Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 349
Offentligt
1398961_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. september 2014
Kommissionens meddelelse om bekæmpelse af illoyal handelspraksis i
business-til-business-fødevareforsyningskæden, KOM(2014) 472 Final
1.
Resumé
Ifølge Kommissionen er der i stigende grad behov for tiltag, der kan be-
skytte små fødevareproducenter og detailkæder mod illoyal handelspraksis
i forbindelse med deres samhandel med stærkere handelspartnere. Kom-
missionen er derfor på baggrund af en tidligere høring kommet med for-
slag til, hvordan medlemsstaterne kan gribe problemstillingen an.
Meddelelsen, som blev offentliggjort den 15. juli 2014, foreslår ikke, at der
indføres lovgivning på EU-plan, men opfordrer medlemsstaterne til at sik-
re, at de indfører passende foranstaltninger mod illoyal handelspraksis un-
der hensyntagen til deres nationale forhold. Forslagene i meddelelsen byg-
ger på tre elementer:
1. Meddelelsen opfordrer aktører i fødevareforsyningskæden til at til-
slutte sig det frivillige forsyningskædeinitiativ, der blev iværksat i
september 2013 og som på baggrund af en række principper opstil-
ler rammer for en mere fair samhandel.
2. Meddelelsen opfordrer til, at der etableres en fælles forståelse af
regler til imødegåelse af illoyal handelspraksis mellem medlemslan-
dene. Meddelelsen foreslår, at principperne i forsyningskædeinitiati-
vet kunne udgøre grundlaget for en sådan fælles forståelse af reg-
lerne.
3. Meddelelsen foreslår minimumshåndhævelsesstandarder, der finder
anvendelse i hele EU for at etablere en troværdig afskrækkende fak-
tor mod anvendelse af illoyal handelspraksis.
Kommissionen vil forelægge en rapport for Rådet og Europa-Parlamentet i
slutningen af 2015. I lyset af denne rapport vil Kommissionen afgøre, om
der bør træffes yderligere foranstaltninger på EU-plan for at afhjælpe de
beskrevne problemer.
2.
Baggrund
Meddelelsen blev offentliggjort den 15. juli 2014 og er en udløber af de
svar, Kommissionen modtog i forbindelse med høringen af ”Grønbog om il-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398961_0002.png
2/8
loyal handelspraksis i virksomhed-til-virksomhed-forsyningskæden for fø-
devarer og nonfoodvarer i Europa”
1
fra januar 2013.
I de sidste årtier har udviklingstendenser f.eks. i retning af en øget
koncentration og vertikal integration af markedsdeltagere i hele EU ført til
strukturændringer i fødevareforsyningskæden. Disse tendenser har bidraget
til en situation med væsentligt forskellige niveauer af forhandlingsstyrke og
økonomiske ubalancer i handelsforbindelserne mellem de enkelte aktører i
kæden. Forskelle i forhandlingsstyrke er almindelige og lovlige i
handelsforbindelser, hvorimod misbrug af sådanne forskelle somme tider
fører til illoyal handelspraksis.
Meddelelsen definerer illoyal handelspraksis som en praksis, der klart
afviger fra god praksis på handelsområdet og er i strid med god tro og
redelig handlemåde og er en praksis, som en handelspartner ensidigt
påtvinger en anden.
Meddelsenen nævner en række nationale og internationale undersøgelser,
der viser, at aktørerne i visse dele af forsyningskæden i visse lande i relativt
stort omfang oplever, at de udsættes for illoyal handelspraksis.
2
Illoyal handelspraksis kan have skadelige virkninger, især for små og
mellemstore virksomheder (SMV'er) i fødevareforsyningskæden. De kan
påvirke SMV'ernes evne til at overleve på markedet, foretage nye
investeringer i produkter og teknologi samt udvikle deres
grænseoverskridende aktiviteter på det indre marked
Den nye fælles markedsordning for landbrugsprodukter indeholder
elementer, der sigter mod at mindske forhandlingsstyrkekløften mellem
landmænd og andre parter i fødevareforsyningskæden i visse udvalgte
sektorer (mælk, olivenolie, okse- og kalvekød samt markafgrøder).
En række EU-lande har desuden bekæmpet illoyal handelspraksis på
nationalt plan på mange forskellige måder: nogle med regulering, andre med
selvregulerende platforme blandt markedsdeltagerne. De former for
regulering, der findes, varierer med hensyn til art, niveau og retlig form, for
så vidt angår beskyttelsen mod illoyal handelspraksis. Resultatet er, at der i
dag fortsat er stor forskel på, hvordan illoyal handelspraksis i
fødevareforsyningskæden bekæmpes i EU.
Medlemmerne af Forummet på Højt Plan for en Bedre Fungerende
Fødevareforsyningskæde, som blev oprettet af Kommissionen i 2010, har
for at bekæmpe problemet med illoyal handelspraksis på europæisk plan
1
2
KOM(2013)37 endelig
Survey on Unfair Commercial Practices in Europe, marts 2011, gennemført af Dedicated
på vegne af CIAA (European association of the food / drink industry) og AIM (European
Brands Association) og rapport om forbindelserne mellem producenter og detailhandlere i
fødevaresektoren, Comisión Nacional de la Competencia, oktober 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398961_0003.png
3/8
beskrevet en række principper
3
, der betegnes som god praksis i vertikale
handelsforbindelser (forsyningskædeinitiativet). Principperne er frivillige og
ligger i en selvregulerende ramme, hvor konflikter løses med mægling og
voldgift. Principperne indeholder følgende hovedelementer:
1.
Aftaler skal være skriftlige.
2. Aftaler kan som udgangspunkt ikke ændres alene af den ene aftalepart
3. Aftalen skal overholdes.
4. Konkurrencelovgivningen skal overholdes i forbindelse med udveksling
af oplysninger.
5. Oplysninger udvekslet mellem handelspartnere skal som udgangspunkt
behandles fortroligt.
6. Man påtager sig ansvaret for sine egne erhvervsmæssige risici.
7. Man anvender ikke trusler med henblik på at opnå en uberettiget fordel
eller overføre en uberettiget udgift.
Rammen forpligter dog kun de virksomheder, der har tilsluttet sig.
Initiativet omfatter heller ikke undersøgelser eller sanktioner, hvis en
virksomhed bryder principperne om god praksis.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen har til formål at bidrage til mere retfærdighed, bæredygtighed
og lige vilkår i samhandlen mellem fødevareproducenter og detailkæder.
Kommissionen vil mindske de skadelige virkninger og mulige
grænseoverskridende hindringer, som skyldes illoyal handelspraksis, især
for SMV'er.
Kommissionen lægger i meddelsen ud med at beskrive de problemer med
illoyal handelspraksis, som høringen af grønbogen har tydeliggjort:
1. Svarene tyder på, at illoyal handelspraksis er særligt udbredt i
fødevareforsyningskæden
2. De mest udbredte problemer er:
a) Misbrug med tilbagevirkende kraft af uklare eller ufuldstændige
kontraktvilkår
b) En handelspartners uforholdsmæssigt store og uforudsigelige
overførsel af risici eller omkostninger til sin modpart.
c) Misbrug af fortrolige oplysninger
d) Uberettiget afbrydelse af et forretningsforhold.
Kommissionen gennemfører også i øjeblikket en undersøgelse af vareudvalg
og innovation i detailsektoren. Undersøgelsen skal belyse udviklingen og
årsagerne til vareudvalg og innovation på overordnet markedsplan.
Resultaterne af dette studie offentliggøres 2. oktober 2014.
Nationale løsninger
3
www.supplychaininitiative.eu
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398961_0004.png
4/8
Meddelelsen lægger ikke op til lovgivning på EU-plan eller en bestemt
løsning til bekæmpelse af illoyal handelspraksis, men opfordrer
interesserede parter og medlemsstater til at bekæmpe illoyal handelspraksis
nationalt. Kommisionen vil dog med meddelsen opfordre til, at der skabes
en fælles forståelse af hvilke regler, der skal gælde vedrørende bekæmpelse
af illoyal handelspraksis.
I dag har flere lande adresseret problemet med illoyal handelspraksis ved at
indføre særlige regler for handel mellem virksomheder eller supplere deres
nationale konkurrenceregler. Andre lande (herunder Danmark) har ikke
truffet specifikke foranstaltninger mod illoyal handelspraksis. De mange
forskellige nationale tiltag kan vise sig problematiske i en situation med
stigende grænseoverskridende handel, da graden af beskyttelse af den
svageste handelspart kommer til at afhænge af, hvor den stærke part er
beliggende.
Håndhævelse
Ét er, at der er indført regler til bekæmpelsen af illoyal handelspraksis.
Noget andet er håndhævelsen af disse. Kommissionen påpeger i
meddelelsen, at SMV’er ofte afholder sig fra at klage eller anlægge
retssager mod stærkere handelspartnere pga. en frygt for at miste en
uomgængelig handelspartner og pga. de store sagsomkostninger mv., som
sådanne sager medfører (frygtfaktoren).
På den baggrund har visse medlemsstater indført nye klagemekanismer. I
nogle lande står enten konkurrencemyndighederne eller andre eksistrende
myndigheder for håndhævelsen, mens man i andre lande har oprettet
selvstændige myndigheder med det formål at bekæmpe illoyal
handelspraksis. Flere af disse myndigheder har beføjelse til at foretage
undersøgelser og accepterer typisk fortrolige klager.
Kommissionen opfordrer i meddelelsen medlemsstaterne til at undersøge,
om den nuværende nationale lovgivning er velegnet til at løse problemerne
vedrørende illoyal handelspraksis. En mulighed er at oprette specialiserede
nationale organer, der samarbejder på EU-plan og udvikles efter bedste
praksis i andre medlemsstater.
Frivillige aftaler: Forsyningskædeinitiativet
Kommissionen mener, at forsyningskædeinitiativet udgør et meget vigtigt
element i bekæmpelsen af illoyal handelspraksis. Initiativet er efterhånden
vidt udbredt blandt detail-, engros- og fremstillingsvirksomheder og en
række SMV'er. Kommissionen oplyser, at virksomheder og organisationer,
der samlet set repræsenterer 736 virksomheder fra detail-, engros- og
fremstillingssektoren i alle EU’s medlemsstater, har tilsluttet sig.
For at øge effektiviteten af og tilslutningen til initiativet opfordrer
Kommissionen derfor til, at alle virksomheder og relevante organisationer i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398961_0005.png
5/8
fødevareforsyningskæden tilslutter sig og fremmer forsyningskædeinitiativet
eller andre tilsvarende initiativer.
Effektive klagemuligheder
Meddelelsen fremhæver også betydningen af effektive klagemuligheder.
Flere aktører, der ikke har tilsluttet sig forsyningskædeinitiativet, mener, at
initiativet ikke i tilstrækkelig grad tager højde for frygtfaktoren, især fordi
en virksomhed, der er udsat for illoyal handelspraksis, ikke har mulighed for
at indsende fortrolige klager.
Kommissionen opfordrer derfor til, at der nationalt særligt lægges vægt på
evnen til at sikre fortroligheden i forbindelse med enkeltvirksomheders
indgivelse af klager og muligheden for at foretage undersøgelser.
Kommissionen lægger vægt på fortsat at arbejde tæt sammen med
medlemsstaterne og de relevante aktører. Alle involverede parter skal
bidrage til at udrydde illoyal handelspraksis.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen. I januar 2012
vedtog Parlamentet dog en beslutning
4
, der fremhævede den europæiske
dimension af de ubalancer i fødevareforsyningskæden, som kan føre til
illoyal praksis. Denne beslutning indeholdt en liste over specifikke
eksempler på illoyal handelspraksis og opfordrede til, at de kan underlægges
specifik regulering, tilsyn og sanktioner.
Europa-Parlamentets initiativbetænkning om aspekter af detailhandelen, der
blev vedtaget i december 2013, støtter desuden principperne og rammerne
for forsyningskædeinitiativet, men opfordrer samtidig Kommissionen til at
undersøge behovet for og gennemførligheden af en uafhængig håndhævelse
for at imødegå frygtfaktoren blandt de mindre aktører i forsyningskæden
5
.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-
delelse fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
De problemstillinger, der beskrives i meddelelsen, håndteres langt hen ad
vejen via bestemmelserne i konkurrenceloven. Konkurrenceloven finder ek-
sempelvis anvendelse på en lang række af de forhold, der indgår i forhand-
lingerne mellem leverandørerne og dagligvarekæderne. Hvis en domineren-
de aktør på markedet gennemtvinger urimelige forretningsbetingelser, der
kan være med til at afskærme konkurrenter fra markedet, vil det – afhængig
af de konkrete forhold – være en overtrædelse af konkurrenceloven, som
4
5
Europa-Parlamentets beslutning om ubalancerne i fødevareforsyningskæden af
19.1.2012.
Europa-Parlamentets beslutning af 11. december 2013 om en europæisk hand-
lingsplan for detailhandelen til gavn for alle aktører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398961_0006.png
6/8
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gribe ind over for. Ligeledes kan
det være i strid med konkurrenceloven, hvis enten dagligvarekæderne aftaler
at udelukke en leverandør, eller hvis en dagligvarekæde sammen med en
dominerende leverandør aftaler at udelukke en anden leverandør.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
10.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 15. august 2014. Landbrug &
Fødevarer og Dagligvareleverandørerne (DLF) har afgivet høringssvar.
Landbrug & Fødevarer mener, at landmænd kan være i en ufordelagtig posi-
tion i deres forhandlinger med større handelspartnere. Landbrug & Fødeva-
rer er derfor fortalere for et
frivilligt
samarbejde mellem landmænd. Land-
brug & Fødevarer mener, at tilpasning og konsolidering af landbrugs- og
fødevaresektoren bør ske gennem fremme af stærke kooperativer og andre
former for producentsammenslutninger. Gennem fremme og oprettelsen af
kooperativer og andre effektivitetsfremmende former for samarbejde mel-
lem producenterne, kan landmændene blive mere konkurrencedygtige ved at
reducere deres omkostninger, styrke deres forhandlingsposition i fødevare-
kæden og sikre en bedre markedsføring af deres produkter.
I de situationer, hvor en konsolidering
ikke
har fundet sted endnu, mener
Landbrug & Fødevarer at sådanne former for samarbejde bør fremmes på
frivillig basis.
Med den seneste reform af EU’s landbrugspolitik er mulighe-
derne for oprettelsen af producentorganisationer bl.a. blevet styrket.
Landbrug & Fødevarer er bekymret over det overordnede momentum i ret-
ning af mere regulering af den europæiske fødevarekæde.
Landbrug & Fødevarer mener, at der ikke er behov for mere EU-lovgivning,
ny komplekse tiltag mv., da en "one fits all" tilgang ikke kan tilpasses til de
forskelligartede fødevarekæder i de enkelte medlemslande. Nye komplekse
EU-initiativer og EU-lovgivning vil kun føre til øgede administrative byrder
for sektoren og bremse markedsorienteringen af sektoren, som står overfor
voksende konkurrence fra nye lande med lave produktionsomkostninger.
DLF fokuserer i sit høringssvar på forsyningskædeinitiativet. DLF hilser
Kommissionens støtte til det frivillige initiativ velkommen, og mener, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398961_0007.png
7/8
udviklingen i markedet har styrket relevansen af initiativet. DLF påpeger, at
de danske detailkæder i modsætning til deres europæiske kolleger med und-
tagelse af Lidl, Aldi og Metro har valgt ikke at tilslutte sig initiativet.
DLF mener, at øget fokus på kædernes egne mærker (retail brands) betyder,
at dagligvarekæderne sikrer sig øget kontrol over en større del af den samle-
de værdikæde. Desuden betyder fokusset på retail brands, at man som leve-
randør i stigende grad gør forretning med sin primære konkurrent. På trods
af dette specielle konkurrentforhold har kæderne øget deres krav om at få
indsigt i leverandørens omkostningsforhold. Dette sker ifølge DLF i høj
grad under trusler om forretningsmæssige konsekvenser.
DLF påpeger, at det øgede fokus på lokale, unikke leverandører i detail-
handlen betyder, at forbrugernes mulighed for direkte prissammenligninger
begrænses, og der opstår et mere ulige størrelsesforhold mellem producent
og detaillist.
DLF anbefaler sine medlemmer at tilslutte sig forsyningskædeinitiativet.
DLF støtter at medlemsstaterne, herunder også Danmark, træffer de nød-
vendige foranstaltninger imod illoyal handelspraksis med udgangspunkt i
det frivillige initiativ. Grundet koncentrationen i detailhandlen og den øgede
kontrol over værdikæden er leverandører, store som små, yderst økonomisk
afhængige af detailhandlen. Hvorfor de reelle muligheder for at forsvare sig
mod illoyal samhandel er begrænsede. DLF mener derfor, at en fuld imple-
mentering og håndhævelse af forsyningskædeinitiativet kan styrke konkur-
rencen og sikre forbrugere adgang til et mere spændende og alsidigt vareud-
bud fra en bred vifte af leverandører.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdning kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Nogle EU/EØS-lande har indført yderligere regulering i dagligvaresektoren
for at håndtere illoyal handelspraksis. Storbritannien har med det såkaldte
Grocery Supply Code Of Practice
siden 2010 haft et system med forpligten-
de, relativt konkrete og detaljerede adfærdsregler for dagligvarebranchen.
Regelsættet håndhæves og overvåges af en voldgiftsdommer. Andre initiati-
ver i andre lande varierer fra krav til form og indhold af kontrakter og over-
holdelse af betalingsfrister vedr. fødevarer i Italien og Portugal, forslag om
lov om god handelsskik og øgede kontrolmuligheder for konkurrencemyn-
dighederne i Norge til en ændring af konkurrenceloven i Finland, således at
kravene til hvornår en dagligvarekæde kan siges at have en dominerende
stilling på markedet, er reduceret.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er blandt de lande, der ikke har indført specifikke foranstaltninger
mod illoyal handelspraksis. Regeringen anerkender ikke desto mindre, at der
kan forekomme uhensigtsmæssige handelspraksisser i forsyningskæden og
støtter Kommissionens fokus på at fremme effektive markedsvilkår i denne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398961_0008.png
8/8
Regeringen anerkender det arbejde, der er iværksat i forbindelse med Forsy-
ningskædeinitiativet, da det kan reducere hindringer for velfungerende mar-
keder. Regeringen opfordrer derfor til, at flere danske aktører tilslutter sig
initiativet. Det er imidlertid væsentligt at sikre, at de frivillige rammer ikke
bliver så indgribende i virksomhedernes forhandlingsmuligheder, at væsent-
lige konkurrenceparametre som pris, leveringsbetingelser mv. svækkes, da
dette kan begrænse konkurrencen og medføre prisstigninger for forbrugerne.
Regeringen anerkender risikoen for, at mindre virksomheder i nogle tilfælde
undlader at klage over ulovlig handelspraksis af frygt for at miste en altaf-
gørende handelspartner. Det anerkendes derfor, at der bør være et hensyn til
klager, som af frygt for repressalier ikke tør indgive klagen. På den anden
side skal den indklagede part ud fra almindelige retssikkerhedssynspunkter
have mulighed for at varetage sine interesser. Den nuværende forvaltnings-
lov indeholder allerede mulighed for, at en virksomheds identitet kan holdes
hemmelig i forbindelse med klager over en samhandelspartner i det tilfælde,
hvor identifikation af klageren kan have store skadevirkninger for klager. En
indklaget virksomheds ret til aktindsigt kan således efter et konkret skøn be-
grænses, hvis hensyn til private eller offentlige interesser vurderes at veje
tungere. Ligeledes kan virksomheder og privatpersoner fuldt anonymt afgi-
ve tip om brud på konkurrencereglerne til konkurrencemyndighederne.
Det er på den baggrund regeringens holdning, at konkurrenceloven og for-
valtningsloven sikrer et tilstrækkeligt lovgrundlag, men at virksomheder og
myndigheder bør indgå i dialog om yderligere redskaber til at håndtere de
danske problemer i forhold til illoyal handelspraksis.
Regeringen ser positivt på et fortsat europæisk samarbejde og dialog på om-
rådet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.