Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 288
Offentligt
1379024_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. juni 2014
Forordning om gasapparater
1.
Resumé
Kommissionen har 12. maj 2014 offentliggjort et forslag til en forordning om
gasapparater (KOM (2014) 258), som erstatter det nuværende direktiv om
gasapparater 2009/142/EF.
Forslaget offentliggøres med henblik på at tilpasse reglerne om gasapparater
med varepakken og særligt afgørelsen om fælles rammer for markedsføring af
produkter 768/2008/EF.
Samtidig ajourfører og tydeliggør forslaget direktivets bestemmelser. Det
gælder i forhold til:
definitionerne, som ajourføres med varepakkens afgørelse,
indholdet og formen af medlemslandenes meddelelser om, hvilke gaskva-
liteter der anvendes i de enkelte medlemslande.
sammenhængen med anden EU-harmoniseringslovgivning, fx direktiv
2009/125/EF om rammerne til fastlæggelse af krav til miljøvenligt design
(eco-designdirektivet).
Forordningen ændrer ikke væsentligt ved direktivets anvendelsesområde,
som er gasapparater og udstyr til forbrugerne, der bruges til fx madlavning,
køling, opvarmning og produktion af varmt vand.
Forslaget har lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen stats-
finansielle konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 12. maj offentliggjort et forslag til en forordning om
gasapparater (KOM (2014) 258), som erstatter det nuværende direktiv om gas-
apparater 2009/142/EF.
Direktivet regulerer gasapparater og udstyr til forbrugerne, der bruges til fx
madlavning, køling, opvarmning og produktion af varmt vand. Det kan fx
være den type gaskedler og gaskomfurer, som anvendes i hjemmet. Direkti-
vet indeholder bl.a. krav til fabrikanter, importører og distributører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379024_0002.png
2/9
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles efter
den almindelige beslutningsprocedure, jf. TEUF artikel 294. Rådet træffer af-
gørelse med kvalificeret flertal.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at tilpasse reglerne om gasapparater med varepak-
ken og særligt afgørelsen om fælles rammer for markedsføring af produkter
768/2008/EF.
Forslaget indfører således de relevante referencebestemmelser fra varepakkens
afgørelse, herunder en række definitioner og generelle forpligtelser for de er-
hvervsdrivende (fabrikanten, fabrikantens bemyndigede repræsentant, impor-
tør og distributør), krav til produktets sporbarhed gennem salgs- og distributi-
onskæden, krav til indholdet i fabrikantens overensstemmelseserklæring, som
ledsager gasapparatet, krav til udformning af CE-mærkning, detaljerede krav
til de bemyndigede organer mv., beskyttelsesklausulprocedure samt beskrivel-
se af de faste moduler for overensstemmelsesvurdering.
Det bidrager til, at definitioner og generelle forpligtelser er de samme på tværs
af den harmoniserede lovgivning på vareområdet, hvilket gør det nemmere for
erhvervslivet at overholde reglerne.
Samtidig ajourfører og tydeliggør forslaget direktivets bestemmelser. Det gæl-
der i forhold til definitionerne, som tilpasses varepakkens afgørelse. Det gæl-
der indholdet og formen af medlemslandenes meddelelser om, hvilke gaskvali-
teter der anvendes i de enkelte medlemslande. Endelig gælder det sammen-
hængen med anden EU-harmoniseringslovgivning, fx direktiv 2009/125/EF
om rammerne til fastlæggelse af krav til miljøvenligt design (eco-design direk-
tivet).
Derudover ændrer forordningen ikke væsentligt ved direktivets bestemmel-
ser. De væsentlige krav vedr. uvildig typegodkendelse og mærkning om
gastryk mv. ændres fx ikke.
Fabrikanterne forpligtes fortsat til at få et uvildigt bemyndiget organ til at
typeafprøve gasapparaterne og udstyret inden markedsføring. Forordningen
fastsætter kravene til de bemyndigede organer og ensretter dem med krave-
ne i varepakkens afgørelse.Det vil i praksis ikke medføre en ændring af ud-
pegelsen af bemyndigede organer i Danmark, da der i Danmark allerede i
dag kræves akkreditering af bemyndigede organer på dette område.
I det følgende gennemgås forordningens enkelte kapitler.
Forordningens kapitel 1: Almindelige bestemmelser
Anvendelsesområdet
Forslaget til forordning ændrer ikke væsentligt ved direktivets anvendelses-
område, som er gasapparater og udstyr til forbrugerne.
Det præciseres, at forordningen ikke dækker, hvor andre retsakter inden for
EU-harmoniseringslovgivningen mere specifikt regulerer bestemte aspekter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/9
om gasapparater og udstyr. Det betyder fx, at det væsentlige krav om ratio-
nel energiudnyttelse til gasapparater og udstyr, som fastsættes i denne for-
ordning, ikke finder anvendelse på apparater, som er omfattet af eco-design
direktivet.
Definitioner
Forslaget opdaterer og ensretter definitionerne med varepakkens afgørelse,
så fabrikanter, importører og distributører mv. defineres på samme måde
som i den øvrige harmoniserede lovgivning på vareområdet..
Oplysninger om betingelser for gaslevering
Da gaskvaliteten og installationsbestemmelserne ikke er ens i EU-
medlemslandene, skal medlemslandene fortsat underrette Kommissionen og
de øvrige medlemslande om de typer gas og gastryk, der anvendes på deres
område.
Fabrikanterne skal fortsat tage højde for de forskellige gaskvaliteter og in-
stallationsbestemmelser i produktionsfasen, og de skal mærke gasapparater-
ne og udstyret med fx gastryk og gastype, så det sikres, at apparaterne kan
tilsluttes korrekt og sikkert i de forskellige medlemslande. De mere speci-
fikke krav til medlemslandenes meddelelser om betingelser for levering af
gas fremgår af bilag II til forordningen. Det drejer sig fx om oplysninger om
øvre brandværdi, gassammensætning, indholdet af giftige stoffer og led-
ningstryk.
Med forslaget lægges der op til en ændring af formatet og indholdet af med-
lemslandenes indberetninger med henblik på at fremme en større ensartet-
hed.
Kapitel 2: De erhvervsdrivendes forpligtelser
I overensstemmelse med varepakkens afgørelse introduceres forpligtelser
for de erhvervsdrivende (fabrikant, fabrikantens bemyndigede repræsentant,
importør, distributør) gennem hele salgs- og distributionskæden. Formålet
med forpligtelserne er at fremme et effektivt sporbarhedssystem, så med-
lemslandenes markedsovervågningsmyndigheder har nemmere ved at iden-
tificere operatører, der har bragt ulovlige gasapparater og udstyr på marke-
det. Overholdelse af de forskellige forpligtelser gør det således muligt at
spore kilden til produkter, der ikke overholder lovgivningens krav, så der
kan rettes op på problemet, og farlige produkter kan fjernes fra markedet og
forbrugerne.
Fabrikantens forpligtelser
Fabrikanten skal sikre og dokumentere, at gasapparater og udstyr er kon-
strueret i overensstemmelse med de væsentlige sikkerhedskrav, som fremgår
af bilag I til forordningen. Fabrikanten skal udarbejde den tekniske doku-
mentation, gennemføre den relevante overensstemmelsesvurderingsprocedu-
re, udarbejde EU-overensstemmelseserklæring og herefter anbringe CE-
mærkningen på gasapparatet, før det kan markedsføres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/9
Forordningen ændrer ikke ved, at der fortsat er krav til fabrikanten om, at
gasapparater og udstyr skal typeafprøves af et godkendt bemyndiget organ,
som tester, om der er overensstemmelse med de væsentlige sikkerhedskrav.
Fabrikanten skal i overensstemmelse med varepakkens afgørelse opbevare
den tekniske dokumentation og EU-overensstemmelseserklæringen i ti år ef-
ter, at apparatet og udstyret er blevet bragt i omsætning
Fabrikanten skal sikre, at apparatet og udstyret kan spores og identificeres
gennem salgs- og distributionskæden. Der skal angives type-, parti eller se-
rienummer, og fabrikanten skal kunne identificeres gennem et varemærke
eller navn og adresse. For udstyrs vedkommende skal fabrikantens post-
adresse fremgå. Derudover skal fabrikanten levere sikkerhedsinformation og
brugsanvisning på et letforståeligt sprog, som medlemslandene selv fastsæt-
ter. Endelig skal fabrikanten, når det er nødvendigt som følge af risikoen,
foretage stikprøvekontrol af apparatet og udstyret, efter det er markedsført.
Hvis et produkt udgør en risiko, skal fabrikanten underrette markedsover-
vågningsmyndighederne samt træffe de nødvendige foranstaltninger for at
minimere risikoen, fx trække det tilbage fra markedet.
Bemyndigede repræsentanter
Fabrikanten kan udpege en bemyndiget repræsentant. Det er stadig fabrikan-
tens opgave at sikre gasapparatets overholdelse af de væsentlige krav og ud-
færdige den nødvendige dokumentation. En bemyndiget repræsentant skal
dog kunne levere den dokumentation og information, som er nødvendig for
at konstatere apparatets overensstemmelse med lovgivningen i ti år efter, at
gasapparatet eller udstyret er blevet bragt i omsætning.
Importørens forpligtelser
Importøren må kun bringe gasapparater og udstyr, der opfylder forordnin-
gens krav, i omsætning. Importøren skal sikre, at fabrikanten har opfyldt si-
ne forpligtelser om teknisk dokumentation, overensstemmelsesvurdering,
sporbarhed mv. Importørens navn, firmanavn eller varemærke samt adresse
skal fremgå af produktet, og importøren har pligt til at gemme den tekniske
dokumentation i 10 år efter, produktet er blevet bragt i omsætning. Importø-
ren skal også sikre, at der udføres stikprøvekontrol af gasapparater og ud-
styr, når det er nødvendigt. Hvis et gasapparat udgør en risiko, skal importø-
ren underrette fabrikanten og markedsovervågningsmyndighederne samt
træffe de nødvendige foranstaltninger, fx kalde produktet tilbage fra forbru-
geren.
Distributørens forpligtelser
Distributøren er ikke direkte ansvarlig for gasapparatet eller udstyrets over-
ensstemmelse med lovgivningen. Inden distributøren gør et gasapparat eller
udstyr tilgængeligt på markedet, skal distributøren dog kontrollere, at den
krævede dokumentation og sikkerhedsinformation følger med. Distributøren
har også en pligt til at foretage de nødvendige foranstaltninger, hvis risici
ved et apparat opdages, og til at samarbejde med de relevante myndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/9
Identifikation af erhvervsdrivende
Forordningen forpligter de erhvervsdrivende til at kunne identificere a) en-
hver erhvervsdrivende, som har leveret et gasapparat og udstyr til dem, og
b) enhver erhvervsdrivende, som de har leveret et gasapparat og udstyr.
Denne forpligtelse gælder i en periode på 10 år efter, at de har fået leveret
eller leveret et gasapparat eller udstyr.
Kapitel 3: Apparaters og udstyrs overensstemmelse
Ifølge forordningen skal gasapparater og udstyr altid overholde de væsentli-
ge sikkerhedskrav. Et apparat eller udstyr formodes at være i overensstem-
melse med de væsentlige sikkerhedskrav, hvis det er konstrueret i overens-
stemmelse med de relevante harmoniserede standarder.
Forordningen ensrettes med bestemmelserne i varepakken om procedurer
for overensstemmelsesvurdering. Der er ikke tale om substantielle ændrin-
ger i forhold til den hidtidige procedure.
I forhold til gasapparater og udstyr er der fortsat krav om, at fabrikanten får
gasapparatet og udstyret overensstemmelsesvurderet af et uvildigt godkendt
bemyndiget organ.
Fabrikanten skal udføre en EU-overensstemmelseserklæring, hvorved fabri-
kanten står inde for, at gasapparatet overholder forordningens krav. Ved ud-
styr skal der udformes en overensstemmelsesattest.
Forordningen henviser til de generelle principper for CE-mærkning, som
fremgår af varepakkens forordning 765/2008/EF om kravene til akkredite-
ring og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter.
Med CE-mærket angiver fabrikanten, at gasapparatet er i overensstemmelse
med forordningens væsentlige sikkerhedskrav. Som følge af varepakkens
afgørelse foreslås der indført regler om, hvordan CE-mærket skal anbringes.
CE-mærkningen skal anbringes på gasapparatet, så den er synlig, let læselig
og ikke kan slettes, ligesom det skal anbringes, før apparatet bringes i om-
sætning på markedet.
Kapitel 4: Notifikation af overensstemmelsesvurderingsorganer
Der indføres i forordningen bestemmelser om de bemyndigede organer, som
ved uvildig typeafprøvning skal kontrollere, om gasapparaterne og udstyret
lever op til forordningens væsentlige sikkerhedskrav.
Medlemslandene forpligtes til at udpege en bemyndigende myndighed, som
vil være ansvarlig for at vurdere, notificere og senere overvåge de bemyndi-
gede organer. Bemyndigelsen af disse organer skal desuden meddeles
Kommissionen og de øvrige medlemslande. Der må ikke være interessekon-
flikt mellem den bemyndigede myndighed og de bemyndigede organer.
De bemyndigede organer skal være et tredjepartsorgan og uafhængigt af den
organisation eller det produkt, det vurderer. Organets medarbejdere må bl.a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379024_0006.png
6/9
ikke udøve et erhverv eller andre aktiviteter, der har forbindelse til de pro-
dukter, som vurderes. Hvis et bemyndiget organ benytter sig af underentre-
prise, skal det sikre sig, at den pågældende virksomhed lever op til de sam-
me krav, som stilles til det bemyndigede organ. Det bemyndigede organ er
fortsat ansvarlig for alle de opgaver, der udføres.
Der fastsættes desuden en række kriterier for ansøgnings- og notifikations-
procedurer. Ansøgningen om notifikation afhænger overordnet af, om et
bemyndiget organ er akkrediteret eller ej. Udgangspunktet vil fremadrettet
være, at det bemyndigede organ skal have en akkreditering, da det i praksis
vil være svært at blive bemyndiget uden en akkreditering.
I forordningen fastsættes regler om ændringer af notifikationer, som sker på
baggrund af, at et bemyndiget organ ikke opfylder sine forpligtelser. Det er
den bemyndigende myndighed, som foretager vurderingen og underretter
Kommissionen og de øvrige medlemslande, hvis der sker ændringer. Kom-
missionens forpligtes desuden til at undersøge alle sager, hvor et bemyndi-
get organs kompetence betvivles, og om nødvendigt via gennemførelses-
retsakter med rådgivningsprocedure pålægge det bemyndigende medlems-
land at træffe de fornødne foranstaltninger.
De bemyndigede organer forpligtes til at underrette den bemyndigede myn-
dighed om bl.a. tilfælde, hvor udstedelse af en EU-typeafprøvningsattest er
blevet nægtet eller, hvor der er sket ændringer i notifikationen og forhold,
der har indflydelse på omfanget af og betingelserne for notifikationen.
Kapitel 5: Udvalgsprocedure
I forordningen henvises til, at Kommissionen bistås af Udvalget for Gasap-
parater ved udøvelsen af delegerede retsakter. Kommissionen får beføjelse
til ved delegerede retsakter at ændre indholdet og formen af medlemslande-
nes meddelelser om gaskvalitet. Hermed ønsker man at fremme, at der hur-
tigt kan tages hensyn til tekniske fremskridt, så de oplysninger, som med-
lemslandene skal give, hurtigt kan tage højde for ændringer i gaskvaliteten.
Kapitel 6: Overgangsbestemmelser og afsluttende bestemmelser
Det fremgår af forordningen, at medlemslandene selv fastsætter bestemmel-
ser om sanktioner for de erhvervsdrivendes overtrædelse af forordningen.
De indførte sanktioner skal være effektive, stå i rimeligt forhold til overtræ-
delsen og have afskrækkende virkning.
I forordningen fastsættes en overgangsbestemmelse, der fastslår, at med-
lemslandene skal anse gasapparater og udstyr for lovlige, der er gjort til-
gængelige på markedet, inden forordningens foreslåede implementerings-
frist, og som er i overensstemmelse med gasapparatdirektivet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i henhold
til TEUF art. 294. Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379024_0007.png
7/9
ikke. Forslaget forventes behandlet i Udvalget for Indre Marked og Forbruger-
beskyttelse (IMCO).
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Med forslaget tilføjes bestemmelser fra varepakkens afgørelse om fælles ram-
mer for markedsføring af produkter, som indfører fælles bestemmelser og be-
tingelser for markedsføring af produkter i EU. Samtidig er der er tale om et
valg af forordning som retsakt med henblik på at fremme en mere ensartet
gennemførelse af bestemmelserne i alle medlemslandene og på den måde ska-
be bedre betingelser for den frie bevægelighed for gasapparater og udstyr på
det indre marked.
Samme formål lader sig vanskeligt gennemføre ved national regulering, fordi
foranstaltninger på nationalt plan er begrænset af medlemslandenes territoriale
kompetencer.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, og at revisionen af direktivet bedst gennemføres ved en forordning.
Det er i den forbindelse tillagt vægt, at forslaget udelukkende regulerer områ-
der, som i forvejen er reguleret på EU-niveau.
6.
Gældende dansk ret
Det eksisterende gasapparatdirektiv er implementeret ved gasloven (lov nr.
988 af 8. december 2003 med senere ændringer) og gasreglementet.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgiv-
ning blandt andet som følge af, at området fremover reguleres ved en forord-
ning i stedet for et direktiv. Forslaget vil medføre, at den danske implemente-
ring af gasapparatdirektivet skal ophæves. Det kan således få betydning for
gasloven (lov nr. 988 af 8. december 2003 med senere ændringer) og dele af
gasreglementet.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til forordningen om gasapparater har umiddelbart ingen væsentlige
statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
De samfundsøkonomiske konsekvenser undersøges nærmere.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379024_0008.png
8/9
Forslaget vurderes at have få administrative konsekvenser for erhvervslivet i
forbindelse med omstilling til de nye forpligtelser, men på sigt medfører for-
slaget ikke væsentlige administrative konsekvenser.
10.
Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og
forbrugerspørgsmål fra den 13. maj 2014 med svarfrist den 21. maj 2014.
Høringen er også sendt til Aalborg Forsyning, Brancheforeningen for biogas,
Dansk Energibrancheforening, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center,
Dansk Industri, DS Håndværk og Industri, DONG Energy Gasdistribution
A/S, Danmarks Tekniske Universitet, Energinet.dk, Forbrugerrådet Tænk,
Force Tecnology, Foreningen af rådgivende ingeniører, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Danske Biogasanlæg, Frederiksberg Forsy-
ning, HMN Naturgas I/S, Inspecta, Kosan Gas, Q8, Københavns Energi, Na-
turgas Fyn, Partnerskab for brint og brændselsceller, Primagaz Danmark A/S,
Producers of Compressed Gases, PCG, Statiol A/S, Tekniq Installatørernes
Organisation, Viking Gas A/S, Dansk Brand og Sikringteknisk Institut.
Der er modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet Tænk. Desuden har FSR
Danske Revisorer og Dansk Byggeri oplyst, at de ikke har bemærkninger.
Forbrugerrådet Tænk kan støtte, at gasapparatdirektivet erstattes af en forord-
ning på området.
Forbrugerrådet Tænk peger på, at det er vigtigt at fastholde kravet om, at appa-
raterne skal ledsages af en udførlig installations- og vedligeholdsvejledning, og
at apparaterne installeres af en kompetent person.
Forbrugerrådet peger endvidere på, at der i forordningens bilag I om rationel
energiudnyttelse også skal fastsættes krav for emissioner (røggasser) såvel in-
de som ude.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De andre landes holdning foreligger endnu ikke.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for forslaget.
Det er vigtigt for regeringen, at det nuværende sikkerheds- og forbrugerbe-
skyttelsesniveau for gasapparater og udstyr fastholdes, idet der ikke må ske
en forringelse af forbrugernes sikkerhed og sundhed på området. Regerin-
gen finder det således positivt, at der med forslaget ikke ændres i substansen
ved de bestemmelser, som allerede er medvirkende til det nuværende sik-
kerhedsniveau. Det gælder fx kravet om uvildig typegodkendelse hos et be-
myndiget organ inden markedsføring samt de specifikke mærkningskrav om
gastype og gastryk, som blandt andet er nødvendige for, at apparaterne og
udstyret kan installeres korrekt og sikkert. Hermed tages der højde for med-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1379024_0009.png
9/9
lemslandenes forskellige leveringsbetingelser for gas, herunder forskellig
gaskvalitet, samt forskellige installationsbestemmelser.
Regeringen finder, at man bør se på muligheden for en udvidelse af anven-
delsesområdet med henblik på at tage højde for den teknologiske udvikling
og fastholde et højt sikkerhedsniveau for gasapparater i fremtiden. Den nu-
værende definition dækker ikke gasapparater, der anvendes til nedkøling el-
ler nyere typer af gasapparater som fx ukrudtsbrændere, regulatorer og andet
tilbehør til gasapparater som gasslager. Disse typer gasapparater er i stedet i
dag omfattet af national regulering i de enkelte medlemslande. Eksempelvis
er disse apparater som fx ukrudtsbrændere og regulatorer i Danmark omfat-
tet af krav af hensyn til sikkerheden, der minder om gasapparatdirektivets
såsom uvildig typegodkendelse. Regeringen finder, at det bør undersøges,
om det ville være hensigtsmæssigt, at sådanne mindre gasapparater blev om-
fattet af forordningens anvendelsesområde af hensyn til varernes frie bevæ-
gelighed og et mere ensartet sikkerhedsniveau.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.