Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1333153_0001.png
NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. MST-5200-00068
Ref. Kaasm/masch
Den 7. februar 2014
NOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Kommissionsforordning om ændring af
forordning (EU) nr. 582/2011 med henblik på tilpasning til den
tekniske udvikling for så vidt angår partikelovervågning ved hjælp af
egendiagnosesystemet og tilpasning at tekniske specifikationer vedr.
iblanding af biobrændstoffer i benzin
1. Resumé
Kommissionen fremsætter forslag, der indfører en række specifikationer for
godkendelse af motorer, der lever op til den nyeste euronorm VI. Formålet er at
tilpasse reglerne efter den fastsatte revisionsklausul i kommissionsforordning
582/2011/EU, hvor det skulle vurderes, hvorvidt sensorer til overvågning af
egendiagnosesystemer var markedsmodne i forhold til den fastsatte
implementeringsdato.
Forslaget indeholder to elementer. En udsættelse af ikrafttrædelsesdato for
tærskelværdi for egendiagnose-systemer af det emissionsbegrænsende udstyr for
tunge køretøjer og en metode til at godkende benzinbiler (lette køretøjer) med
biobrændstof der tilgodeser den kemiske struktur i ethanol.
Den første del af forslaget, der vedrører egendiagnose, ændrer ikke på
udledningskravet fra selve køretøjet, men kun overvågningsudstyret i køretøjet.
Den anden del kan give en meget lille stigning i udslippet af kulbrinter målt efter
vægt, men ikke efter antal molekyler.
Forslaget vurderes derfor blot at have en
meget lille betydning i forhold til udledningen af kulbrinter, og ikke ingen
betydning i forhold til partikel- og NOx-udslip.
Samlet set vurderes det, at den første del af forslaget ingen indflydelse har på
beskyttelsesniveauet og at den 2 del af forslaget har en lille, men uvæsentlig
betydning for beskyttelsesniveauet.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige, økonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser for virksomheder, stat, kommune eller
regioner.
Forslaget forventes fremsat til afstemning den 11. februar 2014 i den tekniske
komité for motorkøretøjer.
Regeringen vil ikke modsætte sig forslaget og undlader at stemme.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333153_0002.png
NOTAT
2. Baggrund
Forslag til Kommissionsforordning
“No …/..of XX
om ændring af forordning (EU)
nr. 582/2011 med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling for så vidt angår
partikelovervågning ved hjælp af egendiagnosesystemet blev fremlagt til drøftelse
for komiteen for motorkøretøjer i november 2013.
Flere lande har udtrykt sig positivt over for forslaget, da det følger anbefalinger fra
en teknisk redegørelse, der er iværksat på foranledning af kommissionen som følge
af revisionsklausulen.
Forslaget har hjemmel i artikel 5(4) og 12(3) i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 2009/595/EF om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer med
hensyn til emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (Euro VI) og om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer og om ændring af
forordning (EF) nr. 715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om ophævelse af direktiv
80/1269/EØF, 2005/55/EF og 2005/78/EF.
Forslaget forventes fremsat til afstemning 11. februar 2014 i den tekniske komité
for motorkøretøjer. Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udsteder
Kommissionen direktivet efter, at Rådet og Europa-Parlamentet har gennemført
en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Lastbiler, busser, vare- og personbiler er produkter som er reguleret af
harmoniserede regler i EU kaldet euronormer, der bl.a. fastsætter krav til
køretøjernes udledning af luftforurenende stoffer, som bilfabrikanter er ansvarlige
for at overholde. Der stilles i reguleringen af euronormerne ikke direkte krav om
teknologi, men krav til grænseværdier for køretøjernes udledning af
kvælstofoxider (NOx), partiker (PM) mv. Grænseværdierne fastsættes efter de
bedste tilgængelige teknologier på markedet. Det er op til bilfabrikanten at vælge
med hvilke teknologier grænseværdien kan overholdes, og dermed hvilket
efterbehandlingsudstyr, såsom partikelfilter mv., der anvendes.
Formålet med forslaget er at tilpasse reglerne efter den fastsatte revisionsklausul i
kommissionsforordning 582/2011/EU, og dermed efterkomme behovet for en
vurdering af, hvorvidt sensorer til overvågning af egendiagnosesystemer er
markedsmodne i forhold til den fastsatte implementeringsdato.
Nærværende forslag indeholder to hovedelementer:
1) Udsættelse af OBD krav for tunge køretøjer
Dieseldrevne lastbiler og busser har NO
x
-reducerende teknologier for euronorm 4
og euronorm 5. Nye dieseldrevne lastbiler og busser ventes at have
fabriksmonterede effektive partikelfiltre fra den 1. januar 2014, hvor euronorm 6
bliver obligatorisk.
Efterfølgende (692/2008/EU, 595/2009/EU og 582/2011/EU) er der etableret
supplerende krav såsom partikelantalsgrænseværdier mv., hvilket har ført til, at
euro VI krav træder i kraft over tre faser (A, B og C) med forskudte
ikrafttrædelsesdatoer.
Sideløbende med, at grænseværdierne er skærpet, er der indført krav om
overvågning i køretøjet af det emissionsbegrænsende udstyr, som kaldes
”On
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333153_0003.png
NOTAT
Board Diagnostic”
(OBD). OBD-systemer
er vigtige for emissionsbegrænsningen.
Det identificerer, registrerer og fortæller chaufføren om forskellige typer
forringelser eller fejl, herunder filtreringsprocesser og kontinuerlige
regenerationsprocesser, på systemerne i hele køretøjets livscyklus.
De teknologier, der skal anvendes til denne overvågning, såsom en sodsensor, var
ikke markedsmodne da ikrafttrædelsestidspunktet for OBD-tærskelværdi for
partikler blev besluttet. Derfor blev kommissionen pålagt, at foretage en
gennemgang af overvågningskravene. Nærværende forslag er en udløber af en
nærmere gennemgang af den tekniske gennemførlighed af tærskelværdier for OBD
”On Board Diagnostic” (OBD), der overvåger det emissionsbegrænsende udstyr.
Her er det generelt fundet, at sensorer til brug for partikelovervågning er en
teknologi på vej til at være moden i forhold til at levere reproducerbare resultater,
overholde holdbarhedskrav mv. Kommissionen vurderer dog ikke at denne
teknologi er tilgængelig ifht. masseproduktion. Nærværende forlag indebærer
således en udsættelse af ikrafttrædelsesdatoen for overvågningsudstyrets
tærskelværdi for partikler fastsat i tabel 1 i bilag 10 til forordning 582/2011/EU, da
det er vurderet, at der er brug for en længere overgangsperiode. De nye datoer
fastsættes til 31. december 2015 for nye typer køretøjer og 31. december 2016 for
alle nye køretøjer, hvilket svarer til 15 mdr. udsættelse.
Forslaget ændrer ikke på udledningskravet fra selve køretøjet, men kun
overvågningsudstyret.
2) Metode til godkendelse af benzinbiler vedr. biobrændstof E75
Med forslaget indføres endvidere en korrektion for måling af kulbrinter, der
betyder, at der tillades en lidt højere emission, når der gennemføres typetest med
E75, som referencebrændstof. Dette sker for at kompensere for, at ethanol har en
højere massefylde end almindelig benzin.
Med forslaget tilgodeses såkaldte” flex-
fuel” biler.
Miljøstyrelsen vurderer, at ændringen
kan give en meget lille stigning i
udslippet af kulbrinter målt efter vægt, men ikke efter antal molekyler.
Forslaget vurderes derfor blot at have en meget lille betydning i forhold til
udledningen af kulbrinter, og ikke ingen betydning i forhold til partikel- og NOx-
udslip.
4. Europaparlamentets udtalelser
Europaparlamentet skal ikke udtale sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for denne sag, da der er tale
om udmøntning af gældende EU indre markedsregulering.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken
erhvervene, staten eller regioner og kommuner.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1333153_0004.png
NOTAT
Omkostning som følge af krav om OBD system for motorproducenterne var
inkluderet i forbindelse med at euro 6 normen blev politisk vedtaget.
Her er der tale om en udskydelse af kravene til OBD og nærværende forslag ventes
derfor ikke at påføre en udgift.
Den anden del af forslaget introducerer en ny testmetode for benzinbiler med en
korrektionsfaktor ved brug af E75. Denne del af forslaget vurderes ligeledes ikke at
medføre økonomiske eller administrative konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Egendiagnosesystem: Beskyttelsesniveauet vurderes ikke at blive påvirket, da der
er tale om udskydelse af visse ikrafttrædelsesdatoer for overvågningsudstyr
og
ikke grænseværdier.
Korrektionsfaktor for biobrændstoffer: Forslaget om en korrektionsfaktor for
biobrændstoffer vurderes at have en lille, men uvæsentlig indflydelse på
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget vedrørende Miljø fra den 5.- 6.
februar 2014.
3F bemærkede, at organisationen kunne støtte den foreslåede indstilling om at
undlade at stemme og samtidig er enig i, at Danmark skal arbejde for, at
Euronormerne får en så tidlig ikrafttrædelse som muligt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er drøftet i en kommissionsarbejdsgruppe i november 2013. En række af
de store EU medlemsstater har forholdt sig positivt til den forslåede
ikrafttrædelsesdato, som kan ventes at være uændret i kommissionens endelige
forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter, at der fastsættes tekniske specifikationer, som tager højde for
den tekniske udvikling og medfører, at nye teknologier skal leve op til
sammenlignelige emissionskrav som konventionelle tunge vejgående køretøjer
(lastbiler og busser) såvel som de lette køretøjer (vare- og personbiler).
Danmark arbejder dog samtidigt generelt for at Euronormerne får en så tidlig
ikrafttrædelse som muligt, og arbejder generelt imod udsættelse af krav.
Danmark vil i den konkrete sag ikke modsætte sig en udsættelse af tidsfristen, da
der er tale om en teknisk foranstaltning, som ikke påvirker udledningskravet til
partikler.
Danmark støtter desuden at brugen af biobrændstoffer fremmes og vil derfor ikke
modsætte sig den foreslåede tilpasning, selvom det kan medføre en lidt højere
udledning af kulbrinter målt i vægt, men ikke i antal molekyler.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4