Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1306818_0001.png
1306818_0002.png
1306818_0003.png
1306818_0004.png
1306818_0005.png
1306818_0006.png
1306818_0007.png
1306818_0008.png
1306818_0009.png
1306818_0010.png
1306818_0011.png
1306818_0012.png
1306818_0013.png
1306818_0014.png
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret2.1. Etablering af Danmarks Eksportråd2.2. Lov om visse aspekter af Danmarks Eksportråd2.3. Fordeling af ressortområder til handels- og investeringsministeren og til handels- ogeuropaministeren3. Nedlæggelse af bestyrelsen for Danmarks Eksportråd4. Ændring af procedure for udpegelse af medlemmer til eksportfremmebevillingsudvalget5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Miljømæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema
1. IndledningFormålet med lovforslaget er at nedlægge bestyrelsen for Danmark Eksportråd, idet det erhensigten, at der i stedet skal dannes et ’Udenrigsøkonomisk Forum’ med en bredereudenrigsøkonomisk og erhvervsorienteret rådgivningsfunktion, og hvis organisering løbende kantilpasses Udenrigsministeriets og Eksportrådets rådgivningsbehov og virkefelt. Forslaget skal ses ilyset af den internationale udvikling og de udfordringer, som denne medfører forUdenrigsministeriet og Eksportrådet i bistanden til dansk erhvervslivs eksport oginternationalisering og ministeriets befatning med økonomisk diplomati.Som følge af nedlægningen af bestyrelsen stilles der tillige forslag om at ændre proceduren forudpegningen af bevillingsudvalgets medlemmer.
2. Gældende ret2.1. Etablering af Danmarks EksportrådSom grundlag for etableringen af Danmarks Eksportråd blev der indgået en aftale den 6. december1999 mellem Udenrigsministeriet, Erhvervsministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug ogFiskeri. Aftalegrundlaget beskriver den enstrengede statslige eksportfremmestrukturs organisering,og Danmarks Eksportråd som en stærk og professionel samarbejdspartner for virksomhederne ideres internationaliseringsbestræbelser, samspillet med udetjenesten, tæt samspil med de centraleaktører i dansk erhvervsliv, sammenhængen med de hjemlige rammebetingelser mv. Selve
etableringen af Danmarks Eksportråd skete på baggrund af en regeringsbeslutning tiltrådt vedkongelig resolution af 20. december 1999, hvorved de statslige eksport- oginvesteringsfremmeaktiviteter, der hidtil havde været fordelt på Erhvervsministeriet, Ministeriet forFødevarer, Landbrug og Fiskeri, By- og boligministeriet samt Udenrigsministeriet, blev samlet iDanmarks Eksportråd i Udenrigsministeriet med virkning fra den 1. januar 2000.2.2. Lov om visse aspekter af Danmarks EksportrådVed lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse aspekter af Danmarks Eksportråds virke, der blevvedtaget i forlængelse af etableringen af Eksportrådet, blev det besluttet, at nedsætte en bestyrelse,som skulle rådgive udenrigsministeren med henblik på at sikre et tæt samspil mellem danskerhvervsliv og Eksportrådet og herigennem medvirke til fremme af danske virksomheders eksportog internationalisering, jf. lovens § 1.Det fremgår af lovens § 2, stk. 1, at bestyrelsen består af en formand, en næstformand og op til 9medlemmer, der udpeges af udenrigsministeren for indtil 2 år ad gangen. Med hjemmel i lovens § 2,stk. 1, sidste pkt., er udstedt bekendtgørelse nr. 1240 af 5. november 2010 om høring aferhvervsorganisationerne om sammensætning af Danmarks Eksportråds bestyrelse. Det følger afbekendtgørelsens § 1, at en række organisationer skal høres forud for udpegelse af medlemmer afbestyrelsen. De omfattede organisationer er DI (Dansk Industri), Dansk Erhverv, Landbrug ogFødevarer, Håndværksrådet, FRI, Danmarks Rederiforening, Dansk Byggeri, Danske ARK og AE-rådet (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd).Bestyrelsen har efter § 3, stk. 1, til opgave at rådgive udenrigsministeren i spørgsmål vedrørenderegeringens eksport- og investeringsfremmeindsats. I aftalen, der ligger til grund for oprettelsen afEksportrådet, blev det fastsat, at der lægges vægt på at sikre bestyrelsen en central og ægteindflydelse på udformningen af eksportfremmeindsatsen, herunder indenfor strategiudvikling ogressourcefordeling på eksportfremmeområdet. Det fremgår af bemærkningerne til lovens § 3, atbestyrelsen fastlægger og godkender de overordnede retningslinjer for Danmarks Eksportrådsindsats inden for de i finansloven fastlagte ressourcemæssige rammer. Bestyrelsen fastlægger tilligetilskudstyper og generelle bestemmelser for tildeling af de tilskudsbevillinger, der er afsat tileksportfremmeformål.Samtidig med nedsættelsen af bestyrelsen blev det bestemt at nedsætte eteksportfremmebevillingsudvalg, jf. lovens § 1. I medfør af lovens § 2, stk. 2, som ændret ved lovnr. 468 af 5. maj 2010, sammensættes eksportfremmebevillingsudvalget af en formand og tremedlemmer, som udpeges af formanden for bestyrelsen blandt bestyrelsens medlemmer.Formanden for bestyrelsen skal forud for udpegelse af bevillingsudvalgets medlemmer rådføre sigmed bestyrelsen med henblik på at sikre, at bevillingsudvalgets medlemmer repræsenterer danskeerhvervs- og eksportinteresser bredt, jf. lovens § 2, stk. 3. Bevillingsudvalget har til opgave at træffeafgørelse i større sager og i konkrete sager, der indeholder principielle spørgsmål om tilskud forUdenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering af eksportfremmendeforanstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner mv., jf. lovens § 3, stk. 2.
Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd eller udenrigsministeren kan tildele bevillingsudvalget andrebevillingsopgaver, jf. lovens § 4, stk. 1. I medfør af lovens § 5, stk. 2, træffer Danmarks Eksportrådafgørelse i sager om tilskud fra Udenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering afeksportfremmende foranstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner mv., som ikkehenhører under bestyrelsen eller bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4, stk. 1. DanmarksEksportråd varetager sekretariatsforretningerne i forbindelse med den virksomhed, der udøves afbestyrelsen for Danmarks Eksportråd og af eksportfremmebevillingsudvalget. Udenrigsministerenfastsætter en forretningsorden for henholdsvis bestyrelsen og bevillingsudvalget, som indeholdernærmere regler for bestyrelsens og bevillingsudvalgets virke, jf. lovens 3, stk. 3.Udenrigsministeren kan fastsætte regler om, hvilke typer af erhvervsvirksomheder, der kan deltage isærlige eksportfremmeprogrammer, jf. lovens § 6.Ved lov nr. 468 af 5. maj 2010 om ændring af lov om visse aspekter af Danmarks Eksportråds virkeblev lovens § 2 og § 4 ændret således, at eksportfremmebevillingsudvalget, som hidtil havde væretet selvstændigt udvalg, blev omlagt til at være et udvalg under Danmarks Eksportråds bestyrelse,hvorved man skabte en bedre ressourceudnyttelse og organisering af bevillingsadministrationen påeksportfremmeområdet. Ændringen gik konkret ud på, at eksportfremmebevillingens medlemsantalreduceredes, og at bestyrelsen fremover udpeger medlemmerne blandt bestyrelsens medlemmer.2.3. Fordeling af ressortområder til handels- og investeringsministeren og til handels- ogeuropaministerenDer blev den 3. oktober 2011 udnævnt en handels- og investeringsminister. I tilknytning hertil blevdet bestemt at henlægge følgende områder, der hidtil havde hørt under udenrigsministeren, tilhandels- og investeringsministeren: sager vedrørende opgaveløsning for private virksomheder indenfor eksport, internationalisering og investeringsfremme, herunder danske innovationscentre iudlandet, udnævnelse af eksportambassadører samt Eksportrådets netværk og partnerskaber for såvidt angår eksportfremme og tiltrækning af udenlandske investeringer.Den 9. august 2013 udnævntes en handels- og europaminister idet de under handels- oginvesteringsministeren og europaministeren hørende områder samt sager vedrørende Eksport KreditFonden (EKF) henlagdes til ministerens ressort.
3. Nedlæggelse af bestyrelsen for Danmarks Eksportråd3.1. Udnævnelsen af en selvstændig minister for handels- og investeringsområdet i 2011 førte til enændring af bestyrelsens rolle og de facto virke. Hvor bestyrelsen tidligere fik forelagt allevæsentlige nye initiativer, indebar udpegelsen af en minister en politisk opprioritering og øgetministerfokus på Eksportrådets strategiske satsningsområder, programmer og ydelser. På dennebaggrund vurderes det, at betingelserne for dens virke er ændret i et sådant omfang, at det ikkelængere er meningsfyldt at opretholde bestyrelsen i dens nuværende konstruktion.
Medlemmerne af den nuværende bestyrelse repræsenterer et bredt spektrum af erhvervs- ogeksportinteresser, idet en række organisationer høres forud for udpegelse af medlemmerne.Inddragelsen af erhvervsorganisationerne på denne vis har bidraget væsentligt til et godt og tætsamarbejde med erhvervslivet om Eksportrådets virke.Det er efter udenrigsministeriets opfattelse hensigtsmæssigt, at en sådan dialog opretholdes i enform, der er tilpasset de aktuelle omstændigheder, og som løbende kan justeres i henhold tiludviklingen i den internationale økonomi og udfordringerne for dansk erhvervsliv som følge heraf.3.2. Det er hensigten, at nedlæggelsen af bestyrelsen modsvares af dannelsen af etUdenrigsøkonomisk Forum, der som et bredere rådgivende organ skal videreføre de relevante deleaf den nuværende bestyrelses rådgivningsfunktion ved på to årlige møder at drøfte internationaleaspekter af den danske vækstdagsorden og strategiske tilgange hertil. Det er videre hensigten, athandels- og europaministeren udpeger medlemmerne af det Udenrigsøkonomiske Forum, og atudenrigsministeriet yder sekretariatsbetjening af Udenrigsøkonomisk Forum i lighed med densekretariatsbetjening, som ministeriet yder den nuværende bestyrelse.Udenrigsøkonomisk Forum er samtidig tænkt som en forankring af strategiske drøftelser ogrådgivning vedrørende Udenrigsministeriets befatning med økonomisk diplomati. Det gælder både irelation til kalibreringen af Eksportrådets indsatser inden for dets traditionelle forretningsområdemed direkte understøttelse af danske eksportinteresser på de globale markeder, såvel som i forholdtil de bredere bidrag, som Udenrigsministeriet – på tværs af organisationen, ude og hjemme – mereindirekte kan yde til dansk erhvervslivs internationalisering med fokus på at skabe vækst ogbeskæftigelse i Danmark. Sidstnævnte kan blandt andet bestå i indsatser, der fokuserer på at skabebedre erhvervsmæssige rammebetingelser internationalt samt på international adgang og indflydelsefor danske erhvervsinteresser.Det er hensigten, at det Udenrigsøkonomiske Forum skal kunne bistå Udenrigsministeriet ogEksportrådet med tilrettelæggelsen og den praktiske udmøntning af økonomisk diplomatiskeindsatser, der fleksibelt kombinerer bidrag fra flere eller alle dele af Udenrigsministerietsopgaveportefølje, og som direkte eller indirekte understøtter danske erhvervsinteresser i udlandet,og i takt med udviklingen i den internationale økonomi og på de globale markeder.Det er intentionen, at forummet skal bestå af 25-30 medlemmer, herunder i niveauet 5repræsentanter for danske erhvervsorganisationer, omkring 10 virksomhedsrepræsentanter, samtomkring 10 repræsentanter fra forskningsverdenen, medierne og andre relevante interessenter.Forummet vil normalt have deltagelse af handels- og europaministeren og skal dertil være åbent fordeltagelse fra ministerier på de mest relevante ressortområder.Der er efter udenrigsministeriets opfattelse et behov for, at handels- og europaministeren kantilpasse karakteren af det rådgivende organ, såvel som dets størrelse, struktur og deltagerkreds, itakt med for eksempel udviklingen i dansk erhvervslivs internationale udfordringer og ministerietsog Eksportrådets rådgivningsbehov og virkefelt.
3.3. Konsekvensen af ovenstående er, at det foreslås, at der i den gældende lov om visse aspekter afDanmarks Eksportråds virke ophæves en række bestemmelser vedrørende sammensætning af ogopgaver for bestyrelsen. Endvidere foreslås det, at en række andre bestemmelser, blandt andre omnedsættelse, forretningsorden og sekretariatsbetjening, der vedrører både bestyrelsen ogeksportfremmebevillingsudvalget ændres, således at disse bestemmelser fremover alene vedrørereksportfremmebevillingsudvalget.Nedlæggelsen af bestyrelsen og oprettelsen af Udenrigsøkonomisk Forum vil ikke havekonsekvenser for eksportfremmebevillingsudvalgets opgaver eller rolle, andet end at det fremoverikke er bestyrelsens formand, der udpeger medlemmerne blandt bestyrelsens medlemmer, senedenfor om den ændrede procedure i afsnit 4.
4. Ændring af procedure for udpegelse af medlemmer til eksportfremmebevillingsudvalgetHidtil har formanden for bestyrelsen udpeget eksportfremmebevillingsudvalgets formand ogmedlemmer blandt bestyrelsens medlemmer. Forud for dette har formanden rådført sig medbestyrelsen for at sikre, at eksportfremmebevillingsudvalgets medlemmer repræsenterede danskeerhvervs- og eksportinteresser bredt.Det foreslås, at handels- og europaministeren fremover udpeger bevillingsudvalgets medlemmerefter at have rådført sig med erhvervslivets hovedorganisationer for fortsat at sikre, atbevillingsudvalgets medlemmer repræsenterer danske erhvervs- og eksportinteresser bredt.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget vil medføre en mindre besparelse, idet udgifter til aflønning og sekretariatsbetjening afbestyrelsen falder bort. Udenrigsministeriet har sekretariatsbetjent bestyrelsen, i forbindelse medafholdelse af ca. 4 årlige møder, og haft en løbende udveksling med bestyrelsesformanden og medbestyrelsen via formanden.Det er dog hensigten, at formanden for Udenrigsøkonomisk Forum samt de fire medlemmer afeksportfremmebevillingsudvalget skal aflønnes, og at udenrigsministeriet også vil skullesekretariatsbetjene det nye rådgivende organ.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer3F, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV), AkademikernesCentralorganisation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE), Arbejdsmarkedsstyrelsen,Brancheforeningen Danske Maritime, Bygge-, anlægs- og trækartellet, CO-industri, Danske ARK,Danish Seafood Organisation, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, DanmarksVækstråd, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk Erhverv, DanskErhvervsFremme, Dansk Institut for Internationale Studier, Dansk Mode og Textil, Danskeregioner, DI (Dansk Industri), Danske Universiteter, Det Udenrigspolitiske Selskab,Erhvervsstyrelsen, Finansieringsinstituttet for Industri og Håndværk (FIH), Finanstilsynet,Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FSR – danske revisorer, Færøernes repræsentation iKøbenhavn, Grønlands Repræsentation, HKprivat, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen (IDA),Kommunernes Landsforening (KL), Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen (LO),Rigsrevisionen, Vækstfonden, Væksthus Hovedstaden, Væksthus Sjælland, Væksthus Syddanmark,Væksthus Midtjylland, Væksthus Nordjylland.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifterØkonomiske ogadministrative konsekvenserfor det offentligeØkonomiske ogadministrative konsekvenserfor erhvervslivetAdministrativekonsekvenser for borgerneMiljømæssige konsekvenserAdministrativekonsekvenser for borgerneForholdet til EU-rettenDen samlede udgift til honorarer formindskes.
Negative konsekvenser/merudgifterIngen
IngenIngenIngenIngenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
IngenIngenIngenIngen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Det foreslås, at overskriften til § 1 ændres, således at der er overensstemmelse mellem overskriftenog indholdet af § 1, idet der med lovændringen sker en nedlæggelse af bestyrelsen.Til nr. 2Det foreslås, at lovens § 1, stk. 1, affattes således, at det fremgår, at det er handels- ogeuropaministeren, der nedsætter eksportfremmebevillingsudvalget, se nærmere underbemærkningerne til nr. 6.Endvidere fremgår det i lighed med, hvad der følger af den gældende lovs § 1, stk. 1, ateksportfremmebevillingsudvalget nedsættes inden for rammerne af Udenrigstjenesten til behandlingaf ansøgninger om medfinansiering. Det indebærer, at Eksportfremmebevillingsudvalget tagerstilling til større ansøgninger og fortsætter således uændret bortset fra, at medlemmerne af udvalgetfremadrettet udpeges af handels- og europaministeren.Bestemmelsen i den gældende lovs § 1, stk. 1, om at der også nedsættes en bestyrelse i tilknytningtil Danmarks Eksportråd videreføres ikke med den foreslåede ændring, idet hensigten mednærværende lovforslag blandt andet er at nedlægge den siddende bestyrelse som beskrevet i afsnit3.Til nr. 3Det foreslås, at formålsbestemmelsen i lovens § 1, stk. 2, ophæves. Det skyldes, at bestemmelsen ihovedsagen vedrører bestyrelsens opgaver og funktion og ikke i samme gradeksportfremmebevillingsudvalget.Til nr. 4Det foreslås, at overskriften til § 2 ændres, således at der er overensstemmelse mellem overskriftenog indholdet af bestemmelsen, idet det foreslås at § 2 alene vedrørereksportfremmebevillingsudvalgets opgaver, se bemærkningerne til nr. 5.Til nr. 5Det foreslås aten konsekvensmaj 2011 ombestyrelse, derophæves.Til nr. 6ophæve § 2, stk. 1, om sammensætningen af bestyrelsen. Ophævelsen foreslås somaf ændringen af § 1, hvorved bestyrelsen nedlægges. Bekendtgørelse nr. 1240 af 5.høring af erhvervsorganisationer om sammensætning af Danmarks Eksportrådser udstedt i medfør af § 2, stk. 1, bortfalder som konsekvens af, at bestemmelsen
Med den foreslåede affattelse af § 2, stk. 2, fremgår det, at eksportfremmebevillingsudvalget somhidtil skal bestå af en formand og 3 medlemmer. Hidtil har formanden for bestyrelsen udpegeteksportfremmebevillingsudvalgets formand og medlemmer blandt bestyrelsens medlemmer. Detforeslås, at handels- og europaministeren fremover udpeger eksportfremmebevillingsudvalgetsmedlemmer i samråd med erhvervslivets hovedorganisationer, se nedenfor i bemærkningerne til nr.7.Som følge af ophævelsen af den gældende § 2, stk. 1, bliver den nuværende § 2, stk. 2, til§ 2, stk. 1.Til nr. 7Det foreslås, at lovens § 2, stk. 3, der som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 5 og 6, bliver til § 2,stk. 2, fremover skal indeholde en bestemmelse om, at handels- og europaministeren fremover skalrådføresigmederhvervslivetshovedorganisationerindenudpegelsenafeksportfremmebevillingsudvalgets medlemmer, jf. nr. 6, således at det fortsat sikres, atbevillingsudvalgets medlemmer repræsenterer danske erhvervs- og eksportinteresser bredt.Den hidtil gældende ordning, hvorefter formanden for bestyrelsen forud for udpegelsen afeksportfremmebevillingsudvalgets medlemmer har rådført sig med bestyrelsen med henblik på atsikre, at bevillingsudvalgets medlemmer repræsenterede danske erhvervs- og eksportinteresser bredtvidereføres ikke som konsekvens af, at bestyrelsen nedlægges.Til nr. 8Forslagets ændringer af §§ 3-5 vedrører som følge af forslaget om nedlæggelse af bestyrelsen aleneeksportfremmebevillingsudvalgets opgaver, hvorfor der er i overensstemmelse hermed foreslås enændring af overskriften vedrørende disse bestemmelser.Til nr. 9Lovens § 3, stk. 1, regulerer bestyrelsens opgaver. Som følge af forslaget om at nedlæggebestyrelsen foreslås det, at § 3, stk. 1, ophæves, og at nuværende § 3, stk. 2, som konsekvens herafbliver til § 3, stk. 1.Til nr. 10Det foreslås, at lovens § 3, stk. 3, der som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 9, bliver til § 3, stk.2, affattes således, at det fremover er handels- og europaministeren der fastsætter en dagsorden foreksportfremmebevillingsudvalget. Forretningsordenen for eksportfremmebevillingsudvalget viludbygge det formelle grundlag for udvalgets arbejde. Der vil blandt andet blive fastlagt regler forbeslutningsdygtighed og afstemninger.Bestemmelsen i den gældende lovs § 3, stk. 3, om at der også nedsættes en forretningsorden forDanmarks Eksportråds bestyrelse videreføres ikke med den foreslåede ændring, idet hensigten mednærværende lovforslag blandt andet er at nedlægge bestyrelsen.
Til nr. 11Med den foreslåede affattelse af lovens § 4, stk. 1, fremgår det, at handels- og europaministeren kanhenlægge andre opgaver til eksportfremmebevillingsudvalgets behandling, f.eks. tiltag rettet modsmå og mellemstore virksomheder.Efter den gældende bestemmelse i lovens § 4, stk. 1, kan bestyrelsen eller udenrigsministerenhenlægge andre opgaver til eksportfremmebevillingsudvalget.Til nr. 12Det foreslås, at bestemmelsen i den gældende lovs § 5, stk. 1, affattes i overensstemmelse medforslaget om at nedlægge bestyrelsen.Efter gældende lovs § 5, stk. 1, træffer Danmarks Eksportråd afgørelse i sager om tilskud fraUdenrigsministeriets eksportfremmebevilling til medfinansiering af eksportfremmendeforanstaltninger til danske virksomheder og enkeltpersoner mv., som ikke henhører underbestyrelsen eller bevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4, stk. 1. Som følge af forslaget omat nedlægge bestyrelsen, foreslås det således med forslagets § 1, nr. 12, at bestyrelsen udgår afdenne bestemmelse.Til nr. 13Med lovforslagets § 1, nr. 13, stilles der, som følge af forslaget om nedlæggelse af bestyrelsen,forslag om, at lovens § 5, stk. 2, ændres, således at Danmarks Eksportråd fremover alene skalsekretariatsbetjene eksportfremmebevillingsudvalget.Bestemmelsen i den gældende lovs § 5, stk. 2, om at Danmarks Eksportråd også sekretariatsbetjenerbestyrelsen videreføres ikke med den foreslåede ændring, idet hensigten med nærværendelovforslag blandt andet er at nedlægge bestyrelsen.Til nr. 14Det foreslås, at lovens § 6, stk. 1, affattes således, at det fremgår, at det er handels- ogeuropaministeren, der kan fastsætte regler om, hvilke typer af erhvervsvirksomheder, der kandeltage i særlige eksportfremmeprogrammer.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft 1. maj 2014, hvor Eksportrådets bestyrelsesmedlemmers mandatudløber.
Til § 3Det foreslås, at ændringsloven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at loven vedkongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de afvigelser,som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.Ved anordning nr. 1308 af 8. december 2006 er det bestemt, at lov nr. 53. af 31. januar 2001 omvisse aspekter af Danmarks Eksportråds virke skal gælde for Grønland i den i anordningen anførteaffattelse, hvorefter hele loven er gældende for Grønland med de nødvendige sproglige tilpasningeri § 1, stk. 2, § 2, stk. 2, § 3, stk. 2 og § 5, stk. 1. Lov nr. 468 af 5. maj 2010 om ændring af lov omvisse aspekter af Danmarks Eksportråds virke er derimod ikke sat i kraft for Grønland.

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget

§1

I lov nr. 53 af 31. januar 2001 om visse aspekteraf Danmarks Eksportråds virke, som ændret vedlov nr. 468 af 5. maj 2010, foretages følgendeændringer:

1.

Overskriftentil § 1 affattes således:»Eksportfremmebevillingsudvalget«
Bestyrelsen og eksportfremmebevillingsudvalget

§ 1.

I tilknytning til etableringen af DanmarksEksportråd inden forrammerne af udenrigstjenesten nedsætterudenrigsministeren en bestyrelsefor Danmarks Eksportråd samt eteksportfremmebevillingsudvalg(bevillingsudvalg) til behandling af ansøgningerom medfinansiering til danske virksomheder ogenkeltpersoner mv.Stk. 2. Formålet med at nedsætte bestyrelsen ogbevillingsudvalget erat sikre et tæt samspil mellem dansk erhvervslivog Danmarks Eksportrådog herigennem medvirke til at fremme danskevirksomheders eksport og internationalisering.

2.

§ 1, stk. 1,affattes således:»I tilknytning til etableringen af DanmarksEksportråd inden for rammerne afudenrigstjenesten nedsætter handels- ogeuropaministeren eteksportfremmebevillingsudvalg til behandlingaf ansøgninger til Danmarks Eksportråd ommedfinansiering til danske virksomheder ogenkeltpersoner mv.«

3.

§ 1, stk. 2,ophæves.
Sammensætning af bestyrelsen ogbevillingsudvalget§ 2. Bestyrelsen for Danmarks Eksportrådsammensættes af en formand, en næstformand ogop til 9 medlemmer, der udpeges afudenrigsministeren for indtil 2 år ad gangen efterdrøftelse med økonomi ogerhvervsministeren og ministeren for fødevarer,landbrug og fiskeri. Bestyrelsen sammensættessåledes, at et bredt spektrum af erhvervs- ogeksportinteresser repræsenteres.Udenrigsministeren fastsætter regler for, hvilke

4.

Overskriftentil § 2 affattes således:»Sammensætning afeksportfremmebevillingsudvalget«

5.

§ 2, stk. 1,ophæves.
organisationer m.v. der skal høres forud forudpegelse af medlemmer af bestyrelsen.

6.

§ 2, stk. 2,bliver§ 2, stk. 1,ogaffattessåledes:»Eksportfremmebevillingsudvalget ersammensat af en formand og 3 medlemmer.Eksportfremmebevillingsudvalgets formand ogmedlemmer udpeges af handels- ogeuropaministeren.«

7.

§ 2, stk. 3,bliver§ 2, stk. 2,og affattessåledes:»Handels- og europaministeren skal forud forudpegelse af eksportfremmebevillingsudvalgetsmedlemmer rådføre sig med erhvervslivetshovedorganisationer med henblik på at sikre, ateksportfremmebevillingsudvalget s medlemmerrepræsenterer danske erhvervs- ogeksportinteresser bredt.«

8.

Overskriftentil §§ 3-5 affattes således:»Eksportfremmebevillingsudvalgets opgaver«

9.

§ 3, stk. 1,ophæves, og§ 3, stk. 2,bliver§ 3,stk.1.
Stk. 2. Bevillingsudvalget sammensættes af enformand og 3 medlemmer. Bevillingsudvalgetsformand og medlemmer udpeges af formandenfor bestyrelsen blandt bestyrelsens medlemmer.
Stk. 3. Formanden for bestyrelsen skal forud forudpegelse af bevillingsudvalgetsmedlemmer rådføre sig med bestyrelsen medhenblik på at sikre, at bevillingsudvalgetsmedlemmer repræsenterer danske erhvervs- ogeksportinteresser bredt.
Bestyrelsens og bevillingsudvalgets opgaver§ 3. Bestyrelsen har til opgave at rådgiveudenrigsministeren i spørgsmål vedrørenderegeringens eksport- oginvesteringsfremmeindsats.Stk. 2. Bevillingsudvalget har til opgave at træffeafgørelse i større sager og i konkrete sager, derindeholder principielle spørgsmål om tilskud fraUdenrigsministeriets eksportfremmebevilling tilmedfinansieringaf eksportfremmende foranstaltninger til danskevirksomheder og enkeltpersoner mv.
Stk. 3. Udenrigsministeren fastsætter enforretningsorden for henholdsvis bestyrelsen ogbevillingsudvalget. De to forretningsordener vilindeholde nærmere regler for bestyrelsens ogbevillingsudvalgets virke.

10.

§ 3, stk. 3,bliver§ 3, stk. 2,og affattessåledes:»Handels- og europaministeren fastsætter enforretningsorden foreksportfremmebevillingsudvalget.Forretningsordenen vil indeholde nærmereregler for eksportfremmebevillingsudvalgetsvirke.«
§ 4. Bestyrelsen for Danmarks Eksportråd eller

11.

I§ 4, stk. 1,ændres »Bestyrelsen for
udenrigsministeren kan tildele bevillingsudvalgetandre bevillingsopgaver.
Danmarks Eksportråd eller udenrigsministeren«til »Handels- og europaministeren«.

12.

§ 5, stk. 1,affattes således:»Danmarks Eksportråd træffer afgørelse i sagerom tilskud fra Udenrigsministerietseksportfremmebevilling til medfinansiering afeksportfremmende foranstaltninger til danskevirksomheder og enkeltpersoner mv., som ikkehenhører undereksportfremmebevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1og § 4, stk. 1.«

13.

I§ 5, stk. 2,udgår »… af bestyrelsen forDanmarks Eksportråd og…«.
§ 5. Danmarks Eksportråd træffer afgørelse isager om tilskud fra Udenrigsministerietseksportfremmebevilling til medfinansiering afeksportfremmende foranstaltninger til danskevirksomheder og enkeltpersoner mv., som ikkehenhører under bestyrelsen ellerbevillingsudvalget, jf. § 3, stk. 1 og 2, samt § 4,stk. 1.Stk. 2. Danmarks Eksportråd varetagersekretariatsforretningerne iforbindelse med den virksomhed, der udøves afbestyrelsen for DanmarksEksportråd og af bevillingsudvalget.§ 6. Udenrigsministeren kan fastsætte regler om,hvilke typer af erhvervsvirksomhederder kan deltage i særligeeksportfremmeprogrammer.

14.

I§ 6ændres »Udenrigsministeren« til»Handels- og europaministeren«.

§2

Loven træder i kraft 1. maj 2014.

§3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,men kan ved kongelig anordning helt ellerdelvis sættes i kraft for Færøerne og Grønlandmed de afvigelser, som de færøske oggrønlandske forhold tilsiger.