Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 263
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 alm. del stillet af Europaudvalget den 10.
april 2014 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V).
Spørgsmål:
Er ministeren enig med europa-parlamentsmedlem Emilie Turunen i, atdet vil være en god idé at undtage Dankortet for bestemmelserne i artikel6 og 7 i forslag til forordning om interbankgebyrer? Og vil ministerengøre brug af en sådan undtagelsesbestemmelse, hvis den bliver vedtaget?Svar:
Det er helt centralt, at vi bevarer et effektivt og billigt dankort. Derfor viljeg arbejde for at sikre, at der ikke kommer bestemmelser i forordningenom interbankgebyrer, som forhindrer, at dankortet fortsat kan udbydes ogudvikles af pengeinstitutterne.Jeg ved, at Emilie Turunen og jeg delerambitionen om at sikre dankortetsopretholdelse.Emilie Turunen og Anne E. Jensen har fremsat et ændrings-forslag i Europa-Parlamentet om, at artikel 6 og 7 ikke skal finde anven-delse på nationale debetkortordninger, som opererer med et gennemsnit-ligt interbankgebyr, som bevisligt ligger under grænseværdien i artikel 3og 4.Artikel 6 og 7 vil overordnet give mulighed for at andre end Nets kanudstede og indløse dankort. Bestemmelserne indebærer et forbud modgeografiske begrænsninger for udstedelse og indløsning af dankort, samten juridisk adskillelse af kortselskaber og de selskaber, som står for gen-nemførelsen af en transaktion. Det betyder, at der skal være en juridiskadskillelse mellem den aktør, som ejer rettighederne til et betalingskort,og den aktør, der driver den såkaldte betalingsinfrastruktur (processor).Mere konkurrence blandt processorer vil ifølge Kommissionen kunnemedføre lavere priser over for forretninger og forbrugere.Ifølge Betalingsrådet kan bestemmelserne imidlertid også give anledningtil øgede omkostninger forbundet med dankortet som følge af tabte stor-driftsfordele, men omvendt argumenterer Betalingsrådet for, at den øgedekonkurrence kan medføre en mere effektiv indløsning af dankortbetalin-ger, og at andre indløsere vil kunne opnå en bedre udnyttelse af dereskapacitet.Nets har oplyst, at der vil være begrænsede omkostninger ved iNets atlave en organisatorisk adskillelse mellem et datterselskab, der ejer dan-kortet, og selve processoren, som står får gennemførslen af en transakti-on. Derimod er det Nets vurdering, at de omkostninger der vil følge af
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
tabte stordriftsfordele og nye dobbeltfunktioner, hvis der kommer flereforskellige indløsere, vil være betydelige.At dankortet er så billigt og effektivt skal blandt andet ses i lyset af,atdankortet er så brugt, som tilfældet er, hvilket fører til stordriftsfordele.Samtidig er det gennemsnitlige interbankgebyr for dankort i dag lavere,end det loft over interbankgebyrer, som Kommissionen foreslår i forord-ningen. Det er vurderingen, at flere af forordningens bestemmelser kanføre til højere omkostninger for billige og effektive kort som dankortet,hvilket ikke synes at være i overensstemmelse med forordningen hensigtom at gøre kortbetalinger billigere for både forbrugere og forretninger.Alene ud fra hensynet til dankortet er det min vurdering, at nationale de-betkort, hvor interbankgebyret er under den foreslåede procentsats i arti-kel 3 og 4, bør søges helt undtaget fra forordningen. Forhandlingerne iEU er endnu på et tidligt stadie, så det er for tidligt at vurdere, om der eropbakning til en sådan undtagelse. Hvis der ikke er opbakning til en så-dan undtagelse blandt de øvrige medlemslande, er det vurderingen, at deter væsentligst at få ændret bestemmelserne i artikel 4 og 8, jf. min besva-relse på spørgsmål 2.