Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 290
Offentligt
1337828_0001.png
NOTAT
Kemikalier
jukof/laern/kirst
Ref. MST-653-00645
Den 19. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af bilag V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
(kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at begrænse brugen af konserveringsmidlet
methylchloroisothiazolinone/methylisothiazolinone (MCI/MI) til kun at måtte
bruges i produkter, der skylles af (sæbe, shampoo mm).
Der skal stemmes om forslaget den 26. februar 2014 i den stående komité for
kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet da MCI/MI fremover kun må bruges i
produkter, der har kort kontakt med huden og som skylles af.
Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
er heller ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, idet forslaget indebærer en
begrænsning af brugen af konserveringsmidlet MCI/MI, der er
allergifremkaldende.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den12. februar 2014 invitation til afstemning blandt
medlemsstaterne om at afgive stemme om ovennævnte forslag den 26. februar
2014.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag V, som er en liste over godkendte konser-
veringsmidler, for så vidt angår blandingen MCI/MI.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337828_0002.png
Ændring af bilagene til kosmetikforordningen vedtages efter forskriftprocedure
med kontrol (1999/468/EF art. 5a) i Det Stående Udvalg for Kosmetiske Produkt-
er i Bruxelles.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægges det for Europa-Parlamentet
og Rådet til kontrol af, at Kommissionen har holdt sig inden for rammerne af sine
beføjelser. De kan modsætte sig forslaget inden for en frist på 3 måneder. Hvis de
ikke gør det, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal ved afstemningen i komitéen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet
herom. Hvis Rådet vedtager forslaget, eller ikke træffer afgørelse inden for fristen,
kan Kommissionen vedtage forslaget. Hvis Rådet modsætter sig forslaget med
kvalificeret flertal, vedtages det ikke.
3. Formål og indhold
EU's Videnskabelige Komite for Forbrugersikkerhed (VKF) vedtog en udtalelse om
konserveringsmidlet MCI/MI i december 2009, som konkluderer, at MCI/MI er
sikker at anvende i kosmetik i koncentrationen 0,0015% (blandingsforhold 3:1),
når det anvendes i rinse-off produkter, dvs. produkter, der skal skylles af.
I øjeblikket er MCI/MI tilladt i alle kosmetiske produkter i en koncentration på
0,0015% (blandingsforhold 3:1). Den eneste begrænsning i forslaget er derfor, at
MCI/MI fremover kun tillades anvendt i produkter, der skal skylles af.
Det foreslås, at denne begrænsning finder anvendelse 9 måneder efter
ikrafttrædelse for så vidt angår nye produkter på markedet, og 18 måneder for
tilbagetrækning fra markedet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen har overskredet sine beføj-
elser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er foreneligt med basisretsak-
tens formål eller indhold eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af en gældende forordning.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Der vil være halvandet år til at sælge de produkter,
der er på hylderne, og Danmark har kun få produktionsvirksomheder på kosmetik-
området.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1337828_0003.png
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil give et højere beskyttelsesniveau, idet det allergifremkaldende
MCI/MI fremover kun tillades i produkter, der skal skylles af. Produkter, der
skylles af har kortere tids kontakt med huden og udgør derfor en mindre
allergirisiko end produkter, der ikke skylles af. MCI/MI er i dag tilladt i alle typer
kosmetiske produkter.
8. Høring
De foreslåede begrænsninger har været i høring på Kommissionens hjemmeside.
Kommissionens forslag, og et rammenotat om det, har været sendt i høring i
Miljøspecialudvalget 14.
18. februar 2014. Der er ikke indkommet bemærkninger
fra organisationerne.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske
kemiske stoffer. Allergifremkaldende stoffer er særligt et problem i kosmetiske
produkter, der for mange produkters vedkommende har en længerevarende
kontakt med huden. Regeringen ønsker at begrænse forbrugernes risiko for allergi
mest muligt og er derfor positivt over for forslaget om at begrænse brugen af
MCI/MI.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget. Det vurderes, at Folketinget bør
orienteres om sagen.
3