Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 329
Offentligt
1394210_0001.png
NOTAT
22. august 2014
Finanslovforslaget for 2015 på Erhvervs- og Vækstministeriets om-
råde
Indledning
Regeringens forslag til finanslov for 2015 (FFL15) blev præsenteret d. 26.
august. I dette notat gennemgås først ministerområdets samlede økonomi-
ske rammer, som de fremgår af FFL2015, og herefter de væsentligste pri-
oriteringer på forslaget på Erhvervs- og Vækstministeriets (EVM) områ-
de.
EVM’s økonomiske rammer på FFL2015
Ministerområdets samlede rammer udgør ca. 2,5 mia. kr. i 2015 faldende
til ca. 1,8 mia. kr. i 2018., jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. EVM’s rammer på FFL15
Mio. kr., PL2015
2014
Driftsrammen
1.063,9
- heraf lønsumsrammen
911,2
Budgetteringsrammen
547,7
Overførselsrammen
-26,5
I alt
2.496,3
2015
1.109,1
919,5
601,8
-85,2
2.545,2
2016
987,3
860,1
313,0
-122,7
2.037,7
2017
942,5
836,7
277,5
-153,5
1.903,2
2018
916,0
815,0
232,1
-134,0
1.829,1
Driftsrammen
omfatter bevillingerne til ministeriets departement og sty-
relser. På FFL15 er der et fald på driftsrammen fra 2015 til 2018, som
følge af det generelle omprioriteringsbidrag i staten på 2 pct., fase 8 af
statens indkøbsprogram samt udløb af midlertidige bevillinger vedr. bl.a..
social dumping og nedbringelse af overskud på CO2-
kvoteregisterordningen. Det bemærkes, at driftsrammen stiger fra 2014 til
2015, hvilket primært skyldes profilen på bevillinger til it-
moderniseringsprogrammet i Erhvervsstyrelsen.
Lønsumsrammen
udgør en delmængde af driftsrammen og følger den
samme udviklingstendens som driftsrammen.
Budgetteringsrammen
omfatter ministeriets bevillinger til erhvervsstøtte,
erhvervspolitiske indsatser, tilskud til institutioner mv. På FFL15 er der
en mindre stigning i budgetteringsrammen fra 2014 til 2015, hvorefter der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394210_0002.png
2/4
er et markant fald i 2016 samt et yderligere fald i 2017 og 2018. Faldet på
budgetteringsrammen fra 2015 skyldes primært, at bevillingen til Mar-
kedsmodningsfonden udløber i 2016. Hertil kommer, at der sker en re-
duktion af bevillingen til Vækstfonden, delvis udmøntning af puljen til
opfølgning på vækstteams, udløb af midlertidige bevillinger til reserve til
grøn omstillingsfond, pulje til teknologiudvikling og investeringsstøtte
mv.
Overførselsrammen
indeholder ministeriets indtægter fra bl.a. investe-
ringsfonde mv. På FFL15 er der en stigning i indtægter på overførsels-
rammen til og med 2017, hvorefter der er et mindre fald. Udviklingen
skyldes bl.a. ressortoverførsel af Eksport Kredit Fonden fra Udenrigsmi-
nisteriet, tilbagebetaling af statsgaranti på stormflodsordningen samt etab-
lering af Danmarks Grønne Investeringsfond, jf. nedenfor.
Væsentlige prioriteringer
De væsentligste prioriteringer i FFL2015 på Erhvervs- og Vækstministe-
riets område er sammenfattet i tabel 2 og gennemgås nedenfor.
Tabel 2. Væsentlige prioriteringer på FFL2015
Mio. kr., PL2015
Aftale om en vækstpakke
Aftale om Et grønnere Danmark
Aftale om indførelse af obligatorisk sikkerhedskort
Styrket regnskabskontrol
Tilskud til Danish Crown på Bornholm
Standardiseringsanalyse
Business in Denmark
Etablering af statsstøtteregister
Tilbagebetaling af garanti på Stormflodsordningen
Nordsøenheden som SOV*
Modernisering af det offentlige forbrugerklagesy-
stem**
2014
20,0
15,0
-
-
1,0
-
-
-
-
30,6
2015
29,2
25,0
12,8
4,8
1,0
0,5
1,5
2,9
-40,5
28,7
2016
30,2
40,0
9,7
5,4
1,0
-
-
1,2
-91,0
28,7
2017
30,2
-
8,5
5,4
1,0
-
-
1,1
-90,8
28,7
2018
15,0
-
7,8
5,4
1,0
-
-
1,1
-90,3
28,7
-
-
7,8
8,5
8,8
* Heraf havde EVM i forvejen en driftsbevilling § 08.25.01. Nordsøenheden på 17,8
mio. kr. i 2014, 17,6 mio. kr. i 2015, 17,2 mio. kr. i 2016, 17,2 mio. kr. i 2017 og 16,9
mio. kr. i 2018, som er nedlagt på FFL15.
** Implementering af ADR-direktivet finansieres dels ved prioritering inden for EVM’s
egen ramme og ved tilførsel af nye midler til EVM.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/4
Prioriteringerne på EVM’s FFL2015 afspejler, at regeringen indgik en
række politiske aftaler umiddelbart før sommerferien, idet de økonomiske
konsekvenser af aftalerne er indarbejdet på forslaget:
Udmøntning af Aftale om en vækstplan:
Som følge af aftalen er der på
EVM’s område afsat 29,2 mio. kr. i 2015, 30,2 mio. kr. årligt i 2016 og
2017 og 15,0 mio. kr. i 2018. Merbevillingen finansierer ministeriets ud-
giftskrævende initiativer i aftalen (forligspartier fremgår i parenteser):
Reduktion af sagsbehandlingstiderne med 30 pct. for etablering af
selskaber og 15 pct. for autorisationsansøgninger til el, vvs og kloak
(6,1 mio. kr. i 2015 og 4,5 mio. kr. årligt fra 2016 og frem). (Regerin-
gen, V, K, SF & DF).
Reform af international rekruttering, som skal gøre det lettere for
danske virksomheder at rekruttere, modtage og fastholde udenlandsk
arbejdskraft (0,9 mio. kr. i 2015-2017). (Regeringen, V, K, SF & DF).
Mulighed for at give virksomheder gratis adgang til regnskabsdata og
udvikling af digital service, som giver virksomheder mulighed for at
tjekke kunders kreditværdighed og dermed reducere tab på kunder
(12,6 mio. kr. i 2015 og 10,5 mio. kr. årligt fra 2016). (Regeringen, V,
K, SF & DF).
Task-force, som skal afdække barrier for ressourceeffektivitet og
komme med forslag til ændringer af eksisterende regler for at fremme
ressourceeffektivitet, innovation og grøn omstilling (5,1 mio. kr. år-
ligt i 2015-2017). (Regeringen, V, K, SF, Ø & DF).
Styrkelse af Forsyningssekretariatets tilsyn med vandsektoren (4,7
mio. kr. i 2015). (Regeringen, V, K, SF, Ø & DF).
Tilskud til VisitDenmark til styrkelse af markedsføringen af kyst- og
naturområder i udlandet, særligt i Tyskland (10,0 mio. kr. årligt i
2016 og 2017). (Regeringen, V, K, SF, Ø & DF).
Aftale om Et grønnere Danmark:
Regeringen indgik før sommerferien
”Aftale om Et grønnere Danmark” med SF og Enhedslisten. På EVM’s
område er der bevilliget 15,0 mio. kr. i 2014, 25,0 mio. kr. i 2015 og 40,0
mio. kr. i 2016 til et statsligt egenkapitalindskud i Danmarks Grønne In-
vesteringsfond. Egenkapitalen skal dække eventuelle underskud i forbin-
delse med fondens etablering. Investeringsfonden har en udlånskapacitet
på 2,0 mia. kr. De konkrete udlån kan gå til eksempelvis investeringer i
energibesparelser i virksomheders produktionsapparat og bygningsmasse
eller nye vedvarende energianlæg så som vindmøller eller varmepumper.
Aftale om obligatorisk sikkerhedskort:
Umiddelbart før sommerferien
indgik regeringen endvidere ”Aftale om obligatorisk sikkerhedskort i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/4
byggeriet” med SF og Enhedslisten. Aftalen indebærer bl.a., at der indfø-
res krav om et obligatorisk sikkerhedskort til alle lønmodtagere, uanset
nationalitet, der arbejder i bygge- og anlægsbranchen. Med henblik på at
udvikle det obligatoriske sikkerhedskort er der afsat ca. 13 mio. kr. i
EVM i 2015 faldende til 7,8 mio. kr. i 2018.
Øvrige større prioriteringer:
EVM har i forbindelse med udarbejdelsen af
FFL2015 foretaget en række omprioriteringer på ministerområdet med
henblik på at styrke følgende områder:
Yderligere styrkelse af regnskabskontrollen i Erhvervsstyrelsen: Det
er afgørende, at der er tillid til virksomhedernes regnskaber og års-
rapporter. Derfor er der afsat midler til en styrkelse af regnskabskon-
trollen af årsrapporter med særligt fokus på årsrapporter, der indehol-
der revisorforbehold (4,8 mio. kr. i 2015 og herefter 5,4 mio. kr. år-
ligt). Endvidere lægges der op til en styrket indsats imod kapitalejer-
lån.
Tilskud til investeringsstøtte til Danish Crown på Bornholm: Som
følge af aftalen om modernisering af Danish Crowns slagteri på
Bornholm vil Erhvervs- og Vækstministeriet give et årligt tilskud på
op til 1,0 mio. kr. i perioden 2014-2018 til nye initiativer, som kan
forbedre produktionen for Danish Crown på Bornholm.
Endvidere er der fundet finansiering til bl.a. at gennemføre en analyse
af standardisering af stærkstrømsreglerne for elinstallationer og elfor-
syningsanlæg, tilskud til Business in Denmark, samt til at etablere et
statsstøtteregister (samlet 4,9 mio. kr. i 2015, 1,2 mio. kr. i 2016 og
herefter 1,1 mio. kr. årligt).
Endvidere er der på FFL2015 afsat bevillinger til en modernisering af
forbrugerklagesystemet bl.a. som følge af implementeringen af det så-
kaldte ADR-direktiv i Danmark. Direktivet vedrører forbrugerområdet og
indebærer, at antallet af forbrugerklagesager forventes at stige væsentligt
fra 2015. Det stigende antal klager medfører højere udgifter. Samtidig er
bevillingerne til området faldende i 2015-2017 på årets finanslov
(FL2014). På FFL2015 er der derfor indbudgetteret 10 mio. kr. i 2015 i
forbrug af opsparing og herefter ca. 8 mio. kr. i 2016, og ca. 9 mio. kr.
årligt fra 2017 og frem til en modernisering af forbrugerklagesystemet.
Endelig er der på forslaget en række initiativer, der overvejende har tek-
nisk karakter. Det drejer sig bl.a. om tilbagebetaling af statsgarantien på
stormflodsordningen, fastlæggelsen af den økonomiske ramme for Nord-
søenheden som selvstændig offentlig virksomhed (SOV).