Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen
Sagsnr.: 13-60111-000009/Dep sagsnr: 24552
Den 11. februar 2014
FVM 237
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemførel-
sesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion
og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion,
mærkning og kontrol (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Positivlisterne for bekæmpelsesmidler og gødningsmidler, der kan bruges i økologisk pro-
duktion, revideres. Der er tale om få ændringer, og store dele af indholdet på positivli-
sterne opretholdes derfor uændret. Med forslaget bliver positivlisten for gødningsstoffer
udvidet, så det blandt andet bliver muligt at bruge forgæret slagteriaffald. Forslaget brin-
ger desuden positivlisten for bekæmpelsesmidler i overensstemmelse med generel pesti-
cidlovgivning. Det betyder, at et produkt som diammoniumfosfat udgår, mens et algeba-
seret produkt, laminarin, optages. Samtidigt genoptages to mineralske fodermidler på fo-
dermiddelpositivlisten og enkelte tekstmæssige fejl rettes. Forslaget forventes sat til af-
stemning i Den Stående Komité for Økologisk Landbrug den 19. februar 2014. Forslaget
vurderes generelt ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kan støtte
forslaget, idet man arbejder for, at forslaget ikke omfatter sapropel og leonardite.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
889/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om øko-
logisk produktion og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk pro-
duktion, mærkning og kontrol.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 12, stk. 3, artikel 14, stk. 2, og 16, stk. 1, og
stk. 3, litra a, i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk produktion og mærk-
ning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2092/91.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den stående Komité for Økologisk
Landbrug. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kom-
missionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedta-
ger Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen dog indenfor to måneder kan fore-
lægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for
appelkomitéen. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissio-
nen vedtage forslaget med mindre: a) forslaget vedrører beskatning, finansielle tjeneste-
ydelser, beskyttelse af menneskers, dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed eller en-
delige multilaterale beskyttelsesforanstaltninger, eller b) det er fastsat i basisretsakten,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333968_0002.png
2
at forslaget ikke kan vedtages, hvis der ikke er afgivet en udtalelse, eller c) et simpelt
flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfælde kan Kommissionen indenfor to måneder fo-
relægge komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for ap-
pelkomitéen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 19. februar 2014 i Den Stående Ko-
mité for Økologisk Landbrug.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Med forslaget bliver positivlisterne for bekæmpelsesmidler og ikke-økologiske gødnings-
midler ajourført i forhold til en evaluering, der er gennemført af en særlig økologikyndig
ekspertgruppe (EGTOP), som er nedsat af Kommissionen. Samtidigt foretages nødvendi-
ge tilpasninger til horisontal lovgivning, og tekstmæssige korrektioner. Med forslaget op-
retholdes størsteparten af indholdet på positivlisterne dog uændret.
For positivlisten for gødningsstoffer giver forslaget mulighed for en øget anvendelse af
animalske biprodukter som gødningskilde på økologiske arealer i form af afgasset bio-
masse med indhold af slagteriaffald. Derved kan særligt fastlagte kategorier af slagteriaf-
fald
som ikke er behæftet med risiko for folke- eller dyresundhed
anvendes efter, at
materialet har været forgasset i et biogasanlæg. Det drejer sig konkret dels om indhold
fra fordøjelseskanalen og dels om animalske biprodukter af en kvalitet, der må bruges til
foder. Det er en betingelse, at den afgassede biomasse ikke direkte tilføres de spiselige
dele af planten. Produkterne må herudover ikke komme fra industrilandbrug (factory
farming), hvilket i Danmark betyder, at produkterne ikke må stamme fra landbrug uden
jordtilliggende set i forhold til Miljøstyrelsens harmonikrav.
Også hydrolyserede proteiner (proteiner, der er spaltet til aminosyrer og andre nedbryd-
ningsprodukter, og som stammer fra animalske produkter som for eksempel slagtede
dyr), er foreslået som ny gødningskilde. Det er også her en betingelse, at produktet ikke
direkte tilføres de spiselige dele af planten.
Herudover er følgende produkter yderligere foreslået optaget som nye gødningskilder:
- Leonardite, der et sediment af organisk materiale, som består af naturligt fore-
kommende humussyrer,
- kitin, der er et sukkerstof, som findes i det ydre skelet hos for eksempel insekter
og krebsdyr, og i cellevæggen hos bakterier og svampe, og
- sapropel, der er et sediment af organisk materiale dannet i søer under iltfattige
forhold.
I forhold til positivlisten for bekæmpelsesmidler sker der en tilpasning til pesticidforord-
ningen, så det sikres, at produkter, der optræder på økologiforordningens positivliste, li-
geledes er godkendt efter horisontal lovgivning, og at der i øvrigt anvendes de samme
termer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333968_0003.png
3
Der optages på baggrund af EGTOP evalueringen nye produkter i form af fårefedt, aktiv-
stoffet laminarin (et naturligt forekommende stof ekstraheret fra brunalger) og alumini-
umsilikat (kaolin). Af disse er laminarin og fårefedt aktuelle til anvendelse i Danmark, da
de er godkendt af Miljøstyrelsen. Fårefedt har vildtafskrækkende tiltag, laminarin kan
bruges til at bekæmpe forskellige svampesygdomme, mens aluminiumsilikat (en naturligt
forekommende lerart) har en afskrækkende effekt overfor insektskadegørere.
Som en konsekvens af tilpasningen til den horisontale pesticidforordning fjernes desuden
en række af positivlistens bekæmpelsesmidler
rotenon, diammoniumfosfat, kobberoc-
tanoat, kaliumaluminium, mineralske olier og kaliumpermanganat. Ingen af disse har
umiddelbart været anvendt i Danmark, da de ikke er godkendt af Miljøstyrelsen.
Der rettes samtidigt op på positivlisten for mineralske fodermidler, hvor deflouriseret
monocalciumphosphat og deflouriseret dicalciumphosphat genindsættes som mineralske
fodermidler. Begge produkter udgik på grund af en misforståelse ved seneste revision af
foderbilaget.
Herudover korrigeres en formuleringsfejl i økologiforordningens artikel 24, stk. 2, hvor
begrebet homøopatiske opløsninger ved en tidligere revision af forordningen var faldet
ud.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning (EU/EF) nr. 889/2008 om gennemførelsesbe-
stemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og mærkning af
økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol. Æn-
dringen vil være direkte gældende i Danmark (anvendelsen af bekæmpelsesmidler er dog
underlagt godkendelse i Miljøstyrelsen i henhold til generel pesticidlovgivning). Det for-
ventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for det of-
fentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes heller ikke at have sam-
fundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget medfører desuden ikke administrative konse-
kvenser for erhvervslivet, eller har lovgivningsmæssige konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at reducere beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet bemærkninger fra
Økologisk Landsforening og fra Landbrug & Fødevarer.
Økologisk Landsforening kan samlet set ikke støtte forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333968_0004.png
4
I forhold til de nye gødningsstoffer, der er foreslået, mener foreningen, at jordens frugt-
barhed skal øges via sædskifte og ikke ved tilførsel af organiske humussyrer udefra (som
leonardite). Økologisk Landsforening finder endvidere ikke, at sapropel er rent nok til
brug på økologiske arealer, og er skeptisk overfor brugen af hydrolyserede proteiner, da
foreningen finder, at energiforbruget ved fremstillingen dels ikke er tilstrækkeligt belyst,
og at produktet dels kan få uheldige konsekvenser, hvis det bliver muligt at bruge hydro-
lyserede proteiner ensidigt som gødning i de kommende væksthusregler.
Økologisk Landsforening er tilfreds med, at det bliver muligt at anvende biprodukter fra
slagteriaffald, men ønsker at få det tydeliggjort, at bioforgasning er en mulighed for alle
produkterne på positivlisten, og ikke kun for disse biprodukter. Foreningen bifalder ikke
udelukkelsen af materiale fra
industrilandbrug (”factory farming”), da kravet dels er in-
konsistent, og dels ikke defineret ens i EU. Herudover mener foreningen, at det er et
unødvendigt krav, at udbringningen ikke må ske på plantens spiselige dele.
Økologisk Landsforening udtaler i forbindelse med de nye bekæmpelsesmidler, der er fo-
reslået, at fårefedt med fordel kan udbredes til andre typer af animalsk fedt.
Landbrug & Fødevarer henholder sig til, at det er vigtigt, at kategorien husholdningsaffald
også kan rumme affald fra servicesektoren for at få øget recirkulering. Landbrug & Føde-
varer foreslår, at der indføres en fælles ikke restriktiv definition af industrilandbrug i hele
EU.
Landbrug & Fødevarer henholder sig til, at det er positivt, at Kommissionen har besluttet
sig for at afvente den horisontale vurdering af aktivstoffer, før produkterne fjernes fra po-
sitivlisten for bekæmpelsesmidler i økologiforordningen. Landbrug og Fødevarer efter-
spørger en generel løsning for basisstoffer (milde produkter af husholdningskarakter jf.
KF 1107/2009), så de umiddelbart og uden videre vil kunne bruges i økologisk produkti-
on.
Landbrug & Fødevarer foreslår desuden at erstatte forbuddet mod industrilandbrug (”fac-
tory farming”)
med et forbud mod jordløs husdyrproduktion.
Med hensyn til Økologisk Landsforenings bemærkninger til de nye foreslåede gødnings-
stoffer bemærker NaturErhvervstyrelsen, at det blandt de foreslåede gødskningsproduk-
ter er biprodukter fra slagteriaffald, der især har interesse i Danmark. I forhold til Økolo-
gisk Landsforenings bemærkninger om sapropel og leonardite arbejder man fra dansk
side for, at produkterne ikke optages på positivlisten. NaturErhvervstyrelsen har under-
søgt de grænseværdier, der i dette forslag er foreslået for sapropel, og de er på niveau
eller lidt mere restriktive end grænseværdierne i den danske slambekendtgørelse. Gød-
ningsprodukterne været vurderet af den særlige økologikyndige ekspertgruppe (EGTOP),
som har anbefalet optagelsen.
I forbindelse med Økologisk Landsforenings skepsis overfor fremstillingen og brugen af
hydrolyserede proteiner som fuldgødning i de kommende væksthusregler, så har Natur-
Erhvervstyrelsen forståelse for synspunktet, men er af den opfattelse, at spørgsmålet om
brugen af hydrolyserede proteiner først skal tages stilling til i forbindelse med de kom-
mende regler for økologisk væksthusproduktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
NaturErhvervstyrelsen er enig med Økologisk Landsforening og Landbrug og Fødevarer i,
at udelukkelsen af materiale fra industrilandbrug hverken er konsistent eller håndteres på
en harmoniseret måde i EU. NaturErhvervstyrelsen bemærker dog også, at der i flere
medlemsstater, i modsætning til den danske, er en meget restriktiv definition af industri-
landbrug (factory farming). Kommissionen har uden held forsøgt at finde en fælles linje i
dette spørgsmål. Kommissionen har derfor varslet, at en ny harmoniseret definition vil
komme i forbindelse med den kommende evaluering af økologiforordningen. NaturEr-
hvervstyrelsen finder det mest realistisk at afvente, at spørgsmålet behandles ved evalu-
eringsprocessen.
I forbindelse med bemærkninger, der er afgivet af Økologisk Landsforening til revision af
positivlisten for bekæmpelsesmidler, er NaturErhvervstyrelsen ikke umiddelbart imod, at
udvide fårefedt til andre typer af animalsk fedt. Det vil dog kræve en vurdering af EGTOP
forud for, at en sådan ansøgning behandles i Den Stående Komite for Økologisk Land-
brug.
NaturErhvervstyrelsen ønsker ligesom Landbrug og Fødevarer en løsning, så økologer får
adgang til at bruge basisstoffer. NaturErhvervstyrelsen er af den opfattelse, at man nød-
vendigvis skal nå lidt længere i processen og have mere klarhed over, hvilke basisstoffer,
der aktuelt opnår godkendelse på horisontalt niveau, før Kommissionen og andre med-
lemsstater vil være parate til at tage stilling til spørgsmålet.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser gerne, at restprodukter fra landbrugsproduktionen genanvendes. I det
omfang det er hensigtsmæssigt, og hvor det kan ske uden at belaste miljøet, kan rest-
produktet med fordel tilbageføres til jorden. Derfor kan regeringen bakke op om, at af-
gasset biomasse med indhold af slagteriaffald fra udvalgte sikre kategorier kan anvendes
på økologiske arealer.
Begrænsningen på, at afgasset biomasse med indhold af slagteriaffald ikke må komme
fra jordløst brug, vil ikke være en reel hindring under danske forhold.
Regeringen ønsker af hensyn til økologiens troværdighed ikke en lang liste over bekæm-
pelsesmidler, der tillades i økologisk produktion. Kun produkter, der er nødvendige for at
opretholde en økologisk produktion, skal fastholdes. Endvidere bør skånsomme produkter
foretrækkes fremfor de mere miljøbelastende. Regeringen mener derfor, at leonardite og
sapropel ikke bør optages på positivlisten
Der er dog elementer i forslaget, der dels vil kunne bidrage til at fastholde danske økolo-
ger, dels bidrage til en udvidelse af det økologisk dyrkede areal og derved være med til
at understøtte regeringens fordoblingsmålsætning i Økologisk Handlingsplan 2020.
Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget, idet man arbejder for, at forslaget ikke
omfatter sapropel og leonardite.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Det forventes dog, at der generelt vil være opbakning til forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.