Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 369
Offentligt
1405330_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Europa-Kommissionens meddelelse ”Mod en fornyet konsensus for så
vidt angår håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder: En
EU-handlingsplan”, KOM(2014) 392
1.
Resumé
Kommissionen præsenterede den 1. juli 2014 en meddelelse indeholdende en
handlingsplan om, hvordan man håndterer krænkelser af intellektuelle ejen-
domsrettigheder (IPR) i EU.
Meddelelsen fokuserer på håndhævelsen af IPR, og den nævner, at målet er
at bygge videre på den almindelige opfattelse af, at politikken for håndhævel-
se af IPR bør koncentrere sig om at bekæmpe erhvervsmæssige krænkelser af
IPR, som er den mest skadelige form. Hensigten er at foreslå nye politiske
værktøjer til håndhævelse af IPR, bl.a. en tilgang der betegnes ”følg penge-
ne”, for at fratage de personer, der foretager erhvervsmæssige krænkelser af
IPR, den økonomiske vinding, de krænkende aktiviteter lokker med.
De anførte foranstaltninger vil blive iværksat og gennemført i 2014-2015.
2.
Baggrund
Kommissionen præsenterede den 1. juli 2014 en meddelelse, der indeholder en
handlingsplan om, hvordan man håndterer krænkelser af IPR i EU.
Meddelelsen kommer efter, at Det Europæiske Råd i marts 2014 bekræftede
betydningen af IPR som hovedkraften bag vækst og innovation og samtidig
understregede, at bekæmpelse af varemærkeforfalskning og piratkopiering er
nødvendig for at styrke EU’s industrielle konkurrenceevne på globalt plan.
Med vedtagelsen af Lissabontraktaten har EU fået kompetence til at sikre en
ensartet beskyttelse af intellektuelle rettigheder i Unionen samt indførelse af
centraliserede tilladelses-, koordinations- og kontrolordninger på EU plan, jf.
artikel 198 TEUF.
Kommissionen kan således med disse beføjelser foreslå fælles strategier og
handlingsplaner til bekæmpelse af IPR-krænkelser og derved bidrage til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405330_0002.png
2/9
skabe vækst, investeringer og beskæftigelse i god tråd med Europa 2020-
strategien.
3.
Formål og indhold
Det overordnede formål med meddelelsen er at sikre, at EU’s gældende lov-
givning om IPR anvendes og fremmes på effektiv vis.
Det er således anført i meddelelsen, at nyere undersøgelser viser, at de IPR-
intensive sektorer tegner sig for ca. 38 % af EU’s BNP (årlig værdi på ca.
35,25 milliarder DKK) og for op til 35 % af alle arbejdspladser, hvis man ind-
regner de indirekte arbejdspladser.
Ligeledes følger det af meddelelsen, at det er vanskeligt at vurdere omfanget af
den erhvervsmæssige krænkelse af IPR, men at dens økonomiske indvirkning
er blevet nøje drøftet. Meddelelsen henviser bl.a. til en nylig rapport om svin-
del foretaget blandt mere end 800 ledende medarbejdere, hvoraf 11 % af de
adspurgtes virksomheder i 2013 var ofre for IPR krænkelser. Meddelelsen
nævner videre, at toldmyndighedernes statistikker for 2012 for beslaglagte va-
rer ved EU´s ydre grænser som følge af formodede krænkelser af IPR talte me-
re end 90.000 tilfælde og ca. 40 mio. tilbageholdte varer med en anslået værdi
– beregnet på baggrund af tilsvarende originale vares pris – på knap 7,5 mia.
DKK.
Kommissionens fokus i meddelelsen er at bekæmpe den erhvervsmæssige
krænkelse af IPR, som den mest skadelige form, da den medfører begrænsnin-
ger i investeringer, vækst og beskæftigelse og ofte har rødder i grov organise-
ret kriminalitet. Det understregs dog samtidig, at værktøjerne til bekæmpelse
af erhvervsmæssige krænkelser af IPR skal være forholdsmæssige således, at
de minimerer enhver risiko for misbrug til konkurrencebegrænsende praksis,
der kan underminere ny innovation eller begrænser grundlæggende frihedsret-
tigheder unødigt.
Kommissionen ønsker at anvende alle midler til effektivt at afskrække og for-
hindre varer, der krænker IPR, i at komme ind på markederne og blive distri-
bueret for derved at stimulere investeringer, vækst og beskæftigelse i sektorer,
der er afhængige af IPR, og som har stor betydning for samfundsøkonomierne.
Kommissionen anfører, at det ikke er nok med en mere intensiv håndhævelse
overfor IPR kriminalitet for at løse problemet. Det skal desuden ske gennem
debat og øget oplysning rettet mod forbrugere og producenter om de vidtræk-
kende konsekvenser, som krænkelserne af IPR har.
I meddelelsen fremsætter Kommissionen en handlingsplan med 10 foranstalt-
ninger:
1: Øge bevidstheden gennem oplysning blandt EU-borgerne, især de unge, om
såvel de økonomiske skadesvirkninger som de eventuelle sundheds- og sik-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
kerhedsrisici, som IPR-krænkelser medfører og samtidig fremhæve de fordele,
der er ved at vælge originale/ægte varer, der overholder IPR, og lette adgangen
til disse.
2: Udvikling af en frivillig EU ordning om anvendelsen af princippet om for-
nøden omhu i alle forsyningskæder for derved at forhindre at produkter, der
krænker IPR, kommer ind i disse forsyningskæder.
3: Fremme udarbejdelsen af frivillige aftalememoranda med det formål at
mindske fortjenesten ved erhvervsmæssige krænkelser af IPR i onlinesam-
menhæng ud fra princippet om ”følg pengene”.
4: Analysere og rapportere om eksisterende nationale initiativer, der sigter
på at forbedre procedurerne for den civilretlige håndhævelse af IPR for små
og mellemstore virksomheder, navnlig hvad angår deres utilbøjelighed til at
forsøge at opnå erstatning, og overveje eventuelle foranstaltninger på dette
område.
5: Offentliggørelse af en grønbog for at høre om behovet for en fremtidig EU-
indsats baseret på den bedste praksis fra nationalt finansierede ordninger, der
bistår små og mellemstore virksomheder med at håndhæve deres intellektuelle
ejendomsrettigheder.
6: Offentliggørelse af en grønbog med henblik på undersøgelse af konsekven-
serne af tilbageførselsordninger i forbrugerkøb ved køb af IPR krænkende
produkter med henblik på at undersøge behovet og mulighederne for at træffe
konkrete foranstaltninger på området.
7: Nedsættelse af en ekspertgruppe med henblik på et samarbejde mellem na-
tionale myndigheder med fokus på håndhævelse af IPR, hvor myndighederne
kan udveksle bedste praksis inden for Unionen og blive orienteret om gennem-
førelsen af foranstaltningerne i meddelelsen.
8: Støtte Observatoriet med udviklingen af uddannelsesprogrammer for med-
lemsstaternes myndigheder indenfor den sektorielle håndhævelse af IPR.
9: Udarbejdelse af en vejledning om bedste praksis for offentlige myndigheder
for at forhindre indkøb af varemærkeforfalskede produkter.
10: Offentliggørelses af en rapport hvert 2. år om den økonomiske virkning af
EU’s IPR-politik, der vil kunne tjene som et mere effektivt overvågningsværk-
tøj for EU's nye politik for håndhævelse af IPR som beskrevet i meddelelsen.
Meddelelsen suppleres af en strategi for beskyttelse og håndhævelse af IPR i
tredjelande og udviklingen af et tættere samarbejde mellem toldmyndigheder-
ne i Unionen og i tredjelande.
Meddelelsens foranstaltninger vil blive iværksat og gennemført i 2014-15.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405330_0004.png
4/9
Kommissionen vil overvåge gennemførelsen og opfordrer i øvrigt Europa-
Parlamentet, Rådet, medlemsstaterne, Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg og Observatoriet til aktivt at bidrage til det fremtidige arbejde.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet
10.
Høring
Meddelelsen har været sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceev-
ne, Vækst og Forbrugerspørgsmål og i bred ekstern høring med frist den 22.
august 2014. Der er i alt indkommet 28 høringssvar, hvoraf de 14 indeholder
bemærkninger til meddelelsen.
Bemærkninger, kommentarer mv. i de indkomne høringssvar, som ikke spe-
cifikt vedrører høringen, vil ikke blive omtalt i nedenstående.
Danmarks Biblioteksforening finder det positivt, at der gøres en indsats for
at styrke grundlaget for de kreative erhverv, samt for at gøre det mere enkelt
og gennemsigtigt for forbrugere.
Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier (DILEM) henviser til hø-
ringssvar fra deres europæiske samarbejdsorganisationer FEB og CMFE.
DILEM anfører, at de generelt i forhold til EU ønsker så ensrettede regler
som muligt, samt gør opmærksom på at, der i de europæiske lande er der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405330_0005.png
5/9
gode forhold for ikke-kommercielle, idebaserede, små lokale radio og tv sta-
tioner.
Dansk Industri (DI) deler på det overordnede plan den opfattelse, Kommis-
sionen giver udtryk for i meddelelsen om, at håndhævelsesindsatsen i større
omfang skal fokusere på dem, som profiterer af produktion og handel med
piratkopier og forfalskninger. DI finder, at idet IP-kriminalitet i stigende
grad er organiseret kriminalitet i og udenfor EU, øges behovet for en de-
dikeret og koordineret myndighedsindsats baseret pa nationale enheder,
der er specialiserede i IPR-kriminalitet. DI mener, at det for Danmarks
vedkommende er et positivt skridt, at SØIK sidste år fik tildelt en klarere
rolle med henblik på at styrke den nationale og Internationale indsats mod
IPR kriminalitet og efterspørger på vegne af hovedaktører oprettelsen af
en egentlig IPR-enhed. DI beklager, at SKAT har valgt at nedlægge Task
Force Varemærkeforfalskning og finder denne prioritering at være i di-
rekte modstrid med den tilgang, Kommissionen anlægger i sin meddelelse
og de konklusioner, Rådet vedtog i juni sidste år. Blandt de nævnte initia-
tiver i meddelelsen hilser DI især øgede muligheder for at kunne anvende
'chargeback' velkommen som et nyttigt redskab og påpeger at en sådan
mulighed også bør være tilgængelig for virksomhederne og ikke alene
forbeholdt individuelle forbrugere. DI kan også støtte op om, at der skal
gøres en forstærket indsats for at hjælpe de mindre og mellemstore virksom-
heder med bedre at kunne håndhæve deres rettigheder. I tilknytning til
ovenstående er det efter DI's opfattelse nødvendigt med en øget indsats for at
oplyse borgere og forbrugere om de mange negative konsekvenser af pirat-
kopiering og forfalskning, hvilket DI mener bl.a. bør ske i samarbejde med
OHIM.
Danske Maritime støtter udarbejdelsen af en EU-handlingsplan vedrørende
beskyttelse og håndhævelse af IPR. Samtidig påpeger Danske Maritime, at
de foreslåede tiltag synes at være rettet mod forbrugsgoder og online salg, og
efterlyser i den forbindelse et lidt større fokus på beskyttelse og håndhævelse
af IPR, når der er tale om business-to-business. Danske Maritime finder ud-
veksling af ”best practis”, oplysningskampagner, et due-diligence system
over overholdelse af IPR igennem hele værdikæden, en styrket indsats mel-
lem nationale myndigheder samt en styrket indsats for at bistå SMV’ere med
at få deres IPR håndhævet for nyttige. Danske Maritime gør opmærksom
på, at det er vanskeligt at få håndhævet IPR rettigheder overfor skibe i in-
ternational sejllads, da det er vanskeligt at håndhæve sådanne rettigheder på
grund af undtagelserne i Paris-konventionen (Article 5ter). Danske Mariti-
me finder at en styrket indsats med henblik på at undgå, at IPR overtrædes i
forbindelse med offentlige indkøb også er vigtigt, men påpeger at en stor del
af tonnagen under EU-flag opereres af private aktører og ikke af offentlige
myndigheder.
Danske Medier anser EU-handlingsplanen som et positivt initiativ fra
Kommissionen og er enige i, at intellektuelle ejendomsrettigheder behøver
større opmærksomhed og en mere effektiv håndhævelse. Danske Medier
påpeger at ophavsretten står overfor mange af de samme væsentlige ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405330_0006.png
6/9
fordringer som patent- og varemærkeretten og opfordrer til, at der også
rettes en særlig opmærksomhed på, at ophavsretten opnår tilsvarende be-
skyttelse og håndhævelse, som andre intellektuelle rettigheder. Danske
Medier er endvidere enige med Kommissionen i, at de høje omkostninger
og kompleksiteten i forbindelse med retssager udgør en stor hindring for
de erhvervsdrivende. Samtidig mener Danske Medier imidlertid, at der bør
foretages yderligere foranstaltninger for at forbedre procedurerne for de
civilretlige retsmidler. Danske Medier foreslår, at det i vejledningen til de
offentlige myndigheder fremgår, at myndighederne bør være opmærk-
somme på eventuelle krænkelser af ophavsrettigheder, når de abonnerer
på tjenester fra tredjemand. Sammenfattende bifalder Danske Medier
Kommissionens initiativ til at skabe en handlingsplan for, hvordan intel-
lektuelle ejendomsrettigheder opnår bedre beskyttelse.
Danske Universiteter (Syddansk Universitet) påpeger at samtlige foran-
staltninger i meddelelsen retter sig imod en snæver erhvervsmæssig inte-
resse og tager ikke stilling til krænkelse af videnskabeligt arbejde og de
deraf skadelige følgevirkninger. Der optræder således ikke i foranstalt-
ningerne nogle initiativer rettet mod at nedbringe antallet af krænkelser
inden for forskningsverdenen, selv om dette potentielt kan have store øko-
nomiske skadesvirkninger.
Det Kongelige Bibliotek finder, at eksistensen af intellektuelle ejendomsret-
tigheder er en væsentlig forudsætning for, at der sker en forsat skabelse af
nye intellektuelle produkter, hvorfor der er behov for at beskytte disse pro-
dukter, men at dette skal ske med rimelig afvejning mellem indehaverne af
intellektuelle rettigheder og hensynet til brugernes interesser. Det Kongelige
Bibliotek finder formuleringen for det fælles mål i Kommissionens medde-
lelse, ”at anvende alle midler til effektivt at afskrække og forhindre varer,
som krænker IP, i at komme ind på markederne og blive distribueret” me-
get unuanceret. Det Kongelige Bibliotek påpeger imidlertid, at reglerne
om intellektuelle ejendomsrettigheder er overordentlig komplicerede og
bemærker endvidere, at man i EU har valgt at have en beskyttelsesperiode,
som i flere tilfælde overstiger minimumskravene i Bernerkonventionen,
hvilket forekommer uhensigtsmæssigt.
Håndværksrådet finder, for så vidt angår foranstaltning 3, 5 og 6 blandt an-
det, at en analyse af årsagerne til SMV’ernes tilbageholdenhed med at
håndhæve IP-rettigheder kan være nyttig, at udbredelse af bedste praksis for
at skabe inspiration altid er en god ide, og at udbredelse af tilbageførelses-
ordninger kunne være interessant. For så vidt angår de øvrige betragtninger
i forhold til myndighederne støtter Håndværksrådet et øget samarbejde mel-
lem myndigheder på tværs af grænserne, udveksling af bedste praksis etc.,
der kan være med til at dæmme op for den ulovlige kopiering af varemær-
ker.
Koda og Samrådet for Ophavsret påpeger, i forhold til den erhvervsmæssige
krænkelse af IPR, som anført i meddelelsen som værende den mest skadeli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405330_0007.png
7/9
ge form, at fremvæksten af de systematiske krænkelsesaktiviteter i ikke-
professionelle netværk i bl.a. ”den digitale generation” vil risikere at ”krybe
under radaren”. Kriteriet ”erhvervsmæssige krænkelse” kan derfor betyde
en mindre effektiv håndhævelse, hvilket samrådet finder uheldigt. Koda og
Samrådet for Ophavsret er enige i, at debat og øget oplysning til både for-
brugere og producenter om de vidtrækkende konsekvenser er vigtig og at
”den digitale generation” er en vigtig målgruppe. Koda og Samrådet for
Ophavsret anfører, at musik- og film- sektorerne, der i vidt omfang leverer
produkter til internettet, konfronteres med tilbuddet om ”gratis” ulovlige
produkter og finder, at en undersøgelse af disse ulovlige produkters for-
trængningseffekt overfor lovlige produkter bør omfatte musik- og film-
sektorerne. Ligeledes støtter Koda og Samrådet for Ophavsret EU-
Kommissionens hensigt om en vejledning, der skal bidrage til at hindre of-
fentlige myndigheders indkøb af varemærkeforfalskede produkter. Koda og
Samrådet for Ophavsret finder imidlertid at vejledningens formål bør udvi-
des til at omfatte indkøb af alle typer af IPR-krænkende produkter og tjene-
steydelser. Sluttelig peger Samrådet for Ophavsret og Koda på de udfordrin-
ger med hensyn til indsigt, overblik og samarbejde, de nationale myndighe-
der står over for ved bekæmpelse af de ophavsretlige krænkelser, der foregår
som grænseoverskridende internetaktivitet.
IFPI Danmark støtter op om hørringssvar og bemærkninger fra Ret-
tighedsAlliancen vedrørende initiativer på internationalt plan (samarbejde
på tværs af grænser mellem offentlige myndigheder, træning, erfaringsud-
veksling m.v.) og især etablering af en national task force hos anklagemyn-
digheden, jf. nedenstående.
RettighedsAlliancen er enig med Kommissionen i, at der er behov for at
øge indsatsen mod IPR-kriminalitet og er også enig i, at en effektiv indsats
på dette område skal favne såvel håndhævelse som oplysning. For så vidt
angår håndhævelse, imødeser RettighedsAlliancen initiativer, der styrker
samarbejdet mellem offentlige myndigheder i forskellige lande, herunder
træningsprogrammer mm., der er med til at sikre vidensdeling og erfarings-
udveksling (foranstaltning 7 og 8). Samtidig påpeger RettighedsAlliancen, at
det kan være svært i praksis at definere aktiviteter som erhvervsmæssige, og
at en eventuel økonomisk vinding ikke nødvendigvis er udslagsgivende for,
at aktiviteten er ulovlig, hvorfor RettighedsAlliancen mener, at distinktionen
mellem erhvervsmæssig/ikke-erhvervsmæssig er uhensigtsmæssig. Ret-
tighedsAlliancen bakker op om Kommissionens tilgang vedrørende ”follow
the money”, og imødeser at Kommissionen vil tage initiativ til at udbrede og
styrke samarbejdet mellem de forskellige interessenter (foranstaltning 3).
For så vidt angår samarbejde, data og oplysning finder RettighedsAlliancen
det af afgørende betydning, at undersøgelser baseres på data og evidens
frem for spørgeundersøgelser.
Teknisk Landsforbund anerkender vigtigheden af IPR, og ser det også som
vigtigt, at det sikres, at det er let at starte nye virksomheder. Teknisk Lands-
forbund ser en reel risiko for, at store virksomheder kan benytte IPR-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405330_0008.png
8/9
beskyttelsen til at kvæle nyopstartede konkurrerende virksomheder med
ubegrundet sagsanlæg og på denne baggrund ser Teknisk Landsforbund at
det derfor som vigtigt, at retssystemet på dette område virker hurtigt og effek-
tivt, samt at retssystemet gives mulighed for, at forhindre trænering, at sager
pumpes unødigt op i størrelse og gives mulighed for at afvises åbenlyst ube-
grundede sager.
Teleindustrien (TI) finder generelt at Kommissionens meddelelse er ud-
tryk for en konstruktiv og balanceret tilgang. På baggrund af det samar-
bejde som TI som brancheforening for de væsentligste danske ISP'ere har
indgået med rettighedshavere og den ansvarlige myndighed, Kulturmini-
steriet, i ShareWithCare (SWC) om at fokusere håndhævelse af IPR i
form af målrettet oplysning og satsning på nye forretningsmodeller, finder
TI det positivt, at Kommissionen lægger op til at håndhævelse af IPR skal
fokusere dels på kommercielt drevne krænkelser af IPR og dels på infor-
mation jf. Foranstaltning 1 ligesom ’følg pengene’ er en konstruktiv til-
gang. Specielt mht. udveksling af nationale erfaringer vil TI opfordre til,
at de danske erfaringer med SWC i forhold til digitalt indhold indgår i den
foreslåede ekspertgruppe jf. Foranstaltning 7.
Følgende indkomne høringssvar indeholdt ikke bemærkninger til meddelel-
sen: FDA, Danske Revisorer, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri,
Dansk Arbejdsgiverforening, Gramex og Nota.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter intentionerne i Kommissionens meddelelse, der adresse-
rer et vigtigt emne inden for alle sektorer af IPR og er ligeledes i tråd med
regeringens ”Vækstplan for Kreative Erhverv og Design” og Rigsadvoka-
tens initiativ fra juli 2013 til styrkelse af den strafferetlige håndhævelse af
immaterielle rettigheder.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er vigtigt at bekæmpe er-
hvervsmæssige IPR-krænkelser, som spiller en stadig stigende rolle, men
anerkender samtidig, at det kan være vanskeligt at påvise pengestrømmen i
sådanne sager, og at bekæmpelse af erhvervsmæssige IPR-krænkelser der-
med ikke bør stå alene. Ligesom med Kulturministeriets ophavsretspakke,
der blandt andet indeholder en oplysningsindsats, et innovationsforum og et
dialogforum, bør der til stadighed være fokus på udbredelsen af lovlige for-
retningsmodeller, oplysning af forbrugerne og dialog mellem rettighedsha-
verne og indholdsudbyderne.
Regeringen støtter derfor de af Kommissionen foreslåede foranstaltninger,
herunder særligt oplysning af forbrugere om IPR-krænkelsers vidtrækkende
konsekvenser, en ”følg pengene”-procedure for en effektiv bekæmpelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405330_0009.png
9/9
IPR-krænkelser og en undersøgelse af en ordning for tilbageførsel af penge
til forbrugere, der uvidende køber produkter, der krænker IPR.
Regeringen er endvidere positivt stemt overfor, at små og mellemstore virk-
somheder, hvor det forekommer relevant, skal hjælpes ved håndhævelsen af
deres rettigheder. En hjælp, der allerede i Danmark er søgt imødekommet i
form af den kommende IPR-enhed fsva. industrielle rettigheder hos Patent-
og varemærkestyrelsen, som beskrevet i regeringens ”Vækstplan for Kreati-
ve Erhverv og Design”, og som er under udarbejdelse med forventet etable-
ring primo 2015 og Patent- og Varemærkestyrelsens forsikringsordning, der
tilbydes i samarbejde med private forsikringsselskaber. Forsikringsordnin-
gen giver mulighed for at forsikre sig mod de ofte høje omkostninger, der er
forbundet med håndhævelse af immaterielle rettigheder.
Regeringen hilser oprettelsen af en ekspertgruppe med repræsentanter fra
medlemsstaterne velkommen. En sådan ekspertgruppe vil kunne interagere
godt med det danske myndighedsnetværk, ”Ministeriernes Netværk mod
IPR-krænkelser”, ligesom der fra dansk side kan drages nytte af de erfarin-
ger, der er opnået gennem arbejdet med Kulturministeriets ophavsretspakke,
Rigsadvokatens initiativ til styrkelse af den strafferetlige håndhævelse af
immaterielle rettigheder og Patent- og Varemærkestyrelsens forsikringsord-
ning samt den kommende IPR-enhed fsva. industrielle rettigheder, hvorfor
der samlet set er et godt fundament for deltagelse og bidrag til udveksling af
bedste praksis med de øvrige medlemsstater.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.