Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del Bilag 103
Offentligt
MiljøstyrelsenMiljøteknologiGRUNDNOTAT
J. nr. MST-133- 00002//00042san//7. november 2013
Kommissionens forslag om opstilling af miljømærkekriterier for produktgruppenindendørs- ogudendørs maling og lakunder EU’s miljømærkeordning (Blomsten). (Kommitésag).ResuméKommissionen har fremsendt forslag til reviderede EU miljømærkekriterier for produktgruppenindendørs- og udendørs maling og lak. Regeringen finder stramningen af miljømærkekriterierne forrelevante, men vil særligt arbejde for en yderligere begrænsning af indholdet af detallergifremkaldende konserveringsmiddel methyl-isothiazolinon.Kommissionen redegør ikke for påvirkningen af beskyttelsesniveauet, men det vurderes, at forslaget påvirkerbeskyttelsesniveauet positivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 %bedste del af markedet i EU.Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr.66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Beslutningsforslaget beskriver et nyt forslag til miljømærkekriterier for tildeling af EU’s miljømærketil indendørs- og udendørs maling og lak. Forslaget skal vedtages i Kommissionens forskriftkomitefor Blomsten. Der er afstemning i komiteen d. 22. november 2013.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure medkontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17.juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrolaf forslaget indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelæggerKommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet erkvalificeret flertal imod et forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådetforslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kanKommissionen udstede beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol afforslaget inden for fire måneder fra Kommissionens forelæggelse.2. Formål og indholdProduktgruppenindendørs og udendørs malinger og lakkeromfatter: indendørs og udendørsdekorative malinger og lakker, træbejdse og relaterede produkter beregnet til privat såvel somprofessionel anvendelsesområde, som defineret i ”VOC-direktivet” (2004/42/EF), der begrænserudledningen afflygtige organiske forbindelser(VOC’er) fra maling, lak og træbeskyttelse.En miljømærket indendørs eller udendørs maling eller lak anvendes til dækkende ellertransparente overfladebehandlinger af væg, loft og gulv, der kan bestå af f.eks. træ, tapet, ogmurværk mm., herunder malingsprodukter, der efterfølgende tones i forbindelse med salg afmalingen. EU miljømærkets krav omfatter tillige farvetonesystemet, produkter til grunding ogmellemmaling inden færdigbehandling. Kun vandbaserede maling kan miljømærkes.
Produktgruppen omfatter bl.a. ikke: olier og voks, pulvermaling, anti-begroningsmaling,overfladebelægninger til særlige industrielle og professionelle anvendelsesformål, UV hærdendemalingsystemer, eller maling primært beregnet til køretøjer eller vejmærkning.Miljøbeskyttelsesniveaueti forslaget til miljømærkning af indendørs og udendørs maling og lak ergenerelt blevettilpasseti forhold til dækkeevne og rækkeevne i forhold til maling/lak type oganvendelsesområde, og kriterierne for indhold af flygtige organiske stoffer er blevetskærpet.Nyt kriterium er mærket med ”*”, skærpede kriterier er mærket med.Dækkeevne og rækkeevne:Dækkeevne: Maksimalt indhold (g/m�) af hvid pigment (titandioxid, TiO2)Rækkeevne: Minimum antal m� pr. liter malingIndendørs maling (typisk træ og metalmaling), der anprises som vaskbare(slidstærk) må maksimalt indeholdeUdendørs malingAnden indendørs maling (typisk blanke maling, glans 25 eller derover)Loftmaling og matte vægmalinger (glans under 25), der ikke anprises at værevaskbar (slidstærk)TiO2g/m�Række-evnem�/liter8688
40383625
Indhold af flygtige organiske forbindelser (VOC’er):VOC’er forbedrer malingens rækkeevneog glansegenskaber. VOC defineres som i VOC-direktivet 2004/42/EF for emissionen af VOC’er ivisse malinger og lakker. Miljømærkekriterierne følger de samme termer for vandbaseredemalinger som i direktivet. VOC begrænses, afhængigt af type af maling og anvendelse (inde/ude).Miljømærkekriteriernes krav til VOC er blevet skærpet i typisk anvendte malinger til indendørs vægog loftmaling, der maksimalt må indeholde mellem en fjerdedel og halvdelen af den VOC, som ertilladt iflg. VOC-direktivet (10 hhv. 40 g/liter for mat hhv. blank maling).Miljømærkekriteriernes krav til VOC er blevet skærpet i typiske indendørs lakker, træ- ogmetalmaling og udendørs dækkende træbeskyttelse, og må maksimalt indeholde mellem 50-60%af indholdet i VOC-direktivet (80 g/liter).Et nyt krav i kriterierne er begrænsningen af halvflygtige organiske forbindelser (Semi-VOC).Kravet afhænger af maling/laktype og anvendelsesområde. Semi-VOC omfatter organiskeforbindelser med et kogepunkt højere end VOC’er (dvs. højere end 250 �C).Begrænsning af kemikalier:* Miljøfareklassificerede kemikalier, og kemikalier, der lever op til definitionen i REACH forsærligt problematiske stoffer, begrænses med henblik på substitution. Kommissionen kanundtage stoffer fra dette krav, men stoffer opført på REACH Kandidatlisten kan ikkeundtages og må derfor ikke anvendes i det miljømærkede produkt.1Flygtige aromatiske forbindelser (VAH’er) og halogenerede (bl.a. klorerede) organiskeforbindelser må ikke indgå i miljømærket maling/lak.Navngivne ftalater2må ikke anvendes.
Kommissionen undtager visse konserveringsmidler og andre miljøfareklassificerede stoffer, der har særlig funktion itypiske produktområder, herunder som konservering af malingen, eller for visse af de perfluorerede stoffer for at opnåsærligt elastiske og vandafvisende egenskaber i maling med en rækkeevne større end 8 m�.2DEHP
(Bis-(2-ethylhexyl)-phthalate),BBP
(Butylbenzylphthalate), DBP (Dibutylphthalate), DMEP (Bis2-methoxyethyl)phthalate,DIBP
(Diisobutylphthalate), DIHP (Di-C6-8-branched alkyphthalates), DHNUP (Di-C7-11-branchedalkylphthalates), DHP (Di-n-hexylphthalate). Ftalater ifed skrift
er omfattet af det danske ftalatforbud.
1
Indhold af ”frit tilgængeligt” formaldehyd i maling/lak produktet må maksimalt udgøre0,0010%. Anvendes formaldehyddonorer som konserveringsmiddel i stedet forisothiazolinoner, er en koncentration på op til 0,010% tilladt at anvende.Perfluorerede forbindelser: PFOA og PFOS må ikke tilsættes det miljømærkede produkt1Alkylfenoletoksylater/nonylfenoletoksylater må ikke tilsættes det miljømærkede produkt.
Konserveringsmidler (inden- og udendørsmaling).Totalindholdet af biocid aktivstoffer tilkonservering af malingsproduktet må ikke overstige 0,060%, herunder begrænses totalindhold afisothiazolinoner (herunder methyl-isothiazolinon) til maksimalt 0,050%. Blandingen (f.eks. KathonCG) af biocidstofferne klor-methyl-isothiazolinon og methyl-isothiazolinon (i 3:1) må maksimaltvære 0,0015%.Biocid aktivstoffer (udendørsmaling).Indholdet af miljøfareklassificeret biocid aktivstoffer iudendørsmaling begrænses til 1 %, hvoraf maksimalt 0,060% må anvendes til konservering afproduktet, og resten til at opnå overfladebeskyttende egenskab (f.eks. træbeskyttelse).Kvalitetskrav.Et malingsprodukt skal leve op til flere kvalitetskrav mht. dække- og rækkeevne,delvist afhængigt af om malingen anprises som vaskbar og slidstæk, åndbar (permeabel),vandafvisende, skimmel- eller algehæmmende (udendørs maling).3. Nærheds- og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge alleredeudmøntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finderRegeringen, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.4. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssigekonsekvenser for Danmark.5. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer betaling af et gebyr i forbindelse medlicensansøgning og for anvendelsen af miljømærket. Disse gebyrer fremgår af MiljømærkningDanmarks hjemmeside, og omfatter et ansøgningsgebyr på op til 9.000 kr. og et årligt gebyr på optil 11.250 kr. Der er flere rabatmuligheder, bl.a. for SMV’er og mikrovirksomheder. Jævnfør EU'smiljømærkeforordning bør gebyret være tilstrækkeligt til dække omkostningerne til driften af EUmiljømærkeordningen, herunder udgifterne i processen med ansøgning, kontrol og tilsyn.Herudover må forventes udgifter for ansøger, der ligger forud for erhvervelsen af licensen til f.eks.laboratorietest og dokumentation af miljømærkekrav. Miljømærkeordningen er frivillig og kræveropfyldelse af miljømærkekriterier, der er skrappere end lovgivningen. Det kan foranledigeændringer i produktion og/eller produktet (f.eks. effektivt energiforbrug, færre kemikalier og bedrekvalitet). Ændringer, hvis administrative konsekvenser, der ikke er foretaget en opgørelse af, mensom forventes opvejet af f.eks. lavere omkostninger til energi- og ressourceforbrug, og en højerekonkurrencefordel. Miljømærket kan dermed også betragtes som et markedsføringsinstrument somlicenshaveren betaler for at benytte.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauetpositivt i EU, da miljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den 10-20 % bedstedel af markedet i EU.
6. HøringForslaget har været forelagt Danmarks miljømærkenævn og miljøspecialudvalget. Der er ikkekommet kommentarer i miljøspecialudvalget.7. ForhandlingssituationenForslaget forventes vedtaget. I forhandlingerne har der været fokus på kvalitetskrav i kombinationmed relevante miljøkrav. Der er tale om en meget kompleks produktgruppe, med mange typerprodukter og anvendelsesområder, f.eks. inden- og udendørsmaling, grundere, mellemmaling ogfærdig overflademaling til ordinære bygningsdele som f.eks. træ, gips, mur og tapet, og funktioner(dekorativ og træbeskyttelse).Omdrejningspunktet i forhandlingerne har været at tilnærme de eksisterende miljømærkekriterier tilEU miljømærkets ny forordning, der tilskriver, at miljøfareklassificerede kemikalier og stoffer, der iREACH kan defineres som særligt problematiske stoffer (Substances of Very High Concern,SVHC), ikke må indgå i det miljømærkede produkt. Kommissionen kan undtage visse stoffer fradisse krav for at tilpasse produktgruppen til det europæiske marked, herunder de funktionskrav,der stilles til malingsprodukter. Særligt problematiske stoffer (SVHC), der er opført på REACHKandidatlisten kan ikke undtages, og må således ikke anvendes i miljømærkede maling.Danmark har i forhandlingerne arbejdet for yderligere anvendelsesbegrænsning afkonserveringsmidlet methyl-isothiazolinon3(MI) i indendørs maling. Et stigende antal tilfælde afsensibilisering i Danmark med MI, der kan henføres til brug af MI-holdig kosmetik eller maling,herunder ophold i nyligt malede rum med MI-holdig maling, har gennem det seneste halvandet årmedført øget fokus i Danmark på indholdet af MI i maling og kosmetik. Grænsen på 100 ppm forMI-indhold i kosmetik er under revision, ligesom det forventes, at MI på baggrund afklassificeringsreglerne vil blive mærknings- og deklarationspligtigt i bl.a. malinger fra 100 ppm iløbet af de næste par år.Nærværende forslag fra Kommissionen til miljømærket maling indeholder ingen stramning afanvendelsen af MI i forhold til de eksisterende miljømærkekriterier. Summen af alleisothiazolinoner må udgøre en maksimal koncentration på op til 0,050% (dvs. 500 ppm) iindendørsmaling.8. Regeringens holdningDet er vurderingen, at kriterierne for inden- og udendørsmaling er blevet skærpet. Danmark villægge vægt på, at kriterierne for miljømærket maling ikke svækkes i forhold til dække- ogrækkeevne, indholdet af flygtige organiske forbindelser (VOC) samt kriterier der udelukker brugenaf navngivne ftalater, herunder de fire ftalater, der er omfattet af et dansk forbud i 2015.Danmark vil fortsat arbejde for en begrænsning af MI i indendørs maling. Det er forventningen, atder stadig vil komme mere viden i EU om risikoen ved anvendelsen af MI i maling de kommendeår. Særligt for miljømærkede maling vil Danmark derfor i nærværende forhandlinger arbejde for, atKommissionen efter ikrafttræden af de vedtagne miljømærkekriterier, revurderer brugen af MI imiljømærket indendørsmaling i forhold til ny viden og EU regulering af stoffet.9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forlagt Folketingets Europaudvalg.
Isothiazolinoner er en gruppe biocider, der er meget anvendt i maling, da det har substitueret formaldehyd somkonserveringsmiddel. Uden konserveringsmiddel vil malingens holdbarhed være meget kort efter produktionstidspunktet.I maling på det danske marked anvendes typisk op til 0,02% methyl-isothiazolinon i indendørs malingsprodukter, mensanvendelsen, særligt i de sydeuropæiske lande, kan være en del højere, grundet det varmere klima.
3