Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 358
Offentligt
1401699_0001.png
NOTAT
Til: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Digital overførsel af kundeengagementer - indkørings-
vanskeligheder
Som det fremgår af en række artikler i Børsen i dag (23/9), har der været
kritik af ekspeditionstider ifm. bankskifte. Kritikken retter sig bl.a. mod
e-
engagement,
som er et digitalt system til overførsel af kunder mellem ban-
ker, og som bankerne har idriftsat i april 2014.
e-engagement erstatter manuelle processer imellem banker, hvor engage-
mentsoverførsler tidligere blev gennemført papirbåret og sendt per brev.
Hensigten med e-engagement er, at både kunder og banker får en smidige-
re og hurtigere proces ved bankskifte.
Siden april er 50.000 overførselssager oprettet i e-engagement. Heraf er
25.000 gennemført og 25.000 er fortsat i gang. Overførsler af simple enga-
gementer (simple indlånskonti uden opsigelse) sker ofte på få dage.
Mere komplicerede engagementer bl.a. indeholdende lån med sikkerhed
samt pensionsprodukter tager typisk længere tid, fordi der f.eks. kan være
3 måneders opsigelse på et indlån, eller fordi en pensionsordning skal tages
ud af en pulje. Det er et mål, at komplicerede kundeoverførsler gennemfø-
res på under 93 dage. Imidlertid har en mindre andel af de mere komplice-
rede kundeoverførsler taget over 93 dage, hvilket ikke er acceptabelt.
De mange uafsluttede overførselssager har ført til, at kunder har oplevet
utilfredsstillende lange ekspeditionstider - det arbejder vi på højtryk for at
gøre noget ved. Den nuværende situation skal hurtigst muligt ændres.
Udviklingen i ekspeditionstiderne følges nøje, og der udarbejdes handlings-
planer med henblik på at forbedre ekspeditionstiden. Nedbringelse af eks-
peditionstiderne er meget højt prioriteret af alle banker og forventningen er,
at der kan realiseres mærkbare forandringer i ekspeditionstiden i de kom-
mende måneder.
23. september 2014
Med venlig hilsen
Finansrådet