Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1396091_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse om en grøn handlingsplan for SMV’er,
KOM(2014) 440
Notatet sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 2. juli 2014 offentliggjort sin meddelelse om en grøn
handlingsplan for SMV’er, KOM(2014) 440. Meddelelsen handler om, at
små- og mellemstore virksomheder skal sættes i stand til at udnytte miljøud-
fordringer og dermed skabe nye forretningsmuligheder.
Formålet med handlingsplanen er at styrke eksisterende initiativer i EU,
der er rettet mod at fremme og forbedre rammevilkårene for SMV’er.
Handlingsplanen giver et overblik over initiativerne og angiver, hvor de
skal og kan forbedres i forhold til at inddrage emner som ressourceeffektivi-
tet og grøn omstilling i europæiske virksomheders forretningskoncept.
Handlingsplanen fokuserer på fem hovedområder: 1) konkurrenceevne, 2)
iværksætterkultur, 3) værdikæder, 4) markedsadgang samt 5) forvaltning af
SMV-politikken.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 2. juli 2014 offentliggjort en meddelelse om en grøn
handlingsplan for SMV’er, KOM(2014) 440. Handlingsplanen fokuserer på
grøn omstilling for små- og mellemstore virksomheder (SMV’er). Grøn
omstilling betyder, at virksomheder skaber forretningsmuligheder ved at
udvikle grønne produkter, løsninger og forretningsmodeller eller mindsker
deres ressourceforbrug på en måde, så miljøbelastningen også reduceres.
Handlingsplanen er en del af en større pakke om cirkulær økonomi og revi-
sion af EU’s affaldsmål. Den er et supplement til meddelelserne ”Grønt be-
skæftigelsesinitiativ: Udnyttelse af jobskabelsespotentiale i den grønne
økonomi”, KOM(2014) 446, og ”Muligheder for ressourceeffektivitet i
bygningssektoren”, KOM(2014) 445.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0002.png
2/12
Handlingsplanen er opfølgning på den offentlige høring som Kommissio-
nen holdt i efteråret 2013 om en grøn handlingsplan for SMV’er. Den dan-
ske regerings høringssvar hertil er fremsendt til Folketingets Europaudvalg
den 20. december 2013.
3.
Formål og indhold
Handlingsplanens formål er at styrke eksisterende grønne initiativer rettet
mod SMV’er på EU-niveau. Planen indeholder en række mål og giver en
oversigt over de tiltag, der skal gennemføres indenfor EU’s finansielle
ramme for 2014-2020. Planen fokuserer på fem områder: Konkurrenceevne,
iværksætterkultur, værdikæder, markedsadgang samt forvaltning af SMV-
politikken.
I. Grønnere SMV’er for større konkurrenceevne og bæredygtighed
Ifølge Kommissionen kan en bedre udnyttelse af ressourcer give den euro-
pæiske industri en samlet besparelse på 630 mia. kr. euro pr. år. Forbedrin-
ger i den enkelte virksomhed kræver dog specialviden, som SMV’er sjæl-
dent har adgang til. Handlingsplanen nævner på denne baggrund bl.a. føl-
gende tiltag:
1. Øget og bedre rådgivning til europæiske SMV’er om bedre udnyttelse
af ressourcer ved hjælp af:
- Det europæiske ressourceeffektivitetscenter, der bliver oprettet i
2015. Nationale myndigheder, der forvalter de europæiske struktur-
og investeringsfonde. Disse vil blive støttet af Kommissionen, når
det gælder fremme af ressourceeffektivitetsprojekter.
2. Støtte af effektive ordninger for overførsel af grønne teknologier bl.a.
via:
- European Enterprise Networks (EEN) database, der kan etablere
kontakten mellem SMV’er i forhold til køb og salg af grønne tekno-
logier.
3. Lettelse af adgangen til finansiering ved hjælp af bl.a.:
- Den Europæiske Investeringsbank (EIB), der gennem faciliteten
”finansiering af naturkapital” (NCFF) vil skabe finansiering til for-
bedringer af ressourceeffektivitet.
- Etablering af et netværk af offentlige og private investorer, der støt-
ter økoinnovation. Økoinnovation handler om at udvikle produkter,
der belaster miljøet mindst muligt eller kan bidrage til at skabe en
mere effektiv og ansvarlig anvendelse af naturens ressourcer.
- EU’s medlemslande, der kan vælge at anvende midler fra Den Eu-
ropæiske Fond for Regionaludvikling (EFRU) og Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond (EHFF) til at støtte SMV’er i at forbedre deres
ressourceeffektivitet og anvendelse af vedvarende energikilder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/12
II. Grøn iværksætterkultur for fremtidens virksomheder
Ifølge Kommissionen har mange SMV’er ikke tilstrækkelige ressourcer til
at udforske potentialet i økoinnovative forretningsideer (hvor genvinding af
materiale kombineres med design, f.eks. plastaffald, der anvendes til pro-
duktion af gulvtæpper). Handlingsplanen fastslår, at SMV’er har behov for
et gunstigt erhvervsklima, hvor grønne idéer let kan udvikles og bringes på
markedet. Dette skal styrkes ved hjælp af følgende tiltag:
1. Fremme af alle former for økoinnovation bl.a. ved hjælp af:
- EU-programmet Horizon 2020’s SMV-instrument, hvor SMV’er
kan søge finansiering til at udvikle nye forretningsområder.
- De nævnte programmer EFRU, EHFF og derudover via støtte fra
Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL).
2. Fremme af erhvervspartnerskaber og viden til fremme af grøn iværksæt-
terkultur bl.a. via:
- Nye forretningsmodeller for ressource- og energieffektivitet i for-
hold til SMV’er, der bliver støttet gennem LIFE-programmet. LIFE
er en tilskudsordning, der yder støtte til projekter, som bidrager til at
gennemføre EU’s klima- og miljøpolitik.
- Den eksisterende europæiske iværksætterpris, hvor offentlige myn-
digheder og offentlig-private partnerskaber anerkendes for at støtte
grøn iværksætterkultur.
3. Bedre udnyttelse af klyngernes rolle for økoinnovative SMV’er via:
- Klyngeekspertprogrammet (der ligger under EU’s program for virk-
somheders konkurrenceevne og SMV’er, COSME), der vil have
ressourceeffektivitet som et emneområde i sit uddannelsestilbud til
klyngeforvaltere.
III. Muligheder for SMV’er i en grønnere værdikæde
Kommissionen anslår, at 60 % af den samlede affaldsmængde i EU ikke
bliver genanvendt, komposteret eller genbrugt. Dermed er der et økonomisk
potentiale for SMV’er i forhold til mere effektiv brug af ressourcer på tværs
af sektorer. Et eksempel er salg af skrotmateriale. Dette kræver dog special-
viden og etablering af netværk, hvilket kan være en udfordring for SMV’er.
På den baggrund foreslår Kommissionen følgende:
1. Hindringer for værdikædesamarbejde skal fjernes, og forretningsmodel-
ler for grønne tjenester og genanvendelse af materialer skal fremmes
via:
- En analyse, der f.eks. handler om potentialet for industrielle symbi-
oseprocesser (hvor én virksomheds affald kan fungere som res-
sourcer for en anden virksomhed).
2. Samarbejdet på tværs af sektorerne for at fremme en cirkulær økonomi
skal gøres lettere bl.a. gennem:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/12
-
-
-
Det europæiske observationscenter for klynger. Centeret skal give
EU’s regionale myndigheder en bedre oversigt over, hvor der findes
kompetencer indenfor den grønne industri.
LIFE-programmet, der skal demonstrere fordele ved grønne forret-
ningsmodeller for SMV’erne.
Horizon 2020-programmet, hvor der nedsættes en ekspertgruppe
med fokus på økoinnovation.
IV. Markedsadgang for grønne SMV’er
Handlingsplanen beskriver, at det globale marked for miljøindustri vokser
med 5 % om året og forventes at blive tredoblet inden 2030. EU er nettoek-
sportør til dette marked, og europæiske produkter og tjenester udgør ca. en
tredjedel af markedet.
Det er centralt - for at forbedre europæiske SMV’ers internationale konkur-
renceevne - at de deltager i globale værdikæder. Globale værdikæder bety-
der, at virksomheder samarbejder på tværs af lande, f.eks. via partnerskaber,
hvor der sælges og købes råvarer, og virksomheden har adgang til viden og
forskning. Dette skal gøres lettere ved hjælp af bl.a. følgende tiltag:
1. Fremme af et grønnere europæisk indre marked:
- Dette skal ske via EU’s standardiseringsorganer, der bliver opfor-
dret til at inddrage miljøhensyn, når de udarbejder nye produkt- og
servicestandarder.
2. Lette adgangen til internationale markeder for grønne iværksættere gen-
nem bl.a.:
- Strategiske partnerskaber for erhvervsklynger i EU. Disse partner-
skaber skal udarbejde en fælles strategi for internationalisering af
SMV’er og fremme alliancer indenfor grønne teknologier.
- Internationale erhvervsmissioner, der skal fremme internationalt er-
hvervssamarbejde indenfor ressourceeffektivitet og økoinnovation.
3. Fremme af ressourceeffektivitetsteknologi i partnerlande ved hjælp af
bl.a.:
- Teknisk bistand til etablering af samarbejdspartnerskaber mellem
EU-virksomheder og deres pendanter i mellem-indkomstlande
(f.eks. Kina og Indien).
V. Forvaltning
Sidste punkt i handlingsplanen handler om, at der skal sikres en effektiv
gennemførelse af de beskrevne mål og initiativer. Kommissionen fokuserer
på følgende tiltag:
1. Overvågning og ajourføring af de initiativer, der støtter SMV’erne i for-
hold til grøn omstilling ved hjælp af bl.a.:
- Tilsyn med de finansielle midler og evaluering af programmernes
effektivitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0005.png
5/12
-
Overvågning og vurdering af medlemslandenes fremskridt med
hensyn til at gøre SMV’er i stand til at omsætte miljøudfordringer til
vækstmuligheder.
2. Støtte til koordinering og udveksling af bedste praksis på europæisk, na-
tionalt og regionalt plan via:
- Brug af EU’s netværk af SMV-repræsentanter (SME Envoy) til ud-
veksling af bedste praksis.
- Øget koordinering med EU’s højniveauarbejdsgruppe vedrørende
økoinnovation samt grupper indenfor andre politikområder som
f.eks. miljø og beskæftigelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-
delelse fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
10.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i Specialudvalget for Konkurrenceevne,
Vækst og Forbrugerspørgsmål med frist den 11. august 2014.
Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne, Dansk Byggeri, DI, For-
eningen af Rådgivende Ingeniører, FSR – danske revisorer, HORESTA,
Håndværksrådet, Landbrug & Fødevarer og LO.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0006.png
6/12
Akademikerne finder det positivt, at meddelelsen sætter fokus på, hvordan
SMV’er i Europa kan omsætte de miljømæssige udfordringer til forret-
ningsmuligheder. Akademikerne støtter, at meddelelsen lægger op til en po-
sitiv kobling mellem større ressourceeffektivitet i virksomhederne og beho-
vet for at skabe mere miljørigtige løsninger, frem for at tage udgangspunkt
i, at miljørigtige løsninger udelukkende betyder øgede omkostninger.
Akademikerne finder det også positivt, at meddelelsen lægger op til en lang
række europæiske initiativer, der kan understøtte SMV’ernes omstilling til
større ressourceeffektivitet og flere miljørigtige løsninger. Akademikerne
støtter, at der ikke lægges op til øget regulering, men til at støtte virksomhe-
derne i egne initiativer.
Akademikerne nævner, at meddelelsen lægger op til et tæt samspil med de
nationale regeringer om implementeringen. Akademikerne finder det helt
afgørende, hvilke konkrete initiativer den danske regering vil tage for at im-
plementere meddelelsens intentioner i en dansk sammenhæng og ser frem
til kommende konkrete initiativer fra regeringens side.
Akademikerne påpeger, at mange SMV’er i Danmark vil have brug for, at
eventuelle initiativer ligger tæt på deres egen virkelighed, og her kan det
være lettere at knytte an til en national implementering af initiativerne frem
for at skulle agere selvstændigt på EU-plan. Dette gælder ikke mindst, når
man tager i betragtning, at SMV’er i Danmark generelt set er mindre end
den gennemsnitlige europæiske SMV.
Dansk Byggeri finder, at handlingsplanen har mange initiativer til støtte af
innovation i virksomheder med henblik på bedre ressourceudnyttelse og
økoinnovation. Generelt efterspøger Dansk Byggeri nogle initiativer, der
understøtter en øget efterspørgsel af grønne løsninger.
Dansk Byggeri påpeger, at de teknologiske løsninger i dag er til stede for
større genanvendelse, genbrug og øget ressourceudnyttelse, og at SMV’er
ofte er de hurtigste til at omstille deres processer til denne efterspørgsel. Ef-
terspørgslen hos bygherren efter mere genanvendte materialer, bedre ener-
giudnyttelse og genbrug er dog oftest det største problem for udviklingen.
Dansk Byggeri efterspørger derfor, at Kommissionen kommer op med initi-
ativer til at understøtte øget efterspørgsel for bæredygtige produkter og
byggeri. Dansk Byggeri deltager gerne i dialogen.
DI bemærker indledningsvist, at en anden meddelelse fra Kommissionen
”Omstilling til en cirkulær økonomi: et program for et Europa uden affalds-
produktion” (KOM(2014) 398) bør inkorporere initiativerne under den
grønne handlingsplan for SMV’er således, at der er tale om én samlet ind-
sats.
DI understreger, at princippet ”tænk småt først” bør være en generel lede-
tråd i udformningen af lovgivningen og handlingsplaner, således at undta-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0007.png
7/12
gelser ikke er nødvendige. DI mener, at såfremt der er identificeret et behov
for at undtage mindre virksomheder fra dele af en given lovgivning, bør he-
le lovgivningen revideres med henblik på at gøre den SMV-venlig.
I forhold til Enterprise Europe Network (EEN) påpeger DI, at ÉNN er for
lidt synlig blandt SMV’er i Danmark. DI er derfor skeptisk over for den
planlagte informationskampagne som Kommissionen ifølge handlingspla-
nen påtænker at igangsætte i regi af EEN. DI opfordrer i den forbindelse til,
at andre nationale aktører tænkes ind i forhold til en eventuel ny kampagne
om at fremme SMV’ers ressourceeffektivitet.
DI opfordrer til, at koordineringen øges i forhold til en indsats for at forbed-
re informationsniveauet omkring adgang til ikke finansiel støtte målrettet
SMV’er. DI mener, at Kommissionen bør undgå parallelstrukturer.
DI opfordrer derudover til, at økonomiske støtteordninger, der etableres
gennem EIB gøres kompatible med nationale ordninger. DI vurderer det
ville give god mening, hvis de varslede initiativer fra Kommissionen kunne
kombineres med nationale finansielle initiativer, der allerede er igangsat.
I forbindelse med udfoldelsen af SMV instrumentet under Horizon 2020
opfordrer DI til, at ansøgningsproceduren og afrapporteringen foregår
mindst muligt bureaukratisk.
DI er tilfreds med, at der er gjort en del for at lette SMV’ers vej til at deltage
i Horizon 2020, samt det særlige fokus på miljø (bl.a. klima og råmateria-
ler). DI finder, at adgangen at deltage i Horizon 2020 er blevet lettere, men
man er endnu ikke i mål, og der skal derfor fortsat være fokus på at få flere
virksomheder til at deltage. DI nævner, at det ikke er nok, at universitetsfor-
skere deltager, da flere danske virksomheder også skal inddrages.
DI påpeger, at der ligeledes bør fokuseres på at lette administrationen i an-
dre EU-programmer herunder LIFE programmet, således at flere SMV’er
deltager. DI nævner, at det oprindelige eco-innovation program, der blev
forvaltet af DG Enterprise under EU’s CIP rammeprogram, kunne være in-
spiration til, hvordan ansøgning og tilgængelighed kan organiseres.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) er positivt stemt overfor hand-
lingsplanen. FRI finder, at planen indeholder en række fornuftige og ambi-
tiøse forslag, som også kan være til forretningsmæssig gavn for danske råd-
givende ingeniørvirksomheder.
FSR - danske revisorer finder handlingsplanen meget relevant og af betyd-
ning for den danske erhvervsudvikling. FSR påpeger, at foranstaltninger
vedrørende bl.a. den cirkulære økonomi og værdikæden er af væsentlig be-
tydning i Danmark.
FSR påpeger, at de forskellige typer af foranstaltninger er hensigtsmæssige,
men på regionalt/lokalt plan kan FSR være bekymret for, om foranstaltnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0008.png
8/12
gerne i praksis vil ses, bruges og forstås af SMV'er i fornøden grad. FSR
opfordrer derfor til, at eksekvering af foranstaltninger videst muligt finder
sted i regionale og lokale samarbejder mellem de enkelte medlemsstater, er-
hvervs- og brancheorganisationer og SMV'er.
HORESTA mener, at det er godt, at der gøres en indsats for at sætte
SMV’er i stand til at gøre miljøudfordringer til nye forretningsmuligheder.
HORESTA støtter, at EU ønsker at lette adgang til finansiering af ressour-
cerelaterede forbedringer og energieffektivitet i SMV’er. Det vil være godt
med midler, hvor der kan søges og/eller få favorable lånevilkår til miljøfor-
bedringer – især når det gælder tiltag med lidt længere tilbagebetalingstid.
HORESTA finder, at det er relevant med øget fokus på affaldsgenanvendel-
se, der kan bidrage med bedre ressourceudnyttelse. HORESTA påpeger, at
det er hensigtsmæssigt for miljøindsatsen, at EU går foran og understøtter
grønne indkøb i forbindelse med egne indkøb og udbudsrunder, så virk-
somheder eller lande med en høj miljøstandard foretrækkes af EU samt af
nationale og lokale institutioner.
HORESTA mener, at det er fint at understøtte SMV´ers miljøindsats, så
længe EU´s indsats ikke konkurrerer med eksisterende og fungerende initia-
tiver. Fx. skal EU´s støtte til egne miljøinitiativer ikke kvæle gode og aner-
kendte løsninger og miljømærker, som er forankret i brancherne, hvis de le-
ver op til nogle generelle standarder.
HORESTA vurderer, at det er fint med fokus på ressourceanvendelse, men
det skal kobles til energieffektivitet og produktion af vedvarende energi. De
fleste SMV’er vil dog ikke få gavn af indsatsen, hvis de skal finde oplys-
ninger og initiativer om området flere forskellige steder. HORESTA finder,
at det er vigtigt med tanker om, hvordan handlingsplanen og indsatsen gøres
synlig overfor SMV’er.
Håndværksrådet påpeger, at man skal være opmærksom på, hvad SMV-
begrebet dækker over i Danmark. I henhold til Danmarks Statistik er Dan-
mark et udpræget SMV-land, hvor 95 % af alle virksomheder har 9 eller
færre ansatte. Mindre end 0,50 % har flere end 250 ansatte. Handlingspla-
nen har således stort set alle danske virksomheder som målgruppe. Hånd-
værksrådet anbefaler, at man derfor differentierer i dansk implementering.
Håndværksrådet ser gerne, at handlingsplanens afsnit om, at SMV’ers be-
hov for rådgivning og praktiske oplysninger om ressourceeffektivitet (hand-
lingsplanens side 3 og 4) anvendes som guideline i forbindelse med imple-
mentering. Håndværksrådet er meget enig i denne behovsbeskrivelse samt i
måden, hvorpå disse behov via blandt andet rådgivning kan imødekommes.
Håndværksrådet er skeptisk overfor handlingsplanens omtale af, hvordan et
ressourceeffektivitetscenter skal rådgive og bistå SMV´er. Håndværksrådet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0009.png
9/12
er kritisk overfor, om man med en centralistisk opbygget struktur kan nå ud
til SMV´er med de relevante budskaber.
Håndværksrådet mener, at ikke giver mening at tage afsæt i de danske erfa-
ringer inden for ressourceeffektivitetsstøtte, hvis målet er at nå de danske
SMV´er. Håndværksrådet er kritisk overfor den danske ressourceeffektivi-
tetsstøtte, som den hidtil har været praktiseret - primært i energiselskabsre-
gi. Håndværksrådet finder, at ressourceeffektivitetsstøtten ikke har tilgode-
set danske SMV´er, men i stedet har været til gavn for en lille procentdel af
de allerstørste danske virksomheder/energiforbrugere.
I forhold til handlingsplanens omtale af direkte finansiering og lettere ad-
gang til finansiering, påpeger Håndværksrådet, at man i en dansk kontekst
bør være opmærksom på, at finansiering ikke bliver hovedproblemet for
SMV´er. Håndværksrådet støtter udviklingen af flere finansielle produkter,
idet finansiering er et generelt problem. Håndværksrådet nævner, at for dan-
ske SMV´er er det adgang til rådgivning og viden om ressourceeffektivitet,
der er den umiddelbare barriere.
Håndværksrådet påpeger, at hvis man erkendte, at der indenfor SMV’ere er
mange forskellige behov og delvist forskellige måder at imødekomme disse
på, ville man fra dansk side kunne bidrage væsentligt til handlingsplanens
overordnede målsætning.
Håndværksrådet finder, at der vil være et stort potentiale - også for eksport -
hvis man udviklede ressourceeffektivitetsmodeller målrettet virksomheder
med f.eks. 50 eller færre ansatte. Fokus skulle ikke være på teknologier og
teknologiudvikling, men i stedet på rådgivningskoncepter. Håndværksrådet
bemærker, at der skal en større rådgivningsindsats til, før der udvikles en ef-
terspørgsel efter nye teknologier og løsninger. Derudover skal rådgivnings-
indsatsen realiseres i et tæt samarbejde med SMV´er, relaterede organisati-
oner, kommunerne, finansieringsvirksomheder m.fl.
Håndværksrådet savner, at handlingsplanen uddyber, hvordan den nødven-
dige rådgivningsindsats overfor SMV´er, kan udvikles og praktiseres.
Håndværksrådet ser frem til at blive inddraget i de fremadrettede drøftelser
om den danske implementering af elementerne i handlingsplanen. Hånd-
værksrådet ser også frem til, at sagen adresseres i et erhvervsmæssigt per-
spektiv frem for alene i et energi- eller ressourceperspektiv.
Håndværksrådet nævner, at implementeringen og den fremadrettede indsats
skal ses i lyset af, at ressourceeffektivitet på virksomhedsniveau er et væ-
sentlig konkurrenceparameter, idet der knytter sig betragtelige økonomiske
gevinster til ressourceeffektivitet.
Landbrug & Fødevarer påpeger, at i forbindelse med støtte til grøn iværk-
sætterkultur og udvikling af SMV’ers konkurrenceevne og bæredygtighed
vil det være væsentligt at have fokus på, hvordan man undgår overimple-
mentering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10/12
Landbrug & Fødevarer har noteret sig, at handlingsplanen lægger op til, at
man ved gennemførelse af målsætningerne skal udveksle ”bedste praksis”
erfaringer, samt at man løbende vil være i dialog med SMV-interesseparter.
Landbrug & Fødevarer støtter initiativer, som sigter mod at udveksle viden
om bedste praksis og sikre interessentinddragelse. Landbrug & Fødevarer
mener, at et mål for et fællesskabsniveau for bæredygtig og ressourceeffek-
tivitet svarende til aktuelle ”bedste praksis” på de fleste områder, vil være
ambitiøst.
Landbrug & Fødevarer påpeger, at et mål med udgangspunkt i ”bedste
praksis” har den fordel, at der kan peges på teknologiske og administrative
løsninger, som allerede er udviklet, hvilket letter implementeringen. Land-
brug & Fødevarer understreger i den forbindelse, at hvis miljøudfordringen
skal omsættes i markedsmuligheder, så skal bl.a. implementeringen af ved-
tagen regulering, sikre lige konkurrencevilkår og fælles standarder.
Landbrug & Fødevarer nævner, at lige konkurrencevilkår er helt grundlæg-
gende, også for SMVer, hvis der skal udvikles et grønnere europæisk indre
marked.
Landbrug & Fødevarer peger på IE direktivet (industrielle emissioner) og
arbejdet med en række BREF’er (tekniske dokumenter, der beskriver bran-
chens processer og muligheder for at anvende renere teknologi) som ek-
sempler på lovgivning, der kan være med til at sikre lige konkurrencevilkår.
Landbrug & Fødevarer savner en stærkere sammenhæng mellem den grøn-
ne handlingsplan for SMV’er og Kommissionens handlingsplan for bioøko-
nomi (KOM(2012) 60). Landbrug & Fødevarer finder, at de to handlings-
planer har samme overordnede mål og består af en række sammenlignelige
initiativer, hvorfor der bør tilstræbes en samhørighed mellem aktiviteterne i
handlingsplanerne.
Landbrug & Fødevarer mener, at handlingsplanen for SMV’er eksplicit bør
forholde sig til, hvordan bioøkonomien (anvendelse af restprodukter og nye
og gamle afgrøder i nye sammenhænge) understøttes og beskrive sammen-
hængen til de mange indsatser, som EU har igangsat inden for bioøkonomi-
en. Særligt for SMV’er kan der ligge mange muligheder i bioøkonomien, da
det er et vækstområde, som tager udgangspunkt i eksisterende værdikæder
fx inden for fødevarer og foder, hvor SMV’er og primær produktion står
særlig stærkt.
Landbrug & Fødevarer ønsker et større fokus på opgradering af bi- og rest-
produkter. Handlingsplanen fokuserer på at undgå ”affald” eller ”genbruge
produkter” som en naturlig vej til højere ressourceeffektivitet. Det er dog
ifølge Landbrug & Fødevarer afgørende, at bi- og restprodukter (og affald)
udnyttes til produkter højest i værdikæden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0011.png
11/12
Landbrug & Fødevarer efterspørger, at handlingsplanen – evt. baseret på
bioøkonomistrategien - giver bud på, hvordan finansiering af og markedet
for de ressourceeffektive produkter kan skabes.
Landbrug & Fødevarer nævner afslutningsvist, at et centralt omdrejnings-
punkt i handlingsplanen bør være at sikre administrativt enkle regler, som er
særligt relevant, når det kommer til SMV’er.
LO finder det positivt, at Kommissionen ønsker at styrke overgangen til en
grøn og ressourceeffektiv økonomi, da dette er nødvendigt for både at styr-
ke Europas globale konkurrenceevne og sikre en bæredygtig udvikling.
LO påpeger, at medarbejderne og deres organisationer spiller en konkret og
vigtig rolle for grøn omstilling i SMV’er. Det er ofte medarbejdernes idéer
og viden, som fører til en langt mere effektiv udnyttelse af energi og res-
sourcer, og de kan samtidig lede til udvikling af mere bæredygtige løsninger
og produkter.
LO finder det afgørende, at de forskellige tiltag i form af programmer, pul-
jer, demonstrationsprojekter mv. designes således, at medarbejderne og de-
res organisationer inddrages i udviklingen af idéer og projekter. Det gælder
også for de fora, som administrerer EU’s strukturfonde.
LO ønsker, at der skal stilles specifikke krav til ansøgere om medarbejder-
inddragelse. Det skal også sikres, at rammerne for idé-udvikling i forhold til
grøn omstilling og ressourceeffektivitet tager hensyn til væsentlige innova-
tions- og produktivitetsfremmede forhold såsom arbejdsmiljø, samarbejde
og dialog på arbejdspladsen.
LO nævner, at for at kunne indgå i denne grønne omstilling er det endvidere
vigtigt, at uddannelse og efteruddannelse giver medarbejderne mulighed for
at forny og udvikle deres viden, kompetencer og håndtering af moderne
produktionsteknologier, der kan understøtte ressourceeffektivitet.
LO påpeger, at grøn iværksætterkultur ikke kun bør prioriteres på de vide-
regående uddannelser, men også på fx erhvervsuddannelserne og i medar-
bejdernes efteruddannelsesmuligheder. For at sikre, at de forskellige initia-
tiver såsom det europæiske ressourceeffektivitetscenter får størst mulig
gennemslagskraft bør initiativerne kobles tæt til nationale og regionale initi-
ativer. LO finder det vigtigt, at nationale aktører som GTS, erhvervsuddan-
nelser og andre videninstitutioner kobles til de mange indsatser.
LO mener, at indsatsen i forhold til SMV’er også bør ses i lyset af, at den
offentlige sektor spiller en vigtig rolle både som efterspørger og samar-
bejdspartner i udviklingen af grønne og ressourceeffektive løsninger.
LO ser frem til at følge den videre opfølgning på meddelelsen og herunder
også koblingen til det overordnede initiativ "Grøn beskæftigelse -
udnyttelse af jobskabelsespotentialet i den grønne økonomi" (KOM(2014)
446).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396091_0012.png
12/12
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaternes holdninger til meddelelsen kendes ikke.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt initiativer, der kan sikre en øget brug af omkost-
ningseffektive grønne løsninger hos virksomheder. Regeringen støtter desu-
den generelt initiativer, der kan fremme og udvikle bedre rammevilkår for
SMV’er.
Regeringen kan overordnet støtte Kommissionens handlingsplan. Planen
fokuserer på en række områder, som det er vigtigt at adressere i forhold til
at sikre en bedre udnyttelse af det potentiale/de muligheder, der findes på
det grønne område. Regeringen kan derfor støtte, at Kommissionen sætter
fokus på sammenhængen mellem konkurrenceevne og bæredygtighed.
Regeringen finder desuden, at det er positivt, at handlingsplanen sætter fo-
kus på at udvikle nye forretningsmodeller for ressourceeffektivitet i forhold
til SMV’er, og at Kommissionen vil skabe øget videndeling om dette. Det
er ligeledes positivt, at der fokuseres på grønne værdikæder samt på EU’s
standardiseringsarbejde.
Regeringen havde gerne set en mere ambitiøs tilgang i forhold til f.eks. at
udvikle en europæisk genbrugsstrategi. På dette område foreslår Kommissi-
onen en analyse af hindringerne for cirkulære forretningsmodeller (f.eks.
industriel symbiose).
Regeringen er positiv overfor, at Kommissionen søger at øge koordinerin-
gen og overblikket i forhold til eksisterende initiativer. Det er derudover
centralt, at indsatsen bliver synlig og konkret overfor SMV’er, da det er en
særlig udfordring at fremme grøn forskning og udvikling særligt i de min-
dre virksomheder.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaud-
valg.