Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 43
Offentligt
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
23. oktober 2013
Forslag til direktiv om tekniske forskrifter for fartøjer, der udfører in-
denlandsk vandvejstransport, og ophævelse af Rådets og Europa Par-
lamentets direktiv 2006/87/EU
KOM(2013) 622 endelig
1.
Resumé
Med direktivforslaget harmoniseres de tekniske krav til fartøjer, der udfø-rer transport ad indre vandveje. Som reglerne er udformet i dag kræves en-ten et fællesskabscertifikati henhold til direktiv 2006/87/EU, eller et certifi-kat udstedt i henhold til Rhinkonventionens artikel 22.Af hensyn til sikkerheden, og for at sikre ensartede konkurrenceforhold påmarkedet, foretages en teknisk harmonisering af de to regelsæt. Derudoverbemyndiges Kommissionen til at vedtage delegerede retsakter med henblikpå at justere de tekniske krav, som er fastlagt i direktivets Anneks I-VII.Forslaget har ingen konsekvenser for Danmark. Den EU-retlige reguleringaf ”indre vandveje” finder ikke anvendelse i Danmark.2.
Baggrund
Kommissionen har den 10. september 2013 fremsatforslag til direktiv(KOM(2013) 622 endelig)om tekniske forskrifter for fartøjer, der udfører inden-landsk vandvejstransport, og ophævelse af Rådets og Europaparlamentetsdirektiv 2006/87/EU. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 91og skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF arti-kel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Forslaget er en del af en samlet pakke, der ud over direktivet også indehol-der et forslag til forordning (om ændring af forordning 718/1999 om en ka-pacitetspolitik for Fællesskabets indlandsflåder til fremme af vandvejstrans-porten) samt en meddelelse (om NAIADES II handlingsplanen).De tekniske forskrifter for sejlads på indre vandveje i EU, herunder Rhinen, erfastlagt i direktiv 2006/87/EU. Reglerne heri svarer i vidt omfang til reglerne i
2/4
Rhinkonventionen, der administreres af Centralkommissionen for Sejlads påRhinen (CCNR).I henhold til direktivet er det en betingelse for at kunne besejleRhinen at haveerhvervet:- enten et certifikat udstedt i medfør af Rhinkonventionens artikel 22- eller et fællesskabscertifikat for sejlads på indre vandveje, jf. artikel 3,stk. 1. Certifikatet attesterer, at de tekniske forskrifter i Rhinkonventi-onen er opfyldt.Det har i praksis vist sig vanskeligt at sikre fuld overensstemmelse mellem deto certifikater, idet de er knyttet til to forskellige regelsæt med hver deres reg-ler og procedurer, hvorfor Kommissionen vurderer, at der er behov for en øgetharmonisering af reglerne.Den EU-retlige regulering af ”indre vandveje” finder ikke anvendelse iDanmark, da man har vurderet, at der ikke findes indre vandveje i Danmark.Danske farvande reguleres i stedet af regler der har udspring i de internatio-nale og/eller EU-regler for søgående skibe, som fx direktiv 2009/45/EF omsikkerhedsregler og –standarder for passagerskibe.3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at arbejde hen imod et enkelt og ensartet regelsætfor at skabe klarhed over retstilstanden. Derudover er forslaget begrundet ihensynet til sikkerheden samt behovet for at skabe ensartede konkurrencefor-hold. Endelig peges på vigtigheden af hurtigt at kunne sikre en løbende tekniskaf reglerne i takt med den teknologiske udvikling.Med direktivforslaget omorganiseres det gældende direktiv og dets bilag medhenblik på at sikre, at bilagene alene omhandler tekniske aspekter, mens be-slutningsprocedurer kun står indskrevet i direktivteksten. Formålet er at letteproceduren i forbindelse med den nødvendige synkronisering afreglerne forfartøjer i Zone 3 i direktivet med Rhin-reglerne, som de vedtages af Rhin-kommissionen.Med forslaget bemyndiges bl.a. Kommissionen til at vedtage delegerede rets-akter. Direktivets annekser vil således via delegerede retsakter kunne tilpassesi lyset af den teknologiske udvikling samt det arbejde, der udføres i andre in-ternationale organisationer. Kommissionen bemyndiges desuden til at træffegennemførelsesforanstaltninger for såledesbl.a. at kunne godkende nationalemyndigheders evt. supplerende, tekniske krav til fartøjer på indre vandvejesamt til at godkende klassifikationsselskaber i den forbindelse.
3/4
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 100, stk. 2, høres efter denalmindelige beslutningsprocedure. Der foreligger endnu ikke en udtalelse. Da-to for plenarforsamlingens behandling kendes ikke.5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget ikke forholdt sig til spørgsmålet om nærheds-princippet. Det er regeringens opfattelse, at forslaget overholder nærheds-princippet, da en harmonisering af de tekniske krav til udførelse af inden-landsk vandvejstransport alene kan ske gennem fællesskabslovgivning.6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ikke relevant.9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget blev sendt i høring i skibsfartspolitisk specialudvalg den 18. septem-ber 2013 med frist for besvarelse den 25. september.Der er ikke modtaget be-mærkninger til forslaget.11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre medlemsstaters holdning til forslaget er endnu ikke kendt.12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på at sikre, at alle skibe har et tilstrækkeligt højt sik-kerhedsniveau. Regeringen støtter generelt tiltag, som bidrager til gennemfø-relsen af et velfungerende indre marked, herunder inden for søfart.Endvidere lægger regeringen vægt på fri og uhindret markedsadgang til områ-der med indre vandveje for at undgå konkurrenceforvridning i forhold til denoceangående sejlads. Regeringen kan generelt tilslutte sig forslaget.
4/4
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.