Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 28
Offentligt
1290486_0001.png
1290486_0002.png
NOTAT

Konvention for den internationale organisation om navigation og

farvandsafmærkning (IALA)

Den internationale organisation for navigation og farvandsafmærkning,IALA (The International Association of Marine Aids to Navigation andLighthouseAuthorities) bygger på et samarbejde mellem en række statsli-ge administrationer med ansvar for sikker navigation. IALA arbejderkonkret for at udvikle ”bestpractice” samt standarder for navigations-hjælpemidler og farvandsafmærkning.IALAblev etableret i 1957. Der er i dag 77 nationale medlemmer og 104industrimedlemmer, herunder de fire danske virksomheder Terma, ForceTechnologies, Ol-Electric og Gatehouse. Danmarks medlemskab vareta-ges afErhvervs- og Vækstministeriet ved Søfartsstyrelsen, som har enplads i IALA’s bestyrelse.Da IALA’s arbejde ikke er funderet i en international konvention, kanIALA’s vejledende standarder i dag kungøres til bindende internationalregulering,hvis de vedtages i FN’s søfartsorganisation (IMO). Herved ad-skiller IALA sig fra fx IHO (International Hydrographfic Organization),der udarbejder internationalt bindende standarder vedrørende søopmålingog kortlægning af farvande.Med vedtagelsen af en international konvention kan IALA etableres somen mellemstatslig organisation på linje med fx IHO. Konventionen vilfastsætte rammerne for IALA’s arbejde, herunder om formål, medlem-mer, generalforsamling m.v. Konventionen kommer således til at træde istedet for den mere uformelle aftale om arbejdet i IALA, der findes i dag.Med konventionens vedtagelse vil IALA kunne fastsætte internationaltbindende standarder. Dette vil styrke sikkerheden og miljøbeskyttelsen tilsøs og øge effektiviteten i arbejdet med den internationale lovgivning forområdet. Det bemærkes, at de globale standarder, der vedtages i IALAførst vil blive bindende for medlemsstaterne ved deres efterfølgende ac-cept. Det kan ske enten ved, at IALA vedtager resolutioner, som opfor-drer medlemsstaterne til at gennemføre bestemte standarder i deres natio-nale regler. Alternativt kan IALA udstede egentlige konventioner, somdog først træder i kraft, når de er ratificeret af et på forhånd fastlagt antallande. Begge modeller kendes fra IMO.
16. oktober 2013
SØFARTSSTYRELSEN
Carl Jacobsens Vej 312500 Valby
Tlf.Fax
9137 60 0091 37 60 01
CVR-nr. 29 83 16 10EAN-nr. 5798000023000[email protected]www.sofartsstyrelsen.dk
ERHVERVS- OG VÆKSTMINISTERIET
2/2
IMO’s generalsekretær forventer, at en ændring af IALA’s juridiske sta-tus vil styrke det eksisterende samarbejde mellem IMO og IALA. IMOstiller derfor ekspertise og ressourcer til rådighed for arbejdet med udvik-lingen af en konvention for IALA.Sekretariatet for IALA har et årligt budget på ca. 2,5 mio.EUR.Danmarks årlige kontingent udgør 13.000 EUR, som afholdesaf Sø-fartsstyrelsen.Ændringen af IALA’s status til en mellemstatslig organisation forventesikke at have økonomiskeeller lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Den nye konvention for IALA forventes vedtaget på IALA’s generalfor-samling i maj 2014.