Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 321
Offentligt
UDKAST
Fremsat den [indsættes] af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
[Senest opdateret den 10. juli 2014]
til
Lov om dansk turisme
Kapitel 1
Det nationale turismeforum
Formål mv.
§ 1.
Erhvervs- og vækstministeren opretter det nationale turismeforum.
§ 2.
Det nationale turismeforum er et nationalt organ, der har til formål at styre og
koordinere den offentlige turismefremmeindsats i Danmark.
§ 3.
Til fremme af det i § 2 angivne formål varetager det nationale turismeforum følgende
opgaver:
1) Udarbejdelse af en national strategi for dansk turisme, som skal fastlægge den overordnede
strategiske retning, herunder de centrale prioriteter og mål for dansk turisme.
2) Indsamling af viden og igangsættelse og udarbejdelse af analyser, herunder en større årlig
analyse af udviklingen i dansk turisme.
3) Koordinering af den offentlige turismefremmeindsats med udgangspunkt i den nationale
strategi for dansk turisme, herunder VisitDenmarks markedsføringsindsatser og
aktiviteterne i de regionale udviklingsselskaber for turisme og de kommunale
destinationsselskaber mv.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan henlægge varetagelsen af øvrige opgaver til det
nationale turismeforum.
Stk. 3.
Det nationale turismeforum sekretariatsbetjenes af Erhvervs- og Vækstministeriet.
Ledelsesmæssige forhold
§ 4.
Det nationale turismeforum består af en formand og syv medlemmer, der udpeges for
en periode på op til fire år. De pågældende kan genudpeges for en efterfølgende 4-årig periode.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger formanden for det nationale turismeforum.
Det nationale turismeforum består derudover af:
1) bestyrelsesformanden i VisitDenmark
2) to medlemmer, hvoraf en er næstformand, som udpeges efter indstilling fra Danske
Regioner
3) et medlem, som udpeges efter indstilling fra Kommunernes Landsforening
4) to medlemmer fra erhvervslivet, som udpeges af erhvervs- og vækstministeren
5) et medlem, som er turismeforsker, som udpeges af erhvervs- og vækstministeren
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Kapitel 2
Dansk Turismes Advisory Board
Formål mv.
§ 5.
I tilknytning til det nationale turismeforum opretter erhvervs- og vækstministeren et
Advisory Board (Dansk Turismes Advisory Board).
§ 6.
Dansk Turismes Advisory Board har til formål at rådgive det nationale turismeforum.
Stk. 2.
Dansk Turismes Advisory Board kan foreslå dagsordenspunkter til møderne i det
nationale turismeforum.
Ledelsesmæssige forhold for Advisory Board
§ 7.
Dansk Turismes Advisory Board består af en formand, som udpeges af erhvervs- og
vækstministeren. Dansk Turismes Advisory Board består derudover af:
1) et medlem, som udpeges efter indstilling fra DI
2) et medlem, som udpeges efter indstilling fra Dansk Erhverv
3) et medlem, som udpeges efter indstilling fra HORESTA
4) tre medlemmer, som udpeges efter indstilling fra de organisationer i Turisterhvervets
Samarbejdsforum, som ikke i forvejen repræsenteres i Advisory Boardet
5) et medlem, som udpeges efter indstilling fra LO
6) et medlem, som udpeges efter indstilling fra Friluftsrådet
7) et medlem, som udpeges efter indstilling fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
8) et medlem, som udpeges efter indstilling fra Miljøministeriet
9) et medlem, som udpeges efter indstilling fra Kulturministeriet
10) et medlem, som udpeges efter indstilling fra Udenrigsministeriet
Stk. 2.
Medlemmerne i Dansk Turismes Advisory Board udpeges for en periode på op til
fire år. De pågældende kan genudpeges for en efterfølgende 4-årig periode.
Stk. 3.
Dansk Turismes Advisory Board sekretariatsbetjenes af Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Kapitel 3
Regionale udviklingsselskaber for turisme
§ 8.
Den
regionale indsats for udvikling af turismeproduktet i Danmark samles under tre
regionale udviklingsselskaber for turisme.
Stk. 2.
Regionerne opretter udviklingsselskaberne Dansk Kyst- og Naturturisme og Dansk
Erhvervs- og Mødeturisme.
Stk. 3.
Udviklingsselskabet Dansk Storbyturisme forankres i Fonden Wonderful
Copenhagen.
§ 9.
De tre regionale udviklingsselskaber for turisme får til opgave at udvikle dansk turisme
inden for kyst- og naturturismen, erhvervs- og mødeturismen samt storbyturismen i henhold til
den nationale strategi for dansk turisme.
Stk. 2.
De tre regionale udviklingsselskaber for turisme skal årligt afrapportere deres status
for udmøntningen af den nationale strategi for dansk turisme til det nationale turismeforum.
Stk. 3.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil få en bestyrelsespost i Dansk Kyst- og
Naturturisme og i Dansk Erhvervs- og Mødeturisme.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Stk. 4.
Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk
Storbyturisme kan indstille i alt to medlemmer til VisitDenmarks bestyrelse efter høring af den
rådgivende nomineringskomite.
Kapitel 4
Samarbejde, koordinering og adgang til oplysninger
§ 10.
Regioner, kommuner og regionale udviklingsselskaber for turisme og kommunale
udviklingsselskaber, der iværksætter erhvervsudviklingsaktiviteter i henhold til § 9, stk. 1, nr. 5
og § 13, stk. 1, nr. 5 i lov om erhvervsfremme skal, hvor der er offentlig medfinansiering,
forudgående koordinere alle væsentlige aktiviteter til international markedsføring af danske
turismeprodukter og -oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med VisitDenmark,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.
§ 11.
De tre regionale udviklingsselskaber for turisme skal indgå samarbejdsaftaler med
VisitDenmark om samarbejdet mellem den regionale turismeudviklingsindsats og den
internationale markedsføring af Danmark.
§ 12.
Det nationale turismeforum kan anvende offentlig ekspertise inden for
turismeområdet, herunder rekvirere eksisterende oplysninger om dansk turisme fra
VisitDenmark, de regionale udviklingsselskaber for turisme, de kommunale
destinationsselskaber mv.
Kapitel 5
Ikrafttræden mv.
§ 13.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
§ 14.
I erhvervsfremmeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. [dato], foretages følgende
ændringer:
1.
§ 9 a og § 13 a ophæves.
Kapitel 6
Territorial gyldighed
§ 15.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund – Gældende lovgivning i dag
3. Lovforslaget
3.1. Det nationale turismeforum
3.2. Dansk Turismes Advisory Board
3.3. Tre regionale udviklingsselskaber for turisme
3.4. Koordinering og samarbejde
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Ligestillingsmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen nedsatte i 2012 otte vækstteams inden for udvalgte erhvervsområder, heraf et
vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi, der fik til opgave at komme med anbefalinger til
vækst- og jobskabelse i dansk turisme og oplevelsesøkonomi.
På baggrund af anbefalingerne fra vækstteamet har regeringen udarbejdet en vækstplan for
dansk turisme. Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti indgik den 20.
juni 2014 Aftale om vækstplan for dansk turisme, herunder om gennemførelsen af en ny
organisering af den offentlige turismefremmeindsats i Danmark. Erhvervs- og Vækstministeriet
og Danske Regioner har ligeledes den 1. juli 2014 indgået en aftale om regionale
udviklingsselskaber for turisme.
Organiseringen af dansk turisme er i dag spredt ud på flere aktører uden en egentlig fælles
koordinering. Med lovforslaget etableres en ny organisering af den offentlige
turismefremmeindsats.
Målet er at opnå en større effekt af de offentlige turismefremmemidler, som hvert år investeres
i dansk turisme, gennem en bedre samordning af indsatsen på nationalt, regionalt og lokalt
niveau.
På statsligt niveau etableres et nationalt turismeforum, som skal styre og koordinere den
statslige, regionale og kommunale turismefremmeindsats.
Det nationale turismeforum får til opgave at udarbejde en national strategi for dansk turisme.
Markedsførings- og udviklingsprojekter på statsligt, regionalt og kommunalt plan skal
koordineres og drives med udgangspunkt i den nationale strategi. Det nationale turismeforum
får endvidere ansvaret for at indsamle viden og igangsætte og udarbejde analyser, herunder en
større årlig analyse af udviklingen i dansk turisme.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Med lovforslaget lægges der endvidere op til en øget inddragelse af og et styrket samarbejde
med turismeerhvervet. Hensigten med dette er at skabe en større sammenhæng mellem den
offentlige turismefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel og udviklingsmuligheder inden for
turismen.
Dette skal ske ved, at turismeorganisationerne repræsenteres direkte i det nationale
turismeforum og ved oprettelse af Dansk Turismes Advisory Board, hvor turismeerhvervet er
repræsenteret. Dansk Turismes Advisory Board får til opgave at rådgive det nationale forum.
Med lovforslaget er det desuden hensigten at skabe en større sammenhæng mellem den
nationale turismestrategi og sektorinitiativer i de enkelte ministerier, der har indflydelse på de
enkelte dele af turismeerhvervet i Danmark, herunder f.eks. kyst- og naturturismen,
cykelturismen, kulturturismen, grøn omstilling mv. Det skal ske ved, at øvrige relevante
ministerier og organisationer repræsenteres i Dansk Turismes Advisory Board.
Udviklingsindsatsen samles fremover i tre regionale udviklingsselskaber for turisme,
henholdsvis Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk
Storbyturisme, jf. Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske Regioner om
oprettelsen af tre regionale udviklingsselskaber for turisme af 1. juli 2014.
De tre regionale udviklingsselskaber for turisme får sammen med VisitDenmark ansvaret for
udmøntningen af den nationale strategi for dansk turisme.
2. Baggrund
Turismen er et internationalt væksterhverv med global vækst i de seneste år. Danmark har
stærke traditioner som turistland og har i forhold til vores nabolande et relativt stort
turismeerhverv. Turismen og oplevelsesøkonomien bidrager betydeligt til den danske økonomi
og skaber stedbundne arbejdspladser i Danmark.
Væksten i dansk turisme er imidlertid i de senere år gået i stå. Fra 2007-2012 har Danmark
oplevet en tilbagegang i den udenlandske turisme, mens Europa som helhed er gået frem.
Denne udvikling dækker over et todelt billede. På den ene side er der vækst i storby- og
erhvervsturismen, mens der er et betydeligt fald i kyst- og naturturismen.
Regeringen nedsatte i 2012 vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi bestående af
ressourcepersoner inden for dansk turisme. Vækstteamet fik til opgave at komme med
anbefalinger til, hvordan der skabes vækst og job i dansk turisme.
Vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi har i sine anbefalinger til regeringen vurderet, at
turismeerhvervet har et stort potentiale for at få del i den fremtidige globale vækst i turismen
og derigennem skabe flere arbejdspladser og øget eksport.
Vækstteamet anførte ligeledes, at den offentlige turismefremmeindsats i dag er spredt ud på
flere aktører uden en egentlig fælles koordinering, og at de anvendte midler derfor ikke har den
ønskede effekt.
For at indfri potentialet for turismen i Danmark, er der brug for en offensiv indsats. Den
offentlige turismefremmeindsats skal styres og organiseres bedre på tværs af stat, regioner og
kommuner, så der opnås en større effekt af de midler, der hvert år fra offentlig side investeres i
at fremme dansk turisme.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Regeringen har på baggrund af vækstteamets anbefalinger udarbejdet en vækstplan for dansk
turisme med en række initiativer, der skal bidrage til at skabe vækst og beskæftigelse i dansk
turisme, herunder om en ny organisering af turismefremmeindsatsen i Danmark.
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har indgået Aftale om
vækstplan for dansk turisme af 20. juni 2014, herunder om gennemførelsen af en ny
organisering af den offentlige turismeindsats i Danmark, forankret i en ny lov om dansk
turisme.
Gældende lovgivning
Der er i dag ingen samlet koordinering af den offentlige turismefremmeindsats i Danmark.
Efter lov om VisitDenmark varetager Erhvervs- og Vækstministeriet de statslige
myndighedsopgaver inden for turismefremmeindsatsen og VisitDenmark varetager den
internationale markedsføring og branding af Danmark som turistmål. Ligeledes har
VisitDenmark ansvaret for indsamling af viden og udarbejdelse af analyser om Danmark som
turistmål.
Regioner
og
kommuner
kan,
jf.
lov
erhvervsudviklingsaktiviteter inden for turismen.
om
erhvervsfremme,
iværksætte
Samtlige regioner har valgt at basisfinansiere etablering og drift af regionale turismeselskaber,
der i varierende omfang varetager turismefremmeopgaver inden for udvikling af
turismeprodukter, erhvervsservice, analysevirksomhed mv.
Fonden Wonderful Copenhagen har til formål fremme og udvikle erhvervs- og ferie-
/fritidsturismen i Region Hovedstadens område til gavn for almennyttige interesser. Andre
regionale turismeselskaber er Midtjysk Turisme i Region Midtjylland, VisitNordjylland i
Region Nordjylland, ØstDansk Turisme i Region Sjælland og Inspiring Denmark i Region
Syddanmark. Hertil kommer Destination Bornholm.
Ligeledes har flere kommuner oprettet turistorganisationer og nogle kommuner er gået sammen
i destinationsselskaber på tværs af kommunegrænser.
I 2012 blev der fra statslig side i samarbejde med regioner og kommuner etableret Videncenter
for Kystturisme med det formål at bidrage til at styrke innovation og viden om nye
vækstmuligheder i kystturismen i hele Danmark.
3. Lovforslaget
Forslaget til lov om dansk turisme skal skabe en ny og styrket organisering af den offentlige
turismefremmeindsats, som kan styrke den langsigtede udvikling af dansk turisme.
3.1. Det nationale turismeforum
Med lovforslaget etableres der på statsligt niveau et nationalt turismeforum. Det nationale
turismeforum har til formål at styre og koordinere den offentlige turismefremmeindsats i
Danmark
tværs
af
nationale,
regionale
og
kommunale
grænser.
Turismeudviklingsaktiviteterne skal fremover tage udgangspunkt i forretningsområderne kyst-
og naturturisme, storbyturisme og erhvervsturisme.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Målet er, at der skal opnås en større effekt af de 500-600 mio. kr., som hvert år investeres i
turismen fra offentlig side.
Med lovforslaget får det nationale turismeforum til opgave at lave en samlet national strategi,
som skal fastlægge de centrale prioriteter og mål for fremme af dansk turisme.
Hensigten er, at de mange forskellige statslige, regionale og kommunale markedsførings- og
udviklingsprojekter koordineres og drives med udgangspunkt i én samlet national strategi for
dansk turisme.
Dette udelukker ikke, at der fortsat kan ydes statslig støtte via f.eks. indsatsen under de lokale
aktionsgrupper til indsatsområder, hvor der er et lokalt turismepotentiale, f.eks. på de danske
småøer samt i landdistrikter og yderområder.
Det nationale turismeforum får derudover ansvaret for at indsamle viden og igangsætte og
udarbejde analyser, der anvendes som grundlag for udarbejdelsen af den nationale strategi.
Forummet får blandt andet til opgave at udarbejde en større årlig analyse af udviklingen i
dansk turisme, som skal medvirke til, at der er sammenhæng mellem de strategiske mål for
turismefremmeindsatsen og udfordringerne og potentialerne i dansk turisme.
Analysearbejdet i det nationale turismeforum skal bidrage til at skabe øget forståelse for
turismens betydning for Danmark og udviklingspotentialerne i dansk turisme. Sekretariatet for
det nationale turismeforum vil kunne bede VisitDenmark om at forestå den praktiske del af
analysearbejdet.
Endvidere får det nationale turismeforum ansvaret for at varetage den samlede koordinering af
den offentlige turismefremmeindsats med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk
turisme.
Den styrkede koordinering skal mindske overlappende aktiviteter og projekter og skabe
grundlag for flere tværgående aktiviteter på tværs af hele landet. Det er hensigten, at disse
aktiviteter skal tage udgangspunkt i forretningsområder. Derved kan der skabes synergieffekter
på tværs af Danmark gennem videndeling og erfaringsopbygning, som kan bidrage til at
fremme dansk turisme.
Det kan f.eks. være projekter for udvikling af kulturturismen som en del af styrkelsen af
storbyturismen i de større danske byer, eller projekter for udvikling af kyst- og naturturismen
med henblik på at tiltrække udenlandske friluftsturister til de danske naturområder i hele
Danmark.
De tværgående projekter og aktiviteter må dog ikke udelukke lokalt forankrede
turismeinitiativer, som har en særlig geografisk forankring, og hvor styrkerne ved projekterne
ligger i et afgrænset område og vedrører særlige stedbundne potentialer.
Det skal tilstræbes, at der afholdes to årlige møder i det nationale turismeforum. Formanden for
det nationale turismeforum kan indkalde til yderligere møder, såfremt der vurderes behov
herfor.
3.2. Dansk Turismes Advisory Board
I tilknytning til det nationale forum etableres et Advisory Board, Dansk Turismes Advisory
Board.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Dansk Turismes Advisory Board har til formål at rådgive det nationale turismeforum og
bidrage til forummets arbejde med den nationale turismestrategi.
Dansk Turismes Advisory Board skal bidrage til, at der skabes sammenhæng mellem den
nationale strategi for dansk turisme og sektorinitiativer i de enkelte ministerier, f.eks. inden for
kyst- og naturturismen, cykelturismen, kulturturismen, grøn omstilling mv.
Advisory Boardet skal ligeledes medvirke til, at der er sammenhæng mellem målene for den
offentlige turismefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel og udviklingsmuligheder.
Dansk Turismes Advisory Board foreslå dagsordenpunkter til møderne i det nationale
turismeforum.
Det skal tilstræbes, at der afholdes to årlige møder i Dansk Turismes Advisory Board, som
finder sted umiddelbart forud for møderne i det nationale turismeforum. Det er desuden
hensigten, at medlemmer af Dansk Turismes Advisory Board kan indstille til sekretariatet, at
de ønsker et møde i Advisory Boardet.
3.3. Tre regionale udviklingsselskaber for turisme
Udviklingsindsatsen samles fremover i tre regionale udviklingsselskaber for turisme,
henholdsvis Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Erhvervs- og Mødeturisme og Dansk
Storbyturisme jf. Aftale mellem Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske Regioner om tre
regionale udviklingsselskaber for turisme af 1. juli 2014.
De tre regionale udviklingsselskaber for turisme og de kommunale destinationsselskaber mv.
får sammen med VisitDenmark ansvaret for udmøntningen af den nationale strategi.
Regionerne og kommunerne er fortsat ansvarlige for turismeprodukt- og oplevelsesudviklingen
og VisitDenmark er ansvarlig for den internationale markedsføring og branding af Danmark
som rejsemål, jf. lov om VisitDenmark. Det skal ske i tæt samspil mellem offentlige aktører på
blandt andet kultur- og naturområdet, samt private aktører.
Ved turismeprodukt- og oplevelsesudvikling forstås blandt andet en systematisk undersøgelse
af tekniske, markedsmæssige og økonomiske forhold med henblik på udvikling eller
videreudvikling af turismeprodukter og -oplevelser. Udviklingsselskaberne kan endvidere
foretage produkt- og oplevelsesspecifikke analyser på turismeområdet.
VisitDenmark har efter lov om VisitDenmark ansvaret for at dokumentere dansk turismes
betydning, udvikling og potentialer, samt for at kortlægge turismetendenser og turisternes
efterspørgsel fra markederne. Såfremt der er efterspørgsel efter yderligere analyser, bør det
aftales med VisitDenmark for at undgå, at flere offentlige turismeaktører gennemfører
undersøgelser, som allerede gennemføres på nationalt plan. Det kunne f.eks. være
undersøgelser af udenlandske turisters tilfredshed med deres ophold i Danmark.
3.4. Koordinering og samarbejde
Det nationale turismeforum skal
turismefremmeindsats i Danmark.
koordinere
og
styre
den
samlede
offentlige
Med lovforslaget forpligtes de regionale udviklingsselskaber til årligt at afrapportere deres
status for udmøntningen af den nationale strategi for dansk turisme til det nationale forum.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Afrapporteringen skal ske på baggrund af nøgletal og indikatorer, udarbejdet af det nationale
turismeforum.
Erhvervs- og Vækstministeriet vil i den årlige resultatkontrakt med VisitDenmark fastsætte nye
mål for VisitDenmarks arbejde for at skabe sammenhæng mellem VisitDenmarks
internationale markedsføring af Danmark som rejsemål og den samlede nationale
turismefremmeindsats, herunder den nationale strategi for dansk turisme.
Ligeledes forpligtes de tre nye regionale udviklingsselskaber med lovforslaget til at indgå
samarbejdsaftaler med VisitDenmark om samspillet mellem den regionale
turismeudviklingsindsats og den internationale markedsføring af Danmark, herunder om
analyser, presse og markedsføring. Målet er at indsatserne skal bidrage til udmøntningen af den
nationale strategi for dansk turisme.
For at skabe sammenhæng mellem indsatsen for at udvikle dansk turisme og den internationale
markedsføring af Danmark, kan de tre regionale udviklingsselskaber for turisme indstille i alt
to repræsentanter til VisitDenmarks bestyrelse efter høring af den rådgivende
nomineringskomite.
Erhvervs- og Vækstministeriet repræsenteres ligeledes i bestyrelserne for Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme, jf. Aftale mellem Erhvervs- og
Vækstministeriet og Danske Regioner om tre regionale udviklingsselskaber for turisme af 1.
juli 2014. Ifølge fundats for Fonden Wonderful Copenhagen har bestyrelsen for fonden
besluttet, at turismens ministerium kan udpege en kommitteret, der har ret til at deltage i alle
bestyrelsens møder. Den kommitterede har ikke stemmeret. Erhvervs- og Vækstministeriet har,
som turismens ministerium, udpeget en repræsentant fra VisitDenmark som kommitteret.
Derudover samles reguleringen om, at alle væsentlige offentligt medfinansierede aktiviteter til
international markedsføring af dansk turisme og branding af Danmark som turistmål
forudgående skal koordineres med VisitDenmark i lovforslaget. Bestemmelserne findes i dag i
lov om erhvervsfremme, og de videreføres uændret i lovforslaget.
Således kan de regionale eller kommunale turismeaktører fortsat tage kontakt til Erhvervs- og
Vækstministeriet, hvis de finder, at koordinationen af aktiviteterne til international
markedsføring og branding af dansk turisme ikke varetages tilfredsstillende. Tilsvarende kan
VisitDenmark tage kontakt til Erhvervs- og Vækstministeriet, såfremt regionale eller
kommunale turismeaktører ikke bidrager til koordinationen. Der oprettes ikke en egentlig
tilsyns- eller klageinstans for henvendelser vedrørende koordinationsindsatsen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have begrænsede administrative konsekvenser af betydning for staten,
idet staten skal varetage en koordinerende rolle med henblik på at skabe sammenhæng i den
samlede offentlige turismefremmeindsats.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for staten, regionerne eller
kommunerne.
Lovforslaget skønnes at have positive konsekvenser for den regionale og kommunale indsats
for turismeudvikling, idet målet med forslaget er at skabe en større samordning og
koordinering af den offentlige turismefremmeindsats.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Der ændres ikke ved retningslinjerne for regionernes og kommunernes arbejde med turisme i
Lov om erhvervsfremme.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for erhvervslivet, idet det ved en målrettet og
koordineret indsats vil bidrage til at styrke den offentlige turismefremmeindsats og dermed
bidrage til en styrkelse af turismeerhvervet og de afledte erhverv.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Medlemmerne i det nationale turismeforum og Dansk Turismes Advisory Board vil blive
sammensat efter gældende regler for kønssammensætning i ministernedsatte offentlige udvalg
mv., jf. ligestillingsloven.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. juli 2014 til den 15. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.: 3F – Fagligt Fælles Forbund,
Arbejdsmarkedets Feriefond, Beskæftigelsesministeriet, Campingrådet, Center for Kultur og
Oplevelsesøkonomi, Center for Regional Turismeforskning, Danhostel, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, Danmarks Rederiforening,
Danmarks Restauranter og Caféer, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Turismefremme, Danske Busvognmænd, Danske
Destinationer, Danske Havne, Danske Regioner, Feriehusudlejernes Brancheforening,
Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forsvarsministeriet, Foreningen af Forlystelsesparker i
Danmark, Foreningen Tilgængelighed for Alle, Friluftsrådet, Grøn Nøgle, HK – Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund, HORESTA, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima,
Energi- og Bygningsministeriet, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriet, Københavns
Lufthavne, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, LO – Landsorganisationen i
Danmark, Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Organisationen Danske Museer, PTU
(Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede), Region Hovedstaden, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark, Regionskommune
Bornholm, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske Småøer, SAS, Skatteministeriet,
SportEventDenmark, State of Green, Sund & Bælt, Transportministeriet, Turisterhvervets
Samarbejdsforum, Turistførerforeningen, Turismeforskerne i Danmark (TiD), Uddannelses-og
Forskningsministeriet,
Udenrigsministeriet,
Undervisningsministeriet,
VisitDenmark,
Wonderful Copenhagen, Økonomi- og indenrigsministeriet.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391077_0011.png
UDKAST
11.
Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Økonomiske
konsekvenser for
Ingen.
stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Lovforslaget vurderes at have
begrænsede administrative
konsekvenser af betydning for
staten, idet staten skal varetage en
koordinerende rolle med henblik
på at skabe sammenhæng i den
samlede, offentlige
turismefremmeindsats.
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vurderes at have
positive konsekvenser for
erhvervslivet, idet det ved en
målrettet og koordineret indsats
vil bidrage til at styrke den
offentlige turismefremmeindsats
og dermed bidrage til en
styrkelse af turismeerhvervet og
de afledte erhverv.
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Medlemmerne i det nationale
turismeforum og Dansk Turismes
Advisory Board vil blive
sammensat efter gældende regler
for kønssammensætning i
ministernedsatte offentlige udvalg
mv., jf. ligestillingsloven.
Ingen
Ligestillingsmæssige
Ingen
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med den foreslåede bestemmelse etablerer erhvervs- og vækstministeren et nationalt
turismeforum.
Med etableringen af det nationale turismeforum nedlægges samtidig den tværgående
koordinationsgruppe, som blev nedsat med lov om VisitDenmark, og som havde til formål at
styrke koordineringen af den samlede offentlige turismefremmeindsats.
Til § 2
Forslaget til § 2 fastlægger formålet for det nationale turismeforum. Det nationale
turismeforum skal således styre og koordinere den offentlige turismefremmeindsats i Danmark.
Det skal ske med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme, udarbejdet af det
nationale turismeforum.
Det er i bestemmelsen understreget, at det nationale turismeforum er et nationalt organ. Herved
sigtes, at det nationale turismeforum er forpligtet til at varetage hele Danmarks interesser.
Til § 3
Forslagets til § 3 vedrører det nationale turismeforums opgaver.
Det nationale turismeforum skal efter
stk. 1
udføre tre fastlagte aktiviteter.
Efter
stk.1, nr. 1
har det nationale turismeforum til opgave at udarbejde en national strategi for
dansk turisme. Strategien skal gælde for hele Danmark. Formålet med den nationale strategi er
at fremme dansk turisme med henblik på at øge andelen af udenlandske turister i Danmark
gennem fastholdelse og tiltrækning af udenlandske turister til Danmark. Den nationale strategi
skal derfor definere de centrale prioriteter, som Danmark skal satse på for at styrke turismen,
samt fastsætte konkrete mål for udviklingen af dansk turisme.
Den nationale strategi skal dække de tre forretningsområder kyst- og naturturismen,
storbyturismen og erhvervs- og mødeturismen. Strategien skal endvidere indeholde konkrete
mål for at fremme blandt andet kulturturisme, krydstogtturisme, cykelturisme mv. De konkrete
områder i den nationale strategi udvælges af det nationale turismeforum.
Den nationale strategi for dansk turisme skal skabe en større sammenhæng mellem den
offentlige turismefremmeindsats og erhvervets efterspørgsel og udviklingsmuligheder inden for
turismen.
Den nationale strategi skal danne ramme om udviklingen af dansk turisme, i første omgang
frem mod 2020.
Med bestemmelsen i
stk. 1, nr. 2,
skal det nationale turismeforum indsamle viden om turismens
udvikling og igangsætte og udarbejde analyser, som kan anvendes som baggrund for
udarbejdelsen af den nationale strategi for dansk turisme. Herved sigtes der til, at det nationale
turismeforum skal indsamle viden om udviklingstendenser inden for turismen i andre lande
med henblik på, at Danmark kan lære af andre landes positive erfaringer med udviklings- og
markedsføringsaktiviteter inden for turismen.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Det nationale turismeforum skal udarbejde en større årlig analyse af udviklingen af dansk
turisme, for at de overordnede prioriteter for fremme af dansk turisme imødekommer de
løbende udfordringer og potentialer, som findes i turismen.
Det tilstræbes, at der ved den årlige analyse af udviklingen i dansk turisme tages stilling til en
eventuel justering af den nationale strategi for dansk turisme.
Den praktiske varetagelse af analysearbejdet forestås af sekretariatet for det nationale
turismeforum.
Det følger af
stk. 1, nr. 3,
at det nationale turismeforum har til opgave at koordinere den
samlede offentlige turismefremmeindsats efter den nationale strategi for dansk turisme. Det
indebærer at alle offentlige aktører skal samarbejde inden for rammen af den nationale strategi.
Bestemmelsen i
stk. 2
indebærer, at det nationale turismeforum kan varetage opgaver, der
måtte blive henlagt til det af erhvervs- og vækstministeren. Bestemmelsen skal sikre, at
opgaverne for det nationale turismeforum er i overensstemmelse med udviklingen i dansk
turisme.
Det nationale turismeforum skal efter
stk. 3
sekretariatsbetjenes af Erhvervs- og
Vækstministeriet. Erhvervs- og Vækstministeriets varetagelse af sekretariatsfunktionen for det
nationale turismeforum omfatter sekretariatsbetjening, sagsbehandling, forberedelse af møder i
det nationale forum mv.
Til § 4
Forslaget til § 4 vedrører sammensætningen af det nationale turismeforum.
Efter
stk. 1
udpeges formanden for det nationale turismeforum af erhvervs- og
vækstministeren. Det er hensigten, at formanden udpeges på embedsmandsniveau i Erhvervs-
og Vækstministeriet. Bestemmelsen fastslår endvidere perioden for, hvor lang tid et medlem
kan sidde i det nationale turismeforum og muligheden for at blive genvalgt.
Bestemmelsen i
stk. 2, nr. 1-5
fastsætter sammensætningen af medlemmerne i det nationale
turismeforum. Det tilstræbes, at medlemmerne af det nationale turismeforum skal have
turismefaglige og ledelsesmæssige kompetencer, der gør dem egnede til at varetage forummets
formål. Ligeledes skal det tilstræbes, at de tre forretningsområder, kyst- og naturturisme,
storbyturisme og erhvervs- og mødeturisme, alle er repræsenteret i det nationale turismeforum.
Det nationale turismeforum skal, jf. ligestillingsloven, have en ligelig kønssammensætning.
Medlemmerne i det nationale turismeforum kan repræsenteres ved stedfortrædere i forummet,
hvis de er forhindrede i at deltage i et møde.
Til § 5
Erhvervs- og vækstministeren etablerer efter § 5 et vejledende organ ved navn ”Dansk
Turismes Advisory Board ” i tilknytning til det nationale turismeforum. Det sigtes herved, at
Dansk Turismes Advisory Board hører under forummet og derved ikke kan opretholdes,
såfremt det nationale turismeforum skulle blive nedlagt.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Til § 6
Dansk Turismes Advisory Board har efter § 6 til formål at rådgive det nationale turismeforum.
Det indebærer, at Dansk Turismes Advisory Board skal medvirke til at skabe sammenhæng
mellem sektorinitiativer og indsatser i andre ministerier, som er relevante i et
turismeperspektiv, og den nationale strategi for dansk turisme. Det kan blandt andet være inden
for kultur, transport, fødevarer og det digitale område.
Dansk Turismes Advisory Board har desuden til opgave at rådgive det nationale turismeforum
ud fra turismeerhvervets og øvrige organisationers interesser med henblik på at bidrage til at
skabe sammenhæng mellem målene for den offentlige turismefremmeindsats og erhvervets
efterspørgsel samt udviklingsmuligheder.
Det er hensigten, at Dansk Turismes Advisory Board skal kunne komme med konkrete forslag
til arbejdet i det nationale turismeforum, herunder til den nationale strategi for dansk turisme.
Dansk Turismes Advisory Board har derfor jf.
stk. 2
mulighed for at foreslå
dagsordensordenspunkter til møderne i det nationale turismeforum.
Til § 7
Forslaget til § 7 vedrører sammensætningen af Dansk Turismes Advisory Board.
Erhvervs- og vækstministeren skal efter
stk. 1
udpege formanden for Dansk Turismes Advisory
Board. Det er hensigten, at formanden udpeges på embedsmandsniveau i Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Udpegelsen af de øvrige 12 medlemmer er fastlagt efter den af
stk. 1, nr. 1-10
beskrevne
fordeling. Det er hensigten, at de fire medlemmer fra henholdsvis Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter, Miljøministeriet, Kulturministeriet og Udenrigsministeriet udpeges på
embedsmandsniveau.
Det skal tilstræbes, at medlemmerne i Dansk Turismes Advisory Board samlet set skal have
turismefaglige kompetencer og erhvervserfaring, som gør dem egnede til varetagelse af det
Dansk Turismes Advisory Boards formål.
Bestemmelsen i
stk. 2
fastslår, at medlemmerne af Dansk Turismes Advisory Board udpeges
for en tidsperiode på samme længde, som medlemmerne i det nationale turismeforum.
Erhvervs- og Vækstministeriet varetager efter
stk. 3,
sekretariatsfunktionen for Dansk Turismes
Advisory Board, som indebærer forberedelse og afvikling af møder i Dansk Turismes Advisory
Board.
Til § 8
Forslaget til § 8 vedrører de tre regionale udviklingsselskaber for turisme.
Den
regionale indsats for udvikling af turismen i Danmark samles med bestemmelsen i
stk. 1
under tre udviklingsselskaber for turisme, der med udgangspunkt i den nationale strategi skal
have ansvaret for udviklingen af dansk turisme inden for henholdsvis kyst- og naturturismen,
erhvervs- og mødeturismen samt storbyturismen.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
For at styrke indsatsen for dansk kyst- og naturturisme opretter regionerne efter
stk. 2
udviklingsselskabet, Dansk Kyst- og Naturturisme, som en selvstændig juridisk enhed med
egen bestyrelse og direktør.
Endvidere opretter regionerne Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark), som
etableres som en selvstændig juridisk enhed som en erstatning for det nuværende konsortium
”MeetDenmark”.
Med lovforslaget forankres udviklingsselskabet, Dansk Storbyturisme, hos Wonderful
Copenhagen, jf.
stk. 3.
Til § 9
Forslaget til § 9 vedrører opgaverne for de regionale udviklingsselskaber for turisme, samt den
gensidige repræsentation i bestyrelserne for VisitDenmark og de regionale udviklingsselskaber
for turisme.
Dansk Kyst- og Naturturisme,
Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark) og Dansk
Storbyturisme
får til opgave, på baggrund af den nationale strategi, at udvikle dansk turisme på
tværs af landet inden for de tre forretningsområder, kyst- og naturturismen, erhvervs- og
mødeturismen og storbyturismen, jf.
stk. 1.
Dansk Kyst- og Naturturismes opgaver fastlægges i vedtægterne for selskabet, som godkendes
af bestyrelsen for udviklingsselskabet.
Funktioner og aktiviteter fra Videncenter for Kystturisme, herunder centerets uafhængige
analyser af blandt andet turisternes ønsker og kvaliteten af det danske kystturismeprodukt, vil
indgå som en del af det nye udviklingsselskab Dansk Kyst- og Naturturisme.
Dansk Erhvervs- og Mødeturisme (MeetDenmark) får til opgave at tiltrække internationale
møder og kongresser gennem initiativer i de enkelte destinationer eller gennem fælles
initiativer.
Dansk Erhvervs- og Mødeturismes (MeetDenmark) nærmere opgaver fastlægges i vedtægterne
for selskabet, som godkendes af bestyrelsen for udviklingsselskabet.
Dansk Storbyturisme får til opgave at udvikle initiativer inden for storbyturismen i et nært
samarbejde med andre byer i Danmark, samt Erhvervs- og Vækstministeriet.
Bestemmelsen i
stk. 2.
fastslår, at de regionale udviklingsselskaber for turisme forpligtes til
årligt at afrapportere deres status for udmøntningen af den nationale strategi til det nationale
forum. Det skal ske på baggrund af udvalgte nøgletal og indikatorer, som udarbejdes af det
nationale turismeforum. Det nationale turismeforum beslutter de nærmere regler for
afrapporteringen.
I
stk. 3
fremgår det, at Erhvervs- og Vækstministeriet vil få en bestyrelsespost i Dansk Kyst- og
Naturturisme og Dansk Erhvervs- og Mødeturisme. Bestemmelsen følger af Aftale mellem
Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske Regioner om tre udviklingsselskaber for turisme,
som blev indgået den 1. juli 2014. VisitDenmark varetager bestyrelsesposterne i begge
udviklingsselskaber.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
Det bemærkes, at Erhvervs- og Vækstministeriet,
som turismens ministerium, jf. fundats for
Fonden Wonderful Copenhagen, har udpeget en repræsentant fra VisitDenmark som
kommitteret, der har ret til at deltage i alle bestyrelsens møder. Den kommitterede har ikke
stemmeret.
Bestemmelsen i
stk. 4
fastlår, at de tre regionale udviklingsselskaber for turisme kan indstille i
alt to repræsentanter til VisitDenmarks bestyrelse efter høring af den rådgivende
nomineringskomite.
Til § 10
Med forslaget til § 10 ophæves § 9 a og § 13 a i lov om erhvervsfremme og videreføres i
lovforslaget.
Formålet med bestemmelsen i
stk. 1
er at samle lovgivningen vedrørende koordinering af
aktiviteter til international markedsføring af Danmark. Bestemmelsen er ikke ny, men
videreføres uændret fra lov om erhvervsfremme.
Som følge af lov om VisitDenmark blev det i lov om erhvervsfremme fastlagt, at regioner og
regionale udviklingsselskaber for turisme fremover forudgående skal koordinere offentligt
medfinansierede aktiviteter til international markedsføring af danske turismeprodukter og -
oplevelser samt branding af Danmark som turistmål med VisitDenmark.
De regionale eller kommunale turismeaktører kan tage kontakt til Erhvervs- og
Vækstministeriet, såfremt de finder, at koordinationen af aktiviteterne til international
markedsføring og branding af dansk turisme ikke varetages tilfredsstillende. Ligeledes kan
VisitDenmark tage kontakt til Erhvervs- og Vækstministeriet, såfremt regionale eller
kommunale turismeaktører ikke bidrager til koordinationen. Der oprettes ikke en egentlig
tilsyns- eller klageinstans for henvendelser vedrørende koordinationsindsatsen.
Stk. 2
fastslår, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om undtagelser fra stk. 1.
Disse undtagelser fremgår af bekendtgørelse om VisitDenmarks koordination af den nationale
turismefremmeindsats, om VisitDenmarks bestyrelse og om den rådgivende
nomineringskomité af 1. juli 2010, der er udstedt med hjemmel i erhvervsfremmelovens § 9 a,
stk. 2, og § 13 a, stk. 2, i lov nr. 602 af 24. juni 2005 om erhvervsfremme, som ændret ved lov
nr. 648 af 15. juni 2010. Det er indtil videre tanken, at den foreslåede bemyndigelse i § 10, stk.
2, udnyttes således, at den gældende bekendtgørelse opretholdes.
Til § 11
Efter § 11 forpligtes de tre nye regionale udviklingsselskaber for turisme til at indgå
samarbejdsaftaler med VisitDenmark om samarbejdet mellem den regionale
turismeudviklingsindsats og den internationale markedsføring af Danmark, herunder om
analyser, presse og markedsføring. Det sigtes herved, at en samarbejdsaftale mellem parterne
skal bidrage til at skabe øget sammenhæng mellem internationale markedsføringsindsatser og
udviklingen af dansk turisme.
Til § 12
Forslaget til § 12 vedrører det nationale turismeforums muligheder for at anvende offentlig
ekspertise inden for turismeområdet.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
UDKAST
For at statens samlede viden om turisme udnyttes bedst muligt, skal det nationale turismeforum
således have mulighed for at trække på eksisterende offentlig ekspertise inden for
turismeområdet. Det kan f.eks. være analyser og oplysninger om projekter mv. fra
VisitDenmark, de regionale udviklingsselskaber for turisme eller de kommunale
destinationsselskaber mv.
Til § 13
Loven træder efter den foreslåede bestemmelse i kraft den 1. januar 2015. Erhvervs- og
Vækstministeriet påtænker at evaluere loven efter en periode på ca. fem år med henblik på at
undersøge effekten af den nye organisering af den offentlige turismefremmeindsats.
Til § 14
Bestemmelserne i lov om erhvervsfremme videreføres efter bestemmelsen i
stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger til dette lovforslag, afsnit 3.4. og
bemærkningerne til § 10
stk. 1 og stk. 2.
Til § 15
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
17