Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 276
Offentligt
1372864_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
19. maj 2014
Kommissionens meddelelse om revision af eksportkontrolpolitikken,
KOM (2014) 244
Notatet sendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportud-
valg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 24. april 2014 offentliggjort meddelelsen ”Revision
af eksportkontrolpolitikken: Sikkerhed og konkurrenceevne i en verden i
forandring”.
Eksportkontrol med dual-use produkter regulerer eksporten af produkter,
der kan anvendes både til civile og militære formål, herunder produkter,
som kan indgå i udvikling og produktion af masseødelæggelsesvåben.
I meddelelsen skitserer Kommissionen, hvilke nye sikkerhedsudfordringer
Europa står over for i de kommende år. Herudover skitseres de udfordrin-
ger, som denne kontrol skaber for handel. Meddelelsen beskriver nye stra-
tegier og tilgange vedrørende eksportkontrollen i EU, hvilket skal danne
grundlag for mere effektiv kontrol, uden at der opstilles barrierer for virk-
somhedernes legitime handel med produkterne.
Det er forventningen, at Kommissionen - på baggrund af meddelelsen -
kommer med udkast til ændringer af dual-use forordningen medio 2015.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 24. april 2014 offentliggjort meddelelsen ”Revision
af eksportkontrolpolitikken: Sikkerhed og konkurrenceevne i en verden i
forandring”, KOM (2014) 244. Meddelelsen fremsættes som led i proces-
sen for revision af de gældende regler, den såkaldte dual-use forordning
(forordning nr. 428/2009 med senere ændringer), hvilket Kommissionen er
forpligtet til i forordningen.
Dual-use forordningen regulerer eksporten af produkter med dobbelt an-
vendelse, det vil sige varer, der kan anvendes til såvel civile som militære
formål, herunder også masseødelæggelsesvåben. Det kan fx være pumper,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372864_0002.png
2/6
der anvendes i kemisk industri, men som har de samme egenskaber, der
bruges i udviklingen af kemiske våben.
EU’s fælles eksportkontrollovgivning fra 2009 er en gennemførelse af med-
lemsstaternes internationale forpligtelser under FN’s Sikkerhedsråds resolu-
tion 1540 fra 2004, samt medlemsstaternes aftaler fra de internationale ek-
sportkontrolregimer omkring forhindring af spredningen af masseødelæg-
gelsesvåben.
Meddelelsen kommer i forlængelse af Kommissionens grønbog
(KOM(2011) 393 endelig), der blev offentliggjort i juni 2011. Grønbogen
igangsatte en bred offentlig debat med henblik på, at interessenter kunne
komme med input til en revision af lovgivningen om eksportkontrol.
3.
Formål og indhold
Meddelelsen har til formål at skitsere en overordnet retning for EU's ek-
sportkontrol, og udpege konkrete politiske løsningsmodeller for moderni-
seringen og tilpasningen af denne, til de teknologiske, økonomiske og po-
litiske forhold.
Meddelelsen er et strategisk oplæg fra Kommissionen og giver en indika-
tion af, hvilke konkrete ændringsforslag der kan forventes at komme fra
Kommissionen på området for eksportkontrol. Kommissionen igangsæt-
ter i den forbindelse en konsekvensanalyse af de forslag, som denne
meddelelse kommer med.
Indhold
I meddelelsens indledning anføres det, at EU’s eksportkontrolsystem er ro-
bust, men at det har brug for en modernisering. Meddelelsen beskriver,
hvordan den europæiske eksportkontrol med dual-use produkter har udvik-
let sig positivt siden årtusindeskiftet. Herefter gennemgår den forskellige
elementer, der har medført et behov for en politisk ændring af eksportkon-
trollovgivningen.
Meddelelsen beskriver, at spredning af masseødelæggelsesvåben stadig ud-
gør en af de væsentligste trusler mod EU’s sikkerhed. Spredningen er dy-
namisk, og mere og mere avancerede støttenetværk forsøger løbende at ud-
nytte svaghederne ved de globale informations- og handelssystemer.
Innovation og teknologiske fremskridt er med til at skabe nye spredningsri-
sici, hvor nye aktører kan fremstille våben og kritiske produkter. Cloud
computing og dataoverførsler på tværs af grænser stiller store krav til ek-
sportkontrollen, da kontrollen med fysiske produkter bliver uanvendelig.
Derudover har fremkomsten af særlige ”cyberværktøjer” til masseovervåg-
ning, sporing og dataopfangning skabt et øget behov for at føre kontrol med
netop disse produkter. Samtidig er der sket en udvidelse af den internationa-
le produktionskapacitet, hvilket gør, at flere dual-use produkter er tilgænge-
lige i udlandet. Desuden er ejerskab i fremstillingsindustrierne i højere grad
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3/6
blevet tværnationale. Dette betyder, at der er behov for en mere fleksibel
eksportkontrol og en opdatering af de definitioner, som der anvendes i EU-
lovgivningen.
Industrierne bag dual-use produkter er typisk præget af at være innovative
og have en høj værditilvækst. Såfremt EU’s kontrol med dual-use produkter
ikke er på niveau med andre lande, vil der opstå en forvridning af konkur-
rencen til skade for den europæiske innovation og konkurrenceevne.
I forlængelse af ovenstående foreslår Kommissionen i meddelelsen følgen-
de fire prioriteringsområder for en modernisering af eksportkontrollen:
Prioritet 1- Tilpasning til et ændret sikkerhedsmiljø
Kommission foreslår en bredere tilgang til potentielt farlige produkter end
den nuværende. Den nye tilgang opererer med ”strategiske produkter”, som
kan have en kritisk anvendelse i forhold til menneskerettigheder udover
spredning af masseødelæggelsesvåben.
Kommissionen vil desuden arbejde på at skabe et effektivt modsvar på trus-
ler fra cyberværktøjer til masseovervågning, sporing og dataopfangning.
Dette kan være særlige EU-lister med kontrollerede produkter. Det kan også
tænkes, at der skal være en speciel ”catch-all-mekanisme” (opsamlingsbe-
stemmelse), som muliggør et krav om tilladelse til eksport af ikke-listede
produkter, hvis der er en mistanke om, at produkterne skal anvendes til kri-
tiske formål.
Kommissionen lægger desuden op til, at der udvikles en strategi for ”intel-
ligent sikkerhed”, som kan håndtere de stadigt mere komplekse globale
handelsmønstre. Ifølge meddelelsen kan dette indebære, at der på EU-
niveau skal oprettes en såkaldt ”teknologisk reaktionskapacitet”. Denne skal
kunne bidrage til de meget tekniske drøftelser af de specifikke produkter
samt give mulighed for at reagere hurtigt på nye teknologier som eksempel-
vis cloud computing, 3D printning, og nanoteknologi. Det kan samtidig mu-
liggøre en lempelse af kontrollen med forældede eller lettilgængelige pro-
dukter. Kommissionen har ikke beskrevet nærmere, hvorledes kapaciteten
skal udformes.
Kommissionen vil undersøge mulighederne for en strategi for ”immateriel
kontrol”, hvor der sikres en hensigtsmæssig kontrol med overførsel af føl-
somme forskningsresultater, uden at man skaber unødige hindringer for fri
overførsel af viden og teknologi.
Prioritet 2 – Lige vilkår på verdensplan
Meddelelsen fastslår, at EU bør arbejde for at skabe en bedre international
kontrol med de globale forsyningskæder samt arbejde for lige vilkår med
lande uden for EU.
Der lægges op til at fremme konvergensen mellem eksportkontrolregimerne
på verdensplan gennem en mere samlet og koordineret EU-repræsentation i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372864_0004.png
4/6
eksportkontrolregimerne. Eksportkontrolregimerne består af fire kredse af
lande, der samarbejder om eksportkontrol og ikke-spredning indenfor om-
råderne missiler, kemisk/biologisk, konventionel og nuklear. Ikke alle EU-
lande er repræsenteret i alle regimerne, ligesom Kommissionen ikke har
samme status alle steder, hvilket i stigende grad kræver en bedre koordina-
tion i EU.
Prioritet 3 – Et effektivt og konkurrencedygtigt eksportkontrolregime
Kommissionen vil arbejde for, at medlemsstaterne generelt udøver eksport-
kontrol ud fra ensartede retningslinjer. Dette vil mindske konkurrencefor-
vridningerne for virksomheder, der opererer på EU’s indre marked. Kom-
missionen foreslår blandt andet en bedre harmonisering af medlemslande-
nes risikovurderinger. Kommissionen kommer ikke nærmere ind på præcis,
hvordan dette skal opnås, men harmoniseringen vil vedrøre grundlaget for
de afgørelser, som de nationale myndigheder træffer i forhold til eksport af
produkter med høj risiko. Kommissionen ønsker desuden at foretage en kri-
tisk evaluering af kontrollen med produkter inden for EU.
Prioritet 4 – En sammenhængende gennemførelse og håndhævelse
Kommissionen vil overveje mulighederne for at udvikle en mere integreret
ramme for implementering og håndhævelse af reglerne. Der bør også sikres
en sammenhæng med andre EU-politikker, der har relation til bekæmpelsen
af spredningen af masseødelæggelsesvåben.
Meddelelsen beskriver, at EU bør dele ud af sin omfattende viden og kom-
petencer omkring begrænsningen af spredningen af masseødelæggelsesvå-
ben, da det også vil være med til at bidrage til EU’s egen sikkerhed. I den
forbindelse foreslås det, at der oprettes et målrettet EU-program for kapaci-
tetsopbygning og uddannelse af personale både inden for EU, men også i
lande uden for EU, hvor der kan være en interesse i at bistå med kapacitets-
opbygning.
Ifølge Kommissionen bør der endvidere arbejdes på, at der skabes flere
partnerskaber med den private sektor, som derved vil forbedre sikkerheden i
den moderne forsyningskæde.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en med-
delelse fra Kommissionen.
6.
Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for gældende dansk ret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372864_0005.png
5/6
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
10.
Høring
Meddelelsen har været i høring hos følgende erhvervsorganisationer: Dansk
Erhverv (DHS), Fødevarebranchens netværk, NTL – Netværk Tekniske
Leverandører, Medicobranchen, Dansk Industri, Danmarks Rederiforening,
Finansrådet og Ingeniørforeningen (IDA). Meddelelsen har endvidere været
i høring i Handelspolitisk Specialudvalg.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Industri. DI angiver indledningsvist,
at deres overordnede interesse i forhold til eksportkontrol er at sikre, at der
er en ensartet implementering, fortolkning og sagsbehandling på tværs af
EU’s medlemsstater, således at danske virksomheder ikke stilles hverken
værre eller bedre end deres europæiske konkurrenter.
DI støtter på denne baggrund, at meddelelsen lægger op til en risikobaseret
tilgang til eksportkontrol, baseret på en fælles europæisk ramme for risiko-
styring, hvilket kan sikre en større ensartethed i medlemsstaternes udpeg-
ning af virksomheders eksport af produkter med høj risiko.
Endelig er DI positiv overfor en lempelse af kontrollen med forældede og
bredt tilgængelige produkter.
DI er skeptisk overfor, at Kommissionen lægger op til at udvide eksport-
kontrollen til også at omfatte ”menneskelig sikkerhed” samt introduktionen
af begrebet ”strategiske produkter”. DI henleder opmærksomheden på, at
udstyr der kan anvendes til intern undertrykkelse, tortur mv. allerede er om-
fattet af eksportkontrol i forbindelse med EU’s sanktioner overfor specifik-
ke lande. Der synes derfor ikke at være behov for, at udvide begrebet ”stra-
tegiske produkter”.
DI fremhæver endelig enkelte områder, som meddelelsen ikke forholder sig
til, men som de gerne så adresseret i det videre arbejde. Der nævnes blandt
andet en opdatering af Kommissionens online-værktøjer i forbindelse med
screening af parter omfattet af sanktioner samt fokus på bedre sammenhæng
mellem toldkoder og dual-use produkternes tekniske klassificering i kon-
trollisterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372864_0006.png
6/6
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet, at der føres kontrol med eksport af produk-
ter, der kan misbruges til blandt andet masseødelæggelsesvåben. Det er ge-
nerelt regeringens holdning, at der er behov for en revision af eksportkon-
trollovgivningen for at sikre, at den er tidssvarende, effektiv og understøtter
europæiske virksomheders konkurrenceevne.
Regeringen støtter generelt forslag, som har til formål at sikre så ensartede
nationale rammebetingelser som muligt for eksportørerne. Det er dog sam-
tidig vigtigt, at medlemsstaterne nationalt kan vægte forskellige hensyn i
sikkerhedspolitikken.
Regeringen støtter desuden en mere risikobaseret model for EU’s eksport-
kontrol, hvor de begrænsede ressourcer investeres i at kontrollere de mest
risikobetonede produkter. Regeringen finder således, at EU’s eksportkontrol
bør fokusere på produkter og destinationer, der indebærer en sikkerhedsrisi-
ko, og hvor eksportkontrollen således kan bidrage til ikke-spredning af mas-
seødelæggelsesvåben. Herudover arbejder regeringen for, at eksportkon-
trollen indebærer så få byrder som muligt for EU-eksportører.
Regeringen har endnu ikke fastlagt en holdning i forhold til Kommissionens
ønske om at udvide fokus til produkter, der kan have en kritisk anvendelse i
forhold til menneskerettigheder. Regeringen vil undersøge nærmere i hvil-
ket regi, kontrollen med sådanne produkter administreres bedst muligt.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.