Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 313
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder og ændring
af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
(Afskaffelse af næringsbrevsordningen)
§1
Lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder, jf. lovbekendtgørelse nr. 1205 af 14. ok-
tober 2013, ophæves.
§2
I lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 135 af
18. januar 2010, som ændret ved § 34 i lov nr. 718 af 25. juni 2010, § 2 i lov nr. 249 af 30.
marts 2011, § 12 i lov nr. 1231 af 18. december 2012 og § 4 i lov nr. 633 af 12. juni 2013, fore-
tages følgende ændringer:
1.I
§ 1, stk. 2,
indsættes efter »Bestemmelserne i«: »§ 26, stk. 3, «.
2.
I
§ 13, stk. 1,
udgår nr. 1.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
3.
I
§ 14, stk. 1,
udgår nr. 1.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
4.
I
§ 14, stk. 1, nr. 4,
der bliver nr. 3, ændres »§ 13, stk. 1, nr. 2, 4 og 5« til: »§ 13, stk. 1, nr. 1,
3 og 4«.
5.
I
§ 14, stk. 2,
ændres »stk. 1, nr. 4« til: »stk. 1, nr. 3«.
6.
I
§ 15, stk. 1,
ændres »§ 13, stk. 1, nr. 2 og 4« til: »§ 13, stk. 1, nr. 1 og 3«.
7.
I
§ 18, stk. 1,
udgår nr. 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nr. 5-8 bliver herefter nr. 4-7.
8.
I § 18, stk. 1, nr. 7, der bliver nr. 6, ændres »§ 13, stk. 1, nr. 4« til: »§ 13, stk. 1, nr. 3«, og »§
14, stk. 1, nr. 4 og 5« ændres til: »§ 14, stk. 1, nr. 3 og 4«.
9.
Overskriften til § 26 affattes således: »Optræden m.v. og spilleautomater«.
10.
I
§ 26
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.For
virksomheder, der sælgermad og drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet,
kan kommunalbestyrelsen fastsætte, at der for ikke-gevinstgivende spilleautomater betales en
afgift til kommunen. Afgiften opkræves kvartalsvis. Afgiften vil kunne fastsættes som et fast
beløb for hver automat eller som en procentdel af det indspillede beløb eller som en kombina-
tion heraf. Der betales ikke afgift for indtil to ikke-gevinstgivende spilleautomater. Den årlige
afgift for de følgende spilleautomater må højst udgøre 4.000 kr. for hver spilleautomat.«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen traf ultimo 2012 efter forslag fra Virksomhedsforum for enklere regler beslutning
om, at der skulle gennemføres en evaluering af næringsbrevsordningen med involvering af
brancheorganisationer og myndigheder. Evalueringen skulle bl.a. afdække, om ordningen vir-
ker efter hensigten, så de, der begår systematiske overtrædelser af de relevante love, faktisk
forhindres i at fortsætte deres virksomhed.
Baggrunden for lovforslaget er, at evalueringen, som blev afsluttet i maj 2014, viser, at næ-
ringsbrevsordningen kun i et vist omfang bliver brugt af myndighederne, og at myndighederne
i primært omfang benytter kontrol- og sanktionshjemler i egen lovgivning. Siden nærings-
brevsordningen blev indført i 2005, er der således kun sket et begrænset antal frakendelser af
retten til at drive fødevarevirksomhed, og ca. halvdelen af sagerne vedrører kun ét myndig-
hedsområde.
Idet myndighederne i primært omfang benytter kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgiv-
ning, vurderes det, at en afskaffelse af ordningen ikke vil svække myndighedernes mulighed
for indgriben over for fødevarevirksomheder.
Herudover vurderes det, at en afskaffelse af ordningen ikke vil have negative konsekvenser for
fødevaresikkerheden, da de relevante myndigheder i vidt omfang netop anvender andre kon-
trol- og sanktionsmuligheder inden for egen lovgivning.
Da ordningen ikke har haft den tilsigtede tværgående effekt og dermed ikke virket efter hensig-
ten og under hensyn til ønsket om at lette virksomhedernes administrative og økonomiske byr-
der, foreslås det med lovforslaget, at næringsbrevsordningen ophæves.
En generel gennemgang af reglerne på fødevareområdet har desuden vist, at der er betydelige
byrder for danske fødevarevirksomheder ved en række danske særregler. Næringsbrevsordnin-
gen foreslås således afskaffet med henblik på at sikre mindre bureaukrati i fødevareregulerin-
gen.
2. Gældende ret
Lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder medfører en pligt for alle fødevarevirk-
somheder (dvs. fødevarebutikker, cateringvirksomheder, restaurationer og fødevareengrosvirk-
somheder) til at have næringsbrev for lovligt at kunne drive virksomhed. For at kunne få næ-
ringsbrev skal indehaveren af virksomheden have bestået en særlig prøve (om bl.a. skat og fø-
devarer) eller have en bestemt uddannelse (som f.eks.bager eller kok), samt derefter registreres
i et offentligt tilgængeligt register hos Erhvervsstyrelsen.
Det koster et gebyr på 600 kr. at tage næringsprøven, som betales til prøveafholdelsesstedet,
samt et årligt gebyr på pt. 500 kr. for at være optaget i registret, som betales til Erhvervsstyrel-
sen. Gebyrerne har været uændrede siden indførelsen af næringsbrevsordningen.
En virksomhed kan miste sit næringsbrev, hvis den gentagne gange eller under i øvrigt skær-
pende omstændigheder væsentligt overtræder en række love på fødevare-, skatte- og afgifts-,
pant-, arbejdsmiljø- og alkoholområdet. Dette sker ved, at en domstol frakender virksomheden
retten til at drive fødevarevirksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som grundlag for vurderingen af, om der skal rejses en frakendelsessag, fører Erhvervsstyrel-
sen et register over virksomhedernes væsentlige overtrædelser af de nævnte love. SKAT, føde-
varemyndighederne, Arbejdstilsynet og politiet, som indberetter overtrædelser til registret,
skal, når de konstaterer en væsentlig overtrædelse, se i registret og vurdere, om der på grund af
gentagne, væsentlige overtrædelser er grundlag for samlet set at nedlægge påstand om fraken-
delse af retten til at udøve fødevarevirksomhed.
De nævnte myndigheder skal stadig føre kontrol med og sanktionere evt. lovovertrædelser efter
lovgivningen på deres egne områder. Næringsbrevsordningen ændrer ikke ved dette forhold,
men er et tværgående supplement til de regler, som myndighederne i øvrigt benytter.
3. Lovforslagets indhold
Idet myndighederne benytter kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning, er der ikke
behov for næringsbrevsordningen som redskab til at gribe ind over for fødevarevirksomheder.
Det foreslås derfor med lovforslaget, at ordningen ophæves, således at der ikke længere kræves
næringsbrev for at drive fødevarevirksomhed. Dette indebærer, at der ikke stilles krav om be-
ståelse af en prøve – og dermed heller ikke om betaling af et prøvegebyr – eller at indehaveren
har en særlig uddannelse for, at en virksomhed kan drive fødevarevirksomhed. Virksomheder-
ne vil heller ikke længere skulle betale et årligt gebyr for at drive fødevarevirksomhed i hen-
hold til loven.
Afskaffelsen af næringsbrevsordningen betyder desuden, at Erhvervsstyrelsen ikke længere
skal føre et selvstændigt register over visse overtrædelser af fødevare-, skatte- og afgifts-, pant-
, arbejdsmiljø- og alkohollovgivningen. Kontrollen med og sanktionering af fødevarevirksom-
heders lovovertrædelser vil ske efter lovgivningen under de enkelte myndigheders områder.
Da myndighederne som nævnt benytter kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning er
der heller ikke behov for den særlige frakendelsesbestemmelse, som kun gælder for fødevare-
virksomheder.Personligt drevne fødevarevirksomheder vil, som tilfældet er med andre person-
ligt drevne virksomheder, kunne frakendes retten til at drive virksomhed efter den almindelige
rettighedsfrakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
De enkelte særlove vil endvidere stadig indeholde bestemmelser, der i et vist omfang giver
myndighederne mulighed for at stoppe en virksomhed, hvis denne ikke overholder væsentlige
lovkrav på det enkelte lovområde.
I lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. sker der nogle konsekvensændrin-
ger som følge af ophævelsen af lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder. Blandt
andet ophæves kravet om, at næringsbrev er en betingelse for, at en person eller et selskab kan
få alkoholbevilling i medfør af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. Til-
svarende ophæves bestemmelsen om, at en alkoholbevilling bortfalder på grund af manglende
næringsbrev.
Ophævelsen af lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder betyder desuden, at Føde-
vareministeriets gældende regler om fødevarevirksomhedernes betaling til finansiering af Fø-
devarestyrelsens kampagnekontroller, jf. fødevarelovens § 45, stk. 5 og 7, ikke kan videreføres.
Det skyldes, at nævnte betaling er knyttet til den betaling til finansiering af udgifter ved admi-
nistration af næringsbrevsordningen, som Erhvervsstyrelsen i henhold til § 6 i lov om nærings-
brev til visse fødevarevirksomheder opkræver. I et kommende forslag til ændring af fødevare-
loven vil § 45, stk. 5 og 7, derfor blive ophævet og erstattet af nye bestemmelser, der sikrer
hjemmel til den fortsatte finansiering af Fødevarestyrelsens kampagnekontroller.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387562_0005.png
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Afskaffelse af næringsbrevsordningen vil mindske Erhvervsstyrelsens årlige omkostninger med
ca. 10,2 mio. kr. svarende til styrelsens omkostninger ved administration m.v. af næringsbrev-
ordningen, herunder drift m.v. af næringsbrevregistret.
En mindre del af Erhvervsstyrelsens omkostninger ved administration m.v. af næringsbrevord-
ningen er bevillingsfinansierede med 0,8 mio. kr. årligt, mens de resterende omkostninger, her-
under styrelsens lønomkostninger på ca. 2,5 mio. kr. årligt, er gebyrfinansierede.
Der er pt. akkumuleret et overskud på gebyrordningen for næringsbrevet. Erhvervsstyrelsen har
med henblik på at nedbringe overskuddet undladt at opkræve gebyr fra virksomhederne for
2014. Ved afskaffelsen af næringsbrevordningen forventes der dog fortsat at være et akkumule-
ret overskud på gebyrordningen, og dette overskud vil derfor bortfalde ved bevillingsafregnin-
gen for 2014.
Afskaffelse af næringsbrevordningen vil herudover i mindre omfang mindske omkostninger for
de myndigheder, som kontrollerer overholdelsen af fødevare-, skatte- og afgifts-, pant-, ar-
bejdsmiljø- og alkohollovgivningen, idet de ikke længere skal påse næringsbrev for fødevare-
virksomhederne og indberette evt. væsentlige overtrædelser til Erhvervsstyrelsens overtrædel-
sesregister.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Afskaffelse af næringsbrevsordningen vil lette virksomhedernes administrative og økonomiske
byrder. Der vil således ikke længere kræves beståelse af en prøve – og dermed heller ikke no-
get prøvegebyr – eller alternativt at indehaveren har en særlig uddannelse for, at en virksomhed
kan drive fødevarevirksomhed. Virksomhederne vil heller ikke længere skulle betale et årligt
gebyr for at drive fødevarevirksomhed i henhold til loven. Idet næringsbrevsordningen er del-
vis gebyrfinansieret, vil en afskaffelse reducere omkostningerne for fødevarevirksomhederne
med samlet ca. 13,3 mio. kr. årligt. Heraf er ca. 11,7 mio. kr. årlige gebyrbetalinger til Er-
hvervsstyrelsens administration m.v. af næringsbrevsordningen, herunder drift m.v. af næ-
ringsbrevregistret, mens ca. 1,6 mio. kr. er virksomhedernes udgifter til aflæggelse af prøve i
forbindelse med nyregistreringer.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget får ingen konsekvenser for miljøet.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx til den yy2014 været sendt i høring hos føl-
gende myndigheder og organisationer mv.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekven-
udgifter
ser/merudgifter
Afskaffelse af næringsbrevs-
ordningen vil mindske Er-
hvervsstyrelsens årlige om-
Økonomiske og administrati-
ve konsekvenser for stat, re-
gioner og kommuner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387562_0006.png
Økonomiske og administrati-
ve konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
kostninger med ca. 10,2 mio.
kr.Afskaffelse af ordningen
vil herudover i mindre om-
fang mindske omkostninger
for de myndigheder, som
kontrollerer overholdelsen af
fødevare-, skatte- og afgifts-,
pant-, arbejdsmiljø- og alko-
hollovgivningen.
Afskaffelse af næringsbrevs-
ordningen vil lette virksom-
hedernes administrative og
økonomiske byrder.Idet ord-
ningen er delvis gebyrfinan-
sieret, vil en afskaffelse redu-
cere omkostningerne for fø-
devarevirksomhederne med
samlet ca. 13,3 mio. kr. årligt.
Lovforslaget har ingen admi-
nistrative konsekvenser for
borgerne.
Lovforslaget får ingen konse-
kvenser for miljøet.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med henblik på at afskaffe næringsbrevsordningen foreslås det at ophæve lov om næringsbrev
til visse fødevarevirksomheder. Dette indebærer, at indehaveren af en ny fødevarevirksomhed
ikke længere vil skulle bestå en prøve eller have en bestemt uddannelse for at kunne starte op.
Virksomheden vil endvidere slippe for et årligt gebyr på pt. 500 kr. for at være omfattet af ord-
ningen.
Afskaffelsen af næringsbrevsordningen betyder desuden, at der ikke er behov for at, Erhvervs-
styrelsen fører det register over visse overtrædelser af fødevare-, skatte- og afgifts-, pant-, ar-
bejdsmiljø- og alkohollovgivningen, som var en del af ordningen.SKAT, fødevaremyndighe-
derne, Arbejdstilsynet og politiet skal således ikke længere indberette overtrædelser til Er-
hvervsstyrelsen.
Kontrollen med fødevarevirksomheders lovovertrædelser sker således efter lovgivningen under
de enkelte myndigheders områder. Og de enkelte myndigheder kan i tilfælde af overtrædelser
fortsat anvende de sanktionsmuligheder, der følger af deres respektive særlove.
Da myndighederne benytter kontrol- og sanktionsmuligheder i egen lovgivning, er der ikke
behov for den særlige frakendelsesbestemmelse, som kun gælder for fødevarevirksomheder.
Som tilfældet er med andre personligt drevne virksomheder, vil personligt drevne fødevare-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
virksomhederkunne frakendes retten til at drive virksomhed efter den almindelige rettigheds-
frakendelsesbestemmelse i straffelovens § 79, hvis betingelserne herfor er opfyldt. De enkelte
særlove vil endvidere stadig indeholde bestemmelser, der i et vist omfang giver myndighederne
mulighed for at stoppe en virksomhed, hvis denne ikke overholder væsentlige lovkrav på det
enkelte lovområde.
Forslaget om at ophæve lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder vil have som kon-
sekvens, at der fra tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden ikke længere knytter sig rettighe-
der eller forpligtelser til allerede udstedte næringsbreve. Disse vil herefter være at betragte som
bortfaldne.
Til § 2
Til nr. 1
Den foreslåede ophævelse af lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder medfører, at
lovens § 9 a om hjemmel for kommunalbestyrelsen til at fastsætte, at der for ikke-
gevinstgivende spilleautomater skal betales en afgift til kommunen, foreslås flyttet til lov om
restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v., jf. forslaget til ny § 26, stk. 3. Lov om re-
staurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. regulerer imidlertid som udgangspunkt kun
salg af stærke drikke til nydelse på eller ved salgsstedet med undtagelse af enkelte af lovens
bestemmelser, som finder anvendelse ved såvel salg af stærke drikke som salg af andre mad-
og drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet. Det foreslås, at forslaget til ny § 26, stk. 3,
også finder anvendelse ved såvel salg af stærke drikke som salg af andre mad- og drikkevarer
til nydelse på eller ved salgsstedet, så bestemmelsen får samme betydning som i lov om næ-
ringsbrev til visse fødevarevirksomheder.
Til nr. 2
Som en konsekvens af ophævelsen af kravet om næringsbrev for at kunne drive fødevarevirk-
somhed ophæves også kravet om, at næringsbrev er en betingelse for, at personer kan få alko-
holbevilling i medfør af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
De øvrige betingelser for at kunne få alkoholbevilling opretholdes uændret, dog er der en kon-
sekvensændring af nummereringen.
Til nr. 3 og 4
Som en konsekvens af ophævelsen af kravet om næringsbrev for at kunne drive fødevarevirk-
somhed ophæves også kravet om, at næringsbrev er en betingelse for, at selskaber kan få alko-
holbevilling i medfør af lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.
De øvrige betingelser for at kunne få alkoholbevilling opretholdes uændret, dog foreslås der en
konsekvensændring af nummereringen og henvisningerne i stk. 1.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring i henvisningen på baggrund af ændringen af nummere-
ringen.
Til nr. 6
Der er tale om konsekvensændringeri henvisningerne på baggrund af ændringen af nummere-
ringen.
Til nr. 7 og 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som en konsekvens af ophævelsen af kravet om næringsbrev for at kunne drive fødevarevirk-
somhed ophæves også bestemmelsen om, at en alkoholbevilling bortfalder på grund af mang-
lende næringsbrev. De øvrige bortfaldsgrunde opretholdes uændret, dog er der en konsekvens-
ændring af nummereringen og henvisningerne i stk. 1.
Til nr. 9
Idet § 26 udvides til også at indeholde en bestemmelse om spilleautomater, jf. forslaget til ny§
26, stk. 3, foreslås overskriften til bestemmelsen rettet i overensstemmelse hermed.
Til nr. 10
Ophævelsen af lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder medfører, at lovens § 9 a
om hjemmel for kommunalbestyrelsen til at fastsætte, at der for ikke-gevinstgivende spilleau-
tomater skal betales en afgift til kommunen, foreslås flyttet til lov om restaurationsvirksomhed
og alkoholbevilling m.v. Bestemmelsen giver som hidtil kommunalbestyrelsen mulighed for at
fastsætte, at der for ikke-gevinstgivende spilleautomater betales en afgift til kommunen. Be-
stemmelsen gælder såvel virksomheder, der har salg af stærke drikke til nydelse på eller ved
salgsstedet, som virksomheder der har salg af andre mad- og drikkevarer til nydelse på eller
ved salgsstedet, jf. forslaget til ændring af § 1, stk. 2. Bestemmelsen får således samme anven-
delsesområde som i lov om næringsbrev til visse fødevarevirksomheder.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.