Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 345
Offentligt
1397795_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
2. september 2014
Kommissionens hvidbog om en mere effektiv fusionskontrol i EU
(KOM(2014) 449 endelig)
1.
Resumé
Kommissionen fremsatte den 9. juli 2014 en hvidbog om en mere effektiv fusi-
onskontrol i EU. På baggrund heraf vil der muligvis blive foreslået ændrin-
ger af EU’s fusionskontrolregler. Fristen for at fremsætte bemærkninger til
hvidbogen er 3. oktober 2014.
Området reguleres i dag af Rådets forordning (EF) nr. 139/2004 af 20. janu-
ar 2004 om kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser.
Kommissionen foreslår i hvidbogen to primære ændringer af fusionskontrol-
reglerne.
For det første forslår Kommissionen, at fusionskontrolforordningen udvides,
så den kommer til at omfatte visse ikke-kontrolgivende minoritetserhvervel-
ser. Sådanne erhvervelser er ikke omfattet af de nugældende regler. Hvidbo-
gen med tilknyttede arbejdsdokumenter præsenterer tre modeller: Et selvvur-
deringssystem, et målrettet anmeldelsessystem og et målrettet transparenssy-
stem. Hvidbogen foreslår sidstnævnte model.
For det andet foreslår Kommissionen, at reglerne for omfordeling af kompe-
tence til at vurdere en fusion (mellem Kommissionen og medlemsstaterne)
præciseres på en række punkter. Det vedrører muligheden for, at en medlems-
stat eller en fusionspart begærer en fusion henvist til behandling hos Kommis-
sionen eller fra Kommissionen til en eller flere medlemsstater.
Hertil kommer en række øvrige ændringer. Det vedrører primært nogle præci-
seringer og tekniske forbedringer af fusionskontrolforordningen, dels i lyset af
Kommissionens erfaringer, dels de øvrige forslag i hvidbogen.
Hvidbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, ligesom den ikke har administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397795_0002.png
2/11
Regeringen efterspørger generelt, at Kommissionen foretager nærmere analy-
se af hvidbogens idéer og afventer mere detaljerede og konkretiserede forslag.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Baggrund
Hvidbogen og de tre arbejdsdokumenter blev fremlagt af Kommissionen den
9. juli 2014. Hvidbogen forelå i dansk sprogversion 11. juli 2014.
Formålet med fusionskontrolforordningen er at sikre en effektiv konkurrence
på det indre marked. Fusionskontrolforordningen er siden 1989 med jævne
mellemrum blevet revideret for at forbedre systemet og tage højde for den ud-
vikling, der er sket i praksis på området.
Den 20. juni 2013 offentliggjorde Europa-Kommissionen et arbejdsdokument
fra Kommissionens tjenestegrene med titlen ”Towards more effective EU
merger control” (SWD(2013) 239 final). Der blev heri foreslået en række æn-
dringer af fusionskontrolforordningen, især med hensyn til minoritetsinteresser
og sagshenvisningsreglerne. Europa-Kommissionen modtog bemærkninger til
disse forslag fra et stort antal interesser, bl.a. også medlemsstaterne. Henset til
dokumentets tidlige form afgav den danske regering ikke høringssvar.
I hvidbogen og de tilhørende arbejdsdokumenter konkretiserer og videreudvik-
ler Europa-Kommissionen de tidligere ideer under hensyntagen til de indkom-
ne bemærkninger, samtidig med at den også ser mere overordnet på, hvordan
EU’s fusionskontrol har fungeret i de ti år, der er gået siden revisionen af fusi-
onskontrolforordningen i 2004.
3.
Formål og indhold
a) Fusionskontrollen efter revisionen af fusionskontrolforordningen i 2004
Hvidbogen og de tilknyttede arbejdsdokumenter indeholder en redegørelse for
fusionskontrollen siden fusionskontrolforordningen senest blev ændret i 2004.
Der er særlig fokus på betydningen af, at kriterierne for at godkende/forbyde
fusioner blev ændret i 2004, målet om at sikre ens spilleregler for alle samt
samarbejde og konvergens mellem Europa-Kommissionen og de nationale
konkurrencemyndigheder inden for fusionskontrollen.
Europa-Kommissionen finder, at det, ud over den konvergens i medlemssta-
ternes nationale fusionskontrolregler, der allerede er opnået med ”bløde” mid-
ler, bør overvejes at gå i retning af et system, hvor både Kommissionen og de
nationale konkurrencemyndigheder anvender de samme materielle EU-regler
på fusionsområdet. Det er i stil med, hvad der i dag er tilfældet i forhold til
konkurrencebegrænsende aftaler og misbrug af dominerende stilling. Europa-
Kommissionen anfører samtidig, at en sådan harmonisering vil kræve en mere
vidtrækkende revision af det nuværende fusionskontrolsystem i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/11
b) Udvidelse til at omfatte ikke-kontrolgivende minoritetserhvervelser
Fusionskontrolforordningen omfatter en virksomheds erhvervelse af kontrol
med en anden virksomhed. Europa-Kommissionen kan ikke efter fusionskon-
trolforordningen gribe ind over for erhvervelsen af en minoritetsandel, der ikke
giver erhververen kontrol.
Erhvervelse af ikke-kontrolgivende minoritetsinteresser kan imidlertid give an-
ledning til de samme typer konkurrenceproblemer, som erhvervelse af kon-
trolgivende interesser. En minoritetsandel kan fx øge erhververens incitament
til og mulighed for at hæve sine priser ensidigt eller indskrænke produktionen,
da erhververen nu har del i sin konkurrents overskud, eller kan give erhverve-
ren mulighed for at opnå indflydelse på virksomhedens drift. Dette kan være til
skade for konkurrencen og i sidste ende forbrugerne.
Selv om Europa-Kommissionen i nogle tilfælde kan gribe ind over for ikke-
kontrolgivende minoritetserhvervelser efter de almindelige konkurrenceregler,
vurderer Kommissionen, at disse indgrebsmuligheder ikke er tilstrækkelige.
Europa-Kommissionen foreslår derfor at udvide fusionskontrolforordningen til
at omfatte visse typer af ikke-kontrolgivende minoritetserhvervelser. Inden for
EU er det i dag kun Storbritannien, Tyskland og Østrig, der har kompetence til
at behandle ikke-kontrolgivende minoritetserhvervelser. Mange jurisdiktioner
uden for EU har en sådan kompetence, bl.a. Canada, Japan og USA.
En sådan ændring skal ifølge Europa-Kommissionen opfylde tre overordnede
kriterier, nemlig kun at ramme de potentielt problematiske minoritetserhver-
velser, ikke at være unødigt bebyrdende og kunne indpasses i EU’s og med-
lemsstaternes eksisterende fusionskontrolsystemer.
Europa-Kommissionen præsenterer tre mulige politikmodeller og anbefaler
den tredje.
Model 1 – Et selvevalueringssystem:
Europa-Kommissionen vil kunne gribe
ind over for enhver minoritetserhvervelse over en tærskel på 5 pct. Det er op til
parterne selv at vurdere, om deres erhvervelse er problematisk. Parterne vil
frivilligt kunne indgive en anmeldelse, hvis de ønsker at opnå retlig sikkerhed.
Parterne kan gennemføre transaktionen uden forudgående godkendelse.
Model 2 – Et målrettet anmeldelsessystem:
Det eksisterende system udvides til
at gælde for visse minoritetserhvervelser, navnlig erhvervelser af minoritetsin-
teresser i en konkurrerende eller vertikalt forbundet virksomhed og hvor den
konkurrencemæssige forbindelse anses for at være væsentlig. Det er tilfældet,
hvis den andel, der erhverves, udgør enten ca. 20% eller mellem 5% og ca.
20%, hvis der også foreligger yderligere faktorer, såsom rettigheder, der giver
erhververen en ”de facto”-blokerende minoritet, sæde i bestyrelsen eller ad-
gang til kommercielt følsomme oplysninger i virksomheden. Parterne vil selv
skulle vurdere, om en transaktion er anmeldelsespligtig og har ansvaret for, at
de fusioner, der skal anmeldes til Europa-Kommissionen, også bliver det. Par-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/11
terne må ikke gennemføre en anmeldelsespligtig fusion uden forudgående
godkendelse.
Model 3 – Et målrettet transparenssystem:
Denne model er en mellemløsning
mellem de to førnævnte modeller. Formålet er, at Europa-Kommissionen får
kendskab til de transaktioner, der er nævnt under model 2, og inden for en frist
får mulighed for at gribe ind over for dem uden at parterne i alle tilfælde skal
indgive en fuld anmeldelse. Parterne skal indgive en kort orientering om trans-
aktionen til Europa-Kommissionen, men ikke en egentlig anmeldelse. Europa-
Kommissionen kan inden for en frist på fx 15 arbejdsdage beslutte, at den vil
undersøge fusionen nærmere, hvorefter parterne skal indgive en egentlig an-
meldelse og ikke – er det præsenteret som en mulighed – må gennemføre
transaktionen, før sagen er afsluttet. Hvis Europa-Kommissionen ikke indleder
en sag inden for disse fx 15 arbejdsdage, kan parterne gennemføre transaktio-
nen, men Europa-Kommissionen har mulighed for at indlede en sag inden for
en frist på fx fire eller seks måneder fra orienteringen. Orienteringen giver så-
ledes ikke virksomhederne sikkerhed for, at Europa-Kommissionen ikke vil
gribe ind. Hvis parterne ønsker sikkerhed, kan de indgive en egentlig anmel-
delse.
På baggrund af oplysninger fra medlemsstaterne og Zephyr-databasen (der in-
deholder en oversigt over visse handler inden for EU) anslår Europa-
Kommissionen løseligt, at der med indførelsen af model 3 (et målrettet trans-
parenssystem) hvert år vil være omkring 20-30 minoritetserhvervelser, der vil
blive omfattet af reglerne.
c) Ændring af henvisningsreglerne
I dag har fusionsparterne pligt til at anmelde fusioner til Europa-
Kommissionen, der er over de tærskelværdier, som er fastsat i fusionskontrol-
forordningen. Fusionskontrolforordningen indeholder nogle muligheder for at
omfordele kompetencen blandt Europa-Kommissionen og medlemsstaterne.
Europa-Kommissionens erfaringer har vist, at der kan være grund til at justere
disse henvisningsregler.
Ændring af artikel 4(5):
Hvis en fusion ikke er anmeldelsespligtig til Europa-
Kommissionen, kan parterne før anmeldelse til de nationale konkurrencemyn-
digheder efter fusionskontrolforordningens artikel 4(5) anmode om, at sagen
henvises til Europa-Kommissionen. Parterne skal først indgive en ”begrundet
erklæring” med anmodning om henvisning. Hvis ingen medlemsstater mod-
sætter sig henvisning, får Kommissionen juridiktion i sagen for hele EØS og
parterne skal herefter indgive anmeldelse til Kommissionen. Medlemsstaterne
har alene i 6 tilfælde (i ud af mere end 250 sager) modsat sig en henvisning si-
den reglen blev indført i 2004.
Europa-Kommissionen finder, at kravet om to særskilte dokumenter (først en
begæring og dernæst en anmeldelse) er administrativt byrdefuldt og tidskræ-
vende. Det kan have ført til en manglende lyst hos virksomhederne til at gøre
brug af artikel 4(5) med den konsekvens, at fusioner, der mest hensigtsmæssigt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/11
kunne være behandlet af Europa-Kommissionen, i stedet er behandlet nationalt
ved tre eller flere nationale konkurrencemyndigheder. Europa-Kommissionen
foreslår derfor, at kravet om, at parterne skal indgive en ”begrundet erklæ-
ring”, afskaffes. Parterne kan i stedet anmelde transaktionen direkte til Europa-
Kommissionen. Hvis en eller flere medlemsstater modsætter sig henvisningen
skal Europa-Kommissionen give afkald på jurisdiktion, og medlemsstaterne
bevarer deres.
Ændring af artikel 22:
Hvis en fusion ikke er anmeldelsespligtig til Europa-
Kommissionen, kan en medlemsstat alligevel anmode om at få den henvist til
behandling ved Europa-Kommissionen. Det gælder også, selv om medlems-
staten ikke selv var kompetent til at behandle fusionen under sine nationale fu-
sionskontrolregler. Hvis det accepteres, får Europa-Kommissionen kompeten-
ce til at vurdere transaktionen, men kun for den eller de medlemsstater, der
fremsatte eller tilsluttede sig henvisningsbegæringen.
Europa-Kommissionen finder, at den nuværende artikel 22 strider mod prin-
cippet om, at fusioner kun bør behandles enten nationalt eller ved Europa-
Kommissionen. Europa-Kommissionen foreslår på den baggrund, at det alene
er medlemsstater, der har kompetence til at behandle en fusion, der kan begære
en transaktion henvist. I tilfælde af, at Europa-Kommissionen accepterer en
henvisning, foreslås det, at den får kompetence til at vurdere sagen i hele EØS
i modsætning til i dag, hvor den alene får kompetence til at vurdere den for
den eller de medlemsstater, der har begæret fusionen henvist. Hvis en kompe-
tent medlemsstat modsætter sig henvisning, bevarer alle medlemsstaterne de-
res jurisdiktion. Hvis der i den mellemliggende periode er en medlemsstat, der
har godkendt en fusion, kan der ske henvisning for resten af EØS. Europa-
Kommissionen anbefaler, at medlemsstaterne på et tidligt stadie orienterer
hinanden og Europa-Kommissionen om fusioner, der kan være henvisnings-
kandidater.
Ændring af artikel 4(4):
Efter fusionskontrolforordningens artikel 4(4) kan
parterne under visse omstændigheder begære en fusion henvist fra Europa-
Kommissionen til behandling i en medlemsstat. Der er i dag en sproglig for-
skel i artikel 4(4) og præamblens pkt. 16, der kan føre til usikkerhed om, hvad
det præcist er, at parterne skal dokumentere. Europa-Kommissionen foreslår,
at ordlyden af artikel 4(4) bliver ændret, så den er i overensstemmelse med
præamblens pkt. 16.
Ændring af artikel 9:
Efter fusionskontrolforordningens artikel 9 kan en med-
lemsstat under visse omstændigheder begære en fusion henvist fra Europa-
Kommissionen til behandling i en medlemsstat. Hvis sagen går i fase 2, har
Europa-Kommissionen i dag 65 arbejdsdage fra anmeldelse til at beslutte, om
en fusion skal henvises eller der skal udarbejdes en klagepunktsmeddelelse.
Europa-Kommissionen foreslår, at fristen i stedet bliver regnet fra indlednin-
gen af Fase 2, så den har mulighed for at træffe afgørelse på et fuldt oplyst
grundlag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397795_0006.png
6/11
d) Øvrige ændringsforslag
Europa-Kommissionen foreslår herudover 11 yderligere ændringer af fusions-
kontrolreglerne, som Europa-Kommissionen betegner som værende af mere
teknisk karakter og hvor Europa-Kommissionens erfaringer har vist, at der kan
være anledning til forbedringer. Ændringerne er derfor ikke omfattet af den
konsekvensanalyse, som Europa-Kommissionen har foretaget og heller ikke
gengivet i dette notat.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om hvidbogen.
5.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om en hvidbog, som indeholder Europa-Kommissionens tanker
på området, rejser den ikke i sig selv spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
De danske fusionskontrolregler samt konkurrencereglerne i almindelighed fin-
des i konkurrenceloven (lovbekendtgørelse nr. 700 af 18. juni 2013). Fusions-
kontrolreglerne i konkurrenceloven suppleres særligt af bekendtgørelse nr.
1005 af 15. august 2013 om anmeldelse af fusioner og bekendtgørelse nr. 808
af 14. august 2009 om beregning af omsætning i konkurrenceloven.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Hvidbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige og/eller statsfinansielle
konsekvenser.
I det omfang der iværksættes konkrete lovgivningsmæssige initiativer i for-
længelse af hvidbogen, vil det være nødvendigt at vurdere de lovgivningsmæs-
sige og/eller statsfinansielle konsekvenser.
Det er regeringens umiddelbare vurdering at forslagene ikke direkte vil medfø-
re lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Afhængig af den
konkrete udmøntning af nogle af forslagene kan der være behov for en æn-
dring af konkurrenceloven og/eller bekendtgørelser udstedt i medfør heraf. De
foreslåede ændringer er fortsat behæftet med betydelige usikkerhedsmomen-
ter. Den endelige vurdering vil afhænge af et eventuelt senere konkret forslag.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvidbogen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Hvidbogen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervslivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397795_0007.png
7/11
I det omfang der iværksættes konkrete lovgivningsmæssige initiativer i for-
længelse af hvidbogen, vil det være nødvendigt at vurdere de eventuelle admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det er regeringens umiddelbare vurdering at forslagene vil kunne have admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet, særligt forholdene omkring udvidel-
sen af fusionskontrolforordningen til at omfatte ikke-kontrolgivende minori-
tetserhvervelser. De foreslåede ændringer er fortsat behæftet med betydelige
usikkerhedsmomenter. Den endelige vurdering vil afhænge af et eventuelt se-
nere konkret forslag.
10.
Høring
Hvidbogen og arbejdsdokumenterne har været i høring med frist den 15. au-
gust 2014 i EU-specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbruger-
spørgsmål.
Der er modtaget svar fra Danske Revisorer, Dansk Aktionærforening, Dansk
Byggeri, Akademikerne samt fælles svar fra Realkreditforeningen, DI, Finans-
rådet, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer samt Forsikring & Pension.
Dansk Byggeri er som udgangspunkt positivt indstillet overfor fusionskontrol
ved overdragelse af minoritetsejerandele.
Dansk Byggeri har følgende specifikke bemærkninger:
Administrative byrder
Det er væsentligt, at skærpede regler i relation til fusionskontrol ved
overdragelse af minoritetsejerandel ikke indebærer en uproportional og
dermed unødig administrativ byrde for de relevante virksomheder. Så-
ledes må det være en forudsætning for at indføre skærpede regler for
fusionskontrol, at disse ikke går videre end formålet tilsiger, og at
skærpede regler dermed ikke indebærer væsentligt forøgede omkost-
ninger for virksomheder, som måtte blive underlagt de skærpede regler
om fusionskontrol (uagtet hvilken af de foreslåede modeller for fusi-
onskontrol Kommissionens overvejelser i sidste ende måtte resultere i).
Ligeledes er det væsentligt, at skærpede regler ikke afstedkommer lan-
ge sagsbehandlingstider, der i værste fald kan skade et effektivt mar-
ked/en effektiv konkurrence.
Gennemsigtighed
Skærpede regler for fusionskontrol bør være gennemsigtige. Reglerne
bør således opstille tydelige kriterier for, hvornår den enkelte virksom-
hed vil være underlagt reglerne for fusionskontrol ved overdragelse af
minoritetsejerandele. Klare regler vil også i denne sammenhæng sikre
en fornøden retssikkerhed for virksomheder, der agter at opkøbe mino-
ritetsejerandele i det omfang, som det skitseres af Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397795_0008.png
8/11
Som eksempel nævner Dansk Byggeri det tilfælde, hvor andet end
størrelsen af en minoritetsejerandel udløser fusionskontrol. Her vil det
ifølge Dansk Byggeri være hensigtsmæssigt, hvis supplerende betin-
gelser for fusionskontrol udtrykkeligt specificeres i den relevante regel.
Anvendelsesområde
Kontrollen med opkøb af minoritetsejerandele bør udelukkende gælde
transaktioner, som kan have indflydelse på konkurrencen på et givent
marked. Dette være sig mellem konkurrenter eller vertikalt forbundne
virksomheder, som der lægges op til i hvidbogen.
Omfang
Dansk Byggeris kommentar baseres på Kommissionens estimat for an-
tallet af sager om fusionskontrol; ca. 20-30 sager pr. år vedrørende op-
køb af minoritetsejerandel. Endvidere baseres kommentarerne på, at
der ikke ændres ved de tærskelværdier, som på nuværende tidspunkt er
at finde i gældende fusionsregler. I den forbindelse har Dansk Byggeri
noteret sig, at de skærpede regler for fusionskontrol efter Kommissio-
nens vurdering ikke vil påvirke små- og mellemstore virksomheder.
Dansk Byggeri er positivt indstillet over for en forenklet henvisningsprocedu-
re, forudsat dette reelt betyder en forenkling af sagsbehandlingen, færre admi-
nistrative byrder for virksomhederne og hurtigere sagsbehandlingstider.
Realkreditforeningen, DI, Finansrådet, Dansk Erhverv, Landbrug & Fødevarer
samt Forsikring & Pension (herefter benævnt ”erhvervsorganisationerne”) har
afgivet fælles høringssvar og anerkender, at der kan være konkurrencemæssige
problemer forbundet med erhvervelse af ikke-kontrolgivende ejerandele i kon-
kurrerende virksomheder.
Erhvervsorganisationerne har følgende mere specifikke bemærkninger:
Behovet for udvidelse af fusionskontrollen til at omfatte erhvervelse af
visse ikke-kontrolgivende ejerandele
Erhvervsorganisationerne kan ikke afvise, at der i enkelte, særlige tilfælde kan
være konkurrencemæssige problemer forbundet med erhvervelse af ikke-
kontrolgivende ejerandele i konkurrerende virksomheder. De savner imidlertid
dokumentation for i hvor stor en andel af sådanne tilfælde, der i praksis er
konkurrencemæssige betænkeligheder ved erhvervelsen, og dermed en vurde-
ring af, om der er rimelig sammenhæng mellem på den ene side forslagets eg-
nethed til at fremme konkurrencen og på den anden side usikkerhederne for
handelen med ejerandele samt de administrative og økonomiske byrder for er-
hvervslivet til bl.a. advokatbistand.
Eksisterende regler om indberetning mv. til offentlige myndigheder af
erhvervelse af ejerandele
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/11
Erhvervsorganisationerne henleder opmærksomheden på, at såvel de børsretli-
ge regler i selskabslovgivningen som særlige bestemmelser i den finansielle
lovgivning allerede indeholder oplysningsforpligtelser og godkendelsesord-
ninger i forhold til selskabers erhvervelse af nærmere angivne ejerandele. Efter
organisationernes opfattelse bør det, inden yderligere indberetnings- og god-
kendelsesordninger indføres, vurderes, om de allerede eksisterende ordninger
rummer tilstrækkeligt grundlag for den offentlige kontrol med erhvervelse af
ikke-kontrolgivende ejerandele i konkurrerende virksomheder.
Konsekvenser af udvidelse af fusionskontrollen til at omfatte handelen
med ejerandele
Erhvervsorganisationerne anfører, at hvidbogens pkt. 42 opregner tre princip-
per, som efter Kommissionens opfattelse bør tages i betragtning i forbindelse
med udformningen af en fusionskontrol med erhvervelse af visse ikke-
kontrolgivende ejerandele. Disse er: at opfange potentielt konkurrenceskadeli-
ge erhvervelser; at forhindre unødigt og ikke-proportionalt bureaukrati; samt at
dette skal kunne indpasses i det eksisterende fusionskontrolsystem.
Erhvervsorganisationerne er enige i, at disse principper er vigtige at tage i be-
tragtning ved vurderingen af, om der skal indføres kontrol med erhvervelse af
ikke-kontrolgivende ejerandele i konkurrerende virksomheder, samt hvordan
en kontrolordning i givet fald bør udformes.
Erhvervsorganisationerne finder imidlertid, at Kommissionen overser et afgø-
rende hensyn, som består i den samfundsmæssige interesse i sikre, hurtige, ef-
fektive og velfungerende værdipapirmarkeder og markedspladser, herunder
aktiebørser. Erhvervsorganisationerne finder endvidere, at Kommissionen un-
dervurderer de vanskeligheder, som for virksomhederne vil være forbundet
med at vurdere, om der i konkrete tilfælde er tale om en konkurrerende virk-
somhed. Ikke mindst m.h.t. investeringer i virksomheder i andre lande ville
denne vurdering kunne være behæftet med meget betydelig usikkerhed.
På denne baggrund opfordrer erhvervsorganisationerne den danske regering til
i sit svar på høringen om Hvidbogen at anmode Kommissionen om at sætte
planerne om at indføre kontrol med erhvervelse af ikke-kontrolgivende ejeran-
dele i bero, indtil der er gennemført en grundig analyse af konsekvenserne af
Kommissionens forslag mv. for handelen med ejerandele, herunder optioner
på sådanne, på såvel de organiserede, som de ikke organiserede markeder og
markedspladser. Erhvervsorganisationerne understreger i den forbindelse vig-
tigheden af, at erfarne praktikere inddrages i analysen. Skulle Kommissionen –
mod erhvervsorganisationernes ønske - vælge at gå videre med hvidbogens
forslag om at udvide fusionskontrollen, er det for erhvervsorganisationerne af-
gørende, at der er mindst mulig tvivl med hensyn til, hvilke erhvervelser der er
omfattet af ordningen, samt at der fastsættes meget korte frister for konkurren-
cemyndighedernes adgang til at rejse sager og for afslutningen af sagerne.
Erhvervsorganisationerne har ingen bemærkninger til Kommissionens redegø-
relse og forslag vedrørende henvisningsregler i fusionssager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1397795_0010.png
10/11
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdning til hvidbogen.
I forbindelse med den offentlige høring over arbejdsdokumentet ”Towards
more effective EU merger control” (SWD(2013) 239 final) fra Kommissio-
nens tjenestegrene – som hvidbogen bygger videre på – afgav en række lande
høringssvar.
Landene var gennemgående positivt stemt overfor en forsimpling og effektivi-
sering af henvisningsreglerne, især for så vidt angår ændring af reglerne om
henvisning fra medlemsstaterne til Kommissionen efter anmeldelse.
Med hensyn til spørgsmålet om en udvidelse af fusionskontrolforordningen til
at omfatte ikke-kontrolgivende minoritetserhvervelser var landene principielt
positivt stemte, dog mente nogle, at dette ville kræve nøje overvejelser.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet, at Europa-Kommissionen beskæftiger sig med
de problemstillinger, der tydeliggøres i hvidbogen, men efterspørger særligt, at
der foretages en grundig analyse af konkurrencemæssige udfordringer ved ik-
ke-kontrolgivende minoritetserhvervelser. Et eventuelt system bør i givet
fald indrettes, så det ikke medfører unødige administrative og økonomiske
byrder for virksomhederne. Desuden bør eventuelle regler være tilstrække-
ligt klare, så de ikke indebærer usikkerhed for virksomhederne med hensyn
til, om en transaktion skal anmeldes til Europa-Kommissionen eller ej. End-
videre bør reglerne indrettes, så de så vidt muligt kun rammer de transaktio-
ner, der umiddelbart giver anledning til væsentlige materielle betænkelighe-
der.
Med hensyn til Europa-Kommissionens overvejelser om en eventuel har-
monisering af fusionskontrolreglerne, vil regeringen afvente eventuelt yder-
ligere og mere konkrete initiativer, før regeringen udtaler sig herom.
Regeringen kan overordnet støtte, at reglerne for henvisning af fusioner til
og fra Europa-Kommissionen justeres, så arbejdsdelingen mellem EU og
medlemsstaterne præciseres.
Regeringen vil afvente mere gennemarbejdede og konkretiserede forslag,
før der mere endeligt forholdes til nødvendigheden og hensigtsmæssigheden
af at foretage de øvrige ændringer, som Kommissionen overvejer i hvidbo-
gen.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11/11
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.