Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 240
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen/Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2012-29-24-04334/Dep sagsnr: 24470
Den 3. februar 2014
FVM 230
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af raps-
frøprotein som ny fødevare i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 258/97 (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler tilladelse til virksomheden Helm AG, Tyskland til markedsføring af
rapsfrøprotein som en ny fødevareingrediens. Det ansøgte rapsfrøprotein stammer fra de
ikke-genmodificerede rapssorter Brassica napus og Brassica rapa, hvor det ekstraheres
fra den pressekage, der er tilbage efter fremstilling af konventionel rapsolie. Rapsfrøolie
anvendes allerede som fødevare i EU og resten af verden, mens rapsfrøprotein bruges i
stigende grad som tilsætningsstof til foder. Det ansøgte rapsfrøprotein vil blive markeds-
ført som et alternativ til sojaprotein, og skal altså anvendes i samme koncentrationer og i
de samme fødevarer som dem, der tilsættes sojaprotein i dag. Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at rapsfrøprotein er sikkert at anvende til de
formål og niveauer, der nævnes i ansøgningen. Godkendelsen til markedsføring vil omfat-
te det specifikke produkt fra Helm AG. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesni-
veauet i Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 28. januar 2014 fremlagt forslag til Kommissionens beslutning om
tilladelse til markedsføring af rapsfrøprotein fra virksomheden Helm AG som en ny føde-
vareingrediens i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97 af
27. januar 1997 om nye levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser (novel food
forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 7 i forordningen om nye fødevarer. I henhold
til denne artikel skal der træffes beslutning om tilladelse til markedsføring i komitéproce-
dure, når der er fremsat indsigelse mod en ansøgning om godkendelse som nyt levneds-
middel. Beslutningen træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges
Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæ-
den og Dyresundhed (SCoFCAH). Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret
flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med
kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen indenfor to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan fore-
lægge forslaget for appelkomitéen. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget med mindre: a) forslaget vedrører beskatning,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
finansielle tjenesteydelser, beskyttelse af menneskers, dyrs eller planters sundhed eller
sikkerhed eller endelige multilaterale beskyttelsesforanstaltninger, eller b) det er fastsat i
basisretsakten, at forslaget ikke kan vedtages, hvis der ikke er afgivet en udtalelse, eller
c) et simpelt flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfælde kan Kommissionen indenfor to
måneder forelægge komitéen ændrede forslag eller indenfor en måned forelægge forsla-
get for appelkomitéen.
Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appelkomitéen med kvalificeret flertal en
positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appelkomitéen ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH) den 10. februar 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Virksomheden Helm AG indgav den 25. juni 2012 en ansøgning til de kompetente myn-
digheder i Irland om tilladelse til at markedsføre rapsfrøprotein som en ny fødevareingre-
diens.
Det ansøgte rapsfrøprotein vil blive markedsført som et alternativ til sojaprotein, og skal
altså anvendes i samme koncentrationer og i de samme fødevarer som dem, der tilsættes
sojaprotein i dag, blandt andet proteindrikke og -barer, supper, morgenmadskornproduk-
ter og køderstatninger. Ansøger angiver, at proteinet ønskes anvendt i fødevarer, fordi
det, set i forhold til sojaprotein, er en proteinkilde med et favorabelt indhold af både es-
sentielle og ikke-essentielle aminosyrer.
I det foreliggende forslag lægger Kommissionen op til, at rapsfrøprotein må anvendes i
fødevarer, hvis det lever op til specifikationerne beskrevet i beslutningens Annex 1. God-
kendelsen til markedsføring vil omfatte det specifikke produkt fra virksomheden Helm
AG.
Det fremgår af den engelske sprogversion af forslaget, at fødevarer, som indeholder raps-
frøprotein skal mærkes som indeholdende ”rapeseed protein”. Det fremgår desuden af
Kommissionens forslag, at der tydeligt skal mærkes med, at produkter, der indeholder
rapsfrøprotein, som en fødevareingrediens kan fremkalde en allergisk reaktion hos perso-
ner, der er overfølsomme overfor sennep. Mærkningen på produkter der markedsføres i
Danmark vil skulle følge den danske sprogversion af beslutningen, som endnu ikke fore-
ligger.
De kompetente irske myndigheder afgav den 17. september 2012 den første vurderings-
rapport, som konkluderede, at ansøgeren Helm AG havde leveret tilstrækkelig dokumen-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
tation for, at rapsfrøprotein anvendt i de ansøgte fødevarer og mængder ikke ville udgøre
nogen sundhedsmæssig risiko.
Kommissionen fremsendte de irske myndigheders første vurderingsrapport til medlems-
staterne den 4. oktober 2012. Inden for 60-dages-perioden for kommentarer blev der
indsendt begrundede indsigelser mod markedsføringen fra en række medlemsstater.
Kommentarerne vedrørte især specifikationerne, sammensætningen af protein og kulhy-
drat fraktionerne, niveauet af fytater, produktets stabilitet, produktions processen samt
eksponering og risiko for allergi overfor produktet.
Herefter udtalte den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) sig den 10. oktober
2013 om rapsfrøprotein fra Helm AG under hensyntagen til kommentarerne fra medlems-
staterne. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderede, at produktet
var sikkert at indtage i de foreslåede anvendelser og mængder.
Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af rapsfrøprotein vil være gæl-
dende fra 20.-dagen efter offentliggørelsen i EU-Tidende.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Reglerne i forordningen om nye fødevarer er umiddelbart gældende i Danmark og de øv-
rige medlemsstater. De konkrete beslutninger på baggrund af forordningen er rettet til
bestemte virksomheder, og er umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser og indebærer
ikke administrative byrder for erhvervet.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet sikkerheden af raps-
frøprotein. Vurderingen er baseret på produktets kemiske sammensætning, toksikologi-
ske studier og fodringsforsøg med dyr. EFSA har desuden inddraget i vurderingen, at ud-
gangsmaterialet rapssorterne
Brassica napus
og
Brassica rapa
er naturligt forekommen-
de, og at olien herfra allerede anvendes som fødevare i EU, mens rapsfrøprotein bruges i
stigende grad som tilsætningsstof til foder. På den baggrund konkluderer Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at produktet er sikkert at anvende i de ansøgte
produkter og mængder.
På baggrund af udtalelsen fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurde-
rer Fødevarestyrelsen, at forslaget om tilladelse til markedsføring af rapsfrøprotein i de
angivne produkter og mængder ikke vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1330071_0004.png
4
De Samvirkende Købmænd har ingen indvendinger mod ansøgningen, men spørger til,
kravet om, at der skal mærkes med advarsler i relation til mulig allergi-krydsreaktioner,
er en principiel ny tilgang. Organisationen mener, man bør overveje, om det helt grund-
læggende er hensigtsmæssigt, at advarselsmærke ingredienser, der
ikke
står på listen
over allergener. Desuden spørges der til, om virksomheden selv skal formulere denne ad-
varselsmærkning, eller om der kommer en helt klar formulering i beslutningen, så det ik-
ke kan misforstås.
Fødevarestyrelsen kan hertil oplyse, at kravet er kommet med i forslaget, fordi flere med-
lemsstater har udtrykt bekymring for, at fødevarer, der indeholder rapsfrøprotein, som en
ingrediens, kan fremkalde en allergisk reaktion hos personer, der er overfølsomme over-
for sennep. Fødevarestyrelsen er dog grundlæggende enig i, at man må bestræbe sig på,
at reglerne om mærkning med allergener ikke står forskellige steder, men samlet i listen
over allergener i mærkningsforordningen. For at nye allergener kan optages på denne li-
ste, skal de vurderes af EFSA til at udgøre en risiko for en betragtelig del af befolkningen
i medlemslandene. Om rapsfrø protein skal optages på mærkningsforordningens liste
over allergener, må derfor afvente en konkret vurdering fra EFSA.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning er modstander af, at maden tilsættes ekstra stof-
fer. Foreningen mener, at naturlige produkter er mest sunde, og at jo mere man manipu-
lerer med fødevarerne, desto mere primitive og usunde bliver de.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Nye fødevarer og fødevareingredienser skal i henhold til reglerne om nye fødevarer for-
håndsgodkendes til markedsføring i EU og underkastes en sikkerhedsvurdering, før de
sættes på markedet. Det er regeringens holdning, at hvis produkter efter reglerne om
nye fødevarer er vurderet sikre at anvende, bør der gives en tilladelse til markedsføring i
EU under hensyntagen til de krav, der eventuelt måtte blive fastsat i forbindelse med
vedtagelse af beslutningen.
Vurderingen foretaget af de den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konklu-
derer, at produktet er sikkerhedsmæssigt acceptabelt.
Regeringen er principielt set af den opfattelse, at eventuelle krav om allergenmærkning
bør fastsættes i medfør af allergenmærkningsreglerne, og ikke som i dette tilfælde, i den
enkelte godkendelse af en ny fødevare. På grund af den manglende viden om, hvorvidt
rapsproteinet fremkalder allergi hos en betydelig del af befolkningen og sandsynligheden
for, at rapsproteinet vil blive anvendt i en lang række forarbejdede fødevarer, kan rege-
ringen dog støtte forslaget med den foreslåede advarselsmærkning.
Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.