Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1393580_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. august 2014
Status og fremtid for REFIT-programmet, KOM(2014) 368
Notatet er tillige sendt til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
1.
Resumé
Kommissionens meddelelse ”Programmet for målrettet og effektiv regule-
ring (REFIT): Status og udsigter for fremtiden” præsenterer de seneste re-
sultater af arbejdet med smart regulering i EU og indeholder en række kon-
krete initiativer rettet mod reducering og forenkling af reguleringsmæssige
byrder.
Endelig indeholder meddelelsen en række forslag til nye horisontale foran-
staltninger, som skal understøtte det videre arbejde med målrettet og effek-
tiv regulering.
Meddelelsen ledsages af første udgave af den årlige REFIT-resultattavle,
der giver en detaljeret oversigt over resultaterne af indsatsen samt en status
for de igangværende initiativer, der er fremsat inden for rammerne af
REFIT-programmet.
2.
Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 18. juni 2014 meddelelsen ”Programmet
for målrettet og effektiv regulering (REFIT): Status og udsigter for fremti-
den”, KOM(2014) 368. Meddelelsen ledsages af første udgave af REFIT-
resultattavlen, SWD(2014) 192, der giver en detaljeret oversigt over de fo-
reløbige resultater af de mange initiativer under REFIT-programmet.
Kommissionens overordnede program for målrettet og effektiv regulering
(REFIT) blev lanceret i december 2012 og danner rammen for den europæi-
ske indsats for smart regulering og implementering af EU-regulering i med-
lemsstaterne. Meddelelsen præsenterer programmets seneste resultater og
indeholder en række nye initiativer på området, blandt andet en opdatering
af Kommissionens retningslinjer for konsekvensanalyser og forbedrede hø-
ringsprocesser for interessenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0002.png
2/13
Meddelelsen blev offentliggjort op til mødet i Det Europæiske Råd den 26.-
27. juni 2014, hvor indsatsen for smart regulering blev behandlet. Det Eu-
ropæiske Råd opfordrede i den forbindelse Kommissionen, de andre EU-
institutioner og medlemsstaterne til at fortsætte gennemførelsen af REFIT-
programmet på en ambitiøs måde under hensyntagen til forbruger- og ar-
bejdstagerbeskyttelse samt sundheds- og miljøspørgsmål. Det Europæiske
Råd opfordrede derfor til et stærkt engagement i arbejdet for regelforenk-
ling og reducering af administrative byrder, bedre anvendelse af konse-
kvensanalyser og opfølgende evalueringer i hele lovgivningsprocessen på
EU-plan og på nationalt plan.
3.
Formål og indhold
Formålet med Kommissionens indsats for målrettet og effektiv regulering er
at fjerne unødige administrative byrder for erhvervslivet, samtidig med at
det sikres, at EU-lovgivningen effektivt opfylder politiske målsætninger.
Kommissionen vil med REFIT-programmet gennemgå hele EU-
lovgivningen for at afdække byrder, uoverensstemmelser, mangler og inef-
fektive foranstaltninger. På baggrund af kortlægningsarbejdet fremsættes de
nødvendige forslag, der skal sikre et enkelt, klart, stabilt og forudsigeligt re-
gelsæt for virksomheder, arbejdstagere og borgere i EU.
Kommissionens REFIT-meddelelse har specifikt til formål at informere
medlemsstaterne om de foreløbige resultater af indsatsen under REFIT-
programmet samt de næste skridt i indsatsen for at reducere, forenkle og
forbedre lovgivningen i EU. Meddelelsen er temamæssigt inddelt i tre af-
snit:
1) Resultaterne af REFIT-programmet
Meddelelsens første del gør status over en række af de konkrete initiativer,
der er igangsat og gennemført i regi af REFIT-programmet.
1.a) Kommissionens foranstaltninger
Det fremgår af meddelelsen, at de fleste af forslagene til forenkling og re-
duktion af byrder i REFIT-meddelelsen fra oktober 2013 (KOM(2013) 685)
forventes vedtaget i 2014. Kommissionen har efter at have rådført sig med
Europa-Parlamentet og Rådet formelt besluttet at ophæve 53 forslag. Der-
udover fremhæver Kommissionen særligt det igangværende arbejde med at
kvalitetskontrollere lovgivningen vedrørende affald, beskyttelse af miljø og
beskyttede levesteder (Natura 2000), sikkerhed for passagerskibe og den
generelle fødevarelovgivning.
1.b) Lovgiverens foranstaltninger
Blandt Europa-Parlamentets og Rådets resultater fremhæves særligt vedta-
gelsen af det ændrede direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvali-
fikationer, den nye lovramme for offentlige udbud samt den nye forordning
om takografer (fartskrivere). De nye regler forventes at medføre
betydelige lettelser for SMV'er.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/13
1.c) Medlemsstaternes foranstaltninger
Kommissionen har for at følge op på implementeringen af regelforenklings-
initiativerne under det tidligere program for smart regulering, der løb fra
2007-2012, iværksat initiativet ”Administrative Burden Reduction Plus”
(ABR+). Formålet med opfølgningen er at udveksle erfaringer om gennem-
førelse og kontrollere, om den forventede reduktion af de administrative
byrder er opnået i praksis. Kommissionens første konklusioner indikerer, at
det for nogle medlemsstaters vedkommende kan bekræftes, at de forventede
lettelser er blevet opnået på områderne Intrastat (systemet bag statistikken
om handel med varer), statistikken vedrørende industriproduktion og digita-
le takografer (fartskrivere).
Resultaterne og status for de igangværende initiativer er nærmere beskrevet
i den medfølgende REFIT-resultattavle, SWD(2014) 192.
2) Fremtidige REFIT-initiativer
Kommissionen præsenterer i meddelelsen en række nye konkrete initiativer
under REFIT-programmet. Initiativerne opdeles i tre hovedkategorier.
2.a) Forenkling og byrdereduktion
Kommissionen har identificeret en række områder, hvor der gennemføres
forenklinger og reduktion af byrder i den eksisterende EU-regulering. Disse
initiativer omfatter forenkling af EU-lovgivningen om identitets- og rejse-
dokumenter, udvikling af en ny omfattende struktur for erhvervsstatistikker
og udvidelse af one-stop shop på området for moms på alle leverancer fra
virksomheder til forbrugere.
Dette sker sammen med udviklingen af en webportal for moms i EU, der
har det formål at oplyse virksomhederne om nationale momsregler og EU-
momsregler samt kodificering af den lovgivning, hvori der fastsættes lister
over de tredjelande, hvis statsborgere er visumpligtige.
2.b) Ophævelser og tilbagetrækninger
Kommissionen vil ophæve lovgivningen på en række områder, hvor lov-
givning ikke længere er tidssvarende eller nødvendig. Det drejer sig om
lovgivning vedrørende energimærkning, transportpriser og transportvilkår,
den fælles landbrugspolitik og lovgivning, der angår den standardiserede
indberetning på miljøområdet. Kommissionen vil ligeledes gennemgå også
gældende ret på området for politimæssigt og retligt samarbejde i straffesa-
ger.
Kommissionen påtænker endvidere at trække en række lovforslag tilbage,
som enten er forældede, eller som Europa-Parlamentet og Rådet ikke
støtter. Det drejer sig om forslag vedrørende investorgarantiordninger, luft-
fartssikkerhedsafgifter, gravide arbejdstagere, en fond for erstatning for
olieforurening i europæiske farvande og friholdelse af mikrovirksomheder
fra visse fødevarehygiejnebestemmelser, selv om de ville have givet mindre
virksomheder betydelige administrative lettelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/13
2.c) Kvalitetskontroller og evalueringer
Kommissionen vil på mellemlangt sigt iværksætte en række nye evaluerin-
ger og kontroller af, hvor hensigtsmæssig den eksisterende EU-lovgivning
er, bl.a. vedrørende forbrugerbeskyttelse i forbindelse med timeshares, for-
sinkede betalinger, lovrammen for færdigpakninger, designordningen i EU,
direktiverne om prospekt, anvendelse af princippet om gensidig anerkendel-
se med henblik på at få det indre marked til at fungere bedre, opsamling og
lagring af CO2 og CO2-emissioner fra lette erhvervskøretøjer og personbi-
ler, telekommunikation samt lovgivning om ulovlig indrejse, transit og op-
hold.
Endelig mener Kommissionen, at der er brug for, at EU, medlemsstaterne
og interessenterne fortsat gør en indsats for yderligere at forenkle gennem-
førelsen af kemikalielovgivningen, navnlig REACH, og for at overveje, om
der er specifikke områder, hvor reglerne kan forenkles og byrderne reduce-
res.
3) Horisontale foranstaltninger
Kommissionen vil udover de ovennævnte konkrete REFIT-initiativer også
gennemføre en række horisontale foranstaltninger, der har til formål at styr-
ke de grundlæggende reguleringsværktøjer såsom konsekvensanalyser, hø-
ringer af interessenter og evalueringer.
3.a) Konsekvensanalyser
Kommissionens konsekvensanalyser har til formål at belyse konsekvenser-
ne ved Kommissionens nye forslag til regulering. Kommissionen vil styrke
konsekvensanalysesystemet ved bl.a. at opdatere retningslinjerne for konse-
kvensanalyser. I den forbindelse gennemføres der en offentlig høring vedrø-
rende retningslinjerne i 2014.
3.b) Efterfølgende evaluering
Gennem en systematisk efterfølgende evaluering (ex-post evaluering) af
EU-reguleringen kontrolleres det, om de forventede resultater og virkninger
af EU-reguleringen er opnået. Kommissionen vil styrke evalueringspolitik-
ken og –proceduren, bl.a. ved en revision af evalueringsretningslinjerne på
baggrund af en offentlig høring gennemført i 2013-14.
3.c)Høringer af interessenter
Kommissionen vil gennemføre en række foranstaltninger, der skal forbere-
de høringen af interessenterne generelt og sikre en forbedret feedback fra
Kommissionen. Kommissionen vil bl.a. forbedre kvaliteten af høringerne
ved at udarbejde interne retningslinjer for høringer samt ved at forbedre de
websteder, hvor interessenterne kan afgive bemærkninger til Kommissio-
nens oversigter over planlagte lovgivningsinitiativer. Kommissionen vil
endvidere styrke anvendelsen af høringer i forbindelse med evalueringer og
kvalitetskontrol ved at benytte minimumsstandarder for høringer. Kommis-
sionen overvejer tillige, hvordan det er muligt at forbedre offentlige hørin-
ger om gennemførelse og delegerede retsakter. Slutteligt agter Kommissio-
nen at udvide sine udadrettede aktiviteter i forhold til arbejdsmarkedets par-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0005.png
5/13
ter og interessenter, navnlig små og mellemstore virksomheder (SMV’er),
bl.a. gennem direkte kontakt på konferencer i medlemsstaterne.
3.d) Måling af reguleringsrelaterede omkostninger og fordele
Måling af omkostninger og fordele er et vigtigt aspekt i forbindelse med
smart regulering. Kommissionen har gennemført to vurderinger af de sam-
lede omkostninger for henholdsvis stål- og aluminiumsindustrien for at få et
samlet overblik over de forskellige reguleringsrelaterede omkostninger i
de to sektorer. En samlet omkostningsvurdering for den kemiske industri er
desuden påbegyndt, og Kommissionen planlægger at gennemføre vurderin-
ger af træindustrien, den keramiske industri og glasindustrien samt bygge-
og anlægssektoren.
3.e) Indberetningskrav
Kommissionen har reduceret de administrative byrder ved at strømline ind-
beretningskravene inden for samhørighedspolitikken og på energiområdet.
Kommissionen overvejer at udvide denne indsats til andre områder i 2015.
3.f) Sammenlægning af de rådgivende højniveaugrupper
Kommissionen har under arbejdet med smart regulering fået rådgivning fra
to højniveaugrupper, hvis mandater udløber i oktober 2014. Den ene grup-
pe, Højniveaugruppen for Administrative Byrder (også kendt som Stoiber-
gruppen), består af uafhængige eksperter og den anden gruppe, Højniveau-
gruppen for Bedre Regulering, af embedsmænd fra medlemsstaterne.
Kommissionen planlægger at sammenlægge de to grupper til én gruppe,
hvis primære opgave vil være at vurdere de praktiske konsekvenser af EU-
reguleringen i medlemsstaterne.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
5.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0006.png
6/13
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Kommissionens meddelelse har i sig selv ingen administrative konsekven-
ser for erhvervslivet. Meddelelserne omtaler imidlertid en række lovgiv-
ningsmæssige initiativer, som vil reducere de administrative byrder for er-
hvervslivet. Ligeledes vil det i meddelelserne skitserede fremadrettede ar-
bejde formentlig medvirke til at reducere de administrative byrder yderlige-
re.
10.
Høring
Meddelelsen er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkurrenceevne,
vækst og forbrugerspørgsmål med frist den 1. juli 2014.
Der er modtaget høringssvar fra henholdsvis Bygge-, Anlægs- og Trækar-
tellet, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk, Landbrug og Fødevarer
samt fælles høringssvar fra Landsorganisationen i Danmark, FTF og
Akademikerne.
Bygge-, Anlægs- og Trækartellet (BAT) vurderer, at REFIT-programmet
ikke vil føre til vækst, beskæftigelse og øget velstand, men til en afregule-
ring af beskyttelsesniveauer og rettigheder for lønmodtagere, hvilket vil
skabe endnu mere utryghed og endnu mere uvilje overfor hele EU.
BAT udtrykker en stærk bekymring over den proces, der er foregået un-
der REFIT-programmet omkring smart regulering og i højniveaugruppen
for administrative byrder (Stoiber-gruppen). BAT stiller spørgsmål ved
rimeligheden i, at Stoiber-gruppen beskæftiger sig med arbejdsmiljø-
spørgsmål, spørgsmål omkring vandrende arbejdskraft, udstationering og
arbejdsmarkedsspørgsmål. BAT stiller endvidere spørgsmål ved Stoiber-
gruppens berettigelse, idet det vurderes at være en opgave for embedsfol-
kene i Kommissionen at fremkomme med de forslag, der skal indgå i
EU’s beslutningsproces.
BAT er endvidere stærkt bekymrede for, at hele REFIT-processen fører til
forskelsbehandling af lønmodtagere, alt efter om de er ansat i en mikro-
virksomhed, en SMV eller i en stor virksomhed. BAT understreger, at li-
gebehandlingsprincippet må og skal være et stærkt og centralt princip i
det europæiske samarbejde.
BAT ønsker ikke, at Stoiber-gruppen skal beskæftige sig med hvordan
bl.a. udstationeringsbestemmelserne administreres og håndhæves, herun-
der om SMV’erne skal undtages fra bestemmelserne. BAT mener, at den
måde at arbejde på, og det, at der lægges op til, at Stoiber-gruppen skal
fortsætte sit arbejde, er en helt forkert retning for EU og for EU’s beslut-
ningsproces. BAT mener, at dette vil medføre en tilbagerulning af det soci-
ale Europa samt at flere og flere helt almindelige arbejdere vil få meget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0007.png
7/13
vanskeligere ved at se sig selv som en del af et europæisk fællesskab, ikke
bare i Danmark, men også i resten af Europa.
BAT mener endvidere, at processen omkring REFIT i alt for høj grad har
været domineret af embedsværket i nationalstaterne, og at politikkerne,
både i de nationale parlamenter og i Europa-Parlamentet, bør involvere
sig mere i processen.
Dansk Aktionærforening (DAF) finder Kommissionens program for mål-
rettet og effektiv regulering rigtigt og vigtigt. DAF finder dog, at Kom-
missionen i højere grad bør inddrage forbrugerrepræsentanter i arbejdet,
så det sikres, at programmet ikke skaber nye problemer og huller i for-
brugerbeskyttelsen.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) understreger, at REFIT skal føre til
forenklede og mere transparente regler, og ikke til yderligere stramning
og administrative byrder på området for information og høring af medar-
bejdere.
Det skal ifølge DA særligt sikres, at ændringer vedrørende information og
høring ikke berører de kollektive aftaler herom, herunder den danske
samarbejdsaftale. Det skal endvidere sikres, at Kommissionen ikke an-
vender REFIT som en anledning til at harmonisere begreberne for infor-
mation og høring.
DA mener ikke, at en større ændring af direktivet om arbejdstid skal gå i
retning af et bredere direktiv, der fx omfatter sammenhængen mellem ar-
bejdsliv og familieliv. DA vurderer, at de ændringer, som Kommissionen
synes at arbejde for, ikke går i en retning, der er til gavn for virksomheder-
ne.
DA frygter, at det nyligt vedtagne håndhævelsesdirektiv kan ramme
navnlig MMV, der ofte ikke vil have det administrative set-up til at hono-
rere bl.a. kravet om obligatorisk hæftelsesansvar inden for byggeriet –
både i en udbudsfase og senere ved kontrollen og udmøntningen af hæf-
telse. DA vurderer, at modellen for hæftelsesansvar vil føre til brug af ik-
ke alene nationale aktører, men også større aktører i byggeriet.
DA ser frem til resultatet af den igangsatte evaluering på arbejdsmiljøområ-
det af rammedirektivet 89/391/EF samt de relaterede arbejdsmiljødirektiver
og støtter samtænkningen med initiativer vedrørende kemikalielovgivnin-
gen. Endelig understreger DA, at EU’s arbejdsmiljølovgivning skal være re-
levant, let at implementere for alle virksomheder samt baseret på et ’sund
fornuft’-princip. Det er afgørende for DA, at Kommissionens REFIT-
program ikke fører til forskellige krav til små og store virksomheder, men
sikrer et niveau i lovgivningen, som også de små virksomheder kan over-
holde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0008.png
8/13
Dansk Erhverv (DE) hilser Kommissionens fremskridt på REFIT-
programmet velkommen. DE anerkender, at flere initiativer er blevet gen-
nemført til glæde for danske virksomheder. DE ser dog frem til, at man sæt-
ter reel handling bag ordene på den reelt mest byrdefulde lovgivning fra
EU.
DE beklager Kommissionens tilgang til tilbagetrækning af foreslået lovgiv-
ning, særligt tilbagetrækningen af forslaget om regulering af europæiske
private virksomheder (COM(2008) 396) og forslaget om et direktiv, der
simplificerer forpligtigelser med henblik på moms (COM(2004) 728), idet
begge forslag ville have bidraget positivt til forenkling af virksomheders
byrder. DE finder ikke, at det kan kaldes en byrdereduktion, at man trak dis-
se forslag.
DE hilser Kommissionens intention om at opdatere retningslinjerne for
konsekvensanalyser og ex-post evalueringer særdeles velkommen. Generelt
ønsker DE en langt mere udbredt brug af evalueringer af EU-lovgivning.
DE hilser endvidere Kommissionens intention om at opdatere retningslin-
jerne for høringer samt indførslen af minimumsstandarder for kvaliteten af
høringer særdeles velkommen. DE finder, at for mange høringer fra Kom-
missionen er præget af dårligt formulerede eller direkte manipulerende
spørgemetoder, der medfører misvisende svar. Interessenthøringen er i den-
ne forbindelse positivt.
DE finder det endvidere positivt, at Kommissionen vil opfordre agenturerne
til at efterfølge disse minimumsstandarder. Særligt finder DE det vigtigt, at
Kommissionens overvejelser om en forbedring af offentlige høringer i for-
hold til delegerede retsakter og gennemførelsesretsakter fører til reelle for-
bedringer på området.
Endelig hilser DE Kommissionens intention om at øge brugen af
kumulative omkostningsvurderinger velkommen. DE er samtidig særdeles
tilfreds med Kommissionens åbenlyse erkendelse af, at der er brug for op-
dateringer af konsekvensberegningerne i Rådet og Parlamentet, når disse
substantielt ændrer i Kommissionens lovgivningsforslag. DE støtter på det
kraftigste enhver bestræbelse på at få ændret status quo på dette område.
Dansk Industri (DI) kvitterer for Kommissionens indsats for at følge syste-
matisk op på regelforenklingsarbejdet i EU.
DI finder det endvidere positivt, at Kommissionen i meddelelsen sætter fo-
kus på, at både embedsværket i Kommissionen samt Rådet og Europa-
Parlamentet har en fælles forpligtelse til at sætte fokus på regelforenkling.
DI finder det afgørende, at de enkelte medlemsstaters implementering af
EU-lovgivningen tillægges øget fokus i forbindelse med EU’s regelforenk-
lingsindsats, idet en stor del af virksomhedernes administrative byrder er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0009.png
9/13
forbundet med nationale særregler og uhensigtsmæssig national implemen-
tering af EU-lovgivning.
DI ønsker, at dette adresseres direkte i forbindelse med Kommissionens nye
resultattavle for regelforenkling.
DI foreslår endvidere, at regeringens regelforenklingsindsats udvides, så
den i højere grad sætter målrettet ind for at reducere de byrder, der direkte
stammer fra EU-regulering. DI foreslår desuden, at Kommissionen lader
sig inspirere af det danske virksomhedsforum for enklere regler og indfø-
rer et forum, hvor det er muligt at sende forslag til forenkling af europæi-
ske regler og procedurer til Kommissionen.
DI vurderer, at dette vil skabe øget gennemsigtighed og en direkte kob-
ling mellem regelforenklingsarbejdet i EU og den indsats, der gennemfø-
res på nationalt plan.
I tillæg hertil foreslår DI, at Kommissionen indfører et "følg eller for-
klar"-princip, som den danske regerings ”Virksomhedsforum for enklere
regler” arbejder med. Det vil forpligte Kommissionen til enten at gen-
nemføre de initiativer, som bliver foreslået af medlemslandene, eller at
forklare, hvorfor de ikke kan gennemføres.
DI finder det væsentligt, at Kommissionens konsekvensanalyser ikke ale-
ne ser på de konkrete omkostninger, der er forbundet med at efterleve
lovgivningen. Ifølge DI bør konsekvensanalyserne i højere grad også fo-
kusere på ændrede procedurer og processer, der følger af, at EU-
lovgivningen justeres og dermed påfører virksomhederne nye økonomi-
ske byrder. DI understreger desuden, at konsekvensanalyser bør udarbej-
des og/eller vurderes af relevante personer med dyb faglig indsigt.
DI har ligeledes en række specifikke kommentarer i forbindelse med ud-
valgte direktiver og forordninger, der er præsenteret i Kommissionens
nye årlige resultattavle for regelforenkling.
Forbrugerrådet Tænk (FBRT) mener generelt, at det er vanskeligt at
kommentere konkret på Kommissionens meddelelse, da det ikke fremgår
af de mange nævnte områder, hvad der konkret ønskes ændret. Imidlertid
er det FBRT’s opfattelse, at der for de mange lignende tidligere tiltag
vedrørende bureaukrati, administrative byrder og lignende i flere tilfælde
har været tale om regler, der er indført af forbruger- eller miljøhensyn.
FBRT påpeger, at også forbrugerorganisationer går ind for ”målrettet og
effektiv regulering” (REFIT), ligesom FBRT ikke går ind for at pålægge
erhvervslivet unødige administrative byrder. FBRT understreger, at en
sådan øvelse ikke bør ramme forbruger- og miljøhensyn, samt at det ikke
er tilstrækkeligt at nævne ”sundhed og sikkerhed”. FBRT fremhæver end-
videre, at en omfattende høring er nødvendig ved ethvert tiltag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0010.png
10/13
Landbrug og Fødevarer (LF) er meget positive i forhold til Kommissio-
nens arbejde med regelforenkling, som vurderes at være et godt initiativ.
LF vurderer, at gode rammevilkår er helt centrale og en afgørende forud-
sætning for, at erhvervslivet får succes med at skabe nye jobs og vækst i
samfundet. LF mener, at det er helt nødvendigt, at medlemsstaterne ved
implementering af EU-lovgivning udnytter de muligheder, der er for flek-
sibilitet, og at de nationale regler ikke gøres mere byrdefulde end påkræ-
vet.
LF vurderer, at overimplementering og særlige nationale ekstra byrder er
en alvorlig barriere for virksomheders vækst og konkurrenceevne. LF øn-
sker på den baggrund, at målrettet og ensartet implementering af EU-
regler medtages som et fokusområde i REFIT-programmet.
LF finder det endvidere problematisk, at regler for krydsoverensstemmel-
se implementeres og praktiseres forskelligt i de enkelte medlemsstater,
hvilket er med til at forrykke konkurrencen og bl.a. give danske land-
mænd dårligere vilkår end deres europæiske kolleger. LF foreslår derfor,
at Kommissionen i forbindelse med den planlagte ophævelse af regler for
den fælles landbrugspolitik også ser på hele krydsoverensstemmelsessy-
stemet, herunder implementeringen i de enkelte medlemsstater.
LF foreslår endvidere, at Kommissionen ser på sanktionssystemet for
krydsoverensstemmelse, som i udgangspunktet vurderes at være upropor-
tionalt.
Landsorganisationen i Danmark (LO), FTF og Akademikerne (AC) har
afgivet fælles høringsvar. LO, FTF og AC er overordnet set tilhængere af,
at unødigt bureaukrati fjernes, og at der skabes gunstige vilkår for de små
og mellemstore virksomheder.
LO, FTF og AC er endvidere enige i, at det er nødvendigt, at lovgivningen
holdes enkel, men understreger samtidig, at når det kommer til minimums-
direktiver som fx arbejdsmiljødirektiver, er det udelukkende medlemssta-
terne, der bestemmer, hvor langt de vil gå for at nå de politiske mål.
LO, FTF og AC er skeptiske over for Kommissionens tiltag, der har til
formål at undtage SMV’er og mikrovirksomheder fra visse reguleringer.
Ifølge LO, FTF og AC bør alle virksomheder principielt være underlagt de
samme regler, og arbejdstageres sikkerhed bør ikke gradueres alt efter om
de er beskæftiget i en stor eller mindre virksomhed.
LO, FTF og AC finder det uacceptabelt, at Kommissionen har tilbagetruk-
ket forslag om muskel-skeletlidelser, kræftfremkaldende stoffer og ar-
bejdsmiljøregler for frisører under henvisning til REFIT-programmet. Ifølge
LO, FTF og AC harmonerer det meget dårligt med meddelelsens egen kon-
klusion om, at REFIT-programmet ikke gennemføres på bekostning af
sundhed og sikkerhed for forbrugere og arbejdstagere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0011.png
11/13
LO, FTF og AC henviser til OECD-studiet "Measuring Regulatory Per-
formance – Expert Paper No. 3, August 2013" og vurderer på den bag-
grund, at der er en tendens til at overbetone administrative byrders betyd-
ning for vækst og jobskabelse.
LO, FTF og AC mener, at REFIT-dagsordenen i for høj grad fokuserer på
enkelte virksomheders isolerede vurdering af en given regels administra-
tive konsekvenser i stedet for i højere grad at se på de samlede sam-
fundsmæssige hensyn, som ligger bag intentionen med lovgivningen.
LO, FTF og AC vurderer, at det er fornuftigt at se på mulighederne for at
sikre en bedre gennemførelse af REACH, men finder det betænkeligt, at
Kommissionen peger på mulighederne for på mellemlangt sigt at lave
mindre hyppige ændringer af listen af stoffer, der skal godkendes, og i
højere grad tage socioøkonomiske hensyn, når nye stoffer medtages på
godkendelseslisten, idet dette vil gå imod hensigten med REACH. Desu-
den mener LO, FTF og AC, at rapporten om evalueringen af arbejdsmil-
jødirektiverne ikke bør indgå i vurderingen af REACH.
LO, FTF og AC er betænkelige ved den øgede grad af offentlige høringer
især i form af internethøringer, der finder sted på bekostning af partshø-
ringer. LO, FTF og AC vurderer, at man ved offentlige høringer mister
den repræsentativitet, som arbejdsmarkedets parter har.
LO, FTF og AC ser gerne, at fagbevægelsen rolle som høringspart var
blevet skrevet ind i meddelelsen på linje med det, der står om høring af
europæiske og nationale SMV-sammenslutninger og Enterprise Europe.
LO, FTF og AC pointerer, at det er bekymrende, at Kommissionen i top
10-høringen ved identifikation af byrdefulde områder gav virksomheder-
ne en direkte partsadgang, som øvrige af arbejdsmarkedets parter ikke
fik. LO, FTF og AC understreger i forlængelse heraf, at høringer skal om-
fatte begge arbejdsmarkedets parter.
LO, FTF og AC finder det absolut nødvendigt, at en eventuel ny gruppe,
som skal rådgive Kommissionen om administrative byrder, er baseret på
repræsentativitet og ikke hovedsageligt består af personligt udpegede, der
ikke repræsenterer andre end sig selv, ligesom det bør være et krav, at
medlemmer af gruppen opføres i EU's lobby- og transparensregister.
Endelig er LO, FTF og AC skeptiske over for Kommissionens forslag om
styrket brug af konsekvensanalyser, idet man kan frygte, at analyserne i
for høj grad fokuserer på omkostningerne ved en given lovgivning frem-
for det overordnede formål med reguleringen, herunder de politiske og
demokratiske forventninger, der kan ligge bag.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0012.png
12/13
Der er blandt medlemslandene bred opbakning til Kommissionens indsats
under REFIT-programmet.
Flere medlemsstater ønsker yderligere initiativer på området, eksempelvis
i form af en kvantitativ målsætning for regelforenklingen samt klarere
deadlines for udmøntning af forenklingsinitiativerne.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt arbejdet med forenkling af EU-regulering.
Regeringen arbejder for, at der på EU-niveau sikres en sammenhængende
indsats for smart regulering, der resulterer i en forenkling af EU-
reguleringen og reduktion af unødige administrative byrder.
Regeringen lægger vægt på, at reguleringsmæssige byrder kun skal blive
reduceret i de tilfælde, hvor det ikke medfører forringelser af de grund-
læggende beskyttelsesniveauer i lovgivningen, herunder særligt på ar-
bejdsmiljøområdet.
Regeringen støtter således, at smart regulering sker ud fra en balanceret
tilgang og handler om at øge kvaliteten i reguleringen. En øget kvalitet i
reguleringen giver let og smidig administration i virksomhederne og øger
deres efterlevelse, som dermed fører til højere beskyttelse.
Regeringen finder, at virksomheders størrelse som udgangspunkt ikke bør
have indflydelse på, hvilke regler, de er omfattet, herunder på arbejdsmil-
jøområdet.
Regeringen støtter endvidere Kommissionens planer om, at indsatsen for
at reducere reguleringsmæssige byrder i EU-regulering kommer til at in-
deholde et styrket fokus på interessenterne og disses oplevede byrder,
bl.a. gennem en forbedring af Kommissionens høringsprocedurer og sy-
stematisering af Kommissionens feedback til interessenterne. Det er imid-
lertid regeringens holdning, at interessenter bør inddrages på lige fod i
Kommissionens høringsprocesser.
Regeringen arbejder i den sammenhæng for, at der etableres en dedikeret
platform for inddragelse af interessenterne, hvortil der kan sendes forslag
til forenkling af EU-regulering som skal behandles af Kommissionen.
Forslagene skal være omfattet af et "følg eller forklar"-princip, hvilket vil
forpligte Kommissionen til at inkludere forslagene i REFIT-programmet
eller forklare, hvorfor det ikke lader sig gøre.
Regeringen hilser Kommissionens årlige REFIT-resultattavle velkommen
og opfordrer Kommissionen til så vidt muligt at kvantificere opgørelsen af
resultaterne, så resultaterne giver det bedst mulige overblik over fremdriften
i REFIT-programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1393580_0013.png
13/13
Endelig støtter regeringen Kommissionens videre arbejde med de nye ho-
risontale foranstaltninger, som skal understøtte den videre indsats for
målrettet og effektiv regulering.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.