J
ØRN
A
STRUP
H
ANSEN
Kastelsvej 1,
1.04
♦
DK-2100 København Ø
tel. (+45) 3543 4868
♦
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Folketinget
Christiansborg
8. september 2014
Lov nr. 616 af 14. juni 2011
I sin tale på Realkreditrådets årsmøde den 23. april 2009 adviserede økonomi- og erhvervsminister Lene
Espersen et ”servicetjek” af de regler, der regulerer forholdene for de tidligere kreditforeninger. Ministeren
erindrede om, at det påhviler myndighederne at godkende eventuelle vedtægtsændringer, og at myndig-
hederne skal påse, at vedtægtsændringerne ikke strider mod medlemmernes interesser. Mere konkret skal
myndighederne ved godkendelse af vedtægtsændringer påse, at der ikke sker en forringelse af deltagernes
rettigheder og muligheder for at påvirke beslutningsprocessen.
Ministeren oplyste, at servicetjekket tillige ville omfatte ”institutioner med baggrund i forsikringsbran-
chen”. Det drejer sig navnlig om de tidligere gensidige forsikringsforeninger Alm. Brand af 1792 fmba (for-
ening med begrænset ansvar) og TryghedsGruppen smba (selskab med begrænset ansvar). Det fremgår
ikke, om ministeren var opmærksom på, at forholdene for de tidligere gensidige forsikringsforeninger/-
selskaber på afgørende vis afviger fra forholdene for de tidligere kreditforeninger.
I realkreditloven af 1989, der åbnede mulighed for, at kreditforeningerne kunne omdanne sig til aktiesel-
skaber, bestemtes, at egenkapitalen ikke kan udloddes til medlemmerne i forbindelse med en afvikling af
foreningen. Kreditforeningernes formuer blev reelt gjort ”herreløse”. Medens kreditforeningernes omdan-
nelse til aktieselskaber således er reguleret af materiel lovgivning, var (er) det ikke tilfældet for gensidige
forsikringsforeninger. Nu som før tilhører Alm. Brand af 1792 fmba og TryghedsGruppen smba de til enhver
tid værende forsikringstagere.
Økonomi- og erhvervsministerens servicetjek førte til lov nr. 616 af 14. juni 2011 om ændring af lov om
visse erhvervsdrivende virksomheder og lov om finansiel virksomhed. Loven omhandlede ikke blot de tidli-
gere kreditforeninger og de tidligere gensidige forsikringsforeninger men også de tidligere selvejende spa-
rekasser (de kontroversielle sparekassefonde). Sammenkoblingen måtte forekomme uhensigtsmæssig:
•
Sparekassefondene er omfattet af lov om erhvervsdrivende fonde; sparekassefondene
er
selvejen-
de.
•
De tidligere kreditforeninger er omfattet af lov om visse erhvervsdrivende selskaber. Men forenin-
gernes egenkapital er ved § 219 i lov om finansiel virksomhed gjort ”herreløs”.
•
De tidligere gensidige forsikringsselskaber er ligeledes omfattet af lov om visse erhvervsdrivende
selskaber. Men egenkapitalen ejes uindskrænket af medlemmerne – de til enhver tid værende for-
sikringstagere. Ejerskabet er af klassisk, andelsretlig karakter.