Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1372348_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
21. maj 2014
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om enkeltmands-
selskaber med begrænset ansvar, KOM(2014) 212
Notatet sendes tillige til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har den 9. april 2014 fremsat et direktivforslag om en-
keltmandsselskaber med begrænset ansvar.
Forslaget har til formål at fremme virksomhedernes grænseoverskridende
aktiviteter og gøre det lettere for navnlig små og mellemstore virksomhe-
der at etablere sig i andre medlemsstater. Forslaget pålægger medlems-
staterne at indføre en selskabsretlig form for enkeltmandsselskaber med
begrænset ansvar. Der er tale om en ny selskabsform, som skal være un-
derlagt de samme regler i alle medlemsstater, og som skal anvende den
EU-dækkende forkortelse – SUP (Societas Unius Personae). Forslaget
skal ses som et alternativ til Kommissionens tilbagetrukne forordnings-
forslag fra 2008 om en statut for det europæiske private selskab (SPE).
Forslaget fastsætter de juridiske rammer for SUP-selskabers etablering
og drift, dvs. der indføres bestemmelser om selskabets juridiske status,
stiftelse og omdannelse, hjemsted, vedtægts- og registreringskrav, krav til
kapitalandelen og selskabets kapitalforhold, selskabets organisering og
beslutningskompetencer.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.
2.
Baggrund
Kommissionen har den 9. april 2014 fremsat et direktivforslag om enkelt-
mandsselskaber med begrænset ansvar, KOM(2014) 212. Forslaget er
oversendt til Rådet den 10. april i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 50 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372348_0002.png
2/10
Kommissionen har henvist til, at forslaget skal gøre det lettere for poten-
tielle virksomhedsstiftere, navnlig små og mellemstore virksomheder
(SMV’er), at etablere virksomhed i udlandet. Ifølge Kommissionen finder
virksomheder det udgiftskrævende og vanskeligt at være aktive på tværs
af grænserne, og kun et begrænset antal SMV'er investerer i udlandet.
Kommissionen forsøgte at imødegå disse omkostninger med et forord-
ningsforslag fra 2008 om en statut for det europæiske private selskab
(SPE), KOM(2008) 396. SPE-forslaget blev imidlertid trukket tilbage i
2013, da Kommissionen ikke fandt, at det var muligt at nå et kompromis,
der kunne sikre en enstemmig vedtagelse af statutten blandt medlemssta-
terne. Det fremlagte direktivforslag om enkeltmandsselskaber skal derfor
ses som et alternativ til SPE-forslaget.
3.
Formål og indhold
Forslagets formål er at fremme virksomheders, herunder navnlig
SMV’ers, grænseoverskridende aktiviteter ved at indføre en national sel-
skabsretlig form, der skal følge de samme regler i samtlige medlemssta-
ter, og som skal anvende en fælles EU-dækkende forkortelse ”SUP” (So-
cietas Unius Personae). Et SUP-selskab skal således være udformet og
fungere i overensstemmelse med harmoniserede regler i alle medlemssta-
ter. Det er Kommissionens vurdering, at det vil mindske etablerings- og
driftsomkostningerne. Omkostningerne vil navnlig kunne reduceres ved,
at der indføres en harmoniseret registreringsprocedure, der giver mulig-
hed for onlineregistrering og anvendelse af en ensartet vedtægtsmodel.
Ligeledes indføres der et beskedent krav til selskabskapital ved oprettel-
sen af SUP-selskabet.
Forslaget er opdelt i tre hovedemner: a) De generelle regler for enkelt-
mandsselskaber med begrænset ansvar, b) særlige regler for Societas
Unius Personae (SUP) og c) en række afsluttende bestemmelser.
a) Generelle regler for enkeltmandsselskaber med begrænset ansvar
Denne del af forslaget omfatter de generelle regler for direktivet, dvs. di-
rektivets anvendelsesområde, definitioner samt krav og forudsætninger
for denne type selskaber vedrørende offentlighed, beslutningskompetence
og formelle krav om aftaler mellem selskabsdeltageren og selskabet.
Det fremgår af forslaget, at direktivet finder anvendelse på den foreslåede
selskabsform ”SUP” og de selskabsformer, der er nævnt i bilag I. For så
vidt angår bilag 1 er der typisk tale om nationale selskabsformer svarende
til anpartsselskabsformen. Medlemsstaterne kan desuden tillade, at andre
selskabsformer end dem, der er opført på bilag 1, hører under direktivets
anvendelsesområde. I den forbindelse påhviler det medlemsstaterne at
meddele Kommissionen ændringer vedrørende nationale selskabsformer,
således at Kommissionen kan tilpasse listerne over selskaber i bilag 1.
Kommissionens beføjelse til at tilpasse bilag 1 foreslås at ske ved delege-
rede retsakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372348_0003.png
3/10
Hvis et selskabs ejerandele forenes på én hånd, skal det ifølge forslaget
anmeldes i overensstemmelse med de gældende krav til selskabsregistre-
ring med oplysning om den pågældende ejer. Dette følger allerede af
gældende ret i henhold til direktiv 2009/102/EF om enkeltmandsselskaber
med begrænset ansvar. De kompetencer, som er tillagt et selskabs gene-
ralforsamling, udøves i givet fald af den eneste selskabsdeltager (i sel-
skabsloven benævnes denne person kapitalejer).
Det fastslås desuden, at aftaler mellem kapitalejeren og selskabet skal væ-
re skriftlige. Dette følger allerede af gældende ret i henhold til direktiv
2009/102/EF om enkeltmandsselskaber med begrænset ansvar. Medlems-
staterne kan dog modificere dette krav, hvis der er tale om aftaler, der er
indgået på normale markedsvilkår som led i selskabets almindelige virk-
somhed og ikke er til skade for et selskab med kun én ejer.
I forslaget indføres desuden en række definitioner vedrørende ”enkelt-
mandsselskab”, ”omdannelse”, ”udlodning”, ”vedtægter” og ”medlem af
ledelsesorganet”.
b) Særlige regler for Societas Unius Personae (SUP)
Denne del af forslaget omhandler de juridiske rammer for selskabets
etablering og drift, dvs. selskabets juridiske status, stiftelse og omdannel-
se, hjemsted, vedtægts- og registreringskrav, krav til kapitalandelen og
selskabets kapitalforhold, selskabets organisering og beslutningskompe-
tencer.
Det påhviler medlemsstaterne i henhold til forslaget at sikre, at der kan
registreres enkeltmandsselskaber med begrænset ansvar i overensstem-
melse med direktivets nærmere bestemmelser og procedurer. Disse sel-
skaber skal benævnes SUP-selskaber og har eneret til at anvende denne
betegnelse. Et SUP-selskab skal kunne være eneste kapitalejer i andre
selskaber. Selskabet og selskabets vedtægter er underlagt national ret i
den medlemsstat, hvor selskabet er registreret. Et SUP-selskab kan stiftes
af såvel en fysisk som en juridisk person.
Det fremgår af forslaget, at et SUP-selskab ved registreringen opnår fuld
status som juridisk person. Selskabsdeltageren hæfter ikke for selskabets
forpligtelse for beløb, der overstiger den tegnede kapital. Medmindre an-
det fremgår af selskabets vedtægter, registreres selskabet for en ubegræn-
set periode. Et SUP-selskab skal have sit vedtægtsmæssige hjemsted og
sit hovedkontor eller hovedforretningssted i EU.
Et SUP-selskab kan i henhold til forslaget stiftes ved omdannelse af et
eksisterende selskab, der er organiseret i en selskabsform, som er nævnt i
bilag 1. Omdannelsen må, bortset fra ændring af den selskabsretlige form
og de dermed krævede tilpasninger, ikke medføre ændringer i relation til
selskabets forhold i øvrigt. Omdannelsen er betinget af kapitalejernes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/10
godkendelse og de nødvendige tilpasninger af selskabets vedtægter og
kapital.
Det foreslås, at Kommissionen bemyndiges til at udarbejde en ”ensartet
vedtægtsmodel” ved en gennemførelsesretsakt. Gennemførelsesretsakten
skal vedtages efter undersøgelsesproceduren. Vedtægtsmodellen skal op-
lyse nærmere om SUP-selskabets stiftelse, anparter, kapital, organisation,
regnskaber og opløsning. Vedtægtsmodellen skal være tilgængelig elek-
tronisk.
Medlemsstaterne skal i henhold til forslaget sikre, at vedtægterne for de
konkrete SUP-selskaber som minimum regulerer de forhold, som den
ensartede vedtægtsmodel foreskriver, og at vedtægterne indføres i det na-
tionale selskabsregister i det land, hvor selskabet er registreret.
Ifølge forslaget skal et SUP-selskab registreres i den medlemsstat, hvor
selskabet har sit vedtægtsmæssige hjemsted. Selskabet opnår status som
juridisk person fra registreringstidspunktet. Registreringsproceduren skal
kunne gennemføres elektronisk, og registreringen skal være gennemført
senest tre dage efter, at registreringsmyndigheden har modtaget al nød-
vendige dokumentation. Medlemsstaterne kan fastsætte regler for efter-
prøvning af bl.a. stifterens identitet og af de dokumenter og andre oplys-
ninger, der er fremsendt til registreringsorganet. Ethvert identifikations-
bevis, som er udstedt i en anden medlemsstat, skal anerkendes og accep-
teres med henblik på kontrol fra den medlemsstat, der foretager registre-
ringen.
Det fremgår desuden af forslaget, at en registrering ikke må betinges af,
om der opnås licens eller tilladelse. Registreringen af et SUP-selskab og
fremlagte dokumenter i den forbindelse skal offentliggøres i det nationale
selskabsregister.
I henhold til forslaget skal følgende oplysninger meddeles i forbindelse
med registreringen:
Navnet på selskabet
Adresse på selskabets vedtægtsmæssige hjemsted, hovedkontor
og/eller hovedforretningssted
Selskabets formål
Oplysninger, der er nødvendige til identifikation af stifteren, sel-
skabets ejer og den anmelder, der forestår registreringen på stifte-
rens vegne
Oplysninger, der er nødvendige til identifikation af de personer,
der er tegningsberettigede, og dokumentation for, at de pågælden-
de ikke er erklæret uegnede til at indgå i ledelsen
Selskabskapitalen
Anpartens nominelle værdi, hvor relevant
Selskabets vedtægter
Eventuel dokumentation, såfremt SUP-selskabet er omdannet fra
en anden type selskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/10
Kommissionen fastlægger ved hjælp af en gennemførelsesretsakt en mo-
del for registreringsproceduren af SUP-selskaber i medlemsstaternes sel-
skabsregistre. Gennemførelsesretsakten vedtages efter undersøgelsespro-
ceduren.
Et SUP-selskab må ifølge forslaget kun udstede én anpart, dvs. én kapi-
talandel. Kapitalandelen må hverken direkte eller indirekte erhverves el-
ler ejes af SUP-selskabet. Er det muligt i henhold til national ret, at kapi-
talandelen ejer af flere personer, vil disse personer blive betragtet som én
person i relation til SUP-selskabet. Ejerkredsens interesser og rettigheder
kan alene udøves gennem én repræsentant. Den pågældende repræsentant
skal registreres i selskabsregistret.
Det foreslås, at selskabets kapital, der skal tegnes fuldt ud, skal være på
mindst en euro. I medlemsstater, som ikke har euroen som national valu-
ta, skal selskabskapitalen mindst svare til en enhed i den pågældende
medlemsstats valuta. Der må ikke fastsættes en maksimal værdi for kapi-
talandelen. Selskabet kan ikke pålægges krav om at opbygge lovpligtige
reserver. Selskaberne kan dog beslutte dette i henhold til selskabets ved-
tægter.
Den indskudte kapital skal ifølge forslaget være fuldt indbetalt på regi-
streringstidspunktet. Kapitalændringer kan ske i form af kontanter og na-
turalier. Selskabets forretningspapirer skal, også hvis de foreligger elek-
tronisk, indeholde oplysninger om den tegnede og indbetalte kapital. Til-
svarende oplysninger skal fremgå af selskabets hjemmeside.
Et SUP-selskab må alene foretage udlodning af selskabets formue, hvis
de økonomiske forhold tillader det. Selskabets ledelse skal udstede og of-
fentliggøre en solvenserklæring, der dokumenterer, at selskabet efter ud-
lodningen fortsat har et forsvarligt kapitalberedskab. SUP-selskabet kan
ikke foretage udlodning til den eneste selskabsdeltager, hvis det medfø-
rer, at SUP-selskabet ikke kan betale sin gæld, efterhånden som den for-
falder til betaling efter udlodning. Solvenserklæringen skal være under-
skrevet af ledelsesorganet, og den eneste selskabsdeltager skal modtage
en kopi heraf 15 dage inden, der træffes beslutning om udlodningen. Er
solvenserklæringen udstedt mod bedre viden, holdes ethvert ledelsesmed-
lem og kapitalejeren personligt ansvarlig for beslutningen. Udlodninger,
der er foretaget i strid med de fastsatte retningslinjer, skal tilbagebetales,
hvis kapitalejeren vidste eller burde vide, at udbetaling er sket uretmæs-
sigt.
Det fremgår af forslaget, at beslutninger truffet af kapitalejeren i et SUP-
selskab skal foreligge skriftligt og opbevares i mindst fem år. Beslut-
ningskompetencen kan ikke uddelegeres til ledelsesorganet. Kapitalejeren
skal fastsætte regler for:
Godkendelse af årsregnskaberne
Udlodning til kapitalejeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372348_0006.png
6/10
Ændringer i den registrerede kapital (forhøjelse og nedsættelse af
kapital)
Beslutninger omkring ledelsesmedlemmer (udnævnelse og afsæt-
telse)
Ledelsesaflønning
Ændringer af selskabets hjemsted
Valg af revisor, hvis relevant
Omdannelse til anden selskabsform
Opløsning
Vedtægtsændringer.
Medlemsstaterne må ikke fastlægge formelle begrænsninger på kapital-
ejerens beføjelser til at træffe beslutninger, bl.a. hvad angår tid og sted
for, hvornår sådanne beslutninger træffes.
Et SUP-selskab skal i henhold til forslaget administreres af et ledelsesor-
gan bestående af et eller flere medlemmer. Ledelsesorganet kan udøve al-
le de beføjelser, som ikke udøves af kapitalejeren. Medlemmerne af le-
delsesorganet kan være fysiske eller juridiske personer afhængig af natio-
nal ret. De udnævnes for en tidsubegrænset periode, medmindre andet er
angivet i vedtægterne eller fremgår af kapitalejerens bestemmelser. En
person, der i henhold til en beslutning truffet af en medlemsstat er fundet
uegnet til at fungere som sådant, kan ikke hverken formelt eller reelt fun-
gere som ledelsesmedlem.
Kapitalejeren kan til enhver tid afsætte et medlem af ledelsesorganet ved
en beslutning. Kapitalejeren er desuden berettiget til at give instrukser til
ledelsesorganet. Sådanne instrukser er imidlertid ikke bindende for ledel-
sesorganet, hvis de er i strid med vedtægterne eller national ret.
Medlemmerne af ledelsesorganet har beføjelse til at repræsentere selska-
bet i henhold til indgåelse af aftaler med tredjemand og i retssager. Med-
lemmerne kan desuden repræsentere selskabet individuelt, medmindre
andet er fastsat i vedtægterne. Der kan ikke fastsættes andre begrænsnin-
ger med virkning for tredjemand. Ledelsesorganet kan med hjemmel i
vedtægterne uddelegere retten til at repræsentere selskabet. Dog kan plig-
ten til at indgive konkursbegæring eller lignende ikke uddelegeres.
Såfremt et SUP-selskab ikke længere opfylder kravene for denne sel-
skabsform, skal selskabet kunne omdannes til den nationale anpartssel-
skabsform. Hvis selskabet ikke træffer beslutning om omdannelse, kan de
nationale myndigheder beslutte, at selskabet skal opløses. Et SUP-selskab
kan i øvrigt til enhver tid beslutte omdannelse til en anden selskabsform i
overensstemmelse med de nationale regler for omdannelse.
c) Afsluttende bestemmelser
Denne del af forslaget indeholder bestemmelser omkring de særlige kom-
petencer, der tillægges Kommissionen, krav om fastsættelse af sanktio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372348_0007.png
7/10
ner, tilpasninger i forhold til eksisterende andre retsforskrifter samt gen-
nemførelsesbestemmelser og ikrafttrædelsestidspunktet for direktivet.
Kommissionen får i henhold til forslaget tillagt beføjelse til at vedtage de-
legerede retsakter vedrørende tilpasning af bilag 1. Bilag 1 indeholder en
oversigt over de selskabsformer, der kan omdannes til et SUP-selskab. En
delegeret retsakt træder kun i kraft, hvis hverken Europa-Parlamentet el-
ler Rådet har gjort indsigelse over for denne inden for en frist på to må-
neder, eller hvis de inden udløbet af denne frist begge har informeret
Kommissionen om, at de ikke agter at gøre indsigelse. Delegationsbefø-
jelsen kan til enhver tid tilbagekaldes af Europa-Parlamentet eller Rådet.
Det foreslås, at Kommissionen i relation til sine beføjelser til at fastsætte
gennemførelsesretsakter bistås af selskabsretsudvalget. Disse beføjelser
omfatter regler om indførsel af en ensartet vedtægtsmodel og en registre-
ringsmodel.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget fastsætte effektive sanktionsbe-
stemmelser. Det foreslås, at forslaget implementeres i national ret senest
to år efter vedtagelsen, og at det gældende direktiv 2009/10/EF om en-
keltmandsselskaber med begrænset ansvar ophæves to år og en dag efter
vedtagelsen af forslaget.
Forslaget berører ikke spørgsmål om medarbejderrepræsentation i forbin-
delse med SUP-selskaber.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget. Forsla-
get forventes behandlet i Europa-Parlamentets Retsudvalg (JURI).
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at det er nødvendigt at gennemføre ensartede rets-
lige rammer, der inddrager grænseoverskridende aspekter, hvis formålet
med initiativet skal opnås. Kommissionen finder ikke, at det er sandsynligt,
at den nødvendige forenkling, der følger af harmoniserede regler, kan op-
nås, hvis medlemsstaterne handler hver for sig. Derfor vurderes en målrettet
indgriben fra EU’s side at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Kommissionen vurderer endvidere, at forslaget ikke går videre end, hvad
der er nødvendigt for at opnå de tilsigtede mål.
Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at direktivet er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, idet regeringen deler Kommissio-
nens vurdering af, at de tilsigtede mål nødvendiggør et fælleseuropæisk ini-
tiativ.
6.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372348_0008.png
8/10
Der findes aktuelt ikke tilsvarende lovgivning i dansk selskabsret.
Direktivforslaget indeholder dog en række elementer, der minder om krave-
ne i den gældende selskabslov. Der er igennem en række selskabsretlige di-
rektiver foretaget en grundlæggende harmonisering af europæisk selskabs-
ret i relation til f.eks. krav i forbindelse med stiftelse af selskaber, kapitalens
indbetaling, formaliteter i forbindelse med registreringen samt omfanget af
selskabsdeltagernes beslutningskompetence.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil medføre, at der skal foretages ændringer i selskabsloven for at
indarbejde SUP-selskabsformen i dansk selskabsret. Der er for så vidt angår
SUP-selskabsformen tale om en ny selskabsform.
Det forventes desuden, at forslaget vil medføre behov for at tilpasse en ræk-
ke øvrige lovgivningsområder. Dette skyldes, at forslaget fastlægger en
række krav, som afviger fra den gældende selskabslov, og som dermed har
betydning for selskabslovens samspil med anden relevant lovgivning, f.eks.
skattelovgivningen og de generelle formueretlige bestemmelser.
Det er den foreløbige vurdering, at forslaget vil have begrænsede statsfinan-
sielle konsekvenser. Forslaget antages at medføre, at der inden for flere res-
sortområder (primært Erhvervs- og Vækstministeriet samt Skatteministeri-
et) skal foretages IT-tilpasninger. Det er endnu for tidligt at udtale sig om
omfanget af de statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes umiddelbart at have positive samfundsøkonomiske kon-
sekvenser. De samfundsøkonomiske konsekvenser vil dog afhænge af, i
hvilket omfang europæisk erhvervsliv benytter sig af den nye selskabsform.
Forslaget indfører en ny selskabsform og sikrer dermed ensartede regler i
alle medlemsstater for denne type selskaber. Forslaget vil dermed gøre det
lettere for de berørte virksomheder, navnlig SMV’er, at etablere sig i andre
lande. Da forslaget samtidig indfører fordelagtige rammebetingelser i form
af enkle procedurer (f.eks. i relation til registreringskrav, selskabskapital
mv.), forventes forslaget desuden at minimere omkostningerne for de berør-
te virksomheder. Samlet set vurderes forslaget at kunne bidrage til øget
vækst og samhandel.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det er vurderingen, at direktivet samlet set vil medføre administrative lettel-
ser for erhvervslivet.
10.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372348_0009.png
9/10
Direktivforslaget er den 10. april 2014 sendt i høring i EU-specialudvalget
for Konkurrenceevne, Vækst- og Forbrugerspørgsmål med frist den 25.
april 2014.
Der er modtaget høringssvar fra Danske Advokater, Dansk Aktionærfor-
ening, Dansk Erhverv, Dansk Industri og FSR – Danske Revisorer. Dansk
Byggeri og Forbrugerrådet Tænk har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Danske Advokater finder, at det er uhensigtsmæssigt, at der alene må være
én ejer af selskabet. Det afskærer en bred kreds inden for den tilsigtede
målgruppe fra at udnytte de muligheder, som SUP-selskabsformen tilbyder.
Danske Advokater påpeger i den forbindelse, at en juridisk person kan ud-
gøre den ene ejer. Det kan føre til etablering af en unødvendig selskabsdan-
nelse for at omgå kravet om kun en ejer.
Danske Advokater har endvidere noteret sig, at en række forhold såsom
medarbejderkapitalandele, optioner og konvertible gældsbreve ikke omta-
les, hvilket de antager skyldes kravet om eneejerskab. En anvendelse af så-
danne instrumenter vil umiddelbart kræve omdannelse på grund af kravet
om kun én ejerandel. På trods heraf finder Danske Advokater, at der er be-
hov for, at disse spørgsmål adresseres i direktivet. Danske Advokater fore-
slår endvidere, at det overvejes at stille krav om opbygning af finansielle re-
server, som kendes fra den danske iværksætterselskabsform.
Endelig finder Danske Advokater, at det bør præciseres, hvorvidt indskud af
kapital kan ske ved indskud af andre værdier end kontanter (apportindskud)
eller kun kontant.
Dansk Aktionærforening finder, at forslaget kan bidrage til at gøre det lette-
re at etablere datterselskaber i andre medlemsstater.
Dansk Erhverv (DE) er positive over for en harmonisering af de selskabsret-
lige regler i EU, idet dette kan medvirke til at lette omkostningerne og de
administrative byrder for virksomhederne. DE støtter endvidere muligheden
for at kunne drive virksomhed med begrænset økonomisk hæftelse uden, at
der stilles store kapitalkrav. DE stiller dog spørgsmålstegn ved, om sel-
skabsformen som foreslået rammer den målgruppe, som har særlig interesse
i grænseoverskridende etablering.
Dansk Industri (DI) er overordnet positiv over for forslaget. DI forventer
imidlertid begrænset brug af SUP’er i Danmark, men ser potentielt store
fordele ved at anvende SUP’er til datterselskabsetablering i andre EU-lande.
Det er imidlertid vigtigt for den praktiske anvendelse, at reglerne bliver så
ens som muligt på tværs af grænserne. DI kommer desuden med en række
forslag til præciseringer af forslagets enkelte bestemmelser.
FSR- Danske Revisorer (FSR) er positive over for forslaget. De finder det
dog upraktisk, at oplysninger om tegnet og indbetalt kapital skal fremgå af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372348_0010.png
10/10
forretningspapirerne. Det kan begrænse selskabernes lyst til at øge sel-
skabskapitalen på grund af trykkeomkostninger.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige medlemsstaters holdning til direktivforslaget kendes endnu ikke.
12.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter overordnet set initiativer, der bidrager til gode ramme-
vilkår for europæisk erhvervsliv, herunder tiltag der kan understøtte
SMV’ers vækst på tværs af grænserne i EU.
Regeringen er derfor generelt positiv over for forslaget, da indførsel af en
ny selskabsform kan medvirke til at gøre det enklere og mindre omkost-
ningstungt for virksomheder at etablere sig i andre medlemsstater. Dermed
kan forslaget bidrage til vækst og øget samhandel. Regeringen har desuden
noteret sig, at der er tale om en frivillig selskabsmodel, som alene er tænkt
til at supplere de øvrige eksisterende selskabsmodeller.
Regeringen vil arbejde for at de eksisterende muligheder for medarbejder-
repræsentation i kapitalselskabers ledelser afspejles i det endelige direktiv.
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.