Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
1309336_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309336_0002.png
Forslaget behandles på et møde i den regulerende komité for energieffektivitet den 16.-17. de-
cember og forventes at blive sat til afstemning d. 17. december 2013.
Hjemmelsgrundlag
Forordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21. ok-
tober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede
produkter (ecodesigndirektivet), specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret på Trakta-
tens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstalt-
ninger under dette direktiv.
Forslaget behandles i en komité efter forskriftproceduren med kontrol jf. bestemmelserne i ar-
tikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF. Vedtagelse af forslaget i den regulerende
komite for energieffektivitet kræver kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til luftskifte og deraf følgende varme-
tab i bygninger.
Ventilationsenheder bruger el-energi til driften, men har samtidig mulighed for at genvinde
varmen fra afkastluften, hvilket kan medføre, at enhederne genvinder mere energi, end de
bruger. Kommissionen opgør i forslaget til ecodesign, at ventilationsenhederne på grund af
muligheden for varmegenvinding samlet set resulterer i en positiv energibalance og i 2020
derved sparede 1872 PJ primært energiforbrug i EU. Uden nye energieffektivitetskrav forven-
tes besparelsen at stige til 2.829 PJ i 2025.
De foreslåede krav til energimærkning og ecodesignkrav er af kommissionen samlet set op-
gjort til at give et omkostningseffektivt besparelsespotentiale på yderligere 45 % (1300 PJ) i
primært energiforbrug i 2025 eller samlet 4.130 PJ. Der er ingen separate opgørelser for de to
forslag, der er fremsat i sammenhæng.
Forslaget omfatter krav til mindre og mellemstore ventilationsenheder til anvendelse i hhv.
enfamilieboliger, flerfamilieboliger og til ikke-boligbrug. Forslaget vil indebære krav til såvel
balancerede ventilationsenheder (med både ind- og udsugning) som til etvejs-enheder (kun
indblæsning eller udsugning). Der skelnes mellem boligventilationsenheder med elforbrug
mindre end 250 W eller mellem 250 og 1000 W samt ikke-boligventilationsenheder med el-
forbrug større end 250 W.
En række enheder er undtaget. Det drejer sig om envejs-enheder med et samlet elforbrug til
motorer på højst 30 kW, enheder til brug i giftige, slidende eller eksplosive atmosfærer
(ATEX-zoner), til nødventilation i kortere perioder fx brandventilation, til ekstreme tempera-
turforhold eller med forsyningsspænding over 1000 V(vekselstrøm) hhv. 1500 V (jævnstrøm).
Ligeledes er ventilationsenheder med en varmeveksler eller varmepumpe, hvis formål primært
er opvarmning eller afkøling frem for at skifte luften, undtaget.
Kommissionen påpeger i forslaget, at de foreslåede minimumskrav kan opfyldes ved, at pro-
ducenterne anvender omkostningseffektive produktforbedringer og ved at indfasningsperio-
den tager højde for produkters udviklingscyklus.
Forslagets krav
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309336_0003.png
For
boligventilationsenheder
stilles krav til det specifikke energiforbrug set over et år (kaldet
SEC), dvs. energiforbrug til såvel luftskifte som opvarmning af kold indsugningsluft. I trin 1,
gældende fra 2016, er det sat til 0 kilowatttime per kvadratmeter opvarmet boligareal, mens
det i trin 2, gældende fra 2018, er sat til -20 kilowatttimer pr kvadratmeter opvarmet areal.
Dette negative energiforbrug afspejler, at der fra trin 1 er krav om, at balancerede ventilati-
onsenheder har varmegenvinding. Endvidere bliver det krævet, at ventilationsenhederne kan
behovsstyres, dvs. indstilles på forskellige driftsniveauer afhængigt af behovet. Fra trin 2
kræves yderligere, at ventilationsenheder med filter har en alarm for filterudskiftning, da til-
stoppede filtre kan forøge energiforbruget drastisk.
Enheden må maksimalt støje med 45 dB i trin 1 og 40 dB i trin 2. Derudover skal producen-
terne levere produktinformation, der bl.a., skal være tilgængelig på leverandørens hjemme-
side.
For
ikke-boligventilationsenheder
stilles krav om, at enheden skal kunne behovsstyres, og om
at alle ventilationsenheder med balanceret ventilation har varmegenvinding. Fra trin 1 skal
varmegenvindingens effektivitet være mindst 63-67 pct., afhængigt af type, stigende til 68-73
pct. i trin 2. Endvidere er der krav til ventilatorernes effektivitet for hhv. envejs-
ventilationsenheder og tovejs-ventilationsenheder. Også disse krav stiger i trin 2.
Derudover skal producenterne levere produktinformation, der bl.a. skal være tilgængelig på
leverandørens hjemmeside inklusiv data for støj.
Målinger og beregninger
Boligventilationsenheders
specifikke årlige energiforbrug, SEC, beregnes ud fra en formel
som blandt andet inkluderer brugstid effekt fra varmegenvinding og effektiviteten i en række
enkeltkomponenter.
Energieffektiviteten kan angives i forhold til tre forskellige klimazoner; kold, middel og varm,
som det også kendes fra varmepumper.
Der skal foretages relativt få og målinger, som er kendte og ukomplicerede standardmålinger.
For
ikke-boligventilationsenheder
beregnes den interne specifikke elforbrug til ventilator, som
afhænger af interne tab i ventilationsenhedens og ventilatorens effektivitet.
Generelt for alle typer ventilationsenhed skal de målinger som myndighederne ved kontrol i
relation til energieffektivitet udfører tage hensyn til en måletolerance på 7 pct., hvilket er be-
tydeligt over den præcision de tilhørende målestandarder opgiver.
For alle typer ventilationsenhed skal støjniveauet måles.
Revision
Forslaget indeholder en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at Kommissionen senest 1. januar
2019 skal vurdere forordningen, bl.a. med henblik på at vurdere de på det tidspunkt gældende
krav og eventuel fastsættelse af yderligere krav, derunder om mindre ventilationsenheder skal
medtages.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309336_0004.png
Der forelægger ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet. Parlamentet vil i overensstemmelse
med den valgte komité-procedure have mulighed for at udtale sig, efter at komitéen har stemt
om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet og stiller krav til den ty-
pe af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.
Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkelte medlemslande fastsæt-
ter nationale krav til de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationa-
le bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.
Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkost-
ninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overens-
stemmelse med nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fælles-
skabsniveau.
6. Gældende dansk ret
Dette område bliver reguleret af regler i det danske bygningsreglement, som stiller effektivi-
tetskrav til det samlede ventilationssystem.
Ventilationsenheder installeret i danske bygninger er allerede nu mere effektive end kravene i
trin 2 lægger op til. Ecodesignkravene for såvel bolig- som ikke-boliganlæg er baseret på krav
til enkeltkomponenter i ventilationsenheden og for boligventilationsenheder endvidere på en
samlet opgørelse af energieffektiviteten ved ventilation og varmegenvinding. Dette er to for-
skellige måder at opgøre effektiviteten på og kan betyde, at der på længere sigt bliver behov
for en tilpasning af det danske bygningsreglement til denne fremgangsmåde. Energistyrelsen
forventer ikke, at dette vil give væsentlige problemer.
Også bygningsreglementets krav til effektiviteten af varmegenvinding er strammere end kra-
vene bliver i ecodesignkravene i ikke-boligenheder.
Forslaget til forordning vil, hvis det vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet og Euro-
paparlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgiv-
ning.
7. Konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning og -
kontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- og
Bygningsministeriets ramme.
Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-
muner.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309336_0005.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Da de skandinaviske leverandører af ventilationsenheder er kendt for at kunne levere enheder
med særdeles høj energieffektivitet, forventer danske eksportører af ventilationsenheder at
kunne få en fordel af nye minimumskrav i resten af Europa og af at kravene er ensartede.
På det danske marked må det forventes, at der med tiden vil komme et større udvalg af ener-
gieffektive produkter end ellers.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Producenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-
ter overholder forslagets bestemmelser. Forordningen forventes ikke at udgøre en væsentlig
ekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav, producenter allerede er
omfattede af og de dokumentationskrav, som de med de nuværende nationale regler, møder i
andre EU-lande.
Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveau
Kravene i det danske bygningsreglement betyder, at ventilationsenheder i danske bygninger
har høj effektivitet. Forslaget forventes derfor kun at have marginal påvirkning af energifor-
bruget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
På baggrund af de eksisterende danske regler for ventilationsanlægs energieffektivitet, vurde-
ringen af de administrative konsekvenser, et potentielt større udvalg af energieffektive pro-
dukter og forventeeksporterhvervet forventes de samfundsøkonomiske konsekvenser af for-
slaget at være neutrale, men med positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske ek-
sportører af ventilationsenheder.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-
tik. Der er indkommet høringssvar fra Danske Regioner, Danske Fjernvarme, Dansk Ventila-
tion og VedvarendeEnergi,
Danske Regioner og Danske Fjernvarme enten støtter eller har ingen kommentarer til forsla-
get.
Dansk Ventilation (DV) støtter forordningen men bemærker, at en række fejl skal rettes, og
foreslår endvidere:
- at den såkaldte SFP-faktor, benyttes som mål for enhedernes energieffektivitet og som
svarer til det man bruger i det danske bygningsreglement
- at beregningsmetoder harmoniseres med de allerede eksisterende ecodesignkrav til
ventilatorer, EU 327/2011
- skrappere krav til effektiviteten af varmegenvinding.
VedvarendeEnergi støtter krav om ecodesign til ventilationsanlæg og foreslår:
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
at en-vejs-ventilationsenheder mindre end 30 watt, som nu er undtaget, medtages
skrappere krav til støjniveauet fra boligventilationsanlæg og til varmegenvinding.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Der er
pt. ingen lande, der officielt har tilkendegivet deres holdninger til det konkrete forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag, fordi det i EU som helhed
medfører energi- og CO
2
-besparelser og støtter danske producenter af energieffektive ventila-
tionsenheder.
Regeringen finder dog, at ambitionsniveauet virker lavt i forhold til erfaringerne fra de nordi-
ske lande. Regeringen vil derfor forsøge at løfte ambitionsniveauet og beregningsmetode, så
det nærmer sig de danske krav.
Regeringen mener endvidere, at der så vidt muligt skal være sammenhæng mellem den eksi-
sterende ecodesignregulering for ventilatorer og den nye regulering, således at de ikke modar-
bejder hinanden eller giver anledning til smuthuller.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6