Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
MILJØstyrelsen
Miljøteknologi
GRUNDNOTAT
J. nr. MST 133-00002//00057
san//7. november 2013
Kommissionens forslag om opstilling af miljømærkekriterier for produktgruppen
madrasser
under
EU’s miljømærkeordning (Blomsten).
(Kommitésag).
Resumé
Kommissionen har fremsendt forslag til EU miljømærkekriterier for produktgruppen madrasser.
Kriterierne omfatter de fleste gængse typer af skum og tekstiler til madrasser, og stiller miljøkrav ud
fra tekstilprodukters livscyklus. Kriterierne er inspireret af miljømærkekriterierne for tekstiler mht.
ftalater og flammehæmmere.
Kommissionen redegør ikke for påvirkningen af beskyttelsesniveauet, men det vurderes, at forslaget påvirker
beskyttelsesniveauet positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 %
bedste del af markedet i EU.
Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.
Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.
1. Status
Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.
66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.
Beslutningsforslaget beskriver reviderede
miljømærkekriterier for tildeling af EU’s miljømærke til
madrasser. Forslaget skal til afstemning i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.
Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med
kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17.
juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et
forslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol
af forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet
forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af
forslaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.
2. Formål og indhold
Miljømærkede
madrasser
defineres som: En overflade til at sove/hvile sig på indendørs. Produktet
består af et betræk af tekstil, hvori er fyldt madrasfyld, og, som kan placeres i en eksisterende
sengeramme. Madrasfyldet kan bestå af: latex eller polyuretan, og fjedre. En springmadras
defineres som en betrukket madras med fjedre, hvor der ovenpå er anbragt madrasfyld.
Forslaget omfatter ikke luft- og vandmadrasser, og madrasser, der i hospitals- og plejesektoren
skal CE-mærkes i henhold til Lægemiddeldirektivet. Desuden udelukkes boksmadrasser, der
indeholder støttestrukturer af f.eks. træ. Sådanne produkter er omfattet af miljømærkekriterier for
møbler.
Kommissionen foreslår, at kriterierne skal være gyldige i 4 år efter vedtagelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1302593_0002.png
Nedenstående beskrivelse af miljøbeskyttelsesniveauet i forslaget omhandler de vigtigste
komponenter i madrassen som latex, polyuretan skum (PUR) samt emissioner fra den færdige
madras.
Nyt kriterium er mærket med ”*”, skærpede kriterier er mærket med
.
Latex:
Følgende kemikalier begrænses:
Klorfenoler, maksimalt 1 ppm
Ekstraherbare tungmetaller
1
,
Pesticider
2
Butadine, maksimalt 1 ppm
Emission af VOC/SVOC/VVOCs (afdampelige organiske opløsningsmidler
3
) som ikke
samlet må udgøre mere end 0,5 mg/m
3
Polyurethan skum (PUR):
Følgende kemikalier begrænset:
Mono-,
di-, eller triorganiske organotin forbindelser:
TBT (maks. 50 ppm), DBT (maks. 100
ppm) og MBT (maks. 100 ppm)
* Udelukker en række problematiske stoffer
4
Emission af VOC/SVOC/VVOCs (afdampelige organiske opløsningsmidler
5
) som ikke
samlet må udgøre mere end 0,5 mg/m
3
* Isocyanater (ved brug af TDI) må maks. udgøre 0,07%
Halogenerede gasarter med ozonnedbrydende og/eller drivhuseffekt, (f.eks. CFC, HCFC,
HFC og diklormetan) må ikke anvendes.
Både latex- og PUR skum og tekstil:
* Stoffer opført på REACH kandidatliste må ikke anvendes i det miljømærkede produkt.
Øvrige miljø-og sundhedsfarlige stoffer, herunder stoffer, der lever op til definitionen i
REACH for særligt problematiske stoffer, begrænses med henblik på substitution.
*
Brommerede og klorerede flammehæmmere,
som f.eks. PBB, PBDE (herunder Deca-
BDE), HCBE (Hexabromocyclododecane), og kortkædede klorerede paraffiner må ikke
anvendes.
Flammehæmmere.
Visse flammehæmmere, klassificeret som miljøskadelige (H411, H412
og H413), allergene (H317) samt sundhedsskadelig (H371) er tilladt, hvis der jf. tekstilets
funktion er krav til flammehæmmende effekt, jf. national lovgivning eller internationale
normer (ISO standarder/EN normer).
Formaldehyd.
Emissionen fra produktet må ikke overstige 0,005 mg/m
3
* Ftalater.
6
Samme ftalater som i miljømærket tekstil er udelukket.
1
2
As (arsenik), Cd (kadmium), Co (kobolt), Cr (krom), Cu (kobber), Hg (kviksølv), Ni (Nikkel), Pb (bly), Sb (Antimon)
Aldrin; o,p-DDE; p,p-DDE; o,p-DDD; p,p-DDD; o,p-DDT; p,p-DDT; Diazinone; Dichlorfenthion; Dichlorvos; Dieldrin;
Endrin; Heptachlor; Heptachlorepoxide; Hexachlorbenzene; Hexachlorcyclohexane;
α-Hexachlorcyclohexane;
-
Hexachlorcyclohexane;
-Hexachlorcyclohexane
(Lindane); δ-Hexachlorcyclohexane;
Malathion; Methoxichlor; Mirex;
Parathion-ethyl; Parathion-methyl
1,1,1
trichloroethane; 4-Phenylcyclohexene; Carbon Disulphide; Formaldehyde; Nitrosamines; Styrene;
Tetrachloroethylene; Toluene; Trichlorethylene; Vinyl chloride; Vinyl cyclohexene; Aromatiske hydrocarboner (total)
3
Chlorinated or brominated dioxines or furans; Chlorinated hydrocarbons (1,1,2,2-Tetrachloroethane,
Pentachloroethane, 1,1,2-Trichloroethane, 1,1-Dichloroethylene); Chlorinated phenols (PCP, TeCP, 87-86-5);
Hexachlorocyclohexane (58-89-9); Monomethyldibromo–Diphenylmethane (99688-47-8); Monomethyldichloro-
Diphenylmethane (81161-70-8); Nitrites; Polybrominated Biphenyls (PBB, 59536-65-1); Pentabromodiphenyl Ether
(PeBDE, 32534-81-9); Octabromodiphenyl Ether (OBDE, 32536-52-0); Polychlorinated Biphenyls (PCB, 1336-36-3);
Polychlorinated Terphenyls (PCT, 61788-33-8); Tri-(2,3-dibromo-propyl)-phosphate (TRIS, 126-72-7);
Trimethylphosphate (512-56-1); Tris-(aziridinyl)-phosphinoxide (TEPA, 5455-55-1); Tris(2-chloroethyl)-phosphate (TCEP,
115-96-8); Dimethyl methylphosphonate (DMMP, 756-79-6)
5
4
1,1,1
trichloroethane; 4-Phenylcyclohexene; Carbon Disulphide; Formaldehyde; Nitrosamines; Styrene;
Tetrachloroethylene; Toluene; Trichlorethylene; Vinyl chloride; Vinyl cyclohexene; Aromatic hydrocarbons (total)
6
DEHP
(Bis-(2-ethylhexyl)-phthalate),
BBP
(Butylbenzylphthalate),
DBP
(Dibutylphthalate), DMEP (Bis2-methoxyethyl)
phthalate,
DIBP
(Diisobutylphthalat), DIHP (Di-C6-8-branched alkyphthalates, DHP (Di-n-hexylphthalate), ), DHNUP (Di-
C7-11-branched alkylphthalates). I
fed
er angivet de 4 ftalter, der indgår i det danske ftalatforbud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1302593_0003.png
Biocidprodukter
må ikke anvendes i produktet til at give en antimikrobiel effekt.
Biocidprodukter
som anvendes under opbevaring eller transport må ikke være klorfenoler,
Polyklorerede bifenyl (PCB), organotin (inklusiv TBT, TPhT, DBT og DOT).
Produktionskrav.
Det organiske indhold (COD) i spildevand fra vådprocesser (f.eks. uldvask og
farvning) må ikke overstige 20 g COD /kg tekstil.
Kriterier for den færdige madras.
Der stilles krav til emissionen (såkaldt kammertest) fra den
færdige madras af bl.a. formaldehyd, VOC og SVOC.
* Der er tilføjet en ny maksimum emissions grænse på 0,001 mg/m
3
for hvert stof som er
kræftfremkaldende (C1A /C1B), jf.
EU’s klassificeringsforordning, nr. (EF)
1272/2008, om
klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.
Forbruger- og kvalitetskriterier.
Krav til form og fasthed af den færdige madras.
* Der er fastsat en garanti for madrassen på 10 år.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge allerede
udmøntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder
Regeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser for Danmark.
5. Konsekvenser for Danmark
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse med
licensansøgning og for anvendelsen af miljømærket. Disse gebyrer fremgår af Miljømærkning
Danmarks hjemmeside, og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 9.000 kr. og et årligt gebyr på op
til
11.β50 kr. Der er flere rabatmuligheder, bl.a. for SMV’er og mikrovirksomheder. Jævnfør EU's
miljømærkeforordning bør gebyret være tilstrækkeligt til dække omkostningerne til driften af EU
miljømærkeordningen, herunder udgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.
Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks.
laboratorietest og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræver
opfyldelse af miljømærkekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledige
ændringer i produktion og/eller produktet (f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedre
kvalitet). Ændringer, hvis administrative konsekvenser, der ikke er foretaget en opgørelse af, men
som forventes opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og ressourceforbrug, og en højere
konkurrencefordel. Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsføringsinstrument som
licenshaveren betaler for at benytte.
Beskyttelsesniveauet
Kommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet
positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedste
del af markedet i EU.
6. Høring
DINP (Di-isononyl phthalate) og DIDP (Di-isodecyl phthalate) må heller ikke anvendes i børnemadrasser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn og miljøspecialudvalget. Der er ikke
kommet kommentarer i miljøspecialudvalget.
7. Forhandlingssituationen
Der har været fokus på at begrænse brugen af skadelige stoffer ved produktionen af en
miljømærket madras. Der har også været fokus på at harmonisere krav til det anvendte tekstil med
de foreslåede krav til tekstiler (som Kommissionen også har opstillet forslag om kriterier for). Dette
vil lette virksomhedernes arbejde med at ansøge om EU´s miljømærke til madrasser.
EU Blomstens forordning begrænser brugen af miljøfarlige stoffer med henblik på substitution, og
udelukker specifikt brugen af de særligt problematiske stoffer (Substances of Very High Concern),
der er opført på REACH’s kandidatliste.
Flere halogenerede (bromerede og klorerede) flammehæmmere udelukkes af miljømærkede
madrasser. Kravet til flammehæmmere er yderligere skærpet, da de også skal overholde de
generelle kemikaliekrav. Der gives kun undtagelser for enkelte klassificeringer, hvis det i national
lovgivning eller i forhold til en specifik funktion som defineret i ISO standarder eller EN normer er
krav om brandhæmning.
Forslaget stiller krav om en samlet udledning af let fordampelige stoffer (VOC) fra hele madrassen.
Det er vigtigt, taget i betragtning, at madrassen anvendes til at sove i.
Brugen af biocidprodukter i miljømærkede madrasser er ikke ønsket. Kommissionens forslag er
ikke lige så tydeligt i sin ordlyd, som forslaget til miljømærkekriterier for tekstiler, der udtrykkeligt
udelukker brugen af biocidprodukter med henblik på at opnå en decideret antimikrobiel virkning.
8. Regeringens holdning
Forslaget forventes vedtaget. I forhandlingerne har Danmark især arbejdet for begrænsning af
brugen af skadelige stoffer, og det er lykkedes, blandt andet ved skærpede krav til
flammehæmmere samt ved udelukkelsen af en række problematiske stoffer, inkl. ftalater i
produktet. Regeringen vil lægge vægt på, at kravene til ftalater og flammehæmmere ikke slækkes.
Danmark har arbejdet for at begrænse brugen af biocidprodukter. Dette er lykkedes, bl.a. ved at
specifikke biocidprodukter er forbudt ved transport og opbevaring. Det er også Miljøstyrelsens
opfattelse, at forslaget under alle omstændigheder i forhold til biocidproduktforordningen
begrænser brugen af biocidprodukter med henblik på at opnå en antimikrobiel effekt i det færdige
produkt, i og med, at biocidprodukter ikke undtages fra de almindelige kemikaliekrav, der betyder
at miljø- og sundhedsfareklassificerede stoffer ikke må tilsættes det færdige produkt.
Såfremt der i særlige situationer er brug for en antimikrobiel effekt, må det være op til den enkelte
forbruger at anskaffe sig et godkendt biocidprodukt til behandling af madrassen efter anskaffelsen.
Regeringen vil arbejde for, at ordlyden bliver mere tydelig i kriteriet, så det udtrykkeligt anføres, at
biocidprodukter ikke må tilsættes det miljømærkede produkt med henblik på at opnå en
antimikrobiel effekt.
Holdbarheden af madrassen er central for produktets miljøbelastning. Dette understøttes ved at
stille kvalitetskrav til madrassen og en udvidet garanti på 10 år. Danmark vil lægge vægt på at
disse krav ikke slækkes.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.