Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 35
Offentligt
Erhvervsudvikling i Nordjylland– Limfjorden må ikke være en barriereNordjysk erhvervsliv ser fremad efter krisen. Der er mange gode tendenser i den nordjyske er-hvervsudvikling og alle egne har styrkepositioner, som kan danne basis for den fremtidige vækstog beskæftigelse.Negative historier om fyringer og virksomhedslukninger har krævet opmærksomhed, men der erogså positive historier om industriproduktion, som flyttes tilbage til Nordjylland, fordi outsourcing tilfx Kina ikke var den rigtige løsning. Optimismen bobler bl.a. i de maritime erhverv, hvor både nyekrav til skibstrafikken og kraftig udvikling inden for offshore giver tro på fremtiden.Prognoserne siger, at der kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft i fremtiden. Arbejdsstyrkenfalder, og kravene til arbejdskraftens kompetencer stiger. Derfor skal virksomhederne sørge for atvære attraktive og spændende, så de kan fastholde medarbejdere og tiltrække nye. Der skal væreattraktiv bosætning, og der skal være gode muligheder for mobilitet. Transport og infrastruktur skalunderstøtte erhvervslivets behov.Krydsningen af Limfjorden bliver mere og mere en bar-riere for det nordjyske arbejdsmarked. Nordjysk er-hvervsliv har brug for en langsigtet løsning. Det er vig-tigt for virksomhedslokalisering, for adgang til medar-bejdere og for Nordjyllands eksportforbindelser bådemod nord og syd.Adgang til kvalificeret arbejdskraftDer er brug for et aktivt samspil mellem Aalborg og resten af Nordjylland, og derfor er der behov forkapacitet og forsyningssikkerhed ved krydsning af Limfjorden ved Aalborg. Uden adgang tilkvalificeret arbejdskraft kan virksomhederne ikke udvikle sig, og må derfor lægge deres aktiviteterudenfor NordjyllandDer er udsigt til en lille vækst i arbejdsstyrken på 0,9 % i Region Nordjylland frem mod 2020 – efteret markant fald siden 2007. Udviklingen vil dog fortsat være lavere end i resten af landet og megetulige fordelt mellem egnene i regionen. Aalborg har udsigt til en markant stigning på 7,9 % fremmod 2020, mens der i regionens yderområder fortsat er udsigt til tilbagegang – dels som en kon-sekvens af fraflytning og dels af en højere gennemsnitsalder for arbejdsstyrken. (VækstforumNordjylland og Region Nordjylland: Regional Vækstredegørelse 2012)I Nordjylland er der en stor villighed til at rejse langt for at arbejde.Nordjyderne havde i 2010 i gennemsnit 22,3 km på arbejde. Det er den næsthøjeste pendlingsaf-stand blandt alle regioner. (Beskæftigelsesrådet Nordjylland & Beskæftigelsesregion Nordjylland:Analyserapport 2012)
Den nordjyske befolkning har ligget meget stabilt omkring 580.000 gennem de seneste 10 år, ogdet ser ud til at fortsætte frem mod 2020. Knap 300.000 bor nord for Limfjorden.Internt i regionen sker dog en centralisering omkring Aalborg, hvor befolkningen forventes at stigemed ca.12.000 personer parallelt med, at befolkningsgrundlaget i regionens yderområder faldermed omkring 7.800 borgere fra 2011 til 2020. I Vendsyssel og i Thy-Mors forventes befolkningstil-bagegangen at blive størst med et fald på henholdsvis 3 % og 5 % frem mod 2020. (VækstforumNordjylland og Region Nordjylland: Regional Vækstredegørelse 2012)En 3. Limfjordsforbindelse via Egholm vilgive virksomhederne adgang til betyde-ligt flere medarbejdere samtidig med atder frigøres kapacitet i Limfjordstunne-len, så også virksomheder og borgere,som bruger en østlig forbindelse vil ople-ve bedre mobilitet.Egholmlinjen reducerer således trafikkenpå de to eksisterende fjordkrydsningerog vil give en markant ændring i forholdtil de trafikafviklingsmæssige forhold idag. Der opnås forbedrede mulighederfor at undgå sammenbrud i trafikken vedhændelser på motorvejen eller på Lim-fjordsbroen. (Rambøll 2013: Gennem-gang af VVM-redegørelse for3limfjordsforbindelse.nu)Med Egholmlinjen sker der samlet set enreduktion i trafikarbejdet. Trafikarbejdetfor de eksisterende bilister vil være fal-dende, da de finder en genvej ved atkøre vest om Aalborg. Egholmlinjen vilgenerere nye bilister, der vil komme somfølge af, at det nu bliver mere attraktivt atkrydse fjorden i bil. (Rambøll 2013: gen-nemgang af VVM-redegørelse for3limfjordsforbindelse.nu)VirksomhedslokaliseringUsikkerheden omkring den langsigtedeløsning for trafikken som krydserLimfjorden kan afholde virksomheder fra at lokalisere sig nord for Limfjorden eller afholdeeksisterende virksomheder fra at udvide.Virksomhedernes adgang til arbejdskraft udvides mest med Egholmlin-
jen vest om Aalborg. Kilde: Region Nordjylland
”Størstedelen af vores produktion går til eksport og bliver fragtet på lastbiler til kunder i hele Euro-pa. Derfor er det afgørende, at vi ikke har problemer med at få kørt varerne til og fra virksomhe-den,” siger adm. direktør i Altuglas International, Björn Eiriksson. Altuglas laver særlige acrylplader,der fortrinsvis bliver brugt i byggeindustrien i mange europæiske lande. De 62 medarbejdere pro-ducerer årligt i alt 6000 tons acrylplader, og det betyder masser af tank- og lastbiler fra Europa tilBrønderslev og retur hver eneste uge.”Virksomheden skal nok overleve, men vi har fx planer om at
vokse og udvide produktionen, og i den forbindelse er det er klart, at gode transportveje i Nordjyl-land er et vigtigt konkurrenceparameter. Derfor støtter vi en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm,”siger Björn Eiriksson (3limfjordsforbindelse.nu)I forhold til landet som helhed er der i Nordjylland en relativt høj andel af produktions- ogeksportvirksomheder og en overvægt af beskæftigede inden for de primære erhverv, industri ogbyggeri samt turisme-erhverv. Det er vigtigt, at infrastrukturen understøtter en fortsat vækst ogudvikling i de erhverv, der i høj grad er fundamentet for regionens velstand og beskæftigelse.EksporterhvervDe første markeder for de mange eksportvirksomheder er meget ofte Sverige og Norge, og Nord-jylland har fra færgehavnene i Frederikshavn og Hirtshals gode forbindelser. Color Line og FjordLine har siden 2008 samlet set investeret over 4 milliarder i nye færger til transport af gods og pas-sagerer mellem Hirtshals og Norge. Krydsningen af Limfjorden er meget vigtigt for disse forbindel-ser. Samtidig er det vigtig for eksporten mod syd, at varerne ikke forsinkes ved Limfjordskrydsnin-gen.”.. Og for os er det naturligvis et meget vigtigt konkurrenceparameter, at vi har en høj leveringssik-kerhed. Derfor har det stor betydning for os, at der kommer en 3. Limfjordsforbindelse,” siger han.MAN Diesel & Turbo bruger Billund som hovedlufthavn og får herfra dagligt fløjet reservedele ud tilventende skibe i hele verden. ”Men vi har flere gange oplevet, at vi ikke kan nå frem til lufthavnen itide, fordi trafikken står helt stille omkring Limfjordstunnelen. Resultatet er hver gang, at 100 skibekommer til at mangle reservedele og må ligge stille til varerne kommer frem,” siger Poul Knuds-gaard. direktør for MAN Diesel & Turbo i Frederikshavn. (3limfjordsforbindelse.nu)”Vi har flere gange oplevet, at vi ikke kan levere vores fisk som aftalt til kunderne, fordi trafikkenstår stille omkring Limfjorden,” siger en ærgerlig Jens Schlie fra Brødrene Schlie’s Fiskeeksport iHirtshals. Virksomheden, der har 100 ansatte og omsætter for 600 millioner kroner årligt, opkøberog forarbejder laks, ørred, sild, makrel, jomfruhummere og auktionsfisk og sælger dem i Danmarkog resten af Europa. ”Vi fragter fisk fra Hirtshals og ned sydpå gennem Limfjordstunnelen hvereneste dag, og vi modtager også fisk fra udlandet, som skal forarbejdes på vores fabrikker. Hvereneste gang er det helt afgørende, at fisken når frem til tiden,” siger Jens Schlie. ”Det er ikke nok,hvis vi får et ekstra rør ved Limfjordstunnelen, hvor der i forvejen er stor trængsel på motorvejsnet-tet – der skal en helt ny forbindelse over Egholm til,” siger Jens Schlie. (3limfjordsforbindelse.nu)