at sikre de bedste vilkår for økologien i
Danmark og i Europa. Det er en sag, som vi selvfølgelig vender tilbage til.
Per Stig Møller
så gerne de delegerede retsakter og gennemførelsesretsakterne ændret, så
medlemslandene får tilstrækkelig medindflydelse på beslutningerne om deres ressourcer. Det
Konservative Folkeparti havde kraftige problemer med Kommissionens brug af disse retsak-
ter.
Fødevareministeren
havde endnu ikke set disse retsakter, men regeringen delte som ud-
gangspunkt bekymringen over, at Kommissionen påtager sig for meget magt.
806
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
6. Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om obligatorisk
angivelse af oprindelsesland eller herkomststed for kød anvendt som
ingrediens
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2013) 0755
Rådsmøde 3307 – bilag 1 (samlenotat side 30)
Rådsmøde 3307 – bilag 2 (supplerende samlenotat)
Fødevareministeren:
I rapporten om oprindelsesmærkning af kød som ingrediens be-
skriver Kommissionen, at der vil være store omkostninger ved at indføre oprindelses-
mærkning af kød som ingrediens. Det gælder både i forhold til produktionen og i forhold til
madspild. Som udgangspunkt tror jeg, at det vil være meget svært at indføre oprindel-
sesmærkning af kød som ingrediens. Fokus i fødevaremærkning og fødevarekontrol skal
efter min mening være fødevaresikkerhed.
Per Stig Møller
var enig med regeringen i, at gebyrfinansieringen bør ændres. Han be-
mærkede, at regeringen tager rapporten til efterretning, men er samtidig kritisk over for
den.
807
EUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 419: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 19/3-14
23. Europaudvalgsmøde 19/3-14
7. (Evt.) Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om
gennemførelsen af bestemmelser om producentorganisationer,
driftsfonde og driftsprogrammer i sektoren for frugt og grøntsager
siden 2007-reformen
Præsentation
KOM (2014) 0112
Rådsmøde 3307 – bilag 1 (samlenotat side 35)
EUU alm. del (13) – bilag 97 (grund- og nærhedsnotat om
komitésag om oprindelsesmærkning)
Fødevareministeren
henviste til samlenotatet.
8. Eventuelt
Thomas Danielsen
spurgte til aftalen om fiskeri i grønlandske farvande. Hvordan ser det
ud til at ende med de grønlandske fiskerirettigheder?
Fødevareministeren
svarede Thomas Danielsen, at spørgsmålet om Grønland lå et
stykke fra den aktuelle dagsorden. Der var en god dialog mellem Grønland og
Kommissionen på det område, det han ville vende tilbage til på et senere tidspunkt.
9. Siden sidst
Ministeren nævnte ikke dette punkt.
Mødet sluttede kl. 12.54.
808