Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 333
Offentligt
1395371_0001.png
Fremsat den (X) af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om Danmarks Grønne Investeringsfond
Kapitel 1
Fondens etablering, formål m.v.
§ 1.
Danmarks Grønne Investeringsfond oprettes
som en selvstændig, statslig forvaltningsenhed
under erhvervs- og vækstministeren.
Stk. 2.
Fonden har til formål at medfinansiere
investeringer, der fremmer den grønne omstilling
af samfundet.
Stk. 3.
Fondens formål opnås gennem lån til
investeringer, der fremmer en grøn omstilling af
samfundet, f.eks. inden for følgende områder:
1) Energibesparelser
2) Vedvarende energianlæg
3) Større ressourceeffektivitet
Stk. 4.
Fonden kan indgå i samarbejde med net-
og
distributionsselskaber,
el-
og
gashandelsvirksomheder eller andre kommercielle
aktører på energiområdet med henblik på at
realisere fondens formål.
Kapitel 2
Lånevilkår
§ 2.
Danmarks Grønne Investeringsfond kan yde
lån
til
private
virksomheder,
almene
boligorganisationer samt til offentlige selskaber og
institutioner mv., hvis formue er adskilt fra statens,
regionernes henholdsvis kommunernes formue, og
som har mulighed for at optage lån på det private
marked.
Stk. 2.
Fonden kan mod betaling, som
modsvarer
risikoen
i
det
konkrete
1
investeringsprojekt, yde både sidestillede og
efterstillede lån med eller uden sikkerhed.
Stk. 3.
Fonden kan yde lån på op til 60 pct. af
omkostningerne
forbundet
med
investeringsprojekter målt på den samlede
portefølje.
Stk. 4.
Fonden kan yde enkeltstående lån på op
til 100 mio. kr. med en løbetid på op til 30 år.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan i
bekendtgørelse hæve eller sænke grænsen for
fondens finansiering målt på den samlede
portefølje, jf. stk. 3, og øge eller mindske
lånestørrelse og løbetid, jf. stk. 4.
Kapitel 3
Fondens organisering
§ 3.
Danmarks Grønne Investeringsfond ledes af
en bestyrelse.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger
bestyrelsen, som består af fem medlemmer,
herunder formand og næstformand.
Stk. 3.
Bestyrelsens medlemmer udpeges for
indtil 3 år ad gangen. Et bestyrelsesmedlem kan
udpeges i alt to gange.
Stk. 4.
Bestyrelsens medlemmer skal tilsammen
have de nødvendige kompetencer til at varetage
fondens formål. Bestyrelsens kompetencer skal
både omfatte økonomiske kompetencer på kredit-
og investeringsområdet samt viden om energi og
ressourcer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0002.png
§ 4.
Bestyrelsen varetager den overordnede og
strategiske ledelse af fonden. Bestyrelsen
fastlægger i den forbindelse fondens lånepolitik og
rammerne for bestyrelsens arbejde, efter indstilling
fra sekretariatet, i en forretningsorden.
Stk. 2.
Bestyrelsen skal, efter indstilling fra
sekretariatet, godkende bevilling af enkeltstående
større lån, som opfylder bestemte kriterier fastsat
af bestyrelsen.
Stk. 3.
Bestyrelsens afgørelser er endelige.
§ 5.
Administrationen af fonden varetages af
Vækstfondens sekretariat, jf. § 3, stk. 2, i lov om
Vækstfonden.
Kapitel 4
Fondens økonomi m.v.
§ 6.
Danmarks Grønne Investeringsfonds kapital
tilvejebringes ved indskud fra staten på op til 200
mio. kr.
Stk. 2.
Fondens egenkapital skal til stadighed
være af en sådan størrelse, at den udgør et
forsvarligt grundlag for fondens forpligtelser og
aktiviteter. Fondens aktiviteter skal bidrage til en
opbygning af egenkapitalen i fonden.
Stk. 3.
Fonden kan optage lån til finansiering af
sine aktiviteter.
Stk. 4.
Staten yder garanti for fondens
forpligtelser inden for en ramme på op til 5 mia.
kr. Fonden betaler garantiprovision til staten for
den del af statsgarantien, der er udnyttet af fonden,
jf. § 2, stk. 3, i lov om bemyndigelse til optagelse af
statslån.
§ 7.
Den del af indskudskapitalen, der ikke
anvendes aktivt i finansieringen af aktiviteter,
placeres i værdipapirer m.v. til højest mulig
forrentning kombineret med en betryggende
sikkerhed.
Stk. 2.
Afkastet af fondens midler, tilbagebetalte
ydelser, renteindtægter og lignende indgår i
fondens drift og opbygning af egenkapital.
2
Stk. 3.
Udgifterne til fondens administration
afholdes af fondens midler.
Kapitel 5
Tilsyn
§ 8.
Erhvervs- og vækstministeren fører tilsyn
med Danmarks Grønne Investeringsfond.
Stk. 2.
Bestyrelsesformanden har pligt til at
holde ministeren orienteret om alle væsentlige
forhold, herunder væsentlige ændringer i
fondens økonomi.
Stk. 3.
Fonden offentliggør årligt en status over
fondens investeringer opdelt efter formål.
Kapitel 6
Regnskab og Revision
§ 9.
Danmarks Grønne Investeringsfond aflægger
regnskab i overensstemmelse med god
regnskabsskik.
Stk. 2.
Fondens regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 3.
Regnskaberne revideres af rigsrevisor og
den til enhver tid værende statsautoriserede revisor
i Vækstfonden, jf. § 8, stk. 1, i lov om
Vækstfonden.
Stk. 4.
Bestemmelserne i § 17, stk. 2 og 3, og §
18 i lov om revision af statens regnskaber m.m.
finder tilsvarende anvendelse. Revisionen udføres i
overensstemmelse med god offentlig revisionsskik,
jf.§ 3 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m.
Stk. 5.
Det reviderede årsregnskab indsendes
efter godkendelse af bestyrelsen til erhvervs- og
vækstministeren.
§ 10.
Erhvervs- og vækstministeren og revisorerne
kan til enhver tid afkræve fonden enhver
oplysning, som ministeren og revisorerne anser for
fornøden. Erhvervs- og vækstministeren og
revisorerne skal til enhver tid have adgang til at
gøre sig bekendt med fondens bøger, regnskaber
og virksomhed i øvrigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0003.png
Kapitel 7
Tavshedspligt
§ 11.
Bestyrelsesmedlemmerne og ansatte i
Vækstfonden er under ansvar efter straffelovens §§
152-152 e forpligtede til over for uvedkommende
at hemmeligholde, hvad de bliver vidende om
gennem behandling og udstedelse af konkrete lån i
Danmarks Grønne Investeringsfond.
Kapitel 8
Fondens opløsning
§ 12.
Danmarks Grønne Investeringsfond kan
opløses ved lov. Ved opløsning af fonden
overtager statskassen fondens nettoformue, som er
i behold efter fyldestgørelse af fondens
forpligtelser.
Stk. 2.
Omkostninger i forbindelse med
opløsning af fonden afholdes af fondens
egenkapital.
Kapitel 9
Administrative bestemmelser
§ 13.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om Danmarks Grønne
Investeringsfonds
ledelse,
administration,
økonomi, øvrige lånevilkår jf. § 2, stk. 5, tilsyn,
regnskab og revision m. v.
Kapitel 10
Ikrafttræden
§ 14.
Loven træder i kraft 1. december 2014.
Kapitel 11
Ændringer i anden lovgivning
§ 15.
I lov nr. 598 af 12. juni 2013 om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v. foretages
følgende ændring:
1. I § 2 indsættes som efter nr. 10 som nyt nr. 11:
»11) Danmarks Grønne Investeringsfond.«
Kapitel 12
Territorial gyldighed
§ 16.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0004.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Formål og baggrund
I Aftale om Et grønnere Danmark fra juni 2014 indgået mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten, er det blandt andet aftalt, at der oprettes en grøn investeringsfond til finansiering af
investeringer, der fremmer den grønne omstilling af samfundet, herunder f.eks. i energibesparelser,
vedvarende energianlæg, større ressourceudnyttelse og andre lignende investeringer.
Det foreslås på den baggrund at oprette Danmarks Grønne Investeringsfond, der skal yde lån til finansiering
af offentlige og private virksomheders, fondes, foreningers, almene boligorganisationers m.v. grønne
investeringer i den pågældende virksomhed, fond, forening m.v. Den pågældende virksomheds formue skal
være adskilt fra offentlige myndigheders formue. Målgruppen er offentlige og private virksomheder, fonde,
foreninger, almene boligorganisationer m.v. generelt og er således ikke begrænset til små og mellemstore
virksomheder.
Det foreslås, at Danmarks Grønne Investeringsfond oprettes med en egenkapital på op til 200 mio. kr. i form
af statsligt kapitalindskud og med en udlånskapacitet på op til 5 mia. kr.
2. Organisering
Lovforslaget indebærer, at Danmarks Grønne Investeringsfond etableres som en selvstændig, statslig
forvaltningsenhed under erhvervs- og vækstministeren.
Danmarks Grønne Investeringsfond indgår ikke i det almindelige statslige, administrative hierarki. Erhvervs-
og vækstministeren vil således ikke på samme vis som inden for den almindelige statsforvaltning have
instruktionsadgang over for Danmarks Grønne Investeringsfond udover de beføjelser, der fastsættes i loven,
og der vil ikke være rekursadgang til erhvervs- og vækstministeren, herunder for afslag på lån m.v., men
fonden vil henhører under erhvervs- og vækstministerens tilsyn. Det er således bestyrelsen og den daglige
ledelse, som i det hele er ansvarlige for fondens drift, økonomi og administration, herunder ydelsen af de
konkrete lån.
Det følger i øvrigt af etableringen som en selvstændig, statslig forvaltningsenhed, at Danmarks Grønne
Investeringsfond i retlig henseende bliver en selvstændig juridisk person og inden for de begrænsninger, der
fastlægges i lovgivning, kan optræde som en sådan.
Erhvervs- og vækstministeren fører tilsyn med fonden. Ministeren udøver sin tilsynspligt med fonden
gennem sine beføjelser til at udpege bestyrelsen, gennem fastsættelse af de nærmere rammer for fondens
lånevilkår og administrationen samt gennem fondens årlige fremsendelse af sit regnskab. Ministeren får
endvidere fuld adgang til at få udleveret samtlige oplysninger fra fonden, som ministeren anser for fornødne.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0005.png
Endelig forpligtes bestyrelsesformanden i Danmarks Grønne Investeringsfond til at holde ministeren
orienteret om alle væsentlige forhold, herunder væsentlige ændringer i fondens økonomi.
Danmarks Grønne Investeringsfond etableres med en selvstændig bestyrelse på 5 medlemmer, der udpeges af
erhvervs- og vækstministeren til at varetage den overordnede og strategiske ledelse af fonden.
Vækstfonden varetager sekretariatsbetjeningen af Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktionen og øvrige
medarbejdere i Vækstfonden bevarer deres nuværende ansættelsesforhold til Vækstfonden, men i alle forhold
vedrørende Danmarks Grønne Investeringsfonds aktiviteter refererer direktionen i Vækstfonden til
bestyrelsen i Danmarks Grønne Investeringsfond.
Danmarks Grønne Investeringsfond er ikke omfattet af lov om finansiel virksomhed, idet fonden ikke udøver
virksomhed, der består i fra offentligheden at modtage indlån eller andre midler, der skal tilbagebetales, jf. lov
om finansiel virksomhed § 7, stk. 1.
3. Finansiering af Danmarks Grønne Investeringsfonds aktiviteter
Med henblik på at opfylde Danmarks Grønne Investeringsfonds formål kan der ske et statsligt
egenkapitalindskud på i alt op til 200 mio. kr. I første omgang afsættes der et statsligt egenkapitalindskud på
80 mio. kr. i 2014-2016 fordelt med 15 mio. kr. i 2014, 25 mio. kr. i 2015 og 40 mio. kr. i 2016. Derudover
ydes der en statsgaranti til fonden på op til 5 mia. kr., dog i første omgang 2 mia. kr., til fondens optagelse af
lån på det private marked, f.eks. i danske pengeinstitutter eller pensionsselskaber, som långivere kan få
sikkerhed i ved ydelse af lån til fonden. Fonden betaler sædvanlig garantiprovision til staten for den del af
statsgarantien, der er udnyttet ultimo året, jf. lov om bemyndigelse til optagelse af statslån.
Garantiprovisionen forventes at udgøre 0,15 pct. p.a.
Når den statsgaranterede låneramme nærmer sig fuld udnyttelse er det muligt at gennemføre en udvidelse af
egenkapitalen med yderligere op til 120 mio. kr. og af statsgarantien med yderligere op til 3 mia. kr., således at
det samlede egenkapitalindskud er på op til 200 mio. kr., og den samlede statsgaranti er op til 5 mia. kr.
Sådanne udvidelser forudsætter dog, at der er en tilstrækkelig efterspørgsel efter fondens produkter, og at der
opnås finansiering hertil på det pågældende tidspunkt.
Fondens økonomi skal hvile i sig selv. Det vil sige, at renteindtægterne på de ydede lån over tid skal dække
fondens fundingomkostninger til ydelse af lånene, tab på lånene og administrationsomkostninger samt en
opbygning af fondens egenkapital.
4. Danmarks Grønne Investeringsfonds opgaver og samarbejder
Fondens opgave er, at yde finansiering gennem lån, hvortil der er knyttet en tilbagebetalingsforpligtelse.
Fondens finansiering af projekter skal ske i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Finansieringen skal ydes til projekter, som ikke ville være blevet igangsat uden finansieringen, eller som vil
blive fremrykket væsentligt som følge af finansieringen.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0006.png
Virksomhedernes engagement sikres ved, at fondens samlede finansiering højst kan udgøre 60 pct. af
virksomhedernes omkostninger forbundet med projekterne målt på porteføljeniveau for fonden. Den
resterende finansiering i de enkelte projekter tilvejebringes af virksomheden selv i form af egenkapital eller
ved anden ekstern privat finansiering f.eks. fra banker eller andre finansieringsinstitutter.
Fondens indskudskapital, der finansieres gennem indskud fra staten, skal, i det omfang det ikke er udnyttet til
projektfinansiering, placeres i værdipapirer m.v. Afkastet af disse midler, tilbagebetalte ydelser, renteindtægter
og lignende indgår i fondens egenkapital og kan anvendes til fondens formål.
Danmarks Grønne Investeringsfond kan samarbejde med net- og distributionsselskaberne om formidling og
identifikation af relevante projekter, som fonden kan have interesse i at medfinansiere. Samarbejdet ændrer
ikke på, at fonden bærer kreditrisikoen ved lånene og godkender og kreditvurderer de enkelte lån.
Danmarks Grønne Investeringsfond kan desuden indgå samarbejdsaftaler med el- og
gashandelsvirksomheder, som sælger energi til kunder, og som i mange tilfælde har aftaler med net- og
distributionsselskaberne, om realisering af energibesparelser. Samarbejdsaftalerne kan omfatte rammelån til
ESCO-projekter målrettet den samlede kundekreds eller videreudlån til virksomhederne.
Fonden kan indgå tilsvarende samarbejdsaftaler med andre kommercielle aktører inden for
energispareområdet, f.eks. rådgivende firmaer og erhvervsorganisationer.
Der vil i 2016 blive foretaget en evaluering af fondens virksomhed baseret på den tilgængelige information.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget er en nødvendig forudsætning for at kunne forbedre rammerne for danske virksomheders
grønne investeringer. Lovforslaget vil have økonomiske konsekvenser for staten, idet forslaget medfører, at
der overføres midler fra staten til Danmarks Grønne Investeringsfond, som er en selvstændig, statslig
forvaltningsenhed, i forbindelse med kapitalindskud i fonden og ved, at staten stiller en statsgaranti til
rådighed, som långivere kan få sikkerhed i ved ydelse af lån til fonden. Danmarks Grønne Investeringsfond
betaler sædvanlig garantiprovision til staten for den del af statsgarantien, der er udnyttet af fonden.
Garantiprovisionen forventes at udgøre 0,15 pct. p.a.
Der kan i alt ske et statsligt egenkapitalindskud på op til 200 mio. kr. I første omgang sker der et
egenkapitalindskud på 80 mio. kr. i 2014-2016 fordelt med 15 mio. kr. i 2014, 25 mio. kr. i 2015 og 40 mio.
kr. i 2016. Derudover kan der i alt ydes en statsgaranti til fonden på op til 5 mia. kr., dog i første omgang 2
mia. kr., til fondens optagelse af lån på det private marked.
Lovforslaget har ikke nogen økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser for det offentlige.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0007.png
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at have positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet lovforslaget vil
indebære, at erhvervslivet får mulighed for at få finansieret flere grønne investeringer, som kan medføre
varige besparelser i de pågældende virksomheder, der gennemfører investeringerne.
Lovforslaget skønnes ikke at få administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at have positive, miljømæssige konsekvenser i form af energieffektiviseringer og
energibesparelser.
Mulighederne for finansiering til virksomhedernes grønne investeringer kan således skabe grundlag for øgede
og fremrykkede grønne investeringer, der vil have positive konsekvenser for miljøet, og som kan medføre
varige energimæssige besparelser og større ressourceudnyttelse.
9. Forholdet til EU-retten
Danmarks Grønne Investeringsfond vil skulle administreres i overensstemmelse med EU´s statsstøtteregler.
Da fonden alene kan yde lån mod betaling af en rente, som afspejler risikoen ved det konkrete lån, og da
renten og de øvrige vilkår for lånet skal fastsættes efter en individuel vurdering af det konkrete projekt, er det
vurderingen, at fondens virksomhed ikke falder under definitionen af statsstøtte i TEUF art. 107.
10. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden [dato] til [dato] været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: […]
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/Mindre
udgifter
Økonomiske konsekvenser for Ingen
staten
Negative
konsekvenser/Merudgifter
Lovforslaget vil have økonomiske
konsekvenser for staten, idet
forslaget medfører, at der
overføres midler fra staten til
fonden som et selvstændigt
offentligt finansieringsinstitut, og
idet staten stiller en statsgaranti,
som långivere kan få sikkerhed i
ved ydelse af lån til fonden.
Ingen
Ingen
7
Økonomiske konsekvenser for Ingen
kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0008.png
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for Lovforslaget forventes at have
erhvervslivet
positive økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, idet lovforslaget vil
indebære, at erhvervslivet får bedre
mulighed for at få medfinansieret
grønne investeringer, som kan
medføre varige besparelser for
virksomhederne.
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
Ingen
Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes at have
positive, miljømæssige konsekvenser i
form af energieffektiviseringer og
energibesparelser.
Ingen
Forholdet til EU-retten
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0009.png
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
I bestemmelsen i
stk. 1
foreslås det, at Danmarks Grønne Investeringsfond etableres som en selvstændig,
statslig forvaltningsenhed under erhvervs- og vækstministeren. Fonden indgår dermed ikke i det almindelige
statslige, administrative hierarki, men henhører under erhvervs- og vækstministerens tilsyn, dog uden at der er
rekursadgang til erhvervs- og vækstministeren over beslutningen truffet i fonden. Det er bestyrelsen og den
daglige ledelse, som i det hele er ansvarlige for fondens drift, økonomi og administration, herunder ydelsen af
de konkrete lån.
Fonden er omfattet af blandt andet offentlighedsloven, jf. dog § 11, forvaltningsloven og andre generelle love
og principper gældende for den offentlige forvaltning, herunder i forbindelse med behandlingen af
ansøgninger om lån.
Det følger i øvrigt af etableringen som en selvstændig, statslig forvaltningsenhed, at Danmarks Grønne
Investeringsfond i retlig henseende bliver en selvstændig juridisk person og inden for de begrænsninger, der
fastlægges i den lov og regler fastsat i medfør af denne lov, kan optræde som en sådan.
Det er centralt, at Danmarks Grønne Investeringsfond fungerer som en virksomhedspræget finansiel
institution, der er orienteret mod udviklingen i markedet, med henblik på løbende at kunne vurdere, hvorvidt
og på hvilke vilkår virksomhederne har mulighed for at optage lån til grønne investeringer på det private
marked.
Med bestemmelsen i
stk. 2
foreslås det, at Danmarks Grønne Investeringsfond skal bidrage til den grønne
omstilling af samfundet gennem medfinansiering af mindre og større investeringer i projekter, der fremmer
den grønne omstilling af samfundet. Grøn omstilling er ikke et fast defineret begreb, men i forhold til
fondens aktiviteter vedrører det f.eks. investeringer i energibesparelser, større ressourceeffektivitet og
vedvarende energianlæg. Dette er dog ikke en udtømmende optegning af mulige investeringsprojekter, som
fonden kan deltage i, jf. nærmere stk. 2.
I bestemmelsen i
stk. 3
foreslås det, at fondens formål opnås gennem lån til investeringer der fremmer en
grøn omstilling af samfundet. Det kan f.eks. være investeringer inden for energibesparelser, vedvarende
energianlæg, større ressourceeffektivitet eller andre lignende investeringer i virksomheder, almene
boligorganisationer, selvejende institutioner mv. Energibesparelserne kan f.eks. være i produktionsapparat i
form af lavere forbrug af el, gas, brændsel, vand eller lignende eller i bygningsmasse, f.eks. belysning,
opvarmning, nedkøling og ventilation. Investeringer i vedvarende energianlæg kan f.eks. være i vindmøller,
solceller, termiske anlæg eller bølgeanlæg med henblik på en reduceret belastning af natur og miljø pr.
produceret enhed. Investeringer i større ressourceeffektivitet kan f.eks. være i effektiv brug af materialer og
råstoffer i produktionen, substitution af kemikalier der hindrer genanvendelse, samt øget genanvendelse og
bedre affaldshåndtering.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0010.png
Der skal foreligge en veldokumenteret og sammenhængende beskrivelse af projektet, som sandsynliggør, at
projektet kan gennemføres og vil få en konstaterbar effekt. Det vil være en forudsætning, at lånemodtagere
bl.a. kan dokumentere en ledelsesmæssig kompetence til at føre projekterne ud i livet, samt at projekterne
med passende sandsynlighed kan forrente den foreslåede investering.
Finansieringen må ikke gå til dækning af omkostningerne ved et projekt, der allerede er igangsat eller som
virksomheden under alle omstændigheder ville have iværksat, eller kompensere for en normal
forretningsmæssig risiko, ligesom der ikke gives finansiering til afholdelse af tilbagevendende udgifter, som er
et naturligt led i virksomhedens normale drift og udvikling. Projektet skal altså medføre en ændret adfærd,
som ellers ikke var sket.
Med bestemmelsen i
stk. 4
foreslås det, at fonden skal kunne indgå samarbejder med net- og
distributionsselskaberne om formidling og identifikation af relevante projekter. Net- og
distributionsselskaberne, som har energispareforpligtelsen, må ikke tilbyde finansieringsordninger. De kan
derfor alene være bindeled mellem fonden og de virksomheder, der ønsker at gennemføre
energispareprojekter. Fonden bærer således fortsat kreditrisikoen ved lånene, og fonden vil fortsat skulle
kreditvurdere og godkende de enkelte lån.
Herudover foreslås det, at der kan indgås samarbejdsaftaler med el- og gashandelsvirksomhederne, som
sælger energien til kunderne, og som også i mange tilfælde har aftaler med net- og distributionsselskaberne
om realisering af energibesparelser. Samarbejdsaftalerne kan omfatte rammelån til ESCO-projekter målrettet
den samlede kundekreds eller videreudlån til virksomhederne. Elhandelsvirksomheder må således gerne
tilbyde finansielle ydelser og dermed påtage sig en finansiel risiko, som nogle allerede i dag gør i begrænset
omfang – primært gennem et samarbejde med finansielle institutioner (banker mv.). Elhandelsvirksomheder
med kommunalt ejerskab kan ikke tilbyde finansiering og vil derfor ikke være omfattet.
Samarbejdet med energiselskaberne kan medvirke til, at de kan opfylde deres energispareforpligtelser til lavere
omkostninger. Modsat vil medregningen af projekterne i forbindelse med net- og distributionsselskabernes
energispareindsats også alt andet lige betyde en lavere additionalitet.
Fonden vil i samarbejdet med energiselskaberne kunne trække på den energibesparelsesfaglige viden, der er
opbygget i selskaberne.
Det foreslås også, at fonden skal kunne indgå tilsvarende samarbejdsaftaler med andre kommercielle
energispareaktører. Det kan f.eks. være rådgivende firmaer. Fonden kan også udvikle løsninger og indgå
samarbejde, f.eks. om ESCO-projekter, målrettet specifikke brancher i samarbejde med de respektive
erhvervsorganisationer, ligesom fonden kan samarbejde med relevante interesseorganisationer, f.eks. i den
almene boligsektor.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at Danmarks Grønne Investeringsfond kan yde lån til private virksomheder, almene
boligorganisationer samt til offentlige selskaber og institutioner mv., hvis formue er adskilt fra statens,
regionernes henholdsvis kommunernes formue, og som har mulighed for at optage lån på det private marked.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0011.png
Dette omfatter bl.a. alle private virksomheder, statens selskaber mv., selvejende institutioner med
bygningsselveje, fx professionshøjskoler, erhvervsakademier, erhvervsskoler, gymnasier, frie grundskoler,
folkehøjskoler og landsdelsscener, visse universiteter og visse museer, der har bygningsselveje og dermed vil
have mulighed for at optage lån gennem fonden, almene boligorganisationer samt selvejende institutioner på
det kommunale og regionale område i det omfang, låntagningen prioriteres indenfor de kommunale og
regionale lånerammer.
Målgruppen er private og offentlige virksomheder, fonde, institutioner, foreninger, almene
boligorganisationer m.v. generelt og er således ikke begrænset til små og mellemstore virksomheder. Det
afgørende kriterium for om der kan opnås lån fra fonden er således, at låntager er en selvstændig juridisk
person med egen separat formue og med mulighed for at optage lån på det private lånemarked.
I
stk. 2,
foreslås det, at fonden kan yde både sidestillede og efterstillede lån med eller uden sikkerhed, men
mod en betaling som afspejler risikoen ved det konkrete lån. Finansieringen kan dermed ydes på forskellige
vilkår og til en forskellig rente afhængig af projektets karakter og risiko. Renten og de øvrige vilkår for lånet
skal fastsættes efter en individuel vurdering af det konkrete projekt. Rentetilskrivningen vil finde sted fra
tidspunktet for lånets ydelse.
Det foreslås i
stk. 3,
at fonden kan yde lån op til 60 pct. af omkostningerne forbundet med
investeringsprojekter målt på den samlede portefølje mod at den resterende finansiering tilvejebringes af
låntager. Som udgangspunkt skal fonden ikke bidrage med finansiering af lån for mere end 60 pct. af
omkostningerne i det konkrete projekt, men det kan imidlertid af hensyn til at opnå fondens formål bedst
muligt, og efter en konkret risikovurdering af projektet, være nødvendigt at bidrage til mere end 60 pct. af
finansieringen i visse tilfælde, ligesom det i andre tilfælde kan være tilstrækkeligt at bidrage med mindre end
60 pct. af den samlede projektfinansiering. Derfor stilles det som krav, at fonden målt på den samlede
udlånsportefølje ikke må bidrage med mere end 60 pct. af finansieringen i de projekter, fonden på et givet
tidspunkt yder finansiering til.
Den resterende del af finansieringen skal tilvejebringes af låntager selv gennem brug af egenkapital eller ved
investeringer og lån fra andre parter, f.eks. fra investeringsfonde, pengeinstitutter, internationale
finansieringsinstitutter o.l.
I stk.
4
forslås det, at fonden kan yde enkeltstående lån på op til 100 mio. kr. med en løbetid på op til 30 år.
Vilkårene for lånene vil afspejle lånenes størrelse og løbetid.
I stk.
5
forslås det, at erhvervs- og vækstministeren i bekendtgørelse kan hæve eller sænke grænsen for
fondens finansiering målt på den samlede portefølje, jf. stk. 3, og øge eller mindske lånestørrelse og løbetid, jf.
stk. 4, hvis dette måtte vise sig at være nødvendigt i forhold til at opnå fondens formål på baggrund af
væsentlige ændringer på det private marked for lånekapital eller i efterspørgslen på lånefinansiering.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0012.png
Til § 3
I
stk. 1
foreslås det, at Danmarks Grønne Investeringsfond vil blive ledet af en bestyrelse. Dette indebærer, at
ansvaret for Danmarks Grønne Investeringsfonds virksomhed i form af økonomi, administration, personale,
behandling af ansøgninger og ydelse af lån, indfrielse, tilbagebetaling, forrentning, inkasso, produktudvikling,
regnskabsaflæggelse, revision m.v. påhviler bestyrelsen. Det er ligeledes blandt andet bestyrelsens ansvar at
sikre, at Danmarks Grønne Investeringsfond efterlever love, bekendtgørelser og andre regler, som gælder for
fonden.
Bestyrelsen fastlægger de nærmere rammer for sit virke i en forretningsorden, herunder den nærmere
opgavefordeling mellem bestyrelsen og sekretariatet, jf. dog § 4, stk. 2.
Det foreslås, at erhvervs- og vækstministeren udpeger 5 bestyrelsesmedlemmer, herunder formand og
næstformand, jf.
stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne vil blive personligt udpeget, hvorfor der ikke udnævnes
suppleanter.
I
stk. 3
foreslås det, at bestyrelsesmedlemmerne udpeges for en periode på op til 3 år og at de pågældende
medlemmer kan blive udpeget i alt to gange. Et bestyrelsesmedlem kan dermed højst sidde 6 år i bestyrelsen
for Danmarks Grønne Investeringsfond.
I
stk. 4
foreslås det, at bestyrelsen samlet set skal have kompetencer til at varetage fondens formål. Det er
hensigten, at bestyrelsesmedlemmerne samlet set skal have bred viden og erfaring inden for både kredit- og
investeringsområdet samt miljø- og energiområdet. Herudover skal det sikres, at bestyrelsen samlet set har de
relevante forretningsmæssige og ledelsesmæssige kompetencer.
Til § 4
I
stk. 1
er det fastsat, at bestyrelsen varetager den overordnede og strategiske ledelse af fonden indenfor
rammerne fastsat i denne lov og regler udstedt i medfør heraf. Bestyrelsen fastlægger i den forbindelse
fondens lånepolitik og kriterierne for fondens ydelse af lån efter indstilling fra Vækstfondens sekretariat.
Bestyrelsen skal desuden påse, at fonden drives ansvarligt og i overensstemmelse med sit formål samt
bestyrelsens retningslinjer.
Bestyrelsen er forpligtet til at forvalte fondens midler til størst mulig gavn for fondens formål.
I
stk. 2
er det fastsat, at bestyrelsen skal godkende bevilling af enkeltstående lån, der beløbsmæssigt eller ud
fra andre kriterier efter bestyrelsens bestemmelse skal forelægges denne til godkendelse. Sekretariatet skal i
disse tilfælde udarbejde en konkret indstilling til bestyrelsen om, hvorvidt det enkelte lån skal bevilges eller ej.
Den endelige beslutning påhviler bestyrelsen.
I
stk. 3
er det fastsat, at bestyrelsens afgørelser er endelige. Der vil således ikke være rekursadgang til erhvervs-
og vækstministeren.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0013.png
Til § 5
For at undgå en ressource- og tidskrævende opbygning af en ny administrativ enhed foreslås det, at
administrationen af fonden varetages af Vækstfondens sekretariat, jf. § 3, stk. 2, i lov om Vækstfonden. Dette
muliggør også, at den opbygning af grønne kreditgivnings- og investeringskompetencer, der allerede er
igangsat i Vækstfonden i forbindelse med bevilling af grønne omstillingslån og vækstlån, kan sikres størst
mulig anvendelse. Det vil bidrage til at begrænse administrationsomkostningerne, og at renten på de ydede lån
kan holdes lavere end ellers.
Vækstfonden stiller de nødvendige medarbejdere og øvrige ressourcer til rådighed for varetagelse af
Danmarks Grønne Investeringsfonds virksomhed, herunder til udførelse af administrationsopgaver,
varetagelse af indgåede samarbejdsaftaler samt varetagelse af fondens låneforhold og formueforvaltning.
Direktionen og øvrige medarbejdere i Vækstfonden bevarer deres nuværende ansættelsesforhold til
Vækstfonden, men i alle forhold vedrørende Danmarks Grønne Investeringsfonds aktiviteter refererer
direktionen i Vækstfonden til bestyrelsen i Danmarks Grønne Investeringsfond.
Danmarks Grønne Investeringsfond betaler Vækstfonden for at varetage de nævnte opgaver. Vækstfonden
må ikke oppebære et overskud ved at varetage opgaverne.
Bestyrelsen for Danmarks Grønne Investeringsfond kan rekvirere ekstra ressourcer fra Vækstfonden, men
altid mod betaling. Vækstfonden er således forpligtet til at stille de arbejdsmæssige ressourcer til rådighed for
Danmarks Grønne Investeringsfond, som Danmarks Grønne Investeringsfond vil betale for. Direktionen
skal sikre samme prioritering af opgaver for henholdsvis Danmarks Grønne Investeringsfond og
Vækstfonden.
Som sekretariatsfunktion for Danmarks Grønne Investeringsfond vil Vækstfonden bl.a. få til opgave at
kreditvurdere indkomne låneansøgninger og udarbejde indstillinger til bestyrelsen, for så vidt angår bevilling
af større lån. Herudover vil Vækstfonden få til opgave at bestyre fondens låneoptag, ligesom Vækstfonden vil
skulle varetage risikostyringen af fondens samlede aktiviteter. Med henblik på styring af risikoen såvel på
porteføljen af forpligtelser som på udestående enkeltfordringer anvender fonden sådanne midler og
fremgangsmåder til at minimere risiko eller tab, som er almindeligt brugt af tilsvarende finansielle institutter.
De nærmere vilkår for administration af sekretariatsbetjeningen af fonden skal fastlægges i en
administrationsaftale mellem Danmarks Grønne Investeringsfond og Vækstfonden.
Til § 6
Det foreslås, at fondens indskudskapital vil blive tilvejebragt ved indskud fra staten på op til 200 mio. kr., jf.
stk. 1.
Indskuddet vil i første omgang blive på i alt 80 mio. kr. fordelt med 15 mio. kr. i 2014, 25 mio. kr. i
2015 og 40 mio. kr. i 2016. Egenkapitalen kan udvides med yderligere op til 120 mio. kr. og statsgarantien
med yderligere op til 3 mia. kr., såfremt der er den nødvendige efterspørgsel efter fonden produkter og at der
kan tilvejebringes yderligere offentlig finansiering hertil på det pågældende tidspunkt. Opbygger fonden
gennem sin almindelige virksomhed egenkapital, vil dette ikke på samme måde medføre, at statsgarantien
automatisk udvides.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0014.png
Udvidelsen sker forholdsmæssigt i forholdet 1/25 mellem egenkapital og statsgaranti, således at for hver
gang, der tilføres eksempelvis 10 mio. kr. i egenkapital, så udvides statsgarantien med 250 mio. kr., tilføres der
eksempelvis 20 mio. kr. i egenkapital udvides statsgarantien med 500 mio. kr. osv. Et øget aktivitetsniveau i
fonden vil først kunne påbegyndes, når indskudskapital i fonden er tilvejebragt.
Det foreslås i
stk. 2,
at fondens egenkapital altid skal være så stor, at den danner et forsvarligt grundlag for
fondens forpligtelser og aktiviteter. Det vil sige, at fonden ud fra almindelige investering- og
driftsøkonomiske betragtninger skal have en tilstrækkelig egenkapital og likviditet. Det vil være op til
bestyrelsen i overensstemmelse med denne lov og regler fastsat i medfør heraf at sikre overholdelsen af dette
til hver en tid.
Det foreslås endvidere, at fondens aktiviteter skal bidrage til en opbygning af egenkapital. Det vil sige, at
renteindtægterne på de ydede lån skal dække fondens omkostninger til ydelse af lånene, herunder
fundingomkostninger, tab på lånene og administrationsomkostninger samt bidrage til en opbygning af
fondens egenkapital.
I
stk. 3
foreslås det, at Danmarks Grønne Investeringsfond får adgang til at optage lån til finansiering af sine
aktiviteter med henblik på at skabe mulighed for at finansiere ydelsen af lån til virksomheder.
I praksis vil Danmarks Grønne Investeringsfond anmode private virksomheder, f.eks. pengeinstitutter eller
pensionsselskaber, om at give tilbud på priser og vilkår for at optage lån.
Med henblik på at minimere fondens omkostninger ved optagelse af lån til finansiering af sine aktiviteter
foreslås det, at fonden modtager en statsgaranti på op til 5 mia. kr., som långivere kan få sikkerhed i ved
ydelse af lån til fonden, jf.
stk. 4.
Lånet bliver derudover etableret på almindelige kommercielle markedsvilkår.
I første omgang udgør statsgarantien dog 2 mia. kr. Statsgarantien kan udvides med yderligere op til 3 mia.
kr., såfremt der kan tilvejebringes finansiering til det påkrævede egenkapitalindskud på det pågældende
tidspunkt. Udvidelsen sker forholdsmæssigt i forholdet 1/25 mellem egenkapital og statsgaranti, således at for
hver gang der tilføres eksempelvis 10 mio. kr. i egenkapital så udvides statsgarantien med 250 mio. kr., tilføres
der eksempelvis 20 mio. kr. i egenkapital udvides statsgarantien med 500 mio. kr. osv.
Fonden betaler sædvanlig garantiprovision til staten for den del af statsgarantien, der er udnyttet af fonden
ultimo året jf. lov om bemyndigelse til optagelse af statslån. Garantiprovisionen forventes at udgøre 0,15 pct.
p.a.
Til § 7
Det foreslås i
stk. 1,
at indskudskapitalen placeres i værdipapirer m.v. i det omfang, indskudskapitalen ikke
anvendes aktivt i finansieringen af fondens aktiviteter. Bestemmelsen skal sikre en betryggende forvaltning og
forrentning af den del af fondens indskudskapital, der ikke anvendes til aktiv finansiering, eller som henstår til
likviditetsreserve.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0015.png
Afkastet af indskudskapitalen og fondens øvrige midler, tilbagebetalte ydelser, renteindtægter og lignende
indgår i fondens drift og opbygning af egenkapital, jf.
stk. 2,
og kan som sådan anvendes til finansieringen af
ydelse af lån til opnåelse af fondens formål.
I
stk. 3
er det fastsat, at udgifterne til fondens administration, herunder også bestyrelseshonorarer, generelt
afholdes af fondens midler.
Til § 8
Det foreslås i
stk. 1,
at erhvervs- og vækstministeren fører tilsyn med Danmarks Grønne Investeringsfond
efter blandt andet bestemmelserne i denne lov og regler fastsat i medfør af denne lov. Fonden foreslås
etableret som en selvstændig, statslig forvaltningsenhed under erhvervs- og vækstministeren. Fonden indgår
dermed ikke i det almindelige statslige, administrative hierarki, men henhører alligevel under erhvervs- og
vækstministerens tilsyn, dog uden at der er rekursadgang til erhvervs- og vækstministeren over beslutninger
truffet i fonden, for eksempel angående ansøgninger om lån m.v. At erhvervs- og vækstministeren har en
tilsynsforpligtelse ændrer ikke på, at det er bestyrelsen og den daglige ledelse, som i det hele er ansvarlige for
fondens drift, økonomi og administration, herunder ydelsen af de konkrete lån, og således bl.a. løbende har
fokus på, at fondens egenkapital til stadighed er af en sådan størrelse, at den udgør et forsvarligt grundlag for
fondens forpligtelser og aktiviteter.
Det foreslås i stk.
3,
at fonden årligt offentliggør en status over fondens investeringer opdelt efter formål, jf. §
1stk. 2. Offentliggørelsen kan ske i elektronisk form på eksempelvis fondens hjemmeside.
Sigtet med denne status er at give offentligheden en indsigt i fondens virke og hvilke indsatsområder og
målgrupper, der medfinansieres.
Til § 9
Der skal efter det foreslåede
stk. 1
aflægges regnskab for Danmarks Grønne Investeringsfond i
overensstemmelse med god regnskabsskik svarende til de regler, som gælder for Vækstfonden, jf. § 32 i
bekendtgørelse om Vækstfondens virke.
Det foreslås i
stk. 2,
at fondens regnskabsår er kalenderåret, dvs. den 1. januar - 31. december.
Fondens regnskaber skal efter det foreslåede
stk. 3
revideres af rigsrevisor og den til enhver tid værende
statsautoriserede revisor i Vækstfonden. Der indgås en aftale om rammerne for den statsautoriserede revisors
revision af fondens regnskaber og den statsautoriserede revisors samarbejde med Rigsrevisionen.
Med bestemmelsen i
stk. 4,
foreslås det præciseret, at revisionen udføres i overensstemmelse med god
offentlig revisionsskik, jf. § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m., der omfatter finansiel revision,
forvaltningsrevision og juridisk-kritisk revision. Det indebærer, at revisorerne skal efterprøve, om regnskabet
er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med love og
andre forskrifter, indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Der foretages endvidere en vurdering af, hvorvidt der
er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er
omfattet af regnskabet.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0016.png
Det foreslås, at det reviderede årsregnskab efter godkendelse af bestyrelsen indsendes til erhvervs- og
vækstministeren til orientering som en del af ministerens tilsyn med fonden, jf.
stk. 5.
Til § 10
Det foreslås med bestemmelsen, at erhvervs- og vækstministeren og revisorerne til enhver tid har ret til fuld
indsigt og kan kræve alle oplysninger, som ministeren og revisorerne anser for fornødne, og at ministeren og
revisorerne til enhver tid skal have adgang til at gøre sig bekendt med fondens bøger, regnskaber og
virksomhed i øvrigt.
Bestemmelsen skal sikre, at erhvervs- og vækstministeren og revisorerne som led i henholdsvis tilsyn og
revision har adgang til alle relevante og nødvendige oplysninger. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
oplysningerne er underlagt de almindelige regler i offentlighedsloven om aktindsigt og undtagelse herfra.
Til § 11
Det foreslås med bestemmelsen, at bestyrelsesmedlemmerne og ansatte i Vækstfonden under ansvar efter
straffelovens §§ 152-152 e er forpligtede til over for uvedkommende at hemmeligholde, hvad de bliver
vidende om gennem behandling og udstedelse af konkrete lån i Danmarks Grønne Investeringsfond.
Indførelsen af denne særlige tavshedspligt i forhold til behandlingen og afgørelsen af konkrete
låneansøgninger for de nævnte personer skal ses på baggrund af karakteren af de oplysninger, som vil blive
tilvejebragt i forbindelse med behandlingen af disse sager. Det gælder blandt andet, men ikke kun, fortrolige
oplysninger om forretningsplaner, privatøkonomiske forhold og lignende oplysninger, der vil indgå i
vurderingen af grundlaget for Danmarks Grønne Investeringsfonds finansiering.
Den foreslåede særlige tavshedspligtbestemmelse vil i øvrigt have den virkning, at der ikke vil være aktindsigt
efter offentlighedsloven i de omhandlede oplysninger, jf. offentlighedslovens § 35.
Til § 12
Det foreslås i
stk. 1,
at Danmarks Grønne Investeringsfond kan opløses ved lov. Det foreslås samtidig, at
statskassen ved opløsning af fonden overtager fondens nettoformue, som er i behold efter fyldestgørelse af
fondens forpligtelser. Der skal dermed foretages en opgørelse af fondens forpligtelser i forhold til de
indgåede finansieringsaftaler samt andre forpligtelser opstået ved fondens drift og administration ved ophør
og eventuelt afsættes et beløb til at dække forpligtelser, som indtræder efter fondens opløsning.
Det foreslås i
stk. 2,
at omkostningerne i forbindelse med opløsning af fonden afholdes af fondens
egenkapital. Dermed skal den i
stk. 1
nævnte opgørelse også indeholde omkostningerne, som relaterer sig til
selve opløsningen af fonden.
Til § 13
Det foreslås, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om Danmarks Grønne
Investeringsfonds ledelse, økonomi, administration, lånevilkår, tilsyn, regnskab og revision m.v. i lighed
bestemmelserne fastsat i bekendtgørelse om Vækstfondens virke. Hermed kan det blandt andet sikres, at der
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395371_0017.png
opnås de størst mulige stordriftsfordele i forhold til anvendelsen af ressourcer og vidensopbygning i
administrationen og driften af samt tilsynet med fonden.
Til § 14
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. december 2014.
Til § 15
Det foreslås, at der indsættes et nyt nr. 11 i § 2 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.,
hvorefter loven ikke finder anvendelse på Danmarks Grønne Investeringsfond.
I henhold til lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v § 2, nr. 5, finder loven ikke anvendelse på
Vækstfonden.
Lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/61/EU om forvaltere af alternative investeringsfonde og om ændringer af direktiv 2003/41/EF og
2009/65/EF samt forordning (EF) nr. 1060/2009 og (EU) nr. 1095/2010 (FAIF-direktivet - også kaldet
kapital- og hedgefondsdirektivet). FAIF-direktivets formål er at regulere og føre tilsyn med forvaltere af
alternative investeringsfonde, for at sikre en sammenhængende tilgang til de dermed forbundne risici og deres
betydning for investorer og markeder. Dernæst bestemmer direktivet, at anvendelsesområdet bør begrænses
til enheder, der forvalter alternative investeringsfonde som erhvervsmæssig virksomhed.
Danmarks Grønne Investeringsfond er reguleret ved lov. Fondens bestyrelse udpeges af erhvervs-og
vækstministeren. Fonden er endvidere underlagt tilsyn af ministeren. Derudover er Danmarks Grønne
Investeringsfonds overordnede formål, i modsætning til andre forvaltere af alternative investeringsfonde, at
skabe et samfundsøkonomisk afkast og dermed er det ikke fondens opgave at skabe et maksimalt afkast. I
FAIF-direktivet har man undtaget andre fonde, der ligesom Danmarks Grønne Investeringsfond søger et
samfundsøkonomisk afkast, herunder IFU. Henset til ovennævnte konkrete forhold undtages Danmarks
Grønne Investeringsfond fra anvendelsesområdet for lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Til § 16
Det foreslås, at loven ikke finder anvendelse for Grønland og Færøerne
17