Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1309329_0001.png
NOTAT TIL FOLKETINGE T EUROPAUDVALG
29. november 2013
J.nr. 2676/1955-0012
Ref. BJH
DELEGERET RETSAKT
Grund- og nærhedsnotat om forslag fra EU-kommissionen om forordning, der imple-
menterer direktiv 2010/30/EU med hensyn til angivelse af boligventilationsenheders
energiforbrug og støj ved hjælp af mærkning og standardiserede produktoplysninger.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energimærkning af ventilationsenhe-
der, der anvendes i boliger. Energimærkningsdirektivet, som er et rammedirektiv, der har til
formål at tydeliggøre energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug og dermed gi-
ve private forbrugere bedre forudsætninger for at vælge de mest energieffektive produkter.
Forslaget, der er en delegeret retsakt, omfatter boligventilationsenheder. Hensigten er, at
forbrugernes efterspørgsel skal stimulere udvikling og markedsføring af ventilationsenheder,
som er mere energieffektive end de, som i dag findes på markedet. Forslaget forventes sat til
drøftelse mellem Kommissionen og tekniske eksperter fra medlemslandene den 16. december
2013. Forslaget medfører begrænsede merudgifter for staten, vurderes at have begrænsede
positive samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra-
byrde for erhvervslivet. Forslaget vil have en mindre positiv miljøeffekt. Regeringen er gene-
relt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
EU-Kommissionen har den 15. november 2013 fremsendt et forslag til kommissionsforord-
ning om krav til mærkning af boligventilationsenheder, som markedsføres for første gang på
det indre marked. Forordningsforslaget vil blive fremsat som en delegeret retsakt.
Forordningen stiller krav til mærkning af energieffektivitet ved transport af luft og ved var-
megenvinding. Forslaget omfatter krav til mindre og mellemstore ventilationsenheder med ef-
fektforbrug op til 1000 W til anvendelse i enfamilieboliger. Forslaget vil indebære krav til
mærkning af balancerede ventilationsenheder (dvs. med både ind- og udsugning) og til en-
vejs-enheder (kun indblæsning eller udsugning). Mærkningen skal vise energiforbruget til
ventilation, energibalancen for en 100 m
2
bolig i tre forskellige europæiske klimazoner: kold,
middel og varm. Endvidere skal mærket vise enhedens støjniveau og enhedens kapacitet.
En række enhedstyper er undtaget, fx. små envejsventilationsenheder, enheder til brug i gifti-
ge eller eksplosive atmosfærer, til nødventilation mv.
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309329_0002.png
Hjemmelsgrundlag
Forordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU af 19. maj
2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af
mærkning og standardiserede produktoplysninger specielt artikel 10. Energimærkningsdirek-
tivet er baseret på Traktatens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af
gennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.
Forslaget skal drøftes mellem Kommissionen og medlemslandenes eksperter den 16. decem-
ber 2013. Efterfølgende forelægges forslaget (evt. i revideret form) for Rådet og Europa-
Parlamentet, som hver især inden for 2 måneder enten kan tiltræde eller gøre indsigelse mod
forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til ventilation og deraf følgende var-
metab i bygninger og suppleres af ecodesignkrav.
Ventilationsenheder bruger el-energi til driften, men har samtidig mulighed for at genvinde
varmen fra afkastluften, hvilket kan medføre, at enhederne genvinder mere energi, end de
bruger. Kommissionen opgør i forslaget til ecodesign, at ventilationsenhederne på grund af
muligheden for varmegenvinding samlet set resulterer i en positiv energibalance og derfor i
2010 sparede 1872 PJ primært energiforbrug i EU. Uden nye energieffektivitetskrav forventes
besparelsen at stige til 2.829 PJ i 2025.
De foreslåede krav til energimærkning og ecodesignkrav er af kommissionen samlet set op-
gjort til at give et omkostningseffektivt besparelsespotentiale på yderligere 45 % (1300 PJ) i
primært energiforbrug i 2025 eller samlet 4.130 PJ. Der er ingen separate opgørelser for de to
forslag, der er fremsat i sammenhæng.
Forslaget omfatter krav til mindre og mellemstore ventilationsenheder til anvendelse i en- og
flerfamilieboliger. Forslaget vil indebære at både balancerede ventilationsenheder (med ind-
og udsugning) og envejs-enheder (kun indblæsning eller udsugning) skal mærkes.
En række enheder er undtaget. Det drejer sig om envejs-enheder med et samlet elforbrug til
motorer på højst 30 kW, enheder til forskellige særlige brugsområder eller med forsynings-
spænding over 1000 V (vekselstrøm) hhv. 1500 V (jævnstrøm). Ligeledes er ventilationsen-
heder med en varmeveksler eller varmepumpe, hvis formål primært er opvarmning eller afkø-
ling frem for at skifte luften, undtaget.
Til mærkningen anvendes det velkendte EU-energimærke med en skala fra G til A+. De mest
energieffektive ventilationsenheder, som i dag er på markedet vil minimum kunne opnå mær-
ket A. Det vil formentligt være muligt gennem teknisk udvikling at forbedre ventilationsen-
hederne til A+.
Energimærket udformes efter nedenstående skabelon:
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309329_0003.png
Beregning af virkningsgrad
Kommissionens forslag bygger på måling og beregninger af ventilationsenhedernes energi-
forbrug/gevinst til ventilation og for varmegenvinding. Energieffekten opgives som en ener-
gibalance, set over et år (kaldet SEC) der summerer energiforbrug til såvel luftskifte som op-
varmning af kold indsugningsluft. Energibalancen danner grundlag for kedlens/pakkens pla-
cering på mærkningsskalaen.
Forslagets krav
Kommissionen foreslår, at kravene får virkning fra samme datoer som er foreslået for ecode-
signkrav til ventilationsanlæg, dvs. at A-G-mærket skal bruges fra 1. januar 2016 og A+ til F-
mærket fra 1. januar 2018
Revision
Forslaget indeholder en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at Kommissionen senest fem år
efter ikrafttrædelse skal vurdere forordningen, bl.a. med henblik på at vurdere klasserne og
om mindre ventilationsenheder medtages.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309329_0004.png
Parlamentet vil i overensstemmelse med de gældende regler for delegerede retsakter have mu-
lighed for at tiltræde eller gøre indsigelse mod forslaget inden for en frist af 2 måneder regnet
fra den dato, hvor Kommissionen forelægger forslaget for Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning er et led i udfyldelsen af Energimærkningsdirektivet.
Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkelte medlemslande fastsæt-
ter nationale krav til de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationa-
le bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.
Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkost-
ninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overens-
stemmelse med nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fælles-
skabsniveau.
6. Gældende dansk ret
Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages af Kommissionen og tiltrædes af Rådet samt
Europaparlamentet, være direkte gældende i Danmark. Det skal derfor ikke implementeres i
dansk lovgivning.
Der er ikke danske regler for mærkning af ventilationsanlæg, men mærkningsklasserne kan
tænkes indarbejdet i det danske bygningsreglement, som det fx er gjort for varmepumper.
7. Konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning og -
kontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- og
Bygningsministeriets ramme.
Forslaget påvirker ikke statens afgiftsprovenu, fordi den mindre energieffektivitetsforbedring,
som den lille meromsætning af de mest energieffektive ventilationsenheder forventes at resul-
tere i, allerede er medtaget i den seneste basisfremskrivning af det samlede danske energifor-
brug. Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og
kommuner.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Da de skandinaviske leverandører af ventilationsenheder er kendt for at kunne levere enheder
med særdeles høj energieffektivitet, forventer danske eksportører af ventilationsenheder at
kunne få en fordel af muligheden for at vise dette i resten af Europa ved hjælp af ensartet
energimærkning.
På det danske marked må det forventes, at der med tiden vil komme et større udvalg af ener-
gieffektive produkter end ellers.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1309329_0005.png
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Producenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-
ter overholder forslagets bestemmelser. Forordningen forventes ikke at udgøre en væsentlig
ekstra byrde, i forhold til de dokumentations- og informationskrav producenter allerede er
omfattede af og de dokumentationskrav, som de med de nuværende nationale regler møder i
andre EU-lande.
Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveau
Kravene i det danske bygningsreglement betyder, at ventilationsenheder i danske bygninger
har høj effektivitet. Mærkningsordningens forventede øgede fokus på de mest energieffektive
ventilationsenheder forventes dog at medføre begrænsede reduktioner i energiforbruget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
På baggrund af de eksisterende danske regler for ventilationsanlægs energieffektivitet, vurde-
ringen af de administrative konsekvenser, et potentielt større udvalg af energieffektive pro-
dukter og forventede fordele for eksporterhvervet forventes de samfundsøkonomiske konse-
kvenser af forslaget at være neutrale, men med positive erhvervsøkonomiske konsekvenser
for danske eksportører af ventilationsenheder.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-
tik. Der er indkommet høringssvar fra Danske Regioner, Danske Fjernvarme, Dansk Ventila-
tion og VedvarendeEnergi,
Danske Regioner, Danske Fjernvarme og Dansk Ventilation enten støtter eller har ingen
kommentarer til forslaget.
VedvarendeEnergi støtter krav til energimærkning af ventilationsanlæg, men ønsker det ud-
bredt fra kun boligventilationsanlæg til alle ventilationsanlæg og ønsker endvidere at niveau-
erne for klasserne hæves. En-vejsventilatorer mindre end 30 W, som nu er undtaget, ønskes
medtaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Der er
pt. ingen lande, der officielt har tilkendegivet deres holdninger til det konkrete forslag.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter at støtte det, da det i
EU som helhed medfører energi- og CO
2
-besparelser og støtter danske producenter af energi-
effektive ventilationsenheder.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen finder dog, at ambitionsniveauet virker lavt, da den øverste A-klasse allerede fra
starten vil være i brug. Regeringen finder ligeledes, at energimærkningen ikke fra starten bør
indeholde klasser, som ikke er i brug, fordi produkter er udfaset.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6