Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1334907_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. MST-654-00071
Ref. jukof/sdo/kirst
Den 9. februar 2014
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om ændring af tillæg A til bilag II til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til
legetøj for så vidt angår nikkel (legetøjsdirektivet).
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at tillade brug af nikkel i legetøjsdele, for at muliggøre
en korrekt elektrisk funktion.
D
er
skal stemmes om forslaget i komitéen for legetøjssikkerhed den 18.
februar 2014, efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vil formelt juridisk set sænke beskyttelsesniveauet for nikkel, men da
det vurderes som yderst usandsynligt, at der vil ske en indånding af frit nikkel
fra legetøjet, vil beskyttelsesniveauet i praksis være neutralt.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konse-
kvenser, eller økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. De
lovgivningsmæssige konsekvenser er, at forslaget skal implementeres i bekendt-
gørelse nr. 13 af 2011 om sikkerhedskrav til legetøjsprodukter.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget, da forslaget bevarer det
samme sikkerhedsniveau, og gør det muligt at producere elektrisk legetøj, som
fungerer korrekt.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen afsendte den 31. januar 2014 forslaget vedrørende tilpasning af den
tilladte brug af nikkel i legetøj til medlemsstaterne med henblik på afstemning den
18. februar 2014.
Forslaget vedrører tilpasning af bilag II, tillæg A til direktiv 2009/48/EF om
legetøj, som er en liste, hvor der kan fastsættes tilladt brug for visse CMR-stoffer.
Optagelsen af stoffer på bilag II, tillæg A vedtages efter forskriftsprocedure med
kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er nedsat med hjemmel i
legetøjsdirektivets artikel 47, stk. 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334907_0002.png
Hvis forslaget opnår kvalificeret flertal, sender Kommissionen forslaget til
legalitetskontrol hos Rådet og Europa-Parlamentet, som inden for en frist på tre
måneder kan modsætte sig forslaget. Hvis dette ikke er sket ved udløbet af fristen,
vedtager Kommissionen forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet har fra fremsendelsen to
måneder til at udtale sig om forslaget, hvilket sker med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Listen over tilladte CMR-stoffer i tillæg A indeholder indtil videre kun én
tilladelse, nemlig for nikkel i rustfrit stål. Kommissionen har bedt Den
Videnskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici (VKSM) om at vurdere
sundhedsrisikoen fra tilstedeværelse af metallisk nikkel i elektrisk legetøj
(belægninger og legeringer der muliggør elektrisk ledningsevne). I VKSM’s
vurdering fra 25. september 2012 (”Assessment of the Health Risks from the Use
of Metallic Nickel in Toys”) blev det konstateret, at der ikke var en tumorrisiko ved
nikkeludsættelse fra legetøj, da inhalation af metallisk nikkel fra legetøj er
ekstremt usandsynlig. VKSM konkluderer desuden, at brugen af nikkel i dele af
legetøj med henblik på at få den elektriske funktion til at virke, vil resultere i meget
begrænset udsættelse fra nikkel ved både oralt indtag og optagelse gennem huden.
Det skyldes den begrænsede kontakt med metalholdige dele, og det begrænsede
overfladeareal af de nikkelholdige dele, som sikrer, at elektrisk legetøj fungerer
korrekt. Anvendes nikkel i dele af legetøj, som er beregnet til at have direkte og
langvarig hudkontakt, vil brugen af nikkel være reguleret af EU’s
kemikalielovgivning REACH.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen
har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet ikke er
foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold, eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om tilpasning af et gældende direktiv.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret, i form af en
ændring af bekendtgørelse nr. 13 af 10. januar 2009 om sikkerhedskrav til legetøj.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om en undtagelse til et eksisterende
forbud.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil formelt juridisk set sænke beskyttelsesniveauet, da der er tale om en
undtagelse fra et forbud, men i praksis vil det være en neutral påvirkning, af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1334907_0003.png
beskyttelsesniveauet, idet indånding af nikkel ved brug i elektrisk legetøj anses for
usandsynlig.
8. Høring
Forslaget har været forelagt medlemsstaterne i arbejdsgruppen for legetøj.
Forslaget, og et rammenotat om det, har været sendt i høring i
Miljøspecialudvalget 5. – 7. februar 2014. Der er ikke indkommet bemærkninger
om det fra organisationerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer. Den
gældende regulering af nikkel er dog baseret på et generelt forbud mod CMR-
stoffer (stoffer der er kræftfremkaldende, stoffer som kan ændre arveanlæggende
og stoffer som skader forplantningsevnen). Nogle anvendelser af CMR-stoffer vil
dog ikke være problematiske, og der er derfor mulighed for undtagelser efter en
vurdering fra VKSM. Anvendelsen af nikkel i elektrisk legetøj er vurderet som
sikker, og regeringen er derfor enig i, at nikkel kan undtages for forbuddet, når det
anvendes i elektrisk legetøj.
Regeringen er derfor positiv overfor forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget, og forelægges herved til
orientering.
3