Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 133
Offentligt
1307997_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307997_0002.png
tens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstalt-
ninger under dette direktiv.
Forslaget behandles i en komité efter forskriftproceduren med kontrol jf. bestemmelserne i ar-
tikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF. Vedtagelse af forslaget i den regulerende
komite for energieffektivitet kræver kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til transmission og distribution af el i
EU. Kommissionen anfører i forslaget, at tab i disse transformere er opgjort til 93,4 TWh per
år i EU i 2008. Det omkostningseffektive besparelsespotentiale for energieffektiviseringer er
opgjort til 16,2 TWh per år.
Forslaget omfatter transformere med en minimumseffekt på 1 kVA, der anvendes til transmis-
sion og distribution i elnettet eller i industrielle installationer, og hvor der anvendes 50 Hz.
Forslaget undtager en række transformere, bl.a. omfatter det ikke transformere, der er specielt
designet til offshore-installationer, mobile nødinstallationer eller store eltransformere, hvor
det kan dokumenteres, at der til den specifikke installation ikke er et teknisk alternativ, eller
hvor den foreslåede minimumseffektivitet ikke kan opnås uden uforholdsmæssigt store om-
kostninger.
Kommissionen påpeger i forslaget, at de foreslåede minimumskrav kan opfyldes ved, at pro-
ducenterne anvender eksisterende teknologi med nogen tilretning af deres eksisterende pro-
duktionsanlæg.
Forslagets krav
For mellemstore transformere stiller forordningsforslaget krav til minimum energieffektivitet
eller minimum energimæssig ydeevne afhængig af deres effekt (kVA). For store transformere
er der udelukkende krav til deres minimumseffektivitet (PEI indeks).
Derudover foreslås krav om, at producenterne skal levere produktinformation for små, mel-
lemstore og store transformere. Informationen skal bl.a. indeholde oplysninger om transfor-
merens effekt, belastningstabet, tomgangstabet og effekt af et eventuelt påkrævet kølesystem
ved tomgang samt transformerens vægt.
Kravene indfases i to trin. Det første trin får virkning fra 1. juli 2015, hvilket er et år efter den
forventede ikrafttræden. For at give producenterne mulighed for at tilpasse deres produkter til
kravene træder andet trin i kraft den 1. juli 2021, hvor kravene til minimum ydeevne og mi-
nimum energieffektivitet strammes.
Målinger og beregninger
Kommissionens forslag bygger på, at målinger og beregninger af de relevante produktpara-
metre skal ske i henhold til en beskrevet overgangsmetode samt et beregningsværktøj, indtil
en harmoniseret standard er på plads.
Revision
Forslaget indeholder en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at Kommissionen senest 3 år ef-
ter de første trin har fået virkning (formentligt 1. juli 2018) skal vurdere forordningen, bl.a.
med henblik på at vurdere de på det tidspunkt gældende krav og eventuel fastsættelse af yder-
ligere krav.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307997_0003.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der forelægger ingen udtalelser fra Europa-Parlamentet. Parlamentet vil i overensstemmelse
med den valgte komité-procedure have mulighed for at udtale sig, efter at komitéen har stemt
om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet og stiller krav til den ty-
pe af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.
Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at hvis de enkelte medlemslande fastsæt-
ter nationale krav til de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationa-
le bestemmelser og procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.
Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkost-
ninger for erhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overens-
stemmelse med nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fælles-
skabsniveau.
6. Gældende dansk ret
Der er ingen regler i dansk lovgivning, der regulerer dette område. Dog er der i Danmark tra-
dition for, at det ved indkøb af transformere til elsystemet vurderes, hvordan forholdet er mel-
lem investeringsomkostninger og besparelser (tabsoptimering). Reelt fører denne tilgang til, at
der indkøbes transformere med høj effektivitet.
Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet og Euro-
paparlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgiv-
ning.
7. Konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning og -
kontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- og
Bygningsministeriets ramme.
Forslagets forventes at have marginal påvirkning af energiforbruget grundet den danske til-
gang til indkøb af transformere, som beskrevet under gældende dansk ret, hvorfor det ikke
påvirker det danske afgiftsprovenu.
Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-
muner.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Energistyrelsen er ikke bekendt med danske producenter af de omfattede transformere. Dan-
ske virksomheder, der måtte berøres af forslaget, vil ligesom øvrige producenter af transfor-
mere i Europa formentlig skulle igangsætte et udviklingsarbejde for at kunne nå de opstillede
mål i trin 2.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1307997_0004.png
Potentielt vil forslaget kunne medføre højere omkostninger til indkøb af transformere i elfor-
syningen, men hidtidig praksis, jf. afsnittet om gældende dansk ret, betyder, at det ikke for-
ventes i nævneværdig grad.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Producenter af produkter, der er omfattet af dette forslag skal dokumentere, at deres produkter
overholder forslagets bestemmelser. Kommissionen vurderer, at producenter af de omfattede
produkter allerede i stort omfang tester og dokumenterer produkterne forud for levering. For-
ordningen forventes derfor ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forhold til de dokumen-
tations- og informationskrav, som producenter allerede er omfattede af, og de dokumentati-
onskrav, som de med de nuværende nationale regler møder i andre EU-lande.
Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveau
Den danske tilgang til indkøb af transformere betyder, at transformere i det kollektive elnet
har høj effektivitet. Det er derfor forventningen, at forordningen kun marginalt giver øgede
besparelser ved fremtidige indkøb. Hvordan det ser ud for transformere i fremstillingsindu-
strien vides ikke.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
På baggrund af den eksisterende danske tilgang til indkøb af transformere til elnettet og vur-
deringen af de administrative konsekvenser forventes de samfundsøkonomiske konsekvenser
af forslaget at være neutrale.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-
tik med frist den 22. november. Der er indkommet høringssvar fra Tekniq, Dansk Fjernvarme,
Energinet.dk, Dansk Energi og 3F:
Dansk Energi mener, at forslaget delvis tager højde for en ny type transformere med indbyg-
gede apparater til spændingsregulering, men Dansk Energi er bekymret for, om kravene fra
2021 til denne type produkter er for skrappe. Kravene vil med dagens teknologi medføre dyre-
re transformere, som endvidere har større dimensioner, øget vægt og støjer mere, og derfor
kan føre til ekstra anlægsomkostninger ved transformerudskiftninger i eksisterende transfor-
merstationer. Dansk Energi påpeger derfor, at den foreslåede vurdering af kravene 3 år efter
ikrafttræden (formentlig i 2018) bør indeholde en ordentlig økonomisk analyse, som medtager
alle omkostninger, også dem der ikke direkte har med transformeren at gøre.
Energinet.dk påpeger, at forslagets informationskrav og beregning af minimumseffekten (PEI)
refererer til effekten af et eventuelt påkrævet kølesystem ved tomgang. Energinet.dk foreslår,
at det i stedet for kommer til at referere til effekten af et eventuelt påkrævet kølesystem ved
50 pct. dellast, da det vil give en mere reelt billede af køleudrustningens effektforbrug, som
kan være meget stort ved nogle køleformer.
3F støtter forslaget, og tilkendegiver, at det skal sikres, at der ikke er smuthuller.
Tekniq og Dansk Fjernvarme havde ingen kommentarer til forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Der er
pt. ingen lande, der officielt har tilkendegivet deres holdninger til det konkrete forslag.
Det forventes dog, at der på mødet i den regulerende komité for energieffektivitet vil blive
fremlagt synspunkter om, at kravene ikke altid vil være økonomisk fordelagtige for købere af
transformere, idet elbranchen tidligere har været ude med dette synspunkt. Dog er der meget
der tyder på, at transformere på det europæiske marked har en lavere effektivitet end trans-
formere på det bredere internationale marked.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, fordi det i EU som helhed
medfører energi- og CO
2
-besparelser.
Det vurderes dog, at de undtagelser, der er beskrevet i afsnittet om formål og indhold, eventu-
elt kan skabe et smuthul i lovgivningen og endvidere kan være svære at administrere i praksis.
Danmark vil derfor søge at få klarhed over, om der reelt skabes et hul i lovgivningen ved at
undtage specifikke installationer, og hvordan producenterne eventuelt skal administrere und-
tagelsen. Hvis der er tale om et hul, vil Danmark arbejde for at begrænse hullet.
Danmark vil søge at få ind i forslaget, at producenterne skal oplyse effekten af et eventuelt
påkrævet kølesystem ved 50 pct. dellast, da det vil give et mere reelt billede af køleudrustnin-
gens effektforbrug.
Endvidere vil Danmark over for kommissionen påpege nødvendigheden af, at kommissionens
vurdering (formentlig i 2018) af kravene til energieffektivitet i trin 2, sker på et grundlag,
hvor alle omkostninger medtages.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5