Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
1311749_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-10314
Ref. Nihla/kirst
Den 5. december 2013
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XVII til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH) for så vidt angår 1,4-dichlorbenzen
Komitésag
1. Resume
Forslaget har til formål at forbyde markedsføring og anvendelse af 1,4-
dichlorbenzen til anvendelse som luftfrisker eller som deodoriseringsmiddel på
toiletter, i hjem, på kontorer eller i andre indendørs offentlige områder.
Der skal stemmes om forslaget på et møde i REACH-komitéen den 17. december
2013.
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser: Forordningen vil ved ikraft-
trædelsen være umiddelbart gældende i Danmark og vil have den konsekvens, at
bilag 1 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 908 af 27. september 2005 om foran-
staltninger til forebyggelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materi-
aler skal revideres.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkono-
miske konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud mod et
sundheds- og miljøfarligt stof.
Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. 1,4-dichlorbenzen er klassifi-
ceret som et kræftfremkaldende stof i farekategori 2 (mistænkt for at være
kræftfremkaldende), stoffet kan fremkalde øjenirritation og har høj toksicitet
med langvarige virkninger for vandlevende organismer.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har den 25. november 2013 fremsendt ovennævnte forslag til
medlemsstaterne med henblik på afstemning på et møde i REACH-komitéen den
17. december 2013. Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 68, stk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1311749_0002.png
1, og afstemning skal derfor ske i henhold til forskriftsproceduren med kontrol, jf.
artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i
artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse
2006/512 af 17. juli 2006.
Hvis der i
komiteen
opnås kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
direktivet efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komiteen,
forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der
i Rådet
er
kvalificeret flertal
imod
forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Vedtager
Rådet
forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden
en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
Med forslaget foreslås stoffet 1,4-dichlorbenzen optaget som et nyt punkt på
REACH-forordningens bilag XVII, som indeholder en liste over visse farlige
stoffer, blandinger og artikler, for hvilke der er fastsat begrænsninger vedrørende
fremstilling, markedsføring og anvendelse.
Det skønnes, at der i EU årligt anvendes ca. 800 ton 1,4-dichlorbenzen til fremstil-
ling af luftfriskere og toiletdeodoriseringsmidler, hvoraf 10 % er bestemt til hus-
holdningsbrug og resten til erhvervsmæssig anvendelse (hovedsagelig som deodo-
riseringsmidler på offentlige toiletter).
Stoffet 1,4-dichlorbenzen er klassificeret som kræftfremkaldende i farekategori 2,
stoffet kan fremkalde øjenirritation og har høj toksicitet med langvarige virkninger
for vandlevende organismer.
Disse klassificeringer af stoffet indebærer imidlertid ikke i sig selv en miljø- eller
sundhedsmæssig beskyttelse. Kommissionen har derfor foreslået, at 1,4-dichlor-
benzen ikke må markedsføres eller anvendes som et stof eller som en bestanddel i
blandinger i en koncentration på 1 vægtprocent eller derover, hvis stoffet eller
blandingen er beregnet til anvendelse som luftfrisker eller som deodoriseringsmid-
del på toiletter, i hjem, på kontorer eller i andre indendørs offentlige områder.
4. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres
forud for den endelige vedtagelse, om det mener Kommissionen har overskredet
sine beføjelser i forbindelse med forslaget; at udkastet ikke er foreneligt med
basisretsaktens formål eller indhold eller ikke overholder nærhedsprincippet eller
proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1311749_0003.png
Der er tale om et forslag til en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være
umiddelbart gældende i Danmark.
Stoffet er omfattet af særregulering i bilag 1 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr.
908 af 27. september 2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen
ved arbejde med stoffer og materialer med senere ændringer. Stoffet er omfattet af
forhåndsgodkendelse efter de danske kræftregler. Optagelsen af stofferne på bilag
XVII i REACH med en anvendelsesbegrænsning vil indebære, at bilaget skal
revideres i overensstemmelse hermed.
7. Konsekvenser
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadmini-
strative konsekvenser, idet der ikke i Danmark er kendte anvendelser af 1,4-
dichlorbenzen til det omhandlede formål.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet der indføres forbud mod brug af et
sundheds- og miljøfarligt stof i EU.
8. Høring
Forslaget er baseret på et dossier, som på Kommissionens foranledning er udar-
bejdet af det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) i henhold til REACH-for-
ordningens artikel 69, stk. 1.
Dossieret har været i offentlig høring i EU i perioden fra den 19. juni 2012 til den
19. december 2012. I denne høring indkom ikke væsentlige indvendinger. Dossier-
et blev den 19. april 2012 forelagt ECHA’s udvalg for risikovurdering (RAC) og
socioøkonomisk analyse (SEAC), som begge har udtalt sig positivt om forslaget.
I forhold til det oprindelige forslag anbefalede RAC dog, at begrænsningen af
hensyn til håndhævelsen blev ændret således, at der blev faslagt en koncentra-
tionsgrænse på 1 vægtprocent for 1,4-dichlorbenzen i de omhandlede produkter,
således at produkter, der indeholder 1,4-dichlorbenzen som en urenhed, ikke
berøres.
Forslaget, og et rammenotat om det, har været sendt i høring i Miljøspecial-
udvalget fra 29. november til 4. december 2013. Der er indkommet følgende
bemærkninger:
3F
oplyser, man støtter indstillingen i sagen.
Dansk Byggeri
oplyser, at man ikke har bemærkninger til sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget sættes til afstemning på et møde i REACH-komitéen den 17. december
2013.
10. Regeringens generelle holdning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1311749_0004.png
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, og er positivt indstillet
over for forslaget. 1,4-dichlorbenzen er klassificeret som et kræftfremkaldende stof
i farekategori 2 (mistænkt for at være kræftfremkaldende); stoffet kan fremkalde
øjenirritation og har høj toksicitet ved langvarige virkninger for vandlevende
organismer.
Regeringen tilslutter sig behovet for en regulering af 1,4-dichlorbenzen på EU-plan
med henblik på beskyttelse af miljø og sundhed, fordi regeringen principielt set
ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for stoffer, som er mistænkt for at
være kræftfremkaldende.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4