Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 67
Offentligt
1299944_0001.png
1299944_0002.png
1299944_0003.png
1299944_0004.png
1299944_0005.png
1299944_0006.png
1299944_0007.png
1299944_0008.png
1299944_0009.png
1299944_0010.png
1299944_0011.png
1299944_0012.png
1299944_0013.png
1299944_0014.png
1299944_0015.png
1299944_0016.png
1299944_0017.png
ForslagtilLov om ændring af lov om reakreditlån og realkreditobligationer og lov om finansiel virksomhed(Regulering af refinansieringsrisiko for realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer ogsærligt dækkede obligationer)
§1I lov om realkreditlån og realkreditobligationer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1261 af 15. november 2010,som ændret ved § 31 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 17 i lov nr. 1556 af 21. december 2010, § 5 i lovnr. 155 af 28. februar 2012, § 40 i lov nr. 1231 af 18. december 2012 og § 9 i lov nr. 1287 af 19. de-cember 2012, foretages følgende ændringer:1.Efter § 15 indsættes før overskriften før § 16:[NB. TRÆDER I KRAFT 1. JANUAR 2014]»§15 a.Hvis obligationer forlænges eller omdannes i henhold til § 21 a, stk. 1, og § 32, stk. 6, skalløbetiden for lån optaget som ekstrasikkerhed i medfør af § 15 forlænges svarende til løbetiden på depågældende forlængede eller omdannedeobligationer.«2.Efter § 15 indsættes:[NB. TRÆDER I KRAFT 1. JANUAR 2015 OG ERSTATTER DERMED DEN FOREGÅENDE § 15 a]»§15 a.Hvis obligationer forlænges eller omdannes i henhold til § 21 a, stk. 1 og 2 og § 32, stk. 6, skalløbetiden for lån optaget som ekstra sikkerhed i medfør af § 15 forlænges svarende til løbetiden på depågældende forlængede eller omdannede obligationer.«3.Efter§ 21 indsættesikapitel 3:[NB. TRÆDER I KRAFT 1. JANUAR 2014]»§21a.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end løbetiden på de bagvedliggende realkreditob-ligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, skal det fremgå afobligationsvilkårene,at såfremt den effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet bliver mereend 5 procentpoint højere end den pålydende rente på den obligation, der udløber, eller den senestfastsatte rente, jf. stk. 2,på den obligation, der skal refinansieres, eller såfremt der ikke er aftagere tilalle de nødvendige nye obligationer, forlængesløbetiden på de obligationer, der skulle have været er-stattet med nye obligationer, med 12 måneder. 1. pkt. gælder alene for obligationer udstedt med enløbetid på under 18 måneder. De forlængede obligationer kan forlænges med yderligere 12 månederen eller flere gange, såfremt der ved en ny refinansiering ikke er aftagere til alle de nødvendige obliga-tioner.
1
Stk. 2.Denpålydende rente på forlængedeobligationer fastsættes til den pålydende rente på den obli-gation, der udløber,tillagt 5 procentpoint. For obligationer med variabel forrentning fastsættes den påly-dende renten på de forlængedeobligationer til den senest fastsatte rente tillagt 5 procentpoint. Rentenfastsættes første gang, løbetiden på obligationerne forlænges. Ved yderligere forlængelser af løbetidenfinder den pålydende rente fastsat i 1. pkt. fortsat anvendelse.Stk. 3.Den pålydende rente, som låntager skal betale, skal svare til den pålydenderente fastsat i med-før af stk. 2, 1. pkt.Herudover skal låntager udover afdrag betale evt. gebyrer og bidrag i overensstem-melse med låneaftalen.Stk. 4.Forlængelsei henhold til stk. 1fratager ikke realkreditinstituttets låntagere retten til at foretage heleller delvis indfrielse af lån ydet på grundlag af udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkederealkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer.Stk. 5.Erhvervs-og vækstministeren fastsætter nærmere regler om forlængelse og omdannelse, jf. § 32af obligationer omfattet af stk. 1, herunder om rentefastlæggelse.Stk. 6.Erhvervs- og vækstministeren kan i særlige tilfælde helt eller delvist dispensere fra kravet omfinansiering af lån med obligationer omfattet af stk. 1. Erhvervs- og vækstministeren kan fastsættenærmere regler herom.«4.Efter § 21 indsættes ikapitel 3:[NB. TRÆDER I KRAFT 1. JANUAR 2015 OG ERSTATTER DERMED DEN FOREGÅENDE § 21 a]»§21a.Hvis løbetiden på et realkreditlån er længere end løbetiden på de bagvedliggende realkreditob-ligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, skal det fremgå afobligationsvilkårene,at såfremt den effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet bliver mereend 5 procentpoint højere end den pålydende rente på den obligation, der udløber, eller den senestfastsatte rente, jf. stk. 2,på den obligation, der skal refinansieres, eller såfremt der ikke er aftagere tilalle de nødvendige nye obligationer, forlænges løbetiden på de obligationer, der skulle have været er-stattet med nye obligationer, med 12 måneder. 1. pkt. gælder alene for obligationer udstedt med enløbetid på under 18 måneder. De forlængede obligationer kan forlænges med yderligere 12 månederen eller flere gange, såfremt der ikke herefter er aftagere til alle de nødvendige obligationer.Stk. 2.For lån omfattet af stk. 1, 1 pkt., men hvor obligationerne ikke er omfattet af stk. 1, 2. pkt., gæl-der, at såfremt den effektive rente i forbindelse med refinansiering af lånet bliver mere end 5 procentpo-int højere end den pålydende rente på en obligation med samme løbetid udstedt 11-13 måneder tidlige-re end den obligation, der skal refinansieres, eller den senest fastsatte rente, jf. stk. 3,på den obligation,der skal refinansieres, eller såfremt der ved en ny refinansiering ikke er aftagere til alle de nødvendigenye obligationer, forlænges de obligationer, der skulle have været erstattet med nye obligationer, med12 måneder.De forlængede obligationer kan forlænges med yderligere 12 måneder en eller flere gan-ge, såfremt der ikke herefter er aftagere til alle de nødvendige obligationer.Stk. 3.Den pålydenderente på de forlængede obligationer fastsættes til den pålydende rente på denobligation, der udløber, tillagt 5 procentpoint. For obligationer med variabel forrentning fastsættes denpålydende renten på de forlængede obligationer til den senest fastsatte rente tillagt 5 procentpoint.Renten fastsættes første gang, løbetiden på obligationerne forlænges. Ved yderligere forlængelser afløbetiden finder den pålydende rente fastsat i 1. og 2. pkt. fortsat anvendelse.Stk. 4.Den pålydende rente, som låntager skal betale, skal svare til den pålydenderente fastsat i med-før af stk. 3, 1. og 2. pkt. Herudover skal låntager udover afdrag betale evt. gebyrer og bidrag i over-ensstemmelse med låneaftalen.
2
Stk. 5.Forlængelse i henhold til stk. 1 eller stk. 2, fratager ikke realkreditinstituttets låntagere retten til atforetage hel eller delvis indfrielse af lån ydet på grundlag af udstedelse af realkreditobligationer, særligtdækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer.Stk. 6.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere regler om forlængelse og omdannelse, jf. §32, af obligationer omfattet af stk. 1og 2, herunder om rentefastlæggelse.Stk. 7.Erhvervs- og vækstministeren kan i særlige tilfælde helt eller delvist dispensere fra kravet omfinansiering af lån med obligationer omfattet af stk. 1og 2.Erhvervs- og vækstministeren kan fastsættenærmere regler herom.«5.Efter § 21 a indsættes ikapitel3:»§ 21b.Forobligationer omfattet af § 21 a skal realkreditinstituttet fastsætte den pålydende rente såle-des, at den pålydende rente ikke må forventes at overstige den effektive rente på obligationerne vedsalget med mere end et procentpoint.«6.I§ 32indsættes somstk. 6:»Stk.6.§ 21a finder tilsvarende anvendelse under rekonstruktions- eller konkursbehandling. I dettetilfælde ændres de forlængede obligationer til fastforrentede konverterbare obligationer, der amortise-res svarende til amortiseringen af de bagvedliggende lån.«
7.[NB.TRÆDER I KRAFT 1. JANUAR 2014]I§ 39, stk. 2,indsættes efter »§ 2, stk. 2, 1. pkt.,«: »§ 21a, stk. 1 og 2,«8.[NB. TRÆDER I KRAFT 1. JANUAR 2015 OG ERSTATTER DERMED DEN FOREGÅENDE § 39,stk. 2]I§ 39, stk. 2,indsættes efter »§ 2, stk. 2, 1. pkt.,«: »§ 21a, stk. 1, 2og 3,«
§2I lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 948 af 2. juli 2013, som ændret ved § 2 i lov nr.512 af 17. juni 2008,§ 1 i lov nr. 1287 af 19. december 2012, § 197 i lov nr. 598 af 12. juni 2013, § 28 ilov nr. 599 af 12. juni 2013, § 1 i lov nr. 615 af 12. juni 2013, § 2 i lov nr. 617 af 12. juni 2013 og senestved § 25 i lov nr. 639 af 12. juni 2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 152bindsættes somstk. 4-8:»Stk.4.For lån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede obligationer, hvor løbetiden på obligatio-nerne er kortere end løbetiden på de bagvedliggende lån, skal det fremgå af obligationsvilkårene,atadministrator, i situationer omfattet af § 247 og i overensstemmelse med betingelserne i § 247 h, stk. 4,kan forlænge obligationerne med ét år ad gangen.Den pålydende rente på de forlængede obligationerfastsættes til den pålydende rente på udstedelsestidspunktet tillagt op til 5 procentpoint. For obligatio-ner med variabel forrentning fastsættes renten på de omdannede obligationer til den senest fastsatterente tillagt op til 5 procentpoint. Det skal fremgå af obligationsvilkårene, at instituttet kan indfri obligati-onerne til kurs pari.
3
Stk. 5.For lån indgået efter 1. januar 2014 skal det fremgå særskilt af lånevilkårene, at instituttet kanhæve rentesatsen som følge af ændrede finansieringsvilkår, jf. stk. 4.Stk. 6.Hvissærligt dækkede obligationer omdannes i henhold til stk. 4, skal løbetiden for lån optagetsom ekstrasikkerhed i medfør af § 152 b, stk. 1, forlængessvarende til løbetiden på de omdannedeobli-gationer.Stk. 7.Løbetiden for særligt dækkede obligationer begrænses til mindst 24 måneder på udstedelses-tidspunktet.Stk. 8.Stk. 4, 5, 6 og 7, gælder ikke for særligt dækkede obligationer udstedt fra et særskilt register pågrundlag af aktiver, der ikke på alle områder overholder de danske regler, men derimod på de fravegneområder reglerne om aktiver der ligger til sikkerhed for særligt dækkede obligationer i de EU-lande,hvor de grænseoverskridende aktiviteter udøves, og hvor pantet er beliggende.«
2.I§ 247 hindsættes somstk. 4:»Stk.4.Administrator kan, såfremt administrator finder, at mulighederne i stk. 1-3, ikke er tilstrækkelige,og der ikke kan ske fuld rettidig indfrielse af indehaverne af særligt dækkede obligationer, udskyde for-faldstidspunktet på de særligt dækkede obligationer i overensstemmelse med § 152 b, stk. 4-6.«3.I§ 152 hindsættes somnr. 8:»8) Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere regler om omdannelse af obligationer i medfør af§ 152 b, stk. 4, herunder om rentefastsættelse.«4.I§ 373, stk. 2,indsættes efter »§ 152 a, stk. 1, 1. pkt.,« »§ 152 b, stk. 4-6,«
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.§ 1, nr. 2, 4og 8, træder i kraft 1. januar 2015.Samtidig ophæves § 1, nr. 1, 3 og 7.§4
Stk. 1.§ 1 gælder ikke for Færøerne.Stk. 2.§ 2 gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt ellerdelvist i kraft med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning
4
2. Lovforslagets indhold2.1. Bestemmelse om udstedelse af obligationer som har kortere løbetid end de lån, de finansierer2.2. Bestemmelse, der regulerer fastsættelse af realkreditinstitutternes pålydende rente2.3. Ændring af straffebestemmelser2.4. Bestemmelse om pengeinstitutters særligt dækkede obligationer3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte virksomheder og organisationer9. Sammenfattende skemaAlmindelige bemærkningerBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser1. IndledningRealkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer ogsærligt dækkede obligationerer særligtsikre værdipapirer, der har en vigtig funktion i det finansielle system. Det er derfor af stor betydning, atdet sikres, at obligationerne beholder deres status som særligt sikre.Lån ydet af kreditinstitutter, som erbaseret på udstedelse af enten fast- eller variabelt forrentede obliga-tioner, hvor løbetiden på lånet er længere end de bagvedliggende obligationer, og hvor der derfor skalske en løbende rentetilpasning, kaldes rentetilpasningslån.Rentetilpasningslåneneer introduceret af realkreditinstitutterne i 1996 og har særligt de seneste år væ-ret populære, formentlig drevet af, at den korte rente i en lang periode har været mærkbart lavere endden lange rente. Det har skabt billig realkreditfinansiering for låntagere, som belåner fast ejendom. Påinvestorsiden er obligationer med kort løbetid et vigtigt instrument til likviditetsstyring, herunder særligt ipengeinstitutterne.Den løbende refinansiering i form af auktioner over nye obligationer indebærer en risiko for, at det påtidspunktet for refinansieringen ikke er muligt at afsætte et tilstrækkeligt antal nye obligationer.Dette kanskyldes udsving i markedet, eller det kan skyldes, at et konkret institut har specifikke problemer. Ra-tingbureauerne har i den senere tid haft øget fokus på denne refinansieringsrisiko og har stillet krav tilinstitutterne om at nedbringe denne.På baggrund af ovenstående nedsatte Erhvervs- og Vækstministeriet i september2013 en arbejdsgrup-pe med deltagelse af Erhvervs- og Vækstministeriet, Nationalbanken, Finanstilsynet, Finansministeriet,Økonomi- og Indenrigsministeriet og Statsministeriet, der skulle afdække mulige risici i forhold til real-kreditbelåning generelt og pege på mulige løsningsforslag.Det blev konstateret, at en konkret risiko vedrealkreditfinansiering ligger i den store udbredelse af rentetilpasningslån, og muligheden for, at der kanopstå problemer med at sikre, at alle lån kan refinansieres som forudsat ved udstedelsen.Lovforslagets indholdLovforslaget ændrer reglerne for udstedelse af obligationer til brug for løbende refinansiering af real-kreditlån, hvor løbetiden på lånet er længere end løbetiden på de bagvedliggende obligationer, der fi-nansierer lånet. Med lovforslaget håndteres realkreditinstitutternes refinansieringsrisiko.
5
Lovforslaget ændrer samtidig lov om finansiel virksomhed for så vidt angår lån ydet af pengeinstitutterfinansieret ved udstedelse af særligt dækkede obligationer, således at vilkårene for lån ydet mod regi-streret pant i fast ejendom finansieret ved udstedelse af realkreditobligationer, særligt dækkede real-kreditobligationer ellersærligt dækkede obligationerhåndteres ensartet. Udstedelse af skibskreditobliga-tioner er ikke omfattet af forslaget. Dette skydes, at det er blevet vurderet, om der er grundlag for atstille tilsvarende krav til et skibsfinansieringsinstitut, hvilket ikke er tilfældet.Baggrunden for lovforslagetRentetilpasningslån er karakteriseret ved at have en løbetid på typisk 30 år og ved at være finansieretvedudstedelse af korte fastforrentede obligationer med en løbetid på op til 10 år. Renten fastsættessåledes for en periode ad gangen og ændrer sig ved den næste refinansiering. Obligationerne kan og-så have variabel rente,hvor renten fastsættes på baggrund af en referencerente, fx CITA, og med ettillæg, og hvor de bagvedliggende obligationer har en kortere løbetid end lånet.Det afgørende er dog, om løbetiden på lånet er længere end løbetiden på obligationen således, at derløbende skal ske refinansiering.Ved udløb af obligationerneindfries disse af instituttet, og til afløsning af de indfriede obligationer udste-der instituttet nye obligationer. Den effektive rente for låntager for den næste renteperiode afhænger af,til hvilken kurs/rente de nye obligationer kan sælges.Pr. 30. juni2013 var der realkreditlån for i alt 2.587 mia. kr., heraf rentetilpasningslån for 1.402 mia. kr.,fastforrentede lån for 633 mia. kr. og lån med markedsbaseret rente 481 mia. kr.Den løbende refinansiering i form af auktioner over nye obligationer indebærer en risiko for, at det påtidspunktet for refinansieringen ikke er muligt at afsætte en tilstrækkeligmængde nye obligationer. Dettekan skyldes udsving i markedet, eller det kan skyldes, at et konkret institut har specifikke problemer.Ratingbureauerne har i den senere tid haft øget fokus på refinansieringsrisikoen og har stillet krav tilinstitutterne om at nedbringe denne. Bekymringen vedrører konsekvenserne, hvis refinansieringen helteller delvist ikke kan gennemføres, enten som følge af institutspecifikke eller markedsmæssige forhold.Hvis en refinansiering fejler helt eller delvist,vil det kunne få store konsekvenser for realkreditinstituttet,for låntagerne, for obligationsinvestor og for samfundet.En fejlslagen auktion vil skabe stor usikkerhedom, hvordan både investorer og låntagere vil være stillet, ligesom der mere generelt vil blive skabt tvivlom den danske realkreditmodel. Det vil påvirke den finansielle stabilitet, da realkreditinstitutterne udgøren væsentlig del af den danske finansielle sektor og bidrager til finansiering af store dele af samfunds-økonomien.På den baggrund er det vurderet nødvendigt eksplicit at regulere den situation, hvor en refinansierings-auktion fejler, eller hvis auktionen medfører meget høje rentestigninger for låntager. Med forslaget ind-føres derfor en tvungen løbetidsforlængelse, hvis renten stiger med mere end 5 procentpoint ved enauktion, eller auktionen fejler, for lån finansieret med obligationer med et års løbetid eller kortere. Forobligationer med en løbetid på mere end et år indføres tvungen løbetidsforlængelse, hvis renten stigermed mere end 5 procentpoint i forhold til en tilsvarende obligation, som er udstedt et år tidligere, ellerauktionen fejler.
6
Når forlængelsen udløses, bliver de udestående obligationer omdannet til obligationer med ét års løbe-tid, og forlængelsen udløses, hvis realkreditinstituttet er levedygtigt. Obligationerne kan forlanges ét åraf gangen. Hvis realkreditinstituttet er under afvikling, omdannes obligationerne til obligationer med enløbetid svarende til løbetiden på det bagvedliggende lån.Forslaget skaber større sikkerhed for, at investorerne får rettidig betaling på deres lån idet refinansie-ringsrisikoenhåndteres, ligesom der vil være større klarhed om, hvordan investorerne vil være stillet,såfremt en refinansieringsauktion fejler. Der er endvidere helt centralt for dansk økonomi, at der opret-holdes et bredt og likvidt realkreditobligationsmarked, således at danske boligejere kan finansiere sigpå tilsvarende vilkår som i dag. Øget gennemsigtighed og klarhed for investorerne kan bidrage til atsikre dette. Det vurderes derfor, at forslaget medvirker til at understøtte et bredt og likvidt marked.Forslaget vil også være til gavn for realkreditinstitutterne, da disse fremadrettet alene vil skulle håndterekreditrisici og ikke også refinansieringsrisici. Herudover sikrer forslaget, at realkreditinstitutter vil kunneafvikles med den eksisterende afviklingsordning.Forslaget vil også give låntagerne en lånesikring i form af, at der indføres et loft for, hvor meget deneffektive rente kan stige inden for et år. Låntagerne vil også nyde godt af, at realkreditsystemet blivermere sikkert, ligesom forslaget bidrager til at fastholde en fleksibilitet i institutternes produktudvalg tilgavn for låntagerne.Forslaget medvirker endelig til at understøtte den finansielle stabilitet, idet der skabes klarhed omkring,hvordan en fejlslagen refinansieringsauktion skal håndteres, og hvordan realkreditinstitutter med rente-tilpasningslån kan afvikles. Herudover bidrager forslaget til at imødegå krav fra bl.a. ratingbureauerneom, at refinansieringsrisikoen håndteres til gavn for institutternes rating. Dette gavner også den finan-sielle stabilitet.På baggrund af ovenstående er det centralt, at ændringerne hurtigt slår igennem på markedet, så derskabes en markedsstandard, som alle institutter skal følge.Lovændringen vil derfor gælde for både nye låneaftaler og for eksisterende låneaftaler, når lånene skalrefinansieres.Lovkravet anslås med de nuværende renteforhold at ville betyde en mindre rentestigning for låntagernepå ca. 0,1 procentpoint for et etårigt rentetilpasningslån. For lån med længere finansiering forventeseffekten at være mindre. Til gengæld vil låntagerne få en sikring mod fremtidige kraftige rentestigninger.Det er således forventningen, at ændringen vil kunne ske uden at påføre låntagerne væsentlige om-kostninger. Overgangen til lån med tvungen løbetidsforlængelse skal ske så hurtigt og nemt som mu-ligt. De berørte institutter har på den baggrund tilkendegivet over for Erhvervs- og Vækstministeriet, atman ikke vil opkræve gebyrer i denne forbindelse.Når refinansieringsrisikoen ved rentetilpasningslånfjernes fra realkreditinstitutterne via kravet om tvungen løbetidsforlængelse, må det endvidere alt andetlige forventes, at institutterne vil reducere differentieringen af bidragssatser og kursskæring baseret på,om der er tale om et variabelt forrentet eller et fastforrentet lån. Der er fx institutter, som på det senestehar hævet bidragssatserne og kursskæringen - sidstnævnte med 0,1 procentpoint - med henblik på athåndtere refinansieringsrisikoen.
7
Da der er tale om obligationsvilkår, der følger direkte af lov, og som vil gælde alle fremtidige obligati-onsudstedelser til finansiering af variabelt forrentede lån, vil der ikke skulle ske tinglysning som følge aflovændringen, og der vil derfor heller ikke skulle betales tinglysningsafgift. Efterstillede panthavere vildermed skulle respektere obligationsvilkårene uden, at der fortages fornyet tinglysning.Lovforslaget indebærer ikke, at der skal indgås nye aftaler med låntagere, hvis eksisterende lån finan-sieres af obligationer, der ved refinansiering får vilkår om forlængelse og omdannelse.Det kan ikke afvises, at der kan være særlige situationer med store engagementer, hvor lovgivningenkan få større økonomiske konsekvenser for låntageren. Der foreslås derfor indført en dispensations-ordning, således at erhvervs- og vækstministeren får adgang til at dispensere fra kravet om løbetidsfor-længelse i særlige tilfælde, så instituttet for kunder, som rammes atypisk hårdt økonomisk, kan undladeat finansiere disse lån med den nye type obligationer. Det vil bero på en konkret vurdering af hvert en-kelt tilfælde, om der kan dispenseres fra kravet, og det foreslås,at de nærmere betingelser herfor fast-lægges af erhvervs- og vækstministeren i en bekendtgørelse.Refinansieringsrisikoen findes også, når pengeinstitutter yder lån finansieret ved udstedelse af særligtdækkede obligationer. For pengeinstitutter vil refinansieringsrisikoen dog optræde i en situation, hvorinstituttet har fået inddraget sin tilladelse eller erklæres konkurs. Lovforslaget tilpasser derfor også lovom finansiel virksomhed, så der kommer til at gælde sammenlignelige vilkår for penge- og realkreditin-stitutter, der yder lån sikret mod pant i fast ejendom beliggende her i landet, hvad enten disse er finan-sieret af henholdsvis realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dække-de obligationer, så reglerne for pengeinstitutter sikrer håndtering af obligationerne i en afviklingssituati-on. Herudover indføres endvidere et krav om, at pengeinstitutter ikke kan udstede særligt dækkedeobligationer med løbetid under 2 år. Det skal sikre, at der på det danske marked ikke opstår konkurren-ceforvridning mellem de forskellige typer af kreditinstitutter.2. Lovforslagets indhold2. 1. Bestemmelse om udstedelse af obligationer som har kortere løbetid end de lån, de finansierer2. 1. 1. Gældende retI dag kan der udstedes realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dække-de obligationer,der ikke har mindst samme løbetid som de bagvedliggende lån. Lånene skal løbenderefinansieres ved udstedelse af nye obligationer til at dække de obligationer, der udløber. Det er ikkereguleret, hvordan institutterne skal forholde sig, hvis de ikke kan gennemføre refinansieringen, ellerhvad der skal ske i forhold til låntagerne, såfremt renten stiger uforholdsmæssigt meget.2.1.2.Baggrunden for forslagetFor at sikre, at der ikke er uklarhed i forhold til en situation, hvor en refinansiering helt eller delvist ikkekan gennemføres, enten som følge af institutspecifikke eller markedsmæssige forhold, ændres lov omrealkreditlån og realkreditobligationer, så det af loven fremgår, hvordan vilkåreneer for låntagere ogindehavere afrealkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obli-gationer, hvis en refinansiering fejler eller hvis renten stiger uforholdsmæssigt meget..For også at have mulighed for at refinansiere udløbne obligationer under en konkurs, er realkreditloveni 2010 blevet ændret således, at hvis et realkreditinstitut erklæres konkurs, er der nu en specifik hjem-
8
mel til, at konkursboets kurator på visse betingelser kan udstede refinansieringsobligationer til afløsningaf obligationer, der udløber. Det kan dog være tvivlsomt, om det vil være muligt for at udstede sådanneobligationer under en konkurs, og det kan desuden være tvivlsomt, om der vil være interesserede inve-storer til sådanne obligationer.Nærværende ændring af loven vil sikre, at såfremt et realkreditinstitut går konkurs, og der ikke er mu-lighed for at udstede refinansieringsobligationer, er det fastlagt, hvad der sker for låntagere og indeha-vere af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer.2.1.3 Forslagets indholdForslaget indebærer, at der indsættes en ny bestemmelse i lov om realkreditlån og realkreditobligatio-ner til at regulere fremtidige udstedelser af obligationer, der hvor løbetiden på lånet er længere endløbetiden på de bagvedliggende obligationer, der finansierer lånet.Forslaget indebærer videre, at der indsættes en bestemmelse i lov om finansiel virksomhed, der fast-lægger lignendevilkår for lån ydet af pengeinstitutter finansieret ved udstedelse af særligt dækkedeobligationer.
Der indsættes en hjemmelsbestemmelse i lov om realkreditlån og realkreditobligationer og i lov omfinansiel virksomhed,hvorefter erhvervs- og vækstministerenkan fastsætte nærmere regler om gennem-førsel af omdannelseaf obligationer.2.2. Bestemmelse, der regulerer fastsættelse af realkreditinstitutternespålydende rente2.2.1. Gældende retDer er i dag ikke fastsat regler om fastsættelse af den pålydende rente, afholdelse af obligationsauktio-ner eller om, at salget ved auktionen skal ske tæt på kurs 100, idet det i dag er overladt til markedet.2.2.2. Baggrunden for forslagetNår det med lovændringen besluttes, at der kan ske forlængelseaf obligationer, hvis løbetiden på etrealkreditlån er længere end løbetiden på de bagvedliggende realkreditobligationer, særligt dækkederealkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer, og det samtidig fastsættes, at rentefastsættel-sen ved forlængelseaf fastforrentede obligationer sker på baggrund af obligationens pålydende rente,giver det en mulighed for, at der kan spekuleres i fastsættelseaf en den pålydende rente, der afvigervæsentligt fra den forventede effektive rente ved auktionen, hvilket vil kunne underminere effekten afforslaget.2.2.3. Forslagets indhold:Der indsættes en bestemmelse, der regulerer realkreditinstitutternes obligationsudstedelse og auktio-ner. Bestemmelsen skal sikre, at obligationer sælges tæt på kurs 100.2.3. Ændring af straffebestemmelser2.3.1. Gældende ret
9
Der er i dag fastsat straf i form af bøde for overtrædelse af bestemmelser om udstedelse af obligationerog overholdes af vilkårene for disse i lov om realkreditlån og realkreditobligationer og i lov om finansielvirksomhed.2.3.2. Baggrunden for forslagetRealkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer udfyl-der en væsentlig funktion i samfundet og den finansielle sektor, og det er derfor væsentligt, at overtræ-delse af de grundlæggende vilkår for udstedelse af obligationer kan strafsanktioneres.2.3.3. Forslagets indholdFor at sikre en ensartet regulering bestemmes det i forslaget, at overtrædelse af de nye bestemmelserom vilkår for udstedelse afrealkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer eller særligtdækkede obligationertilsvarende kan straffes med bøde.2.4. Bestemmelse om pengeinstitutters særligt dækkede obligationer2.4.1. Gældende retPengeinstitutter kan, såfremt de har tilladelse hertil, udstede særligt dækkede obligationer.Lov om fi-nansiel virksomhed fastlægger, hvordan man skal forholde sig i forhold til indfrielse af særligt dækkedeobligationer i tilfælde af, at pengeinstituttets tilladelse inddrages eller hvis pengeinstituttet erklæreskonkurs.2.4.2. Baggrunden for forslagetPenge- og realkreditinstitutter har begge mulighed for at finansiere udlån ved udstedelse af obligatio-ner.Pengeinstitutter har ikke samme sammenhæng mellem låneaftalerne og obligationer, som kendesfra realkreditinstitutterne. Pengeinstitutterne kan derfor ikke ændre låntagers rente i takt med, at institut-tets finansieringsudgifter ændrer sig. Det er derfor ikke relevant at stille samme krav til pengeinstitutterog realkreditinstitutter i forbindelse med den løbende refinansiering af lån. En situation, hvor et penge-institut ikke har mulighed for fuld, rettidig indfrielse af indehaverne af særligt dækkede obligationer vilprimært opstå i et scenarie, hvor instituttet har fået inddraget sin tilladelse eller er erklæret konkurs, ogder er derfor behov for, at reglerne udarbejdes med henblik på håndtering af denne situation. For atmodvirke, at der på det danske marked opstår uhensigtsmæssig konkurrenceforvridning i denne situa-tion tilpasses lov om finansiel virksomhed således, at vilkårene for særligt dækkede obligationer udstedtaf pengeinstitutter får sammenligneligevilkår som realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobli-gationer eller særligt dækkede obligationer udstedt af realkreditinstitutter. Herudover indføres endvidereet krav om, at pengeinstitutter ikke kan udstede særligt dækkede obligationer med løbetid under 2 år.Det skal sikre, at der ikke opstår konkurrenceforvridning mellem de forskellige typer af kreditinstitutter.2.4.3. Forslagets indholdDer indsættes en bestemmelse i lov om finansiel virksomhed, hvor det bestemmes, at der skal indsæt-tes vilkår for særligt dækkede obligationer, der håndterer indfrielse af indehavere af særligt dækkedeobligationer i den situation, at instituttet har fået inddraget sin tilladelse eller er erklæret konkurs.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerForslaget indebærer, at en række mere tekniske forhold skal reguleres nærmere i en eller flere be-kendtgørelser. Det indebærer en administrativ omkostning for erhvervs- og vækstministerentil at udar-bejde denne regulering.
10
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget håndterer væsentlige risici i det finansielle system og skaber klarhed for institutterne forvilkårene ved uforholdsmæssigt store rentestigninger eller manglende aftagere til obligationer ved refi-nansiering. Det er en væsentlig økonomisk fordel for institutterne.Forslaget indebærer endvidere flere administrativeøkonomiske konsekvenser for kreditinstitutterne, idetde bl.a. skaludarbejde nye obligationsprospekter, således at de nye obligationsvilkårlever op til den nyeregulering.Det kan også indebære, at institutterne skal tilpasse interne forretningsgange og processer.For lån med længere finansiering forventes effekten at være mindre. Til gengæld vil låntagerne få ensikring mod fremtidige kraftige rentestigninger. Det er forventningen, at ændringen vil kunne ske udenat påføre låntagerne væsentlige omkostninger. Overgangen til lån med tvungen løbetidsforlængelseskal ske så hurtigt og nemt som muligt. De berørte institutter har på den baggrund tilkendegivet over forErhvervs- og Vækstministeriet, at man ikke vil opkræve gebyrer i denne forbindelse.Når refinansierings-risikoen ved rentetilpasningslån fjernes fra realkreditinstitutterne via kravet om tvungen løbetidsforlæn-gelse, må det endvidere alt andet lige forventes, institutterne vil reducere differentieringen af bidrags-satser og kursskæring baseret på, om der er tale om et rentetilpasningslån eller et fastforrentet lån. Derer fx institutterne, der på det seneste har hævet bidragssatserne og kursskæringen – sidstnævnte med0,1 procentpoint - med henblik på at håndtere refinansieringsrisikoen.5.Administrative konsekvenser for borgerneEt krav om tvungen løbetidsforlængelse anslås med de nuværende renteforhold at ville betyde en min-dre rentestigning for låntagerne på ca. 0,1 procentpoint for et etårigt rentetilpasningslån. For lån medlængere finansiering forventes effekten at være mindre. Til gengæld vil låntagerne få en sikring modfremtidige kraftige rentestigninger. Det er forventningen, at ændringen vil kunne ske uden at påførelåntagerne væsentlige omkostninger. Overgangen til lån med tvungen løbetidsforlængelse skal ske såhurtigt og nemt som muligt. De berørte institutter har på den baggrund tilkendegivet over for Erhvervs-og Vækstministeriet, at man ikke vil opkræve gebyrer i denne forbindelse.Når refinansieringsrisikoenved rentetilpasningslån fjernes fra realkreditinstitutterne via kravet om tvungen løbetidsforlængelse, mådet endvidere alt andet lige forventes, institutterne vil reducere differentieringen af bidragssatser ogkursskæring baseret på, om der er tale om et rentetilpasningslån eller et fastforrentet lån. Der er fx insti-tutterne, der på det seneste har hævet bidragssatserne og kursskæringen – sidstnævnte med 0,1 pro-centpoint - med henblik på at håndtere refinansieringsrisikoen.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte virksomheder og organisationer m.v.Lovforslagetersendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Børsmæg-lerforeningen, Danish Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Dan-
11
marks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverfor-ening, Dansk Byggeri, Danske Advokater Danske Maritime, Danske Regioner, Dansk Erhverv, DanskIndustri, Dansk Investor Relations Forening – DIRF, Dansk Metal, Datatilsynet, Den Danske Aktuarfor-ening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening, Ejendomsforeningen,Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet A/S, Finans og Leasing, Finansrå-det, Danske Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsman-den, Forbrugerrådet, Foreningen af Interne Revisorer, Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, Forsikring& Pension, FSR – danske revisorer, Garantifonden for indskydere og investorer, Håndværksrådet, In-vesteringsForeningsRådet, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening, Landbrug & Fødevarer,Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), Parcelhusejernes Landsforening, Realkre-ditforeningen, Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Færøernes Hjemmestyre, GrønlandsSelvstyre, Beskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet Justitsministeriet, Klima,Energi- og Bygningsministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdi-strikter, Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående uddannelser, Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Skatteministeriet, Social- børne og Inte-grationsministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeret,Økonomi- og Indenrigsministeriet, Konkurrence- forbrugerstyrelsen, Erhvervstyrelsen, Søfartsstyrelsenog Rigsrevisionen.9. Sammenfattende skemaVurdering af konsekvenser af lovforslag:PositiveKonsekvenser/mindreudgifter(hvis ja, angiv omfang)Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrative konsekvenser for stat,kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser for erhvervs-livetAdministrative konsekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser for borger-neForholdet til EU-rettenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.Ingen-Ingen-JaJaNejNegativeKonsekvenser/merudgifter(hvis ja, angiv omfang)
12
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1.For realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer gæl-der, at realkreditinstituttet kan optage lån til at stille ekstra sikkerhed. Lån optaget til brug for at stilleekstra sikkerhed tildeles en særlig fortrinsstilling i tilfælde af et instituts konkurs i forhold til simple kredi-torer, ansvarlig lånekapital og hybrid kernekapital, men er efterstillet krav fra indehavere af realkreditob-ligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer. Det foreslås, at lø-betiden for sådanne lån skal følge de forlængede eller omdannede obligationer, så der ikke kan opståen situation, hvor långiver i forhold til de lån, der er optaget for at stille ekstra sikkerhed, fyldestgøresfør indehavere af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkedeobligationer, hvis obligationer er forlænget eller omdannet til fastforrentede konverterbare obligationer.Til nr. 2.For realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer gæl-der, at realkreditinstituttet kan optage lån til at stille ekstra sikkerhed. Lån optaget til brug for at stilleekstra sikkerhed tildeles en særlig fortrinsstilling i tilfælde af et instituts konkurs i forhold til simple kredi-torer, ansvarlig lånekapital og hybrid kernekapital, men er efterstillet krav fra indehavere af realkreditob-ligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer. Det foreslås, at lø-betiden for sådanne lån skal følge de forlængede eller omdannede obligationer, så der ikke kan opståen situation, hvor långiver i forhold til de lån, der er optaget for at stille ekstra sikkerhed, fyldestgøresfør indehavere af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkedeobligationer, hvis obligationer er forlænget eller omdannet til fastforrentede konverterbare obligationer.Til nr. 3.§ 21 aBestemmelsen vedrører alene fremtidige obligationsudstedelser. Obligationer, der ved lovens ikrafttræ-delse er udstedt, berøres ikke af lovændringen. Det indebærer, bl.a. at lånetilbud, der er givet, før loventræder i kraft, men hvor der ikke er udstedt obligationer, også omfattes af lovændringen. Lånetilbud, derer givet, før loven træder i kraft, og hvor der er udstedt obligationer (fx ved fastkurssikring), omfattesikke af lovændringen.Omdannelse som nævnt i stk. 1, omfatter dels obligationer, hvoraf det af vilkårene fremgår, at de kanforlænges i henhold til bestemmelsen, og dels obligationer, hvor det af vilkårene fremgår af de er for-længet i henhold til bestemmelsen. Sidstnævnte vil være tilfældet, såfremt et institut vælger at ombyttede obligationer, som forlænges i henhold til § 21 a, stk. 1.Da der er tale om obligationsvilkår, der følger direkte af lov, og som vil gælde alle fremtidige obligati-onsudstedelser til finansiering af variabelt forrentede lån, vil der ikke skulle ske tinglysning som følge af
13
lovændringen, og der vil derfor heller ikke skulle betales tinglysningsafgift. Efterstillede panthavere vildermed skulle respektere obligationsvilkårene uden, at der fortages fornyet tinglysning.Lovforslaget indebærer ikke, at der skal indgås nye aftaler med låntagere, hvis eksisterende lån finan-sieres af obligationer, der ved refinansiering får vilkår om forlængelse og omdannelse.Det fremgår af bestemmelsen, at obligationerne forlænges med 12 måneder en eller flere gange.Efterforlængelsenhar låntagerne adgang til at indfri deres lån ved indlevering af de bagvedliggende obligati-oner. Det fremgår af stk. 2, at låntager udover den ved forlængelsenfastsatte rente skal betale afdragog bidrag i overensstemmelse med låneaftalen.Hjemmelsbestemmelsen indsættes med henblik på, at erhvervs- og vækstministerenkan fastsætte denærmere regler for eksempelvis den konkrete rentefastsættelse, hvilket blandt andetkan være i forholdtil afrunding af renten på de forlængede eller omdannede obligationer, jf. § 32. Erhvervs- og vækstmini-steren skal også kunne fastsætte nærmere regler vedrørende konstatering af, hvorvidt en auktion ikkekan siges at have kunnet gennemføres, hvilken dato obligationerneforlænges eller omdannes fra, kon-sekvenserne for den serie, hvoraf nogle obligationer ikke har kunnet refinansieres, orientering af Fi-nanstilsynet om at renten er steget således, at obligationerne skal forlænges eller omdannes, eller at enauktion ikke har kunnet gennemføres som planlagt, orientering af låntagere og obligationsindehavereom ændrede vilkår m.v.
Ministerens adgang til at dispensere fra kravet om løbetidsforlængelsei særlige tilfælde, som skal mu-liggøre, at instituttet for kunder, som rammes atypisk hårdt økonomisk, kan undlade at finansiere disselån med den nye type obligationer. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis de økonomiske konse-kvenser for nogle låntagere vil være uforholdsmæssigt store i forhold til den enkelte låntagers lånefor-hold. Det vil bero på en konkret vurdering af hvert enkelt tilfælde, om der kan dispenseres fra kravet. Denærmere betingelser, for at der kan dispenseresvil blive fastlagt af erhvervs- og vækstministeren i enbekendtgørelse.Til nr. 4.§ 21 aBestemmelsen vedrører alene fremtidige obligationsudstedelser. Obligationer, der ved lovens ikrafttræ-delse er udstedt, berøres ikke af lovændringen. Det indebærer, at lånetilbud, der er givet før, loven træ-der i kraft, men hvor der ikke er udstedt obligationer, også omfattes af lovændringen. Lånetilbud, der ergivet, før loven træder i kraft, og hvor der er udstedt obligationer (fx ved fastkurssikring), omfattes ikkeaf lovændringen.Forlængelse som nævnt i stk. 1 og 2, omfatter dels obligationer, hvoraf det af vilkårene fremgår, at dekan forlænges i henhold til bestemmelsen, og dels obligationer, hvor det af vilkårene fremgår, at de erforlænget i henhold til bestemmelsen. Sidstnævnte vil være tilfældet, såfremt et institut vælger at om-bytte de obligationer, som forlænges i henhold til § 21 a, stk. 1 og 2.Da der er tale om obligationsvilkår, der følger direkte af lov, og som vil gælde alle fremtidige obligati-onsudstedelser til finansiering af variabelt forrentede lån, vil der ikke skulle ske tinglysning som følge af
14
lovændringen, og der vil derfor heller ikke skulle betales tinglysningsafgift. Efterstillede panthavere vildermed skulle respektere obligationsvilkårene uden, at der fortages fornyet tinglysning.Lovforslaget indebærer ikke, at der skal indgås nye aftaler med låntagere, hvis eksisterende lån finan-sieres af obligationer, der ved refinansiering får vilkår om forlængelse og omdannelse.Det fremgår af bestemmelsen, at obligationerne forlænges med 12 måneder en eller flere gange.Efterforlængelse har låntagerne adgang til at indfri deres lån til ved indlevering af de bagvedliggende obliga-tioner. Det fremgår af stk. 3, at låntager udover den ved forlængelsen fastsatte rente skal betale afdragog bidrag i overensstemmelse med låneaftalen. Lovændringen indebærer således ikke ændring af lån-tagers øvrige vilkår i henhold til eksisterende låneaftaler.Hjemmelsbestemmelsen indsættes med henblik på, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte denærmere regler for eksempelvis den konkrete rentefastsættelse, hvilket blandt andet kan være i forholdtil afrunding af renten på de forlængede eller omdannede obligationer, jf. § 32. Erhvervs- og vækstmini-steren skal også kunne fastsætte nærmere regler vedrørende konstatering af, hvorvidt en auktion ikkekan siges at have kunnet gennemføres, hvilken dato obligationerneforlænges eller omdannes fra, kon-sekvenserne for den serie, hvoraf nogle obligationer ikke har kunnet refinansieres, orientering af Fi-nanstilsynet om at renten er steget således, at obligationerne skal forlænges eller omdannes, eller at enauktion ikke har kunnet gennemføres som planlagt, orientering af låntagere og obligationsindehavereom ændrede vilkår m.v.Ministerens adgang til at dispensere fra kravet om løbetidsforlængelse i særlige tilfælde, som skal mu-liggøre, at instituttet for kunder, som rammes atypisk hårdt økonomisk, kan undlade at finansiere disselån med den nye type obligationer. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis de økonomiske konse-kvenser for nogle låntagere vil være uforholdsmæssigt store i forhold til den enkelte låntagers lånefor-hold. Det vil bero på en konkret vurdering af hvert enkelt tilfælde, om der kan dispenseres fra kravet. Denærmere betingelser, for at der kan dispenseres, vil blive fastlagt af erhvervs- og vækstministeren i enbekendtgørelse.
Til nr. 5§ 21 bLovforslaget fastsætter regler for fastsættelse af den pålydende rente. Realkreditinstitutterne pålæggesved fastlæggelse af den pålydende rente at foretage bedste skøn for udfaldet af den forestående aukti-on, således at den effektive rente ikke afviger væsentligt fra den nominelle. Ved større afvigelser vilFinanstilsynet vurdere, hvorvidt afvigelsen må formodes at skyldes udefrakommende forhold, eller omder er grundlag for at anmode det eller de relevante institutter om en redegørelse herfor.Til nr. 6.Afsigelse af konkursdekret eller indledning af rekonstruktionsbehandling medfører ikke i sig selv, atobligationerne omdannes, medmindre betingelserne i 21 a, stk. 1,er opfyldt. Er obligationerne forlængetinden afsigelse af konkursdekret eller indledning af rekonstruktionsbehandling, vil obligationerne bliveomdannet til obligationer med en løbetid svarende til de bagvedliggende lån, og indgå i rekonstrukti-
15
onsbehandlingen eller konkursboet svarende til øvrige obligationer, herunder i forhold til betaling afrente og morarente.Til nr.7Straffebestemmelsen tilrettes, således at overtrædelse af den nye § 21 a, stk. 1 og 2,er strafbelagt
Til nr. 8Straffebestemmelsen tilrettes, således at overtrædelse af den nye § 21a, stk. 1, 2og 3,er strafbelagt
Til § 2Til nr. 1Bestemmelsen er indsat for at sikre ensartet behandling af penge- og realkreditinstitutter med respektaf forretningsmodellerne for de to forskellige typer af finansiel virksomhed. For pengeinstitutter er detalene relevant særskilt at håndtere indfrielse af indehavere af særligt dækkede obligationer i en situati-on omfattet af lov om finansiel virksomhed § 247 a.Bestemmelsen fastslår, at instituttet skal tilpasse obligationsvilkårene således, at det fremgår, at der itilfælde omfattet af § 247 a kan ske forlængelse af obligationernes løbetid svarende til løbetiden på debagvedliggende aktiver. Bestemmelsen fastslår videre, hvordan renten fastsættes, såfremt obligatio-nerne forlænges.Pengeinstitutter har ikke samme sammenhæng mellem lån og obligationer, som kendes fra realkredit-institutterne. Pengeinstitutterne kan derfor ikke ændre låntagers rente i takt med, at instituttets finansie-ringsudgifter ændrer sig. Institutterne skal derfor fastsætte i lånevilkårene, at instituttet kan hæve rente-satsen svarende til finansieringsvilkårene i en situation, hvor der ikke sker fuld rettidig indfrielse af obli-gationerne.For særligt dækkede obligationer gælder, at pengeinstituttet kan optage lån til at opfylde krav om atstille ekstra sikkerhed. Lån optaget til brug for at stille ekstra sikkerhed tildeles en særlig fortrinsstilling itilfælde af et instituts konkurs i forhold til simple kreditorer, ansvarlig lånekapital og hybrid kernekapital,men er efterstillet krav fra indehavere af særligt dækkede obligationer. Det foreslås, at løbetiden forsådanne lån skal følge de omdannede obligationer, de ligger til sikkerhed for, så der ikke kan opstå ensituation, hvor långiver i forhold til de lån, der er optaget for at stille supplerende sikkerhed, fyldestgøresfør indehavere af særligt dækkede obligationer, hvis obligationer er omdannet til fastforrentede konver-terbare obligationer.Institutterne kan kun fravige de danske regler for særligt dækkede obligationer og i stedet følge de loka-le regler for særligt dækkede obligationer efter en konkret dispensation, som meddeles af Finanstilsynetindenfor rammerne af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang
16
til at udøve virksomhed som kreditinstitut samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.575/2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber.Til nr. 2Der indsættes en bestemmelse i § 247 h, der fastslår under hvilke betingelser, administrator kan for-længe særligt dækkede obligationer.Til nr. 3Hjemmelsbestemmelsen indsættes med henblik på, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte denærmere regler for den konkrete rentefastsættelse, hvilket fx kan være i forhold til afrunding af rentenpå de omdannede obligationer. Erhvervs- og vækstministeren skal også kunne fastsætte nærmere reg-ler vedrørende konstatering af, hvorvidtder kan siges ikke at være mulighed for fuld indfrielse af obliga-tionerne, hvilken dato, obligationer omdannesfra, konsekvenser for det register, hvorfra obligationerneer udstedt, orientering af Finanstilsynet om omdannelse af obligationer, orientering af låntagere og obli-gationsindehavere om ændrede vilkår m.v.Til nr. 4Straffebestemmelsen tilrettes, således at overtrædelse af den nye § 152 b, stk. 4-6, er strafbelagt.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014. Fra 1. januar 2014 vil loven gælde for lån,hvorde bagvedliggende obligationerer udstedt med en løbetid på under 18 måneder. For lån, hvor de bag-vedliggende obligationer er udstedt med en løbetid på over 18 måneder, vil loven først træde i kraft 1.januar 2015.Til § 4Den foreslåede § 4 angiver lovforslagets territoriale gyldighedsområde.§ 1finder ikke anvendelse på Færøerne, da realkreditområdet er færøsk særanliggende. Loven finderdog anvendelse på realkreditlån med pant i fast ejendom på Færøerne, hvis udlånet er finansieret vedudstedelse af realkreditobligationer i Danmark eller ydet af realkreditinstitutter med godkendelse i Dan-mark.Medstk. 2foreslås det, at lovens § 2 ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for Fæ-røerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
17