Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 248
Offentligt
1332621_0001.png
Miljøministeriet, den 6. februar 2014
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Komitesag
Forslag til Kommissionens direktiv om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/118/EF af 12. december 2006 om beskyttelse af grundvandet mod forurening og
forringelse
1. Resume
Forslag til kommissionsdirektiv om ændring af bilag II til grundvandsdirektivet er forelagt medlems-
staterne til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet den 12. februar 2014. Forslaget fastsætter
principper for bestemmelse af naturlige baggrundskoncentrationer af forurenende stoffer i grundvand.
Ifølge grundvandsdirektivet bør medlemsstaterne tage baggrundskoncentrationer i betragtning ved
fastsættelse af tærskelværdier, for hvilke overskridelse indikererer risiko for manglende opfyldelse af målet
om god kemisk tilstand for grundvand. Forslaget tilføjer endvidere nitriter og fosfor/fosfat til listen over
stoffer, som medlemsstaterne skal overveje at fastsætte tærskelværdier for. Forslaget fastsætter endelig, at
medlemsstaterne i vandområdeplanerne skal oplyse om deres bestemmelse af baggrundskoncentrationer.
Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet.
Det vurderes, at de statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser er ubetydelige.
Forslaget har heller ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget er, at der skal ske revision af miljømålsbekendtgørelsen
og bekendtgørelse nr. 863 af 28. juni 2010 om ændring af bilag 2 til miljømålsloven om indholdet af
vandplanen og om indholdet af indsatsprogrammet m.v.
Regeringen støtter, at der fastsættes principper for bestemmelse af naturlig baggrundskoncentration af
forurenede stoffer, at nitriter og fosfor tilføjes listen over stoffer, som medlemsstaterne skal overveje at
fastsætte tærskelværdier for samt at medlemsstaterne skal oplyse om deres bestemmelse af
baggrundskoncentrationer.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Ovennævnte forslag til kommissionsdirektiv har hjemmel i artikel 8, stk. 1 og 2, og artikel 10 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2006/118/EF af 12. december 2006 om beskyttelse af grundvandet mod
forurening og forringelse (grundvandsdirektivet) og skal derfor vedtages af Kommissionen med bistand af et
udvalg.
Det forventes, at et endeligt forslag kommer til afstemning i Udvalget om Vandrammedirektivet (herefter
udvalget) den 12. februar 2014. Udvalget træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i
artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512/EF af 17. juli 2006.
Hvis der i udvalget er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet, efter at Parlamentet
har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret
flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1332621_0002.png
flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet,
efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Forslaget blev den 2. december 2013 uformelt forelagt udvalget i udkast med henblik på eventuelle
bemærkninger og foreløbig tilkendegivelse af delegationernes holdning. Efter tilretning på baggrund af de
indkomne bemærkninger blev det endelige forslag herefter fremsendt til delegationerne den 28. januar 2014.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens direktivforslag er tilpasning af grundvandsdirektivets bilag II, del A, B og C,
til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Medlemsstaterne skal ifølge grundvandsdirektivet bl.a. fastsætte tærskelværdier for forurenende stoffer, som
truer grundvandsforekomsterne. Tærskelværdierne skal fastsættes på en sådan måde, at overskridelse heraf i
et repræsentativt overvågningspunkt indikerer, at der er risiko for manglende opfyldelse af målet om god
kemisk tilstand for grundvand. Ved fastsættelse af tærskelværdier bør medlemsstaterne ifølge direktivet tage
hensyn til eventuelle naturlige baggrundskoncentrationer.
Bilagets del A indeholder retningslinjer for fastsættelsen af tærskelværdier. Med tilpasningen tilføjes
principper, som medlemsstaterne
bør
tage i betragtning ved bestemmelse af naturlige baggrunds-
koncentrationer, herunder a) at bestemmelsen bør baseres på karakteriseringen af grundvands-
forekomsterne (en del af basisanalysen) og resultaterne af grundvandsovervågningen, b) at yderligere data
bør tilvejebringes, hvis grundvandsovervågningen har været utilstrækkelig, og at tilgængelig viden om
geokemiske påvirkninger bør inddrages, og c) at hvor der mangler overvågningsresultater og viden om de
geokemiske påvirkninger, bør sådanne tilvejebringes, og i mellemtiden bør baggrundskoncentrationer
bestemmes på bedst mulige grundlag, eventuelt på baggrund af overvågningsresultater fra andre grund-
vandsforekomster af samme type.
Bilagets del B indeholder en liste over forurenende stoffer, som medlemsstaterne skal
overveje
at fastsætte
tærskelværdier for. Med tilpasningen tilføjes nitriter og fosfor/fosfat til listen.
Bilagets del C fastlægger de oplysninger om fastsættelse af tærskelværdier, som skal indgå i medlems-
staternes vandområdeplaner. Med tilpasningen sker der en præcisering heraf, og der tilføjes pligt til også at
oplyse om bestemmelse af baggrundskoncentrationer.
Direktivet skal gennemføres i national lovgivning senest 24 måneder efter dets ikrafttræden.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Del A og B i grundvandsdirektivets bilag II er gennemført ved bilag 9 til bekendtgørelse nr. 1433 af 6.
december 2009 om fastsættelse af miljømål for vandløb, søer, kystvande, overgangsvande og grundvand
(miljømålsbekendtgørelsen). Del C i nævnte bilag II, der fastlægger hvilke oplysninger, der skal indeholdes i
vandområdeplanerne om forurenende stoffer og indikatorer, for hvilke der er fastsat tærskelværdier, er
endnu ikke gennemført i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1332621_0003.png
Vedtagelse af forslaget medfører behov for revision af miljømålsbekendtgørelsen og bekendtgørelse nr. 863
af 28. juni 2010 om ændring af bilag 2 til miljømålsloven om indholdet af vandplanen og om indholdet af
indsatsprogrammet m.v.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Med forslagets tilføjelse af nitriter og fosfor/fosfat til listen over forurenende stoffer i bilagets del B vil fast-
sættelse af tærskelværdier herfor skulle overvejes. Afhængigt af resultaterne af disse overvejelser kan der
eventuelt blive behov for at lade fosfor eller fosfat indgå i kontrolovervågning af grundvand under det
nationale overvågningsprogram for vand og natur. De årlige omkostninger hertil forventes i givet fald at
kunne udgøre i størrelsesordenen 50.000 kr. Udvidelsen af oplysningspligten i bilagets del C vil medføre et
beskedent ekstra resurseforbrug i Naturstyrelsen. Omkostningerne finansieres inden for Miljøministeriets
eksisterende budgetramme.
Forslaget har ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget medfører ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Rammenotatet har været i høring i miljøspecialudvalget 3.-5. februar 2014 og der har ikke været
bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen har efter en uformel høring i udvalget tilrettet forslaget på baggrund af delegationernes
bemærkninger. Medlemsstaterne vurderes derfor generelt at ville støtte Kommissionens forslag, hvorfor det
forventes vedtaget uanset dansk stillingtagen.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen finder, at grundvandsdirektivet så vidt
muligt bør implementeres på en ensartet måde i medlemsstaterne, og at fælles principper for medlems-
staternes bestemmelse af naturlige baggrundskoncentrationer for forurenende stoffer i forbindelse med
fastsættelse af tærskelværdier vil bidrage hertil. Principperne, som Kommissionen foreslår indføjet i bilagets
del A, er efter regeringens opfattelse fornuftige. Regeringen er enig i, at det kan være relevant for medlems-
staterne at overveje at fastsætte tærskelværdier for nitriter og fosfor/fosfat. Regeringen er derfor enig i, at
disse stoffer føjes til listen i bilagets del B. Regeringen er endvidere enig i, at medlemsstaterne i vandområde-
planerne også bør oplyse om bestemmelse af baggrundskoncentrationer som foreslået af Kommissionen med
ændring til bilagets del C. Regeringen kan på det grundlag støtte Kommissionens forslag.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3