Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1291771_0001.png
1291771_0002.png
1291771_0003.png
1291771_0004.png
1291771_0005.png
1291771_0006.png
1291771_0007.png
1291771_0008.png
1291771_0009.png
1291771_0010.png
1291771_0011.png
1291771_0012.png
1291771_0013.png
1291771_0014.png
1291771_0015.png
1291771_0016.png
1291771_0017.png
1291771_0018.png
1291771_0019.png
1291771_0020.png
27. juni 2013
/stinyl
ForslagtilLov om ændring af lov om administration af tilskud fra Den EuropæiskeRegionalfond og Den Europæiske Socialfond§1I lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond ogDen Europæiske Socialfond, jf. lov nr. 1599 af 20. december 2006, somændret ved lov nr. 1272 af 16. december 2009 § 8 og lov nr. 718 af 25.juni 2010 § 38 og lov nr. 1231 af 18. december 2012 § 19, foretagesfølgende ændringer:1.Note 1 til lovens titel affattes således:>> I loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets ogRådets forordning (EU) nr. XXXX om fælles bestemmelser for DenEuropæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond,Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, som eromfattet af den fælles strategiske ramme, om generelle bestemmelser forDen Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den EuropæiskeSocialfond og Samhørighedsfonden og om ophævelse af Rådetsforordning (EF) nr. 1083/2006. Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder enforordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af dissebestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiskehensyn og berører ikke de nævnte forordningers umiddelbare gyldighed iDanmark.<<1)
2.I § 2, 1. pkt., i § 3, stk. 1, 2. pkt., i § 9, stk. 1, 1. pkt., og i overskriftentil kapitel 3 ændres >>målet om regional konkurrenceevne ogbeskæftigelse<< til: >>målet om investeringer i vækst ogbeskæftigelse<<3.I § 6 indsættes som stk. 2, nr. 1, 2. pkt.:>>herunder at projektet ikke leverer de forventede resultater,<<4.I § 6 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke 3 og 4:>>Stk.3.Tilsagnsmodtager, som er den eller de fysiske eller juridiskepersoner, der på vegne af projektet indgår en aftale med erhvervs- og
2/20
vækstministeren om rettigheder og forpligtelser i forbindelse med etstrukturfondsprojekt, hæfter for tilbagebetalingskrav, der opstår somfølge af, at de øvrige støttemodtagere ikke overholder de i stk. 2 nr. 1-3nævnte regler.Stk. 4.Ved en støttemodtager forstås en fysisk eller juridisk person, somafholder udgifter, der kan indgå i projektets støttegrundlag.<<5.I § 9, stk. 2 ændres:>>Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om generellebestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, DenEuropæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og ophævelse afforordning (EF) nr. 1260/1999<< til: >>Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EU) nr. XXX om fælles bestemmelser for Den EuropæiskeFondforRegionaludvikling,DenEuropæiskeSocialfond,Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, som eromfattet af den fælles strategiske ramme, om generelle bestemmelser forDen Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den EuropæiskeSocialfond og Samhørighedsfonden og om ophævelse af Rådetsforordning (EF) nr. 1083/2006.<<6.Efter § 12 indsættes i kapitel 3:>> § 12a.Erhvervs- og vækstministeren kan nedsætte etindstillingsudvalg til behandling af ansøgninger vedrørende byudvikling.Stk. 2.Indstillingsudvalget kan indstille projekter til tilsagn og afslag tilErhvervsstyrelsens endelige afgørelse.Stk. 3.Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler forindstillingsudvalget, herunder om udvalgets virke, sammensætning ogforretningsorden.§ 12b.Erhvervs- og vækstministeren kan nedsætte et bevillingsudvalg tilbehandling af ansøgninger vedrørende mobilitet på tværs aflandegrænserne kaldet EURES.Stk. 2.Bevillingsudvalget kan træffe afgørelse om, hvilke projekter dermeddeles tilsagn og afslag på tilskud under EURES-indsatsen.Stk. 3.Bevillingsudvalgets afgørelser er endelige og kan ikke påklages tilnogen administrativ myndighed.Stk. 4.Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler forbevillingsudvalget, herunder om udvalgets virke, sammensætning ogforretningsorden.Stk. 5.Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at give tilladelse til,at ét af regionsrådene kan stille sekretariat til rådighed for etbevillingsudvalg, der nedsættes under EURES-indsatsen. <<7.I § 16, stk. 1 og stk. 7, indsættes efter >>revision<<: >>,effektmåling<<.§2
3/20
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
§3Stk. 1.Ansøgninger, der er modtaget før den 1. januar 2014 og dertilknyttede projekter behandles efter de hidtil gældende regler.Stk. 2.Ansøgninger, der er modtaget efter den 1. januar 2014 og dertilknyttede projekter vedrørende anvendelse af uforbrugte regionalfonds- ogsocialfondsmidler fra programperioden 2007-2013, behandles efter dehidtil gældende regler.
4/20

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger1. Indledning2. Lovforslagets formål og baggrund3. Lovforslagets indhold3.1 Hæftelse for tilbagebetalingskrav3.2 Indstillingsudvalg vedr. by-udvikling3.3 Bevillingsudvalg vedr. EURopean Employment Services(EURES)3.4 Målet om investeringer i vækst og beskæftigelse4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Ligestillingsmæssige konsekvenser9. Forholdet til EU-retten10. Hørte myndigheder og organisationer11. Sammenfattende skema1. IndledningForordningerne for Regionalfonden og Socialfonden er direkteanvendelige i Danmark. Den danske lovgivning har derfor alene tilformål i overensstemmelse med de regler, der følger af forordningerne, atfastlægge regler om administrationen af Regional- og Socialfonden iDanmark.2. Lovforslagets formål og baggrundAdministrationen af tilskud fra Regionalfonden og Socialfonden har si-den 1996 været lovreguleret. Lovgrundlaget er løbende blevet justeret,navnlig i forbindelse med nye EU-budgetperioder. Den nuværende struk-turfondsperiode omfatter perioden 1. januar 2007 til 31. december 2013.Den kommende periode for ESI-fondene, der bl.a. omfatter Regional- ogSocialfonden, starter 1. januar 2014 og løber indtil 31. december 2020.I forbindelse med den kommende periode for ESI-fondene udarbejdes deroperationelle programmer for Regionalfonden og Socialfonden.Lovforslaget er grundlaget for administrationen af programmerne iDanmark.3. Lovforslagets indholdLovforslaget skal bringe den danske administration af tilskud fraRegionalfonden og Socialfonden i overensstemmelse med de nyeforordninger for de europæiske struktur- og investeringsfonde (ESI-
5/20
fondene), herunder Den Europæiske Regionalfond og Den EuropæiskeSocialfond samt medfinansiering heraf.
3.1 Hæftelse for tilbagebetalingskravDen hidtidige administration af Regionalfonden og Socialfonden har vistbehov for en præcisering af, at tilsagnsmodtager, som er den eller de juri-diske eller fysiske personer, der på vegne af et projekt indgår en aftalemed erhvervs- og vækstministeren om rettigheder og forpligtelser i for-bindelse med et regional- eller socialfondsprojekt, også hæfter for et evt.tilbagebetalingskrav, der måtte opstå som følge af fx en projektpartnerskonkurs. Erhvervs- og vækstministeren har ved bekendtgørelse nr. 1132af 24. november 2008 henlagt sine beføjelser efter lov om administrationaf tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Social-fond til Erhvervsstyrelsen.3.2 Indstillingsudvalg vedr. by-udvikling
På baggrund af forordningskrav afsættes der midler til en særlig prioritet iform af en tværregional pulje vedrørende byer.Puljen udmøntes via et indstillingsudvalg med deltagelse af Ministerietfor By, Bolig og Landdistrikter (formand), Miljøministeriet, Klima- ogEnergiministeriet, KL samt tre medlemmer, der indstilles af de regionalevækstfora i fællesskab og to medlemmer med særlig viden om byer, fx fraen viden- eller forskningsinstitution, der indstilles af KL. Medlovforslaget etableres der hjemmel til, at erhvervs- og vækstministerenkan nedsætte et sådan indstillingsudvalg.3.3 Bevillingsudvalg vedr. EURopean Employment Services (EURES)EURopean Employment Services (EURES) skal styrke udvekslingen afarbejdskraft i Europa og udmøntes af Styrelsen for Fastholdelse ogRekruttering efter dialog med de regionale vækstfora.EURES er et europæisk rekrutteringsnetværk bestående af de offentligearbejdsformidlinger i 31 medlemslande (EU, EØS og Schweiz). EURES-aktiviteterne består dels af EU-aktiviteter, bl.a. online EU-job og CV-bank, dels af en række konkrete rekrutteringsaktiviteter, der er nationaltforankrede. EURES har hidtil været finansieret direkte af EU-Kommissionen, men pr. 1. januar 2014 forventes nationalt forankredeEURES-aktiviteter finansieret af Socialfonden.Hvis det viser sig nødvendigt, nedsættes et uafhængigt tildelingsudvalg,der består af repræsentanter fra henholdsvis beskæftigelses- ogarbejdsmarkedsorganisationer samt relevante organisationer, der errepræsenteret i de regionale vækstfora. Udvalget skal i givet fald træffebeslutning om, hvilke projekter der kan opnå tilskud til nationaltforankrede EURES-aktiviteter.
6/20
3.4 Målet om investeringer i vækst og beskæftigelse”Målet om regional konkurrenceevne og beskæftigelse” i de nuværendestrukturfondsforordninger erstattes af begrebet ”målet om investeringer ivækst og beskæftigelse” i den forordning, der træder i kraft den 1. januar2014. Det medfører, at der er behov for mindre redaktionelle ændringer ilovens § 2, 1. pkt. i § 3, stk. 1, 2. pkt., i § 9, stk. 1, 1. pkt. og ikapiteloverskriften til kapitel 3.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligePå baggrund af EU-Kommissionens udkast til forordningstekster må detforventes, at EU-midler skal medfinansieres krone til krone med nationa-le midler fra virksomheder, universiteter, lokale-, regionale-, eller natio-nale aktører mv. Dette ændringsforslag angår ikke størrelsen af den dan-ske medfinansiering af projekter under Regional- og Socialfonden ellerfordelingen af midlerne mellem regionerne.I relation til medfinansiering bemærkes dog, at EU-Kommissionen stilleromfattende krav til sund finansforvaltning og brug af it-løsninger. Derforafsættes der under programmerne midler til medfinansiering af en rækkeadministrative opgaver for at sikre en forsvarlig programgennemførelse.Midlernes anvendelse forudsætter en national medfinansiering af sammestørrelse. De konkrete retningslinjer, EU-Kommissionen ender med atstille til medlemsstaternes administration, afhænger af de nyeforordninger om de europæiske struktur- og investeringsfonde (ESI-fondene), herunder Den Europæiske Regionalfond og Den EuropæiskeSocialfond.Det er forventningen, at der under regional- og socialfondsprogrammernevil blive afsat 15-20 mio. kr. årligt fra fondene til dette formål, som skalmedfinansieres krone til krone af nationale midler. Størrelsen af den stats-lige medfinansiering vil afhænge af, hvilke konkrete retningslinjer EU-Kommissionen ender med at stille til medlemsstaternes administration.Der forventes en gennemsnitlig statslig udgift på 15-20 mio. kr. årligt fra2014 til teknisk assistance til de nationale programmer og 2,5-4,5 mio. kr.årligt til medfinansiering af administrationen af de europæiske territoriel-le programmer, som Danmark deltager i. For 2014 ligger udgifterne indenfor Erhvervs- og Vækstministeriets rammer på finanslovforslaget.Derhenvises til den generelle strukturfondsforordnings artikel 51 og 52 ved-rørende teknisk assistance.Regionernes udgifter til medfinansiering af administrationen forventes atvære op til samme niveau som i indeværende programperiode.Lovforslaget har ingen direkte økonomiske eller administrativekonsekvenser for kommunerne.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
7/20
Lovforslaget vurderes ikke at have selvstændige økonomiske konsekven-ser for erhvervslivet. Tilskud ydet under Regionalfonden og Socialfondener reguleret af EU-forordninger, der danner grundlaget for de økonomiskekonsekvenser, som erhvervslivet vil få ved at acceptere et tilskud fra fon-dene.Lovforslaget vil ikke i sig selv have direkte konsekvenser for virksomhe-dernes konkurrenceevne, hvorimod udmøntningen af regionalfonds- ogsocialfondsmidlerne forventes at have en positiv effekt på konkurrence-evnen.Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for er-hvervslivet. Tilskud ydet under Regionalfonden og Socialfonden er regu-leret af EU-forordninger, der danner grundlaget for de administrativekonsekvenser, som erhvervslivet vil få ved at acceptere et tilskud fra fon-dene.Det skal understreges, at tilskudsordningerne er frivillige, at tilskuddeneikke fortrinsvis er forbeholdt en bestemt gruppe af erhvervsvirksomheder,og at tilskuddene ikke er afgørende for, at de tilskudsmodtagende virk-somheder er på markedet.Medlemsstaterne forventes ifølge forordningsgrundlaget på visse områderat kunne fastsætte strengere nationale regler. Det tilstræbes, at der ikkefastsættes regler, som vil medføre yderligere administrative byrder for er-hvervslivet, end der følger af fondsforordningerne.Der påtænkes udstedt bekendtgørelser om bl.a. regnskab, revision ogkontrol, der stiller krav til indberetning af oplysninger og dokumentationmv. for projekter, der får tilsagn om tilskud fra Regional- og Socialfon-den. Kravene vil hovedsageligt svare til de nuværende krav og forventesikke at gå ud over de nødvendige dokumentationskrav fra EU.Det vurderes derfor, at lovforslaget og de tilhørende bekendtgørelser ikkepålægger erhvervslivet hverken omstillingsbyrder eller løbende byrder.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser forborgerne. Tilskud ydet under Regional- og Socialfonden er reguleret afEU-forordninger, der danner grundlaget for de krav til oplysningspligt,registrering m.v., der stilles til borgere, som vælger at modtage tilskud frafondene eller deltage i projekter, der er medfinansieret af fondene.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen direkte miljømæssige konsekvenser. Indirekte villovforslaget dog kunne få en positiv indvirkning på miljøet, idetmiljøhensynet indgår i de operationelle programmer som et tværgåendehensyn i de støtteberettigede initiativer under strukturfondene.
8/20
8. Ligestillingsmæssige konsekvenserForslaget vurderes ikke at have ligestillingsmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-rettenI forbindelse med den nye EU-budgetperiode har Europa-Parlamentet ogRådet vedtaget nye forordninger for de europæiske struktur- oginvesteringsfonde(ESI-fondene),herunderDenEuropæiskeRegionalfond og Den Europæiske Socialfond. Lovforslaget skal bringeden danske administration af fondene i overensstemmelse med de nyeEU-regler.Forslaget vurderes ikke i sig selv at have direkte statsstøtteretlige aspek-ter, hvorimod udmøntningen af strukturfondsmidlerne kan have statsstøt-teretlige aspekter.Afhængig af udmøntningen i det danske regionalfondsprogram og detdanske socialfondsprogram kan der blive tale om notifikation til EU-Kommissionen i forhold til statsstøttereglerne.10. Hørte myndigheder og organisationerAdvokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV),Akademikernes Centralorganisation (AC), A-kassen for højtuddannede ierhvervslivet, A-kassen for selvstændige (ASE), ArbejderbevægelsensErhvervsråd, Beskæftigelsesministeriet, Bornholms Regionskommune,CO-industri, DANAK, Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond,DANIAmet Secretariat, Danmarks Eksportråd, Danmarks Rederifor-ening, Danmarks Statistik, Danmarks Vækstråd, Dansk Arbejdsgiverfor-ening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme(DEF), Dansk Industri, Dansk Iværksætter Forening, Dansk Metal, DanskOpfinderforening, Dansk Turismefremme, Danske Advokater, DanskeArkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne,Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Universiteter, Datatilsynet,Domstolsstyrelsen, DS Håndværk & Industri, Erhvervsankenævnet, Eu-ropakommissionen - Christian Aagaard, Europakommissionen - FrankElholm, Fagligt Internationalt Center (FIC), Finansministeriet, Finansrå-det, Finanstilsynet, Forbrugerrådet, Foreningen af erhvervsserviceleve-randører, Foreningen af Rådgivende Ingeniører (F.R.I.), Forsikring ogPension, Forsvarsministeriet, Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd (FTF), Godkendt teknologisk Service (GTS), HK, HORESTA,Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Branchen, Justitsmi-nisteriet, KL, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen, Kulturministeriet, Landbrug og Fødevarer, Landdi-strikternes fællesråd, Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsorgani-sationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Miljøministeriet, Mi-nisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, Mini-steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for ligestilling og
9/20
kirke, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Patent- og Varemærke-styrelsen, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Region Hovedstaden,Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syd-danmark, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danmarks GodkendteServiceinstitutter (GTS), Sammenslutningen af danske småøer, Sekretari-atet for Nordsøprogrammet, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Soci-al- og Integrationsministeriet, Statens Byggeforskningsinstitut, Statsmini-steriet, Søfartsstyrelsen, Tekniq - Installatørernes organisation, Trans-portministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Visit-Denmark, Vækstfonden, Vækstforum Region Bornholm, VækstforumRegion Hovedstaden, Vækstforum Region Midtjylland, Vækstforum Re-gion Nordjylland, Vækstforum Region Sjælland, Vækstforum RegionSyddanmark, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Öresundskomiteen og3F - Fagligt Fælles Forbund.11. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindre udgifterØkonomiske konse-Ingenkvenser for det of-fentlige
Administrative kon-sekvenser for det of-fentligeØkonomiske konse-kvenser for er-hvervslivet
Ingen
Negative konsekven-ser/merudgifterIngen. For 2014 liggerudgifterne inden for Er-hvervs- og Vækstministe-riets rammer på finans-lovforslaget.Ingen
Administrative kon-sekvenser for er-hvervslivetAdministrative kon-sekvenser for bor-gerneMiljømæssige kon-sekvenser
Indirekte kan lovfor-slaget få en positiv ef-fekt på virksomhe-dernes konkurrence-evne, da udmøntnin-gen af fondsmidlerneforventes at have enpositiv effekt på kon-kurrenceevnen.Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Indirekte kan lovfor-slaget få en positivindvirkning på miljø-et, idet miljøhensynetindgår som et tværgå-ende hensyn i de støt-teberettigede initiati-
Ingen
10/20
ver under struktur-fondene.LigestillingsmæssigekonsekvenserForholdet til EU-rettenIngenIngen
I forbindelse med den nye EU-budgetperiode harEuropa-Parlamentet og Rådet vedtaget nye forord-ninger om de europæiske struktur- og investerings-fonde (ESI-fondene), herunder Den EuropæiskeRegionalfond og Den Europæiske Socialfond.Lovforslaget skal bringe den danske administrati-on af Regionalfonden og Socialfonden i overens-stemmelse med de nye EU-regler.Loven vurderes ikke at have direkte statsstøtteret-lige aspekter, hvorimod udmøntningen af struktur-fondsmidlerne kan have statsstøtteretlige aspekter.Afhængig af udmøntningen i det danske regional-fondsprogram og det danske socialfondsprogramkan der blive tale om notifikation til EU-Kommissionen i forhold til statsstøttereglerne.
11/20
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserI bilag 1 til lovforslaget er de foreslåede ændringer sammenholdt medgældende lov. Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. XXX omfælles bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,Den Europæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den EuropæiskeLandbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og Den EuropæiskeHav- og Fiskerifond, som er omfattet af den fælles strategiske ramme, omgenerelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og om ophævelse afRådets forordning (EF) nr. 1083/2006 er optrykt som bilag 2. Som bilag 3er optrykt Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. XXX omsærlige bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling ogmålet om investeringer i vækst og beskæftigelse og om ophævelse afforordning (EF) nr. 1080/2006. Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om Den Europæiske Socialfond og om ophævelse af Rådetsforordning (EF) nr. 1081/2006 er optrykt som bilag 4.Til § 1Til nr. 1Bestemmelsen fastlægger, at der i loven er medtaget visse bestemmelserfra Rådets forordning (EF) nr. XXX om fælles bestemmelser for DenEuropæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond,Samhørighedsfonden, Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne og Den Europæiske Hav- og Fiskerifond, og at dette vilfremgå af fodnote 1 til lovens titel.Til nr. 2I den nuværende lovs § 2, 1. pkt., i § 3, stk. 1, 2. pkt., i § 9, stk. 1, 1. pkt.,og i overskriften til kapitel 3 er der henvist til den generellestrukturfondsforordnings mål om regional konkurrenceevne ogbeskæftigelse. I den generelle forordning for struktur- oginvesteringsfondene, der træder i kraft den 1. januar 2014, anvendes istedet begrebet ”målet om investeringer i vækst og beskæftigelse.” På denbaggrund foretages en redaktionel ændring af lovens § 2, 1. pkt., § 3, stk.1, 2. pkt., § 9, stk. 1, 1. pkt. og kapiteloverskriften til kapitel 3.Til nr. 3Ved hver afrapportering af projekterne tager Erhvervsstyrelsen stilling til,om projekterne har nået de opstillede milepæle og effektmål. Der ersåledes tale om en præcisering af gældende ret.
12/20
Til nr. 4For at tydeliggøre for tilsagnsmodtager, hvilke forpligtelser, der erforbundet med at acceptere et tilsagn, præciseres det med bestemmelsen,at en tilsagnsmodtager også hæfter for et evt. tilbagebetalingskrav, dermåtte opstå som følge af fx en partners konkurs.Tilsagnsmodtager er den, der har det økonomiske og administrativeansvar for projektets gennemførelse, og derfor fremsættes et evt.tilbagebetalingskrav mod denne. Tilsagnsmodtager er ansvarlig forenhver tilbagebetaling vedrørende projektet, som måtte blive krævet afEU eller den danske stat i henhold til de fastsatte regler for projektet ogfor tilskud under Regional- og Socialfonden. Der er tale om enpræcisering af gældende ret.I stykke 4 defineres det, hvad der forstås ved en støttemodtager. Enstøttemodtager er en fælles betegnelse for tilsagnsmodtager og eventuellepartnere, som afholder udgifter, der kan indgå projektets støttegrundlag.Til nr. 5Overvågningsudvalgets opgaver fastlægges i den generelle forordning.Da Rådets forordning (EF) nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 om generellebestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, DenEuropæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og ophævelse afforordning (EF) nr. 1260/99 pr. 1. januar 2014 erstattes af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om fællesbestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling, DenEuropæiske Socialfond, Samhørighedsfonden, Den EuropæiskeLandbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne og Den EuropæiskeHav- og Fiskerifond, som er omfattet af den fælles strategiske ramme, omgenerelle bestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,Den Europæiske Socialfond og Samhørighedsfonden og ophævelse afRådets forordning (EF) nr. 1083/2006, ændres bestemmelsen ioverensstemmelse hermed.Til nr. 6Ad § 12aBestemmelsen indeholder hjemmel til, at erhvervs- og vækstministerenkan nedsætte et indstillingsudvalg til behandling af ansøgningervedrørende byudvikling.Af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX om særligebestemmelser for Den Europæiske Fond for Regionaludvikling og måletom investeringer i vækst og beskæftigelse og om ophævelse af forordning(EF) nr. 1080/2006 fremgår det af artikel 7, at mindst fem procent afregionalfondsmidlerne skal anvendes til helhedsorienteret bæredygtigbyudvikling. Puljen udmøntes ved at etablere et indstillingsudvalg meddeltagelse af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter (formand),
13/20
Miljøministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, KL samt tremedlemmer, der indstilles af de regionale vækstfora i fællesskab, og tomedlemmer med særlig viden om byer, fx fra en viden- ellerforskningsinstitution, der indstilles af KL.Indstillingsudvalget sekretariatsbetjenes af Erhvervsstyrelsen, Ministerietfor By Bolig og Landdistrikter og Miljøministeriet i fællesskab medhenblik på at kvalitetssikre indstillingerne regionalfondsfagligt, byfagligtog miljøfagligt. Kommunikation omkring udmøntningen (indkaldelse afansøgninger, annoncering af tildeling af midler, erfaringsopsamling etc.)varetages med Ministeriet for By Bolig og Landdistrikter som tovholder isamarbejde med Miljøministeriet og Erhvervsstyrelsen, der erforvaltningsmyndighed for Regionalfonden.Ad § 12bEURopean Employment Services (EURES) skal styrke udvekslingen afarbejdskraft i Europa og udmøntes af Styrelsen for Fastholdelse ogRekruttering efter dialog med de regionale vækstfora.EURES er et europæisk rekrutteringsnetværk bestående af de offentligearbejdsformidlinger i 31 medlemslande (EU, EØS og Schweiz). EURES-aktiviteterne består dels af EU-aktiviteter, bl.a. online EU-job og CV-bank, dels af en række konkrete rekrutteringsaktiviteter, der er nationaltforankrede. EURES har hidtil været finansieret direkte af EU-Kommissionen, men pr. 1. januar 2014 finansieres nationalt forankredeEURES-aktiviteter af Socialfonden.Det er endnu ikke helt afklaret med EU-Kommissionen, hvordan admini-strationen af EURES skal foregå i Danmark fra den 1. januar 2014. Hvisdet viser sig nødvendigt, nedsættes et uafhængigt tildelingsudvalg, derbestår af repræsentanter fra henholdsvis beskæftigelses- og arbejdsmar-kedsorganisationer samt relevante organisationer, der er repræsenteret ide regionale vækstfora. Udvalget skal i givet fald træffe beslutning om,hvilke projekter der kan opnå tilskud fra Socialfonden til nationalt foran-krede EURES-aktiviteter.Med lovforslaget foreslås der indsat en ny § 12b, der indeholder hjemmeltil, at erhvervs- og vækstministeren kan nedsætte et indstillingsudvalg tilbrug for EURES-indsatsen. Ministeren vil benytte hjemlen, hvis det visersig nødvendigt.Stk. 5 giver hjemmel til, at erhvervs- og vækstministeren kan give tilla-delse til, at ét af sekretariaterne for de regionale vækstfora kan sekretari-atsbetjene det tildelingsudvalg, der evt. nedsættes for EURES.Til nr. 7Det præciseres i bestemmelsen, at erhvervs- og vækstministeren eransvarlig for, at der sker effektmåling af projekter, der får støtte fra
14/20
Regional- og Socialfonden, samt at ministeren kan fastsætte nærmereregler om effektmåling af regional- og socialfondsindsatsen. Der er taleom en præcisering af gældende ret.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014. Loven harvirkning for projekter, for hvilke der indgives ansøgninger om støtte fraRegionalfonden og Socialfonden vedrørende EU-budgetperioden 2014-2020.Til § 3Efterstk. 1behandles ansøgninger, der er modtaget før den 1. januar 2014og dertil knyttede projekter, efter de hidtil gældende regler.Bestemmelsen betyder, at dels nye ansøgninger, der er modtaget frem tilden 31. december 2013, og projekter, der inden den 31. december 2013har fået tilskud fra fondene, behandles efter de hidtidige regler.Istk. 2fastsættes, at ansøgninger, der er modtaget efter den 1. januar2014 og dertil knyttede projekter vedrørende anvendelse af uforbrugteregionalfonds- og socialfondsmidler for programperioden 2007-2013,behandles efter de hidtil gældende regler. Bestemmelsen medfører, atansøgninger om uforbrugte midler fra programperioden 2007-2013administreres efter hidtil gældende forordninger og national lovgivning.
15/20
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om administration af tilskudfra Den Europæiske Regionalfondog Den Europæiske Socialfond, jf.lov nr. 1599 af 20. december2006, som ændret ved lov nr.1272 af 16. december 2009 § 8 oglov nr. 718 af 25. juni 2010 § 38og lov nr. 1231 af 18. december2012 § 19, foretages følgende æn-dringer:I loven er medtaget visse be-stemmelser fra Rådets forordning(EF) nr. 1083/2006 af 11. juli2006 om generelle bestemmelserfor Den Europæiske Fond for Re-gionaludvikling, Den EuropæiskeSocialfond og Samhørighedsfon-den og ophævelse af forordning(EF) nr. 1260/1999 (bilag 1), Eu-ropa-Parlamentets og Rådets for-ordning (EF) nr. 1080/2006 af 5.juli 2006 om Den EuropæiskeFond for Regionaludvikling ogom ophævelse af forordning (EF)nr. 1783/1999 (bilag 2) og Euro-pa-Parlamentets og Rådets for-ordning (EF) nr. 1081/2006 af 5.juli 2006 om Den EuropæiskeSocialfond og om ophævelse afforordning (EF) nr. 1784/1999(bilag 3). Ifølge artikel 249 i EF-traktaten gælder en forordning1)
1.Note 1 til lovens titel affattessåledes: >>I loven er medtagetvisse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EU) nr. XXXX om fællesbestemmelser for Den EuropæiskeFond for Regionaludvikling, DenEuropæiske Socialfond, Samhø-righedsfonden, Den EuropæiskeLandbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne og Den Europæi-ske Hav- og Fiskerifond, som eromfattet af den fælles strategiskeramme, om generelle bestemmel-ser for Den Europæiske Fond forRegionaludvikling, Den Europæi-ske Socialfond og Samhørigheds-fonden og om ophævelse af Rå-dets forordning (EF) nr.1083/2006. Ifølge artikel 249 iEF-traktaten gælder en forordningumiddelbart i hver medlemsstat.
16/20
umiddelbart i hver medlemsstat.Gengivelsen af disse bestemmel-ser i loven er således udelukkendebegrundet i praktiske hensyn ogberører ikke de nævnte forordnin-gers umiddelbare gyldighed iDanmark.§ 2.Tilskud fra Regionalfondenog Socialfonden gives under dengenerelle strukturfondsforord-nings mål om regional konkur-renceevne og beskæftigelse. Til-skud fra Regionalfonden givesdesuden under målet om europæ-isk territorialt samarbejde.§ 3.Økonomi- og erhvervsmi-nisteren er den øverste ansvarligemyndighed for administrationenaf Regionalfonden og Socialfon-den i Danmark og for koordine-ringen heraf. Økonomi- og er-hvervsministeren fordeler underiagttagelse af fællesskabsretligeregler og retningslinjer de regio-nalfonds- og socialfondsmidler,der tildeles under målet om regi-onal konkurrenceevne og beskæf-tigelse, samt Økonomi- og Er-hvervsministeriets midler til med-finansiering af fondene.Kapitel 3Overvågningsudvalg og regionalevækstfora m.v. under målet omregional konkurrenceevne og be-skæftigelse
Gengivelsen af disse bestemmel-ser i loven er således udelukkendebegrundet i praktiske hensyn ogberører ikke de nævnte forordnin-gers umiddelbare gyldighed iDanmark.<<
2.I § 2, 1. pkt., i § 3, stk. 1, 2.pkt., i § 9, stk. 1, 1 pkt., og ioverskriften til kapitel 3 ændres>>målet om regional konkurren-ceevne og beskæftigelse<< til:>>målet om investeringer i vækstog beskæftigelse<<
§ 6.Økonomi- og erhvervsmi-nisteren fastsætter nærmere reglerom administration af tilskud fraRegionalfonden og Socialfonden iDanmark samt Økonomi- og Er-hvervsministeriets midler til med-finansiering af fondene.
3.I § 6 indsættes som stk. 2, nr. 1,2. pkt.:>>herunder at projektet ikke leve-rer de forventede resultater,<<
17/20
Stk. 2.Tilskud kan bortfaldehelt eller delvis, og et alleredeudbetalt tilskud kan kræves tilba-gebetalt helt eller delvis, eventu-elt med tillæg af renter, hvis detkonstateres, at1) projektet ikke gennemføres ioverensstemmelse med de for-ud godkendte planer og betin-gelser,2) de gældende regler ikke over-holdes, herunder betingelserne idenne lov og administrative be-stemmelser, der er udstedt imedfør af denne lov eller degældende forordninger og pro-grammer på området, eller3) forudsætningerne for tilsagnom tilskud i øvrigt er væsentligtændrede, herunder at tilskuds-modtager går konkurs, træder ilikvidation, standser sine beta-linger, indleder forhandlingerom tvangsakkord, eller der fo-retages udlæg eller arrest hostilskudsmodtager.§ 6.Økonomi- og erhvervsmini-steren fastsætter nærmere reglerom administration af tilskud fraRegionalfonden og Socialfonden iDanmark samt Økonomi- og Er-hvervsministeriets midler til med-finansiering af fondene.Stk. 2.Tilskud kan bortfaldehelt eller delvis, og et alleredeudbetalt tilskud kan kræves tilba-gebetalt helt eller delvis, eventu-elt med tillæg af renter, hvis detkonstateres, at1) projektet ikke gennemføres ioverensstemmelse med de for-ud godkendte planer og betin-gelser,2) de gældende regler ikke over-holdes, herunder betingelserne idenne lov og administrative be-stemmelser, der er udstedt i4.I § 6 indsættes efter stk. 2 somnyt stykke 3 og 4:>>Stk.3.Tilsagnsmodtager, somer den eller de fysiske eller juridi-ske personer, der på vegne af pro-jektet indgår en aftale med er-hvervs- og vækstministeren omrettigheder og forpligtelser i for-bindelse med et strukturfondspro-jekt, hæfter for tilbagebetalings-krav, der opstår som følge af, atde øvrige støttemodtagere ikkeoverholder de i stk. 2 nr. 1-3nævnte regler.Stk. 4.Ved en støttemodtager for-stås en fysisk eller juridisk person,som afholder udgifter, der kanindgå i projektets støttegrund-lag.<<
18/20
medfør af denne lov eller degældende forordninger og pro-grammer på området, eller3) forudsætningerne for tilsagnom tilskud i øvrigt er væsentligtændrede, herunder at tilskuds-modtager går konkurs, træder ilikvidation, standser sine beta-linger, indleder forhandlingerom tvangsakkord, eller der fo-retages udlæg eller arrest hostilskudsmodtager.
§ 9,Stk. 2.Overvågningsudval-gene varetager opgaver, som erfastlagt i Rådets forordning (EF)nr. 1083/2006 af 11. juli 2006 omgenerelle bestemmelser for DenEuropæiske Fond for Regional-udvikling, Den Europæiske Soci-alfond og Samhørighedsfondenog ophævelse af forordning (EF)nr. 1260/1999.
5.I § 9, stk. 2 ændres:>>Rådets forordning (EF) nr.1083/2006 af 11. juli 2006 om ge-nerelle bestemmelser for Den Eu-ropæiske Fond for Regionaludvik-ling, Den Europæiske Socialfondog Samhørighedsfonden og op-hævelse af forordning (EF) nr.1260/1999<< til:>>Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EU) nr. XXX om fælles be-stemmelser for Den EuropæiskeFond for Regionaludvikling, DenEuropæiske Socialfond, Samhø-righedsfonden, Den EuropæiskeLandbrugsfond for Udvikling afLanddistrikterne og Den Europæi-ske Hav- og Fiskerifond som eromfattet af den fælles strategiskeramme, om generelle bestemmel-ser for Den Europæiske Fond forRegionaludvikling, Den Europæi-ske Socialfond og Samhørigheds-fonden og om ophævelse af Rå-detsforordning(EF)nr.1083/2006 (og ophævelse af Rå-detsforordning(EF)nr.1083/2006 af 11. juli 2006 om ge-nerelle bestemmelser for Den Eu-ropæiske Fond for Regionaludvik-ling, Den Europæiske Socialfondog Samhørighedsfonden).<<
19/20
6.Efter § 12 indsættes i kapitel 3:>> § 12a.Erhvervs- og vækstmi-nisteren kan nedsætte et indstil-lingsudvalg til behandling af an-søgninger vedrørende byudvik-ling.Stk. 2.Indstillingsudvalget kanindstille projekter til tilsagn og af-slag til Erhvervsstyrelsens endeli-ge afgørelse.Stk. 3.Erhvervs- og vækstministe-ren kan fastsætte nærmere reglerfor indstillingsudvalget, herunderom udvalgets virke, sammensæt-ning og forretningsorden.§ 12b.Erhvervs- og vækstmini-steren kan nedsætte et bevillings-udvalg til behandling af ansøg-ninger vedrørende mobilitet påtværs af landegrænserne kaldetEURES.Stk. 2.Bevillingsudvalget kantræffe afgørelse om, hvilke pro-jekter der meddeles tilsagn og af-slag på tilskud under EURES-indsatsen.Stk. 3.Bevillingsudvalgets afgø-relser er endelige og kan ikke på-klages til nogen administrativmyndighed.Stk. 4.Erhvervs- og vækstministe-ren kan fastsætte nærmere reglerfor bevillingsudvalget, herunderom udvalgets virke, sammensæt-ning og forretningsorden.Stk. 5.Erhvervs- og vækstministe-ren bemyndiges til at kunne på-lægge ét af regionsrådene at stillesekretariat til rådighed for et be-villingsudvalg, der nedsættes un-der EURES-indsatsen.<<§ 16,Stk. 7.Økonomi- og er-hvervsministeren fastsætter nær-mere regler om kontrol, tilsyn,regnskaber, revision og evalue-ring samt om budgetter og pro-7.I § 16, stk. 1 og stk. 7, indsæt-tes efter >>revision<<: >>, ef-fektmåling<<
20/20
jektrapporter.§2Loven træder i kraft den 1. januar2014.§3Stk. 1.Ansøgninger, der er mod-taget før den 1. januar 2014 ogdertil knyttede projekter behand-les efter de hidtil gældende regler.Stk. 2.Ansøgninger, der er mod-taget efter den 1. januar 2014, ogdertil knyttede projekter vedrø-rende anvendelse af uforbrugteregionalfonds- og socialfondsmid-ler fra programperioden 2007-2013 behandles efter de hidtilgældende regler.