Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse fra Kommissionen:Det indre marked for elektricitets realisering og den mest effektiveoffentlige interventionC(2013) 7243 finalNyt notat1. ResuméKommissionen offentliggjorde den 5. november 2013 en meddelelse om detindre marked for energi og offentlig intervention i energisektoren. Dendanske udgave blev modtaget den 14. november 2013. Kommissionenanfører, at med gennemførelsen af det indre marked for energi i 2014 er detvigtigt at diskutere, hvordan fremtidige mekanismer for offentligintervention skal tilrettelægges både på EU plan og i medlemslandene.Sammen med Meddelelsen har Kommissionen fremlagt retningslinjer forMedlemslandenes brug af metoder til øget efterspørgselsfleksibilitet, VE-samarbejdsmekanismer, VE-støttesystemer og kapacitetsmekanismer.2. BaggrundKommissionen offentliggjorde den 5. november 2013 meddelelsen C(2013)7243 ”Det indre marked for elektricitets realisering og den mest effektiveoffentlige intervention”, sammen med retningslinjer for Medlemslandenesbrug af metoder til øget efterspørgselsfleksibilitet, VE-samarbejdsmekanismer, VE-støttesystemer og kapacitetsmekanismer.Baggrunden for meddelelsen er, at EU’s indre marked for elektricitet skalvære gennemført i 2014, og Kommissionen ønsker i den forbindelse atmarkere, at en grundpille heri er en ensartet energipolitik over hele EU,hvor staterne i deres energipolitiske interventioner følger en række fællesprincipper. Det indre marked for energi bør bygge på fair og åbenkonkurrence, men det er også almindeligt accepteret, at det er nødvendigtmed offentlig intervention på elektricitetsmarkederne, hvis målene skal nås.Kommissionen anfører, at med henblik på at sikre, at markedetgennemføres og er effektivt, og for at sikre, at åbningen afelektricitetsmarkederne på tværs af EU er til fordel for borgerne, er detvigtigt - i overensstemmelse med nærhedsprincippet - at definere den
19. december 2013Kontor/afdeling
EUFUTJ nr. 2013-4598/SVF
1
offentlige interventions rolle, art og grad på europæisk, nationalt og lokaltniveau.3. Formål og indholdFormålet med meddelelsen er ifølge Kommissionen at udstyremedlemslandene med en række principper for energipolitik, som afspejlerden gensidige afhængighed, som følger med deltagelsen i det indre markedfor elektricitet. Principperne skal sikre, at medlemslandene ikke alenetænker nationalt i deres politikker, men forholder sig til det europæiskeperspektiv, dvs. at medlemslandene bør prioritere europæisk tilgang snarereend lokale, regionale og nationale hensyn i energipolitikken. Formålet er atopnå de bedste resultater for borgerne i hele fællesskabet, igennem at detindre marked for elektricitet fungerer uden problemer og til gavn for alle,og dermed bidrager til, at de klima- og energipolitiske mål opnås.Meddelelsen har ikke juridisk virkning, men Kommissionen vil overvejeom nogle af principperne skal udmøntes i forslag til egentlige juridiskebestemmelser, således at principperne kan sikres fuld implementering.Principperne angives også som relevante i forbindelse med Kommissionensarbejde med en fremtidig ramme for klima- og energipolitikken for 2030.Meddelelsens udgangspunkt er, at det indre marked for elektricitet nok harændret den rolle, som energipolitiske interventioner fra staterne spiller, menpå den anden side ikke har afskaffet behovet for disse interventioner medhenblik på at sikre ensartede vilkår for aktørerne, afhjælpe markedssvigt ogfremme teknologi og innovation. På den baggrund oplister Kommissionenen række områder, hvor offentlig intervention kan være påkrævet:Vedvarende energiEfterspørgsel af energi (smart grid o.l.)Klimadagsordenens udfordringerBehovet for tilstrækkelig el-produktionskapacitetØget integration af nationale markederKommissionen diskuterer og argumenterer i meddelelsen for en rækkeprincipper, der bør gælde for offentlig intervention indenfor disse områder.F.eks. gøres det gældende, at medlemsstaterne bør planlæggehelhedsorienteret under hensyntagen til alle målsætninger ienergipolitikken, og ikke kun tilgodese enkeltelementer. Som eksempelnævnes, at brugen af kul kan bidrage til forsyningssikkerheden, men værebetænkeligt af miljømæssige årsager, ligesom (fluktuerende) vedvarendeenergi er godt for klimaindsatsen, men kan skabe udfordringer i forhold tilforsyningssikkerheden. Kommissionen gør også gældende, at offentligintervention mhp. at støtte den hjemlige el-produktionskapacitet(kapacitetsmekanismer) kan have den bagside, at det fjerner incitamentet tilinvesteringer i nye grænseoverskridende løsninger.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
2
KLIMA-, ENERGI- OG
Meddelelsen har karaktér af et idékatalog over ”good practices”, ellerdiskussioner af, hvad sådanne består i, for at fremme den europæiskedimension i energipolitikken, for derigennem at opnå de fælles mål.Kommissionen meddeler i diskussionerne eksplicit eller implicit sineprincipielle præferencer, f.eks. teknologineutralitet (at det skal overlades tilmarkedet at vælge de mest effektive teknologier). Tilsvarende harKommissionen en præference for udbudsordninger baseret på nødvendigemængder snarere end på basis af garanterede indtægter.Kommissionen agter at foreslå en ”europæisering” af støtteordningerne forvedvarende energi, herunder meddeles en præference for virkemidler dersikrer, at den vedvarende energi opføres dér, hvor den er mest effektiv setfra et udbud- og efterspørgselssynspunkt, uanset landegrænser.Kommissionen udtaler sig i den forbindelse positivt om det fælles VE-marked mellem Sverige og Norge.Kommissionen opfordrer i retningslinjerne for støtte til vedvarende energitil, at vedvarende energi støttes på en stabil, gennemsigtig, troværdig,omkostningseffektiv og markedsintegrerende måde. Efterhånden somteknologierne modnes, bør investeringerne heri i stigende omfang ske påmarkedsvilkår, og ikke på baggrund af garanterede priser. Støtten bør ifølgeKommissionen således supplere markedspriserne uden at erstatte dem, ogbegrænses til et nødvendigt minimum. I praksis, siger Kommissionen,betyder det en udfasning af takster for levering af VE, som beskytterenergiproducenterne mod markedssignaler, eksempelvis brug af feed-in-tariffer, og en bevægelse hen imod afregningspræmier og andrestøtteinstrumenter, f.eks. kvoter på et certifikatmarked eller feed-inpræmier.I retningslinjerne for kapacitetsmekanismer fastslår Kommissionen, atbrugen af kapacitetsmekanismer kun kan være velbegrundet, hvis behoveter blevet klart identificeret gennem en grundig vurdering aftilstrækkeligheden af elproduktionskapaciteten. Samtidig skalkapacitetsmekanismer ledsages af udbygning af infrastrukturen ogforanstaltninger, der fremmer fleksibelt forbrug. Kapacitetsmekanismer måikke stå i vejen for indførelse af markedskobling, og de må ikke indebærebegrænsninger i markedsadgangen for elproducenter i andre medlemsstater.I retningslinjerne for indarbejdelse af efterspørgselsfleksibilitet efterspørgerKommissionen bl.a. en fjernelse af takstelementer, som forhindrer aktivmarkedsdeltagelse og udviklingen af en dynamisk prisdannelse, der kanmedføre en efterspørgselsreaktion hos forbrugerne.
BYGNINGSMINISTERIET
3
Kommissionen er i den forbindelse ved at analysere medlemsstaternes cost-benefit analyser og planer for udrulning af intelligente el-målere, og vilpræsentere resultatet af denne analyse i slutningen af 2013.Kommissionen oplyser desuden, at den i 2014 vedtager nye retningslinjerfor miljø- og energistøtte for perioden 2014-2020 og at Kommissionenstjenestegrene snart lancerer en offentlig høring om et udkast til disseretningslinjer.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.5. NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærhedsprincippet, da der alene er tale om enmeddelelse fra Kommissionen.6. Gældende dansk retDer redegøres ikke for gældende dansk ret, da der alene er tale om enmeddelelse fra Kommissionen.7. KonsekvenserDer redegøres ikke for konsekvenserne, idet der alene er tale om enmeddelelse fra Kommissionen om offentlige interventioner. I det omfangMeddelelsen giver anledning til nye lovgivningsinitiativer vilkonsekvenserne af disse blive vurderet når forslagene fremlægges.8. HøringMeddelelsen er sendt i høring, og høringsfristen er fastsat til den 17.december 2013. Der vil blive fremsendt et supplerende notat som følge afhøringen.10. Generelle forventninger til andre landes holdningerEU-landenes generelle positioner kendes ikke på nuværende tidspunkt.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen ser meddelelsen som et godt grundlag for en videre diskussionaf gennemførelsen af det indre energimarked. Regeringen lægger vægt på,at den fulde gennemførelse af det indre el- og gasmarked bliver ambitiøs,både hvad angår indhold og timing, således at målet om fuld gennemførelsei 2014, sat af Det Europæiske Råd i februar 2011, kan blive indfriet.Regeringen er enig i, atinvesteringer i stigende omfang bør ske påmarkedsvilkår i takt med, at teknologierne modnes. Regeringen lægger4
endvidere vægt på, at støttetil vedvarende energi bør reduceres gradvistunder hensyntagen til den fortsatte teknologi - og omkostningsudvikling.Regeringen finder, at indførelse af kapacitetsmekanismer kan udgøre entrussel mod et velfungerende indre marked. Nationale løsninger, som ikkekoordineres på europæisk niveau, kan føre til opsplitning af markedet,resultere i færre grænseoverskridende elforbindelser, hæmme konkurrencenog dermed bremse arbejdet frem mod et fuldt integreret indre marked.Forkert udformede kapacitetsmekanismer kan blive meget dyrt forforbrugerne og kvæle overgangen til nye og vedvarende energikilder.Regeringen støtter derfor Kommissionens vejledning omkapacitetsmekanismerne.Regeringen mener ikke, at støtte til vedvarende energiteknologi skal væreteknologineutral, da det er væsentligt for Danmark, for at kunne opfylde deenergipolitiske målsætninger både på mellemlang og lang sigt såomkostningseffektivt som muligt, at landene gives mulighed for at vælge,hvilke teknologier der skal fokuseres på.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
5