Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 312
Offentligt
Udkast 10. juli 2014
Forslag
til
Lov om ændring af konkurrenceloven
(Forlængelse af tidsfrist for behandling af fusioner, bestyrelse for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, offentliggørelse af domme om fængselsstraf m.v.)
§1
I konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 700 af 18. juni 2013, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10 a, stk. 1,
udgår »til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«.
2.
I
§ 12 c, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 7«, og i
§ 12 c, stk. 7,
udgår »uanset stk. 1«.
3.
I
§ 12 d, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Fristen i 1. pkt. kan forlænges til 35 hverdage, hvis en eller flere af de deltagende
virksomheder foreslår tilsagn, herunder reviderede tilsagn.«
2. pkt. bliver herefter 3. pkt.
4.
I
§ 12 d, stk. 1, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »samme frist« til: »fristen i 1. og 2. pkt.«.
5.
I
§ 12 d, stk. 2,
ændres »stk. 1, 2. pkt.« til: »stk. 1, 3. pkt.« og »efter udløbet af den i stk. 1
nævnte frist« til: »fra beslutningen om at indlede en særskilt undersøgelse«.
6.
I
§ 12 d, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »nye eller reviderede tilsagn« til: »tilsagn, herunder reviderede
tilsagn«, og i
2. pkt.,
ændres »de nye eller reviderede tilsagn« til: »tilsagnene«.
7.
I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 14, stk. 3« til: »§ 14, stk. 5«.
8.
I
§ 13, stk. 2, nr. 4,
ændres »idømmes eller vedtages en bøde« til: »idømmes fængselsstraf eller
bøde eller vedtages en bøde«.
9.
I
§ 13, stk. 3,
udgår »Konkurrencerådets og«.
10.
§ 14
affattes således:
Ȥ
14.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger et Konkurrenceråd og en direktør for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Direktøren udpeges efter høring af rådet.
Stk. 2.
Konkurrencerådet, der består af 7 medlemmer, sammensættes af
1) 4 medlemmer med relevant akademisk baggrund
2) 2 medlemmer med ledelsesmæssig baggrund fra erhvervslivet, og
3) 1 medlem med særligt kendskab til forbrugerforhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger medlemmer af Konkurrencerådet for en periode
på op til 4 år. Medlemmerne kan genudpeges. Blandt medlemmerne udpeget efter stk. 2, nr. 1
og 3, udpeger erhvervs- og vækstministeren en formand og en næstformand.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren nedsætter et rådgivende udvalg bestående af op til 10
medlemmer, som samlet skal have et alsidigt kendskab til private og offentlige virksomheder
samt juridiske, økonomiske, finansielle og forbrugermæssige forhold. Erhvervs- og
vækstministeren udnævner medlemmerne af udvalget efter indstilling fra erhvervs- og
interesseorganisationer og for en periode på op til 4 år. Medlemmerne kan genudpeges. Det
rådgivende udvalg rådgiver Konkurrencerådet om behov for vejledninger, analyser, mulige
tiltag til at forebygge overtrædelser af loven og kan gøre rådet opmærksom på konkrete
konkurrenceproblemer på et marked.
Stk. 5.
Konkurrencerådet fastætter sin egen forretningsorden, der skal godkendes af erhvervs- og
vækstministeren.«
11.
§ 15
affattes således:
Ȥ
15.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen træffer afgørelser efter denne lov og forskrifter
udstedt i medfør heraf, bortset fra regler udstedt i medfør af § 11 c. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan behandle en sag af egen drift, efter anmeldelse, på grundlag af en klage
eller som følge af en henvisning fra Europa-Kommissionen eller andre
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske Union. Styrelsen afgør, om der er tilstrækkelig
anledning til at undersøge eller træffe afgørelse i en sag, herunder om sagsbehandlingen
midlertidigt eller endeligt skal indstilles. Ligeledes kan styrelsen beslutte at undlade at behandle
en sag, hvor virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter § 16 a, stk. 1.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejder konkurrenceanalyser på eget initiativ
eller efter anmodning fra erhvervs- og vækstministeren.
Stk. 3.
Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for styrelsens administration af loven og
forskrifter udstedt i medfør heraf. Herudover træffer rådet afgørelser i sager af principiel eller
særlig stor betydning og godkender konkurrenceanalyser iværksat på styrelsens eget initiativ.
Stk. 4.
Konkurrencerådet kan delegere sin kompetence til at træffe afgørelser efter stk. 3 til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.«
12.
I
§ 16, stk. 1,
ændres »de skadelige virkninger af konkurrencebegrænsninger« til: »en
overtrædelse«.
13.
I
§ 17, stk. 1,
ændres »dets virksomhed« til: »udførelsen af de opgaver, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er tillagt efter denne lov,«.
14.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Konkurrencerådets« til: »dens«.
15.
I
§ 18 a, stk. 1,
ændres »andre landes konkurrencemyndigheder«
konkurrencemyndigheder« og »disse landes« ændres til: »disse myndigheders«.
til:
»andre
16.
I
§ 19, stk. 3,
ændres »§ 14, stk. 1« til: »§ 15, stk. 1, 3. og 4. pkt.«.
17.
I
§ 22, nr. 1,
udgår »eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
18.
I
loven ændres »Konkurrencerådet« til: »Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«,
»Konkurrencerådets« til: »Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens«, »Rådet« til: »Styrelsen«,
»rådet« til: »styrelsen« og »rådets« til: »styrelsens«. Det gælder dog ikke
§ 13, stk. 2, nr. 6, §
13, stk. 5, § 15 a, stk. 2, 4. pkt.,
og
§ 23, stk. 1, nr. 12.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og hovedindhold
2. Lovforslagets indhold
2.1 Forlængelse af tidsfristen for behandling af fusioner
2.2 Offentliggørelse af domme om fængselsstraf
2.3 Bestyrelse for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
2.4 Lovfæstet uafhængighed i konkurrenceanalyser
2.5 Samarbejde med andre konkurrencemyndigheder
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Høring
9. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
1. Indledning
1.1. Lovforslagets baggrund og hovedindhold
Formålet med lovforslaget er at øge konkurrencen gennem en mere effektiv og anvendelig
konkurrencelovgivning. Konkurrence er en vigtig drivkraft for vækst og fornyelse i samfundet. Med
konkurrence får forbrugerne lavere priser, virksomhederne tilskyndes til at blive mere produktive,
og konkurrenceevnen over for udlandet kan styrkes, hvilket er en forudsætning for at skabe nye
arbejdspladser i Danmark. Det er således vigtigt, at virksomhederne konkurrerer effektivt med
hinanden. For at kunne forebygge konkurrencehæmmende adfærd blandt virksomheder, er det
centralt, at et land har gode rammer for konkurrencemyndigheders håndhævelse af
konkurrencereglerne.
De foreslåede ændringer sker herudover på baggrund af anbefalingerne fra en tværministeriel
arbejdsgruppe bestående af Erhvervs- og Vækstministeriet, Justitsministeriet og Finansministeriet.
Denne arbejdsgruppe har som opfølgning på produktivitetskommissionens vurderinger foretaget en
kortlægning af konkurrenceloven og de institutionelle rammer for de danske
konkurrencemyndigheder i sammenligning med en række relevante lande.
Konkurrencerådet, der træffer afgørelser efter loven, har en sådan størrelse og sammensætning, at
der kan rejses spørgsmål om rådets effektivitet og uafhængighed. På denne baggrund foreslås det, at
Konkurrencerådet erstattes af en mindre og professionel bestyrelse for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, og at der oprettes et rådgivende udvalg bestående af bl.a. branche- og
interesseorganisationer.
Det foreslås endvidere, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ved udarbejdelsen af
konkurrenceanalyser fremover refererer til det nye Konkurrenceråd i stedet for erhvervs- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
vækstministeren. Det betyder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens uafhængighed ved
udarbejdelse af konkurrenceanalyser lovfæstes. Analyserne er i dag underlagt ministeransvar, men
er i praksis i vidt omfang uafhængige. Det foreslås, at den generelt gældende praksis formaliseres,
så analyserne bliver underlagt Konkurrencerådets ansvar. Erhvervs- og vækstministeren vil dog
fortsat kunne anmode styrelsen om at gennemføre analyser af bestemte områder og i disse tilfælde
beslutte, at analysen skal være underlagt ministeransvar.
Som følge af erfaringer med administrationen af den gældende lov foreslås der endelig indført en
mere fleksibel frist for behandling af fusioner, mulighed for samarbejde med andre
konkurrencemyndigheder og mulighed for at offentliggøre domme om fængselsstraf.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Forlængelse af tidsfristen for behandling af fusioner
Praksis efter den gældende lov har vist, at tidsfristen på 25 hverdage i den såkaldte fase I kan være
for kort for såvel de virksomheder, der deltager i fusionen, som for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. Fristen på 25 hverdage løber fra modtagelsen af en fuldstændig anmeldelse og
dokumentation for betaling af anmeldelsesgebyret. De deltagende virksomheder kan f.eks. have
fremsat tilsagn, der ikke helt løser styrelsens betænkeligheder ved den anmeldte fusion, og hvor
såvel virksomheder som myndighed har behov for mere tid til en drøftelse og undersøgelse af
ændrede tilsagn. De deltagende virksomheder kan også have fremsat tilsagn på et så sent tidspunkt i
fase I, at det ikke er muligt for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at undersøge tilsagnene og
effekterne heraf tilbundsgående nok. I sådanne tilfælde kan styrelsen ikke nå at færdigbehandle den
anmeldte fusion inden for fristen på de 25 hverdage. Der må i stedet ”træffes beslutning om en
særskilt undersøgelse af fusionen”, hvilket indebærer, at behandlingen af fusionen overgår til den
såkaldte fase II. I forbindelse med overgangen fremsender Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en
såkaldt meddelelse om betænkeligheder. For de deltagende virksomheder kan det medføre negativ
omtale af fusionen, at den er blevet gjort til genstand for en særskilt undersøgelse, når det reelt blot
drejer sig om, at såvel virksomheder som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har behov for mere
tid.
Da det vil være mere fleksibelt for virksomhederne og for styrelsen, at der i stedet gives mulighed
for forlængelse af fristen i fase I, foreslås loven ændret, så det bliver muligt at ændre tidsfristen i
fase I fra 25 hverdage til 35 hverdage. Dette svarer til, hvad der gælder for Europa-Kommissionens
mulighed for forlængelse efter EU-fusionskontrolforordningen.
Samtidig foreslås det præciseret, at fristen i fase II løber fra det tidspunkt, hvor der er truffet
beslutning om at indlede en særskilt undersøgelse af en fusion.
Endelig foreslås det præciseret, at der også vil kunne ske forlængelse af fristen i fase II, hvor
virksomhederne ikke tidligere har foreslået tilsagn.
2.2 Offentliggørelse af domme om fængselsstraf
Den gældende lov giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at offentliggøre domme
eller bødevedtagelser (eller et resumé heraf), hvor der idømmes eller vedtages en bøde for en
overtrædelse af konkurrenceloven. Med virkning fra den 1. marts 2013 blev der indført hjemmel til,
at straffen for den, der indgår en kartelaftale, kan stige til fængsel. Det blev dog ikke samtidig
præciseret, at der kunne ske offentliggørelse af domme om fængselsstraf.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Formålet med at offentliggøre bødedomme eller bødevedtagelser er at udbrede kendskabet til
praksis efter loven og at give virksomheder og forbrugere mulighed for at rejse et eventuelt
erstatningskrav over for den virksomhed, som har overtrådt loven. Offentliggørelse af domme, hvor
der idømmes fængselsstraf for deltagelse i kartelvirksomhed, kan have en præventiv virkning og
kan samtidig danne grundlag for, at skadelidte kan rejse et eventuelt erstatningskrav for det tab, som
måtte være lidt som følge af, at virksomheder har indgået en kartelaftale.
På denne baggrund foreslås loven ændret, således at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også kan
offentliggøre domme, hvor der idømmes fængselsstraf. Offentliggørelsen af en fængselsdom vil
finde sted med den nødvendige anonymisering.
2.3 Bestyrelse for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Konkurrencerådet, der efter den gældende lov træffer afgørelser i sager af principiel eller særlig stor
betydning, består af 18 medlemmer, herunder ni medlemmer, der er indstillet af branche- og
interesseorganisationer. Konkurrencerådets størrelse og sammensætning er atypisk i forhold til
lande, der normalt sammenlignes med, f.eks. Irland, Nederlandene, Norge, Storbritannien, Sverige
og Tyskland. Her består pendanten til det danske Konkurrenceråd af en lille professionel bestyrelse
med juridiske og økonomiske eksperter. Tilstedeværelsen af erhvervs- og forbrugerinteresser i
Konkurrencerådet kan rejse spørgsmål om rådets uafhængighed, skade legitimiteten bag rådets
afgørelser og potentielt afholde udenlandske virksomheder fra at entrere det danske marked.
Konkurrencerådets størrelse betyder desuden, at det tager uforholdsmæssigt lang tid at samle
medlemmerne, og at sagsprocesserne bliver ufleksible.
På denne baggrund foreslås det, at Konkurrencerådet omlægges til en professionel bestyrelse, kaldet
Konkurrencerådet, for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bestående af syv medlemmer med
særlige kompetencer i form af praktiske og teoretiske sagkundskaber. Endvidere foreslås det, at der
oprettes et rådgivende udvalg bestående af bl.a. branche- og interesseorganisationer, der kan
rådgive Konkurrencerådet.
2.4 Lovfæstet uafhængighed i konkurrenceanalyser
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejde med konkurrenceanalyser er i dag formelt underlagt
erhvervs- og vækstministerens ansvar. Herved adskiller Danmark sig fra andre sammenlignelige
lande (bl.a. Irland, Nederlandene, Norge, Storbritannien, Sverige og Tyskland), hvor
konkurrencemyndighedernes uafhængighed i deres analysearbejde er formaliseret. I praksis agerer
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen allerede i vidt omfang uafhængigt af erhvervs- og
vækstministeren ved udarbejdelsen af konkurrenceanalyser. Det formelle ministeransvar på
analyseområdet kan dog skabe usikkerhed om, hvorvidt analyserne og konklusionerne er politisk
eller konkurrencefagligt begrundede.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at den generelt gældende praksis i forhold til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens udarbejdelse af konkurrenceanalyser formaliseres, således at analyserne
udarbejdes under den nye, uafhængige bestyrelses (Konkurrencerådets) ansvar. Det lovfæstes dog
samtidig, at ministeren som hidtil kan anmode styrelsen om at gennemføre analyser af bestemte
områder, og ministeren kan i den forbindelse beslutte, at de pågældende analyser skal udarbejdes
under ministeransvar.
2.5 Samarbejde med andre konkurrencemyndigheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Efter den gældende lov kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udveksle fortrolige oplysninger
med andre landes konkurrencemyndigheder med henblik på at fremme håndhævelsen af
konkurrencelovgivningen. Den gældende formulering af loven giver imidlertid ikke Konkurrence-
og
Forbrugerstyrelsen
mulighed
for
at
udveksle
fortrolige
oplysninger
med
konkurrencemyndighederne på Færøerne og i Grønland. Det er ikke hensigtsmæssigt, da et
samarbejde med disse konkurrencemyndigheder kan have betydning for en effektiv håndhævelse af
konkurrenceloven og af konkurrencelovgivningen på Færøerne og i Grønland. Loven foreslås derfor
ændret på dette punkt.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. juli til den 25. august 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Amagerforbrænding, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Asfaltindustrien,
Bryggeriforeningen, Bygherreforeningen, Børsmæglerforeningen, CO-Industri, Coop Danmark,
Danmarks Apotekerforening, Danmarks Eksportråd, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Annoncørforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Industri, Dansk IT, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Skovforening, Dansk Taxi Råd, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Busvognmænd,
Danske Dagblades Forening, Danske Malermestre, Danske Regioner, Danske Revisorer, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening, Finansrådet, Forbrugerrådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forlæggerforeningen, Forsikring & Pension, Frederiksberg Kommune,
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen, KL,
Kooperationen, Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark,
Lederne, Liberale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Offentligt Ansattes Organisationer,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet og TEKNIQ.
9. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387557_0008.png
8
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for stat, regioner og
kommuner
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring, jf. lovforslagets § 1, nr. 18.
Til nr. 2
Efter den gældende § 12 c, stk. 1, træffer Konkurrencerådet afgørelse om, hvorvidt en fusion kan
godkendes eller forbydes, idet Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen dog efter den gældende § 12 c,
stk. 7, har kompetence til efter en forenklet sagsbehandling at godkende fusioner, som på baggrund
af de foreliggende oplysninger ikke giver styrelsen anledning til indsigelser. Den mulighed vil
styrelsen fortsat have efter forslaget, men da Konkurrencerådet foreslås nedlagt, er der ikke længere
grundlag for at have de nuværende krydshenvisninger, hvilket er baggrunden for de foreslåede
ændringer.
Til nr. 3
Der foreslås indført mulighed for, at fristen i fase I kan forlænges til 35 hverdage, hvis en eller flere
af de deltagende virksomheder foreslår tilsagn, herunder reviderede tilsagn i forhold til allerede
foreslåede tilsagn. Om baggrunden for forslaget henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.
Forslaget ligger på linje med den mulighed, som Europa-Kommissionen har for at kunne forlænge
fristen i fase I efter artikel 10, stk. 1, 2. afsnit, i EU-fusionskontrolforordningen (Rådets forordning
(EF) nr. 139/2004 af 20. januar 2004 om kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser, EU-
Tidende 2004, nr. L 24 side 1). Hvis muligheden for at udsætte fristen i fase I skal give mening,
forudsætter det, at virksomhederne har afgivet tilsagn inden for de nugældende 25 dage, således at
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens har den nødvendige tid til at undersøge tilsagnene inden
udløbet af fristen på de 35 hverdage.
Efter den gældende § 12 d, stk. 1, 2. pkt., kan der inden for fristen på 25 hverdage træffes
beslutning om en særskilt undersøgelse af fusionen, hvorefter fusionen overgår til fase II. Selvom
fristen på 25 hverdage efter forslaget kan udvides til 35 hverdage, vil der stadig inden for de
yderligere 10 hverdage være mulighed for at træffe beslutning om at lade fusionen overgå til fase II,
hvis sagen fortsat ikke kan afgøres i fase I uanset forlængelsen.
Som for de andre muligheder for forlængelse af fusionsfristerne i den gældende lov, er det
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der træffer beslutning herom. Da der er tale om en
procesbeslutning, kan den ikke påklages til Konkurrenceankenævnet.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Hvis der indledes en særskilt undersøgelse af en anmeldt fusion, dvs. behandlingen af fusionen
overgår til den såkaldte fase II, skal beslutning om enten godkendelse af eller forbud mod fusionen
efter den gældende § 12 d, stk. 2, være truffet senest 90 hverdage ”efter udløbet af den i stk. 1
nævnte frist.” § 12 d, stk. 1, angiver en tidsfrist på 25 hverdage (der med lovforslagets § 1, nr. 3,
forslås til i givet fald at kunne forlænges til 35 hverdage). I bemærkningerne til § 12 d, stk. 2, er det
imidlertid anført (FT 2009-10, A, L 109 som fremsat, side 18), at fase II løber ”fra det tidspunkt,
hvor der er truffet beslutning om at indlede en særskilt undersøgelse af en fusion”.
For at afklare en eventuel usikkerhed om, fra hvilket tidspunkt fristen på 90 hverdage i fase II løber,
foreslås det præciseret, at fristen løber fra beslutningen om at indlede en særskilt undersøgelse.
Dette svarer til, hvad der gælder for Europa-Kommissionens behandling i fase II af anmeldte
fusioner, der dog anvender udtrykket ”datoen for procedurens indledning”, jf. artikel 10, stk. 3, i
EU-fusionskontrolforordningen. Forslaget indebærer kun en præcisering af starttidspunktet for
fristen i fase II; udtrykket ”særskilt undersøgelse” har således alene til formål at afgrænse fase I
over for fase II, og det kan ikke heraf udledes, at der ikke skal foretages en grundig undersøgelse af
en anmeldt fusion allerede i fase I (jf. FT 1999-00, tillæg A, side 6827).
Til nr. 6
Der kan forekomme tilfælde, hvor virksomhederne f.eks. på et meget sent tidspunkt i forløbet bliver
opmærksomme på, at det med henblik på at opnå en godkendelse af en anmeldt fusion kan være
nødvendigt at foreslå tilsagn. I sådanne tilfælde kan der være behov for en forlængelse af fristen for
at give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at undersøge virkningerne af de
foreslåede tilsagn. Hvis virksomhederne ikke tidligere har afgivet tilsagn, kan ordlyden i den
gældende § 12 d, stk. 3 (”nye … tilsagn”) give anledning til tvivl om, hvorvidt fristen kan
forlænges. For at afbøde en sådan mulig tvivl foreslås ordlyden præciseret, således at der også kan
ske forlængelse af fristen, hvor virksomhederne ikke tidligere har foreslået tilsagn. Hvis
virksomhederne foreslår nye tilsagn til afløsning af tidligere foreslåede, vil der være tale om
reviderede tilsagn, som også kan indebære en forlængelse af fristen.
Der er herudover ikke tilsigtet nogen realitetsændring af den gældende bestemmelse. For
bemærkningerne hertil henvises til FT 2009-10, A, L 109 som fremsat, side 19.
Til nr. 7
Den foreslåede henvisning til § 14, stk. 5, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10, og
indebærer, at offentlighedsloven finder anvendelse på en sag om fastsættelse af forretningsordenen
for Konkurrencerådet.
Til nr. 8
Den gældende § 13, stk. 2, nr. 4, indeholder hjemmel for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at
offentliggøre domme eller bødevedtagelser – eller et resumé heraf – hvor der idømmes eller
vedtages en bøde for overtrædelse af konkurrenceloven.
Formålet med at offentliggøre sådanne domme eller bødevedtagelser er – som for de andre
dokumenter, som styrelsen efter § 13, stk. 2, kan offentliggøre – at udbrede kendskabet til praksis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
efter loven og at give virksomheder og forbrugere mulighed for at rejse et eventuelt erstatningskrav
over for den virksomhed, som har overtrådt loven (jf. FT 2009-10, A, L 109 som fremsat, side
21ff.).
Ved ændring af konkurrenceloven i 2012 blev der indført hjemmel til, at straffen for den, der indgår
en kartelaftale, kan stige til fængsel, jf. § 23, stk. 3, der trådte i kraft den 1. marts 2013.
Offentliggørelse af domme, hvor der idømmes fængselsstraf for deltagelse i kartelvirksomhed, kan
have stor præventiv virkning og kan samtidig danne grundlag for, at skadelidte kan rejse et
eventuelt erstatningskrav for det tab, som måtte være lidt som følge af, at virksomheder har indgået
en kartelaftale.
På denne baggrund foreslås loven ændret, således at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen også kan
offentliggøre domme, hvor der idømmes fængselsstraf. Offentliggørelsen af en fængselsdom vil
finde sted med den nødvendige anonymisering, dvs. med udeladelse af navn, cpr.nr. og andre
oplysninger, som vil kunne afsløre den pågældende persons identitet.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter.
Til nr. 10
Med
stk. 1
foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren udpeger en bestyrelse, kaldet
Konkurrencerådet, for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Med bestemmelsen bliver det samtidig
lovfæstet, at erhvervs- og vækstministeren skal udpege Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
direktør, og at udnævnelsen skal ske efter høring af Konkurrencerådet.
Konkurrencerådet er ikke underlagt erhvervs- og vækstministeren. Rådet skal have det overordnede
ansvar for administrationen af loven og skal i den forbindelse fastlægge de strategiske mål for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens arbejde med håndhævelsen af konkurrenceloven og arbejdet
med udarbejdelsen af konkurrenceanalyser. Rådet skal endvidere, jf. lovforslagets § 1, nr. 11 (§ 15,
stk. 2), træffe afgørelser i principielle sager eller sager af stor betydning. Herudover skal rådet
godkende de konkurrenceanalyser, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejder.
Erhvervs- og vækstministeren vil fortsat ikke have instruktionsbeføjelser over for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen vedrørende konkrete sager, der afgøres efter konkurrenceloven eller forskrifter
udstedt i medfør heraf. For udarbejdelsen af konkurrenceanalyser, se bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 11 (§ 15, stk. 2). Styrelsens deltagelse i internationale fora som Danmarks
konkurrencemyndighed vil heller ikke være underlagt instruktionsbeføjelser fra ministeren.
I sager vedrørende forberedelse af lovgivning, almindelig ministerbetjening og bidrag til
tværgående arbejde på ministerområdet samt almindelig informationsvirksomhed vil Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen fortsat være underlagt instruktion fra erhvervs- og vækstministeren. Det
samme gælder styrelsens deltagelse som repræsentant for Danmark i internationalt arbejde
vedrørende forberedelse af nye eller ændrede EU-retsakter samt meddelelser fra Kommissionen
vedrørende EU-konkurrencereglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens øvrige opgaver påvirkes ikke af dette forslag. Det gælder bl.a.
sekretariatsbetjeningen
af
Forbrugerombudsmanden,
sekretariatsbetjeningen
af
Forbrugerklagenævnet, private ankenævn, Stormrådet, Rådet for Offentlig-privat Samarbejde,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens tilsynsbeføjelser efter betalingstjenesteloven samt styrelsens
kompetence som forsyningssekretariat inden for vandsektorlovgivningen. De overordnede rammer
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens budget fastlægges fortsat i finansloven.
Med
stk. 2
fastsættes sammensætningen af Konkurrencerådet. Det foreslås, at rådet skal bestå af 7
medlemmer, hvoraf 4 medlemmer skal have en relevant akademisk baggrund (juridisk, økonomisk
eller konkurrencefaglig), 2 medlemmer skal have ledelsesmæssig baggrund fra erhvervslivet og 1
medlem skal have særligt kendskab til forbrugerforhold. Med ”ledelsesmæssig baggrund” menes, at
den pågældende har eller har haft ledelsesmæssigt ansvar for en erhvervsvirksomhed f.eks. som
medlem af bestyrelsen eller som direktør. Med ”særligt kendskab til forbrugerforhold” menes
akademisk baggrund, der knytter sig til forbrugerforhold.
Med
stk. 3
foreslås medlemmerne af Konkurrencerådet udpeget for en periode på op til 4 år ad
gangen med mulighed for genudpegning. Der er som udgangspunkt ikke begrænsninger på antallet
af gange, et medlem kan genudpeges. Det forudsættes dog, at der sker en rullende udskiftning af
medlemmerne, således at rådet til stadighed samlet set har den nødvendige juridiske, økonomiske
og forbrugermæssige indsigt samt erfaring fra erhvervslivet for at kunne varetage opgaverne. Ved et
medlems længerevarende forfald på grund af sygdom udpeger erhvervs- og vækstministeren et nyt
medlem. Det foreslås endvidere, at erhvervs- og vækstministeren udpeger en formand og en
næstformand blandt medlemmerne med juridisk, økonomisk og forbrugermæssig sagkundskab,
udpeget efter stk. 2, nr. 1 og 3. Herved sikres det, at formanden og næstformanden altid har enten
juridisk eller økonomisk sagkundskab.
Med
stk. 4
foreslås det, at erhvervs- og vækstministeren nedsætter et rådgivende udvalg, som kan
rådgive Konkurrencerådet om behovet for, at der udarbejdes vejledninger om loven og dens
anvendelse og konkurrenceanalyser. Endvidere kan udvalget rådgive rådet om mulige tiltag til at
forebygge overtrædelser af loven i form af f.eks. en målrettet informationsindsats over for en
speciel branche. Endelig kan udvalget gøre rådet opmærksom på eksistensen af konkrete
konkurrenceproblemer på et marked. Det er herefter op til rådet at iværksætte de nødvendige
undersøgelser og eventuelle indgreb med henblik på at fjerne sådanne konkurrenceproblemer. Rådet
kan til enhver tid anmode om bistand fra hele eller dele af udvalget i forbindelse med behandlingen
af konkrete sager.
Det rådgivende udvalg skal bestå af op til 10 medlemmer og skal samlet set have et alsidigt
kendskab til offentlige og private virksomheder samt juridiske, økonomiske, finansielle og
forbrugermæssige forhold. Udvalgets sammensætning tager udgangspunkt i det gældende
Konkurrenceråd.
Medlemmerne af det rådgivende udvalg udpeges for en periode på op til 4 år med mulighed for
genudpegning. Der er ikke begrænsninger på antallet af gange, et medlem kan genudpeges.
Med
stk. 5
foreslås det, at Konkurrencerådet fastsætter sin egen forretningsorden, der skal
godkendes af erhvervs- og vækstministeren. Forretningsordenen skal bl.a. indeholde regler om
rådets beslutningsdygtighed, idet det forudsættes, at rådet træffer afgørelse med simpelt
stemmeflertal, og at formandens stemme er afgørende ved stemmelighed. Herudover skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
forretningsordenen indeholde regler om bl.a. et medlems habilitet, om medlemmernes tavshedspligt,
om afsættelse af et medlem, om arbejdsdelingen mellem rådet og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, herunder om delegation af rådets kompetence til at træffe afgørelser, om
direktørens og relevante medarbejderes deltagelse i rådets møder, om rådets møder med det
rådgivende udvalg og om en parts ret til foretræde for rådet i en konkret sag.
Til nr. 11
Med
stk. 1
foreslås det i 1. pkt., at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er den myndighed, som
træffer afgørelser efter loven og forskrifter udstedt i medfør heraf. Det gælder dog ikke ifølge regler
udstedt i medfør af § 11 c, hvor det er vedkommende minister, som påser overholdelsen af reglerne,
jf. § 10 i bekendtgørelse nr. 590 af 20. juni 2008 om gennemskueligheden af de økonomiske
forbindelser mellem offentlige myndigheder og offentlige virksomheder og om den finansielle
gennemskuelighed i bestemte virksomheder.
Læst i sammenhæng med det foreslåede stk. 2 skal styrelsen som efter den gældende lov være den
myndighed, der tager sig af den daglige administration af loven. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er således den myndighed, som anmeldelser skal indgives til; styrelsen står for
sagsoplysningen, herunder foretagelsen af markedsundersøgelser, høringen af sagens parter og
eventuelle tredjemænd og træffer afgørelser i sagerne. Styrelsen skal endvidere som hidtil stå for
førelsen af en klagesag for Konkurrenceankenævnet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
selvstændige kompetence efter den gældende lov til f.eks. at foretage kontrolundersøgelser (§ 18),
til at udveksle oplysninger med andre konkurrencemyndigheder (§ 18 a) og til at bistå Europa-
Kommissionen (§ 24, stk. 3) videreføres med forslaget.
Efter den gældende bekendtgørelse om Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens virksomhed
(bekendtgørelse nr. 173 af 22. februar 2013) beslutter direktøren for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen om der efter den gældende lovs § 22 skal pålægges virksomheder daglige eller
ugentlige tvangsbøder, og om der, jf. § 23 b i den gældende lov, skal rettes henvendelse til
anklagemyndigheden med henblik på indhentelse af samtykke til et administrativt bødeforelæg samt
anklageskrift (jf. § 6, stk. 1-3, i bekendtgørelse nr. 173). Det foreslås, at bekendtgørelse nr. 173
ophæves samtidig med ikrafttræden af denne lov, og at direktørens selvstændige kompetence på
disse to områder fastsættes i rådets forretningsorden med samtidig pligt for direktøren til at
orientere rådet om administrationen heraf.
Med de foreslåede 2.-4.pkt. i stk. 1 skal Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen have samme
kompetence som det gældende Konkurrenceråd har efter den gældende § 14, stk. 1, 3.-5. pkt., til at
behandle en sag af egen drift mv. og til at indstille sagsbehandlingen, dvs. afvise en sag. For
indholdet af denne kompetence henvises til FT 2004-05, 1. samling, tillæg A, side 1649.
Med
stk. 2
foreslås det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan iværksætte konkurrenceanalyser
på styrelsens eget initiativ. Det indebærer, at ministeren ikke kan give instrukser til det konkrete
indhold eller eventuelle anbefalinger indeholdt i analyserne, ligesom analyserne ikke skal
godkendes af ministeren, men derimod af Konkurrencerådet, jf. det foreslåede stk. 3. Endvidere
foreslås det, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan iværksætte konkurrenceanalyser efter
anmodning fra erhvervs- og vækstministeren, hvor ministeren samtidig kan give instrukser til det
konkrete indhold af analysen. I disse tilfælde kan erhvervs- og vækstministeren træffe beslutning
om, hvorvidt analysen skal godkedes af rådet eller af erhvervs- og vækstministeren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Med
stk. 3
foreslås det, at Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens administration af loven og forskrifter udstedt i medfør heraf. Dette ansvar
forudsætter, at rådet løbende holdes orienteret om styrelsens administration, hvilket der vil blive
fastsat nærmere regler om i rådets forretningsorden. Konkurrencerådet tillægges dog efter forslaget
en selvstændig kompetence til at træffe afgørelse i sager af principiel eller særlig stor betydning.
Eksempler på sager, der kan være af principiel betydning, kan være tilfælde, hvor der er tale om en
problemstilling, som der ikke tidligere er taget stilling til efter loven eller efter EU-
konkurrencereglerne, hvor juraen ikke er klar, eller hvor afgørelsen i øvrigt kan danne præcedens.
En sag kan også være principiel, hvor f.eks. en hidtidig fortolkning skal ændres. En sag kan have
særlig stor betydning, hvis den kan indebære betydelige følger for en eller flere virksomheder eller
en hel branche.
Formelt medfører den foreslåede stk. 3, at Konkurrencerådets formand som et led i det overordnede
ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens administration af loven træffer beslutning om
oversendelse af sager til politimæssig efterforskning. Efter den gældende bekendtgørelse om
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens virksomhed (bekendtgørelse nr. 173 af 22. februar 2013)
beslutter direktøren for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, om der skal rettes henvendelse til
anklagemyndigheden med henblik på, at der rejses tiltalte for overtrædelse af konkurrenceloven
med samtidig anbefaling vedrørende sanktionen herfor. Som nævnt ovenfor foreslås bekendtgørelse
nr. 173 ophævet samtidig med ikrafttræden af denne lov, og det vil i rådets forretningsorden blive
præciseret, at formanden for Konkurrencerådet har denne kompetence. Formanden kan delegere
kompetencen til direktøren for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Dette kan være
hensigtsmæssigt for at sikre en hurtig oversendelse til anklagemyndigheden og for at sikre den
fornødne fortrolighed om sagerne. Baggrunden herfor er, at beviserne for
konkurrencelovsovertrædelser ofte er få og meget nemme at bortskaffe, hvorfor bevissikringen i
afgørende grad beror på hurtighed og en meget høj grad af fortrolighed.
Det foreslås endvidere, at rådet skal godkende de konkurrenceanalyser, som Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen iværksætter på eget initiativ.
Med
stk. 4
foreslås det, at Konkurrencerådet kan delegere sin kompetence til at træffe afgørelser i
sager omfattet af rådets kompetence efter stk. 3 til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Der kan
være tale om en generel delegation i en bestemt type af sager, hvor rådet har fastlagt en praksis, som
giver et klart og utvetydigt billede af rådets vurdering af den pågældende sagstype. Der kan også
være tale om konkret delegation i sager, hvor rådet vælger ikke at afgøre sagen eller træffe
afgørelse på det aktuelle møde, hvorpå sagen behandles. Et sådant tilfælde kan f.eks. foreligge, hvor
rådet ønsker et forhold afklaret, inden sagen afgøres, og hvor rådet har tillid til, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen færdiggør behandlingen uden, at sagen behøver at blive forelagt på ny for rådet.
Til nr. 12
Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen bringes ordlyden heraf i overensstemmelse med
ordlyden af den gældende § 6, stk. 4, 1. pkt., og § 11, stk. 4, 1. pkt.
Til nr. 13
Da Konkurrencerådet foreslås omlagt til en bestyrelse, foreslås ordlyden af bestemmelsen ændret.
Med den foreslåede formulering kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indhente alle oplysninger,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
som skønnes nødvendige med henblik på udførelsen af de opgaver, som efter loven er tillagt
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder rådet (jf. lovforslagets § 1, nr. 11). Som efter den
gældende bestemmelse (jf. FT 1996-97, tillæg A, side 3674), er det Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen selv, der skønner, hvilke oplysninger der er nødvendige. Spørgsmål om,
hvorvidt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens krav om oplysninger er berettiget, kan ikke
indbringes for Konkurrenceankenævnet, men må i givet fald indbringes for domstolene. Hvis der er
tale om et strafbart forhold, skal styrelsen dog anmelde dette til politiet, der varetager den videre
efterforskning efter retsplejelovens regler.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 15
Det foreslås, at ordlyden af den gældende § 18 a, stk. 1, ændres, således at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens videregivelse af oplysninger ikke længere skal være til andre landes
konkurrencemyndigheder, men blot til andre konkurrencemyndigheder, ligesom ”disse landes”
(konkurrencelovgivning) foreslås ændret til ”disse myndigheders”. Den foreslåede formulering vil
gøre det muligt for styrelsen at videregive de pågældende oplysninger til f.eks.
konkurrencemyndighederne på Færøerne og i Grønland, hvilket ellers ikke er muligt.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 11, og indebærer, som efter den
gældende lov, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om, hvorvidt der er
tilstrækkelig anledning til at undersøge eller træffe afgørelse i en sag, herunder om
sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt skal indstilles, ikke kan påklages til
Konkurrenceankenævnet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens beslutninger om at undlade at
behandle en sag, hvor virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter den gældende § 16 a, stk. 1,
kan heller ikke påklages til Konkurrenceankenævnet.
Til nr. 17
Der tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 18
De foreslåede ændringer er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 11, hvorefter Konkurrencerådet
foreslås omlagt til en bestyrelse – dog med samme navn. Når der i lovforslaget henvises til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, omfatter det såvel styrelsen som rådet, medmindre andet
udtrykkeligt fremgår.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2015. Med en så forholdsvis lang overgangsperiode
fra lovens vedtagelse og til dens ikrafttræden gives mulighed for at få etableret de foreslåede nye
institutionelle rammer.
Til § 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387557_0017.png
17
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I konkurrenceloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
700 af 18. juni 2013, [som ændret ved…],
foretages følgende ændringer:
§ 10 a.
Konkurrencerådet kan påbyde en
1.
I
§ 10 a, stk. 1,
udgår »til Konkurrence- og
dominerende virksomhed at indsende sine
Forbrugerstyrelsen«.
generelle
samhandelsbetingelser
til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, når
---
§ 12 c.
Konkurrencerådet træffer afgørelse om,
2.
I
§ 12 c, stk. 1,
udgår », jf. dog stk. 7«, og i
§
hvorvidt en fusion kan godkendes eller
12 c, stk. 7,
udgår »uanset stk. 1«.
forbydes, jf. dog stk. 7.
--
Stk. 7.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
uanset stk. 1 efter en forenklet sagsbehandling
godkende en fusion, hvis styrelsen finder, at
fusionen på baggrund af de foreliggende
oplysninger ikke giver anledning til indsigelser
fra styrelsens side.
§ 12 d.
Senest 25 hverdage efter modtagelsen af
3.
I
§ 12 d, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
en fuldstændig anmeldelse, jf. dog § 12 h, stk. 5,
»Fristen i 1. pkt. kan forlænges til 35
3. pkt., træffes beslutning om, hvorvidt fusionen
hverdage, hvis en eller flere af de deltagende
kan godkendes, herunder om fusionen kan
virksomheder foreslår tilsagn, herunder
godkendes efter en forenklet sagsbehandling.
reviderede tilsagn.«
Inden for samme frist kan der træffes beslutning
2. pkt. bliver herefter 3. pkt.
om en særskilt undersøgelse af fusionen.
4.
I
§ 12 d, stk. 1, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt.,
ændres »samme frist« til: »fristen i 1. og 2.
pkt.«.
§ 12 d.
5.
I
§ 12 d, stk. 2,
ændres »stk. 1, 2. pkt.« til
---
»stk. 1, 3. pkt.« og »efter udløbet af den i
Stk. 2.
Indledes en særskilt undersøgelse af en
stk. 1 nævnte frist« ændres til: »fra
fusion, jf. stk. 1, 2. pkt., træffes beslutning om
beslutningen om at indlede en særskilt
godkendelse af eller forbud mod fusionen senest
undersøgelse«.
90 hverdage efter udløbet af den i stk. 1 nævnte
frist.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387557_0018.png
18
§ 12 d.
6.
I
§ 12 d, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »nye eller
--
reviderede tilsagn« til: »tilsagn, herunder
Stk. 3.
Fristen i stk. 2 forlænges med op til 20
reviderede tilsagn«, og i
2. pkt.,
ændres »de
hverdage, hvis en eller flere af de deltagende
nye
eller
reviderede
tilsagn«
til:
virksomheder foreslår nye eller reviderede
»tilsagnene«.
tilsagn. Fristen forlænges kun, hvis der på
tidspunktet for afgivelsen af tilsagnene er
mindre end 20 hverdage tilbage til, at der efter
stk. 2 skulle være truffet en afgørelse, og
således, at der er samlet 20 hverdage til
vurderingen af fusionen i lyset af de nye eller
reviderede tilsagn.
§ 13.
Lov om offentlighed i forvaltningen
7.
I
§ 13, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 14, stk. 3«
gælder ikke for sager og undersøgelser efter
til: »§ 14, stk. 5«.
denne lov bortset fra sager om fastsættelse af
bestemmelser efter § 5, stk. 2, § 7, stk. 4 og stk.
5, 2. pkt., § 8, stk. 2, 3. pkt., § 9, stk. 1, 2. pkt., §
10, stk. 1, § 11, stk. 6, § 11 a, stk. 4, 2. pkt., og
stk. 6, 2. pkt., § 11 c, § 12, stk. 4, § 12 b, stk. 3,
§ 14, stk. 3, § 18, stk. 8, 2. pkt., § 18 a, stk. 3,
og § 21, stk. 3.
§ 13.
8.
I
§ 13, stk. 2, nr. 4,
ændres »idømmes eller
---
vedtages en bøde« til: »idømmes
Stk. 2.
fængselsstraf eller bøde eller vedtages en
---
bøde«.
4) Domme, bødevedtagelser eller et resumé
heraf, hvor der med henvisning til § 23
idømmes eller vedtages en bøde.
§ 13.
9.
I
§ 13, stk. 3,
udgår »Konkurrencerådets
---
og«.
Stk. 3.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
tillige
offentliggøre
redegørelser
samt
oplysninger
om
Konkurrencerådets
og
styrelsens virksomhed på konkurrenceområdet.
§ 14.
Konkurrencerådet påser overholdelsen af
10.
§ 14
affattes således:
denne lov og de forskrifter, der er udstedt i
Ȥ
14.
Erhvervs- og vækstministeren
medfør af loven, jf. dog § 2, stk. 4, 1. pkt. og §
udpeger et Konkurrenceråd og en direktør
11 a, stk. 3, 1. pkt. Dette gælder dog ikke for
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
regler udstedt i medfør af § 11 c.
Direktøren udpeges efter høring af rådet.
Konkurrencerådet kan behandle en sag af egen
Stk. 2.
Konkurrencerådet, der består af 7
drift, efter anmeldelse, på grundlag af en klage
medlemmer, sammensættes af
eller som følge af en henvisning fra Europa-
1) 4 medlemmer med relevant akademisk
Kommissionen
eller
andre
baggrund
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske
2) 2 medlemmer med ledelsesmæssig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387557_0019.png
19
Union. Konkurrencerådet afgør, om der er
tilstrækkelig anledning til at undersøge eller
træffe afgørelse i en sag, herunder om
sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt skal
indstilles. Ligeledes kan Konkurrencerådet
beslutte at undlade at behandle en sag, hvor
virksomheder tidligere har afgivet tilsagn efter §
16 a, stk. 1.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er
sekretariat for Konkurrencerådet i sager efter
denne lov og varetager på rådets vegne den
daglige administration af loven.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter
Konkurrencerådets forretningsorden og de
nærmere regler for rådets og Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens
virksomhed
konkurrenceområdet, herunder regler om
afskedigelse af rådsmedlemmer eller disses
suppleanter
efter
indstilling
fra
Konkurrencerådets formand før en periodes
ophør.
baggrund fra erhvervslivet, og
3) 1 medlem med særligt kendskab til
forbrugerforhold.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren
udpeger medlemmer af Konkurrencerådet
for en periode på op til 4 år. Medlemmerne
kan genudpeges. Blandt medlemmerne
udpeget efter stk. 2, nr. 1 og 3, udpeger
erhvervs- og vækstministeren en formand og
en næstformand.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren
nedsætter et rådgivende udvalg bestående af
op til 10 medlemmer, som samlet skal have
et alsidigt kendskab til private og offentlige
virksomheder samt juridiske, økonomiske,
finansielle og forbrugermæssige forhold.
Erhvervs- og vækstministeren udnævner
medlemmerne af udvalget efter indstilling
fra erhvervs- og interesseorganisationer og
for en periode på op til 4 år. Medlemmerne
kan genudpeges. Det rådgivende udvalg
rådgiver Konkurrencerådet om behov for
vejledninger, analyser, mulige tiltag til at
forebygge overtrædelser af loven og kan
gøre rådet opmærksom på konkrete
konkurrenceproblemer på et marked.
Stk. 5.
Konkurrencerådet fastætter sin egen
forretningsorden, der skal godkendes af
erhvervs- og vækstministeren.«
§ 15.
Konkurrencerådet består af en formand og
11.
§ 15
affattes således:
17 medlemmer. Formanden og medlemmerne
Ȥ
15.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
udnævnes af erhvervs- og vækstministeren for
træffer afgørelser efter denne lov og
en periode på op til 4 år. Rådet skal omfatte et
forskrifter udstedt i medfør heraf, bortset fra
alsidigt kendskab til offentlig og privat
regler udstedt i medfør af § 11 c.
erhvervsvirksomhed,
herunder
juridiske,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
økonomiske, finansielle og forbrugermæssige
behandle en sag af egen drift, efter
forhold. Formanden og otte af rådets
anmeldelse, på grundlag af en klage eller
medlemmer skal være uafhængige af erhvervs-
som følge af en henvisning fra Europa-
og forbrugerinteresser. Et af disse medlemmer
Kommissionen
eller
andre
skal
have
særlig
indsigt
i
statslig
konkurrencemyndigheder i Den Europæiske
erhvervsvirksomhed. Efter erhvervs- og
Union. Styrelsen afgør, om der er
vækstministerens
nærmere
bestemmelse
tilstrækkelig anledning til at undersøge eller
udnævnes syv medlemmer efter indstilling fra
træffe afgørelse i en sag, herunder om
erhvervsorganisationer, et medlem efter
sagsbehandlingen midlertidigt eller endeligt
indstilling fra forbrugerorganisationer og et
skal indstilles. Ligeledes kan styrelsen
medlem med særlig indsigt i offentlig
beslutte at undlade at behandle en sag, hvor
erhvervsvirksomhed efter indstilling fra KL
virksomheder tidligere har afgivet tilsagn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387557_0020.png
20
(Kommunernes
Landsforening).
Rådets
medlemmer udnævnes på baggrund af deres
personlige og faglige kvalifikationer, og de skal
fungere uafhængigt i deres virke.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren udpeger
faste stedfortrædere for Konkurrencerådets
medlemmer.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan
fastsætte nærmere regler om indstilling og
udnævnelse af Konkurrencerådets medlemmer
og om indstilling og udpegning af faste
stedfortrædere for disse.
efter § 16 a, stk. 1.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
udarbejder konkurrenceanalyser på eget
initiativ eller efter anmodning fra erhvervs-
og vækstministeren.
Stk.
3.
Konkurrencerådet
har
det
overordnede
ansvar
for
styrelsens
administration af loven og forskrifter udstedt
i medfør heraf. Herudover træffer rådet
afgørelser i sager af principiel eller særlig
stor
betydning
og
godkender
konkurrenceanalyser iværksat på styrelsens
eget initiativ.
Stk. 4.
Konkurrencerådet kan delegere sin
kompetence til at træffe afgørelser efter stk.
3 til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.«
§ 16.
De påbud, som Konkurrencerådet kan
12.
I
§ 16, stk. 1,
ændres »de skadelige
udstede efter § 6, stk. 4, 1. pkt. eller § 11, stk. 4,
virkninger af konkurrencebegrænsninger«
1. pkt., eller med henvisning til EUF-traktatens
til: »en overtrædelse«.
artikel 101 eller 102, jf. § 24, stk. 1, med
henblik på at bringe de skadelige virkninger af
konkurrencebegrænsninger til ophør, kan bl.a.
omfatte:
§ 17.
Konkurrencerådet kan kræve alle
13.
I
§ 17, stk. 1,
ændres »dets virksomhed« til:
oplysninger,
herunder
regnskaber,
»udførelsen
af
de
opgaver,
som
regnskabsmateriale, udskrift af bøger, andre
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er
forretningspapirer og elektronisk lagrede data,
tillagt efter denne lov,«.
som skønnes nødvendige for dets virksomhed
eller til afgørelse af, om et forhold er omfattet af
lovens bestemmelser.
§ 18.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
14.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
til brug for Konkurrencerådets virksomhed
»Konkurrencerådets« til: »dens«.
foretage kontrolundersøgelser, der indebærer, at
styrelsen får adgang til en virksomheds eller
sammenslutnings lokaler og transportmidler
med henblik på dér at gøre sig bekendt med og
tage kopi af enhver oplysning, herunder
regnskaber, regnskabsmaterialer, bøger og andre
forretningspapirer, uanset informationsmedium.
§ 18 a.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
15.
I
§ 18 a, stk. 1,
ændres »andre landes
til andre landes konkurrencemyndigheder under
konkurrencemyndigheder«
til:
»andre
forbehold
om
gensidighed
videregive
konkurrencemyndigheder«
og
»disse
oplysninger, som er omfattet af Konkurrence-
landes« ændres til: »disse myndigheders«.
og Forbrugerstyrelsens tavshedspligt, og som er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387557_0021.png
21
nødvendige for at fremme håndhævelsen af
disse landes konkurrencelovgivning, herunder
med henblik på at opfylde Danmarks bilaterale
eller multilaterale forpligtelser.
§ 19.
16.
I
§ 19, stk. 3,
ændres »§ 14, stk. 1« til: »§
---
15, stk. 1, 3. og 4. pkt.«.
Stk. 3.
Beslutninger efter § 14, stk. 1, kan ikke
påklages til Konkurrenceankenævnet.
§ 22.
Erhvervs- og vækstministeren eller den,
17.
I
§ 22, nr. 1,
udgår »eller Konkurrence- og
som ministeren bemyndiger hertil, kan pålægge
Forbrugerstyrelsen«.
daglige eller ugentlige tvangsbøder til den, der
undlader at
1) give de oplysninger, som Konkurrencerådet
eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan
kræve efter denne lov,
18.
I loven erstattes »Konkurrencerådet« med:
»Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen«,
»Konkurrencerådets« med: »Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens«, »rådet« med:
»styrelsen« og »rådets« med: »styrelsens«.
Det gælder dog ikke
§ 13, stk. 2, nr. 6, § 13,
stk. 5, § 15 a, stk. 2, 4. pkt. og § 23, stk. 1,
nr. 12.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
§3
§ 29.
Loven gælder ikke for Færøerne og Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Grønland.