NOTAT
22. august 2014
Finanslovforslaget for 2015 på Erhvervs- og Vækstministeriets om-
råde
Indledning
Regeringens forslag til finanslov for 2015 (FFL15) blev præsenteret d. 26.
august. I dette notat gennemgås først ministerområdets samlede økonomi-
ske rammer, som de fremgår af FFL2015, og herefter de væsentligste pri-
oriteringer på forslaget på Erhvervs- og Vækstministeriets (EVM) områ-
de.
EVM’s økonomiske rammer på FFL2015
Ministerområdets samlede rammer udgør ca. 2,5 mia. kr. i 2015 faldende
til ca. 1,8 mia. kr. i 2018., jf. tabel 1 nedenfor.
Tabel 1. EVM’s rammer på FFL15
Mio. kr., PL2015
2014
Driftsrammen
1.063,9
- heraf lønsumsrammen
911,2
Budgetteringsrammen
547,7
Overførselsrammen
-26,5
I alt
2.496,3
2015
1.109,1
919,5
601,8
-85,2
2.545,2
2016
987,3
860,1
313,0
-122,7
2.037,7
2017
942,5
836,7
277,5
-153,5
1.903,2
2018
916,0
815,0
232,1
-134,0
1.829,1
Driftsrammen
omfatter bevillingerne til ministeriets departement og sty-
relser. På FFL15 er der et fald på driftsrammen fra 2015 til 2018, som
følge af det generelle omprioriteringsbidrag i staten på 2 pct., fase 8 af
statens indkøbsprogram samt udløb af midlertidige bevillinger vedr. bl.a..
social dumping og nedbringelse af overskud på CO2-
kvoteregisterordningen. Det bemærkes, at driftsrammen stiger fra 2014 til
2015, hvilket primært skyldes profilen på bevillinger til it-
moderniseringsprogrammet i Erhvervsstyrelsen.
Lønsumsrammen
udgør en delmængde af driftsrammen og følger den
samme udviklingstendens som driftsrammen.
Budgetteringsrammen
omfatter ministeriets bevillinger til erhvervsstøtte,
erhvervspolitiske indsatser, tilskud til institutioner mv. På FFL15 er der
en mindre stigning i budgetteringsrammen fra 2014 til 2015, hvorefter der