Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1305224_0001.png
Notat
Kemikalier
J.nr. MST-604-00088
Ref. TRTAN/kirst
22. november 2013
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG OG MILJØUDVALG
Kommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til klassificerings-
forordningen (1272/2008/EF) (komitésag)
1. Resumé
Klassificeringsforordningen indeholder regler og kriterier for klassificering, emballering og mærk-
ning af kemiske stoffer og blandinger. Formålet med denne 6. tilpasning er at tilføje nye stoffer til
forordningens liste over harmoniserede klassificeringer, samt foretage ændringer i klassificeringen
af allerede optagne stoffer i overensstemmelse med den tekniske udvikling (ændring af bilag VI) - i
alt 24 stoffer. Forslaget indfører også tilpasninger i sprogtabellerne efter Kroatiens optagelse i EU.
Forslaget er sendt i skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist d. 3. december 2013.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kan
have begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet klassificering
og mærkning af de pågældende stoffer og af de blandinger, hvori stofferne indgår, skal opdateres.
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
I forhold til de gældende regler er der tale om en styrkelse af beskyttelsesniveauet.
Regeringen støtter forslaget, idet klassificeringen af ni stoffer i forordningens bilag VI justeres efter
den tekniske udvikling og 15 nye stoffer tilføjes bilaget med en ny harmoniseret klassificering. Af
særlig interesse kan nævnes stoffet styren, som har bred anvendelse i bl.a. plast- og glasfiberindu-
strien. Danmark har udarbejdet klassificeringsforslaget for stoffet styren.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Forslaget har hjemmel i artikel 53 i Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) 1272/2008 af
16. december 2008 om klassificering, emballering og mærkning af stoffer og blandinger m.v. (i det
følgende kaldet klassificeringsforordningen).
Kommissionen sendte den 11. november 2013 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådets
afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.
Hvis der i komiteen er
kvalificeret flertal for
forslaget, udsteder Kommissionen direktivet efter at
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der
ikke kvalificeret flertal
i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og under-
retter samtidig Europa Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305224_0002.png
Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod
forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Vedtager Rådet forslaget med
kvalificeret flertal,
eller
udtaler Rådet sig ikke
inden en frist på højst
to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter at Parlamentet har gennemført en legali-
tetskontrol af forslaget.
Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.
3. Formål og indhold
Formålet med denne tilpasning er at tilføje nye stoffer til forordningens bilag VI
dvs. den liste i
forordningen, hvor de kemiske stoffer, der har fået en harmoniseret klassificering står - samt fore-
tage ændringer i klassificeringen af allerede optagne kemiske stoffer i overensstemmelse med den
tekniske udvikling. Således
tilføjes
15 nye stoffer til bilag VI, mens klassificeringen
ændres
for ni
eksisterende stoffer i bilag VI. Ud af de ni udgår et stof helt af bilag VI som følge af nedklassifice-
ring. Den 6. tilpasning til teknisk udvikling finder anvendelse på kemiske stoffer fra 1. december
2014 og blandinger (produkter, hvor det kemiske stof indgår) fra 1. april 2015.
Ligeledes er det i forbindelse med Kroatiens tiltræden pr. 1. juli 2013 nødvendigt, at alle fare- og
sikkerhedssætninger, der er fastsat i klassificeringsforordningen, som ændret ved Kommissionens
forordning (EU) nr. 487/2013, også er tilgængelig på kroatisk. Forslaget indfører de nødvendige
tilpasninger i sprogtabellerne i bilag III samt bilag IV.
4. Europa- Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om, hvorvidt Kommissionen har over-
skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering skal den forslåe-
de regulering gennemføres på EU-niveau, og derfor finder Regeringen, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Det vurderes, at ændringerne af forordningen vil påføre producenter og importører ikke-væsentlige
omstillingsomkostninger til omklassificering, ometikettering samt opdatering af sikkerhedsdatablade
for de stoffer, der får ny eller ændret klassificering og mærkning, samt af de produkter, hvori stof-
ferne indgår. Der vil være en overgangsordning indenfor hvilken, produkter med gammel mærkning
kan sælges. For produkter med gamle etiketter, der ikke er solgt inden overgangsfristens udløb, vil
forslaget indebære omkostninger forbundet med udskiftning af etiketter, ligesom ompakning kan
blive nødvendig i visse tilfælde. Omkostningerne vurderes dog at blive minimale på grund af over-
gangsfristen. Det vurderes, at erhvervslivet generelt har et flow i omsætningen, som gør, at der kun
i meget sjældne tilfælde vil skulle være nødvendigt at ommærke en emballage med gammel mærk-
ning. De samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser er beregnet til at udgøre 3.163.830 kr. sva-
rende til 1580,- kr. pr. virksomhed.
Forslagets statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1305224_0003.png
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekven-
ser.
Beskyttelsesniveau:
I forhold til de gældende regler medfører forslaget et øget beskyttelsesniveau, idet der tilføres 15
nye stoffer til listen over harmoniserede klassificeringer (bilag VI). Af de ni stoffer, der allerede op-
træder på listen, skærpes den eksisterende klassificering for syv stoffer, mens der vil blive tale om
en mindre skrap klassificering for to stoffer, idet klassificeringen for miljøfare (i den mindst strenge
kategori) udgår. Det sker, fordi nye data har vist, at kriterierne for klassificering ikke længere er op-
fyldt. Et af disse to stoffer udgår helt af bilaget, da det ikke længere opfylder kravene til at være
fareklassificeret.
8. Høring
Forslag om klassificering har for hvert enkelt stof været sendt i offentlig høring af kemikalieagentu-
ret ECHA. Kommentarerne har været inddraget i diskussionerne og vedtagelse af den endelige
klassificering i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC).
Der har været udsendt et rammenotat om forslaget i høring i Miljøspecialudvalget den 15. novem-
ber med frist den 21. november, hvor følgende høringssvar blev modtaget:
3F
støtter indstillingen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De enkelte ændringer har været diskuteret i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC), men
forslaget har ikke i sin helhed været drøftet særskilt blandt medlemsstaterne. Det vurderes dog, at
der vil være generel opbakning til at inkludere den nye eller opdaterede klassificering af 24 stoffer i
klassificeringsforordningens bilag VI
med baggrund i RAC’s vedtagelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i Danmark og EU.
De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger/produk-
ter, der bringes på markedet i EU og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassifice-
ringen.
EU-klassificeringerne justeres i takt med den tekniske udvikling, og regeringen støtter, at stoffer op-
og nedklassificeres, såfremt nye eller eksisterende data ikke kan begrunde en højere eller lavere
klassificering.
Af særlig interesse for Danmark kan Regeringen oplyse, at stoffet styren på baggrund af et klassifi-
ceringsforslag udarbejdet af Danmark, vil blive strengere klassificeret, idet det har fået tilføjet klas-
sificering som reproduktionsskadelig samt som skadelig for hørelsen ved gentagen eksponering.
Styren har bred anvendelse i bl.a. plast- og glasfiberindustrien. Formaldehyd, hvor Danmark har
national særlovgivning vedr. frigivelse fra møbler og inventar, bliver også strengere klassificeret i
forhold til kræft og mutagenicitet.
Regeringen agter derfor at
stemme for
forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3