Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 262
Offentligt
1368860_0001.png
1368860_0002.png
1368860_0003.png
1368860_0004.png
1368860_0005.png
1368860_0006.png
1368860_0007.png
1368860_0008.png
1368860_0009.png
1368860_0010.png
1368860_0011.png
1368860_0012.png
1368860_0013.png
1368860_0014.png
1368860_0015.png
1368860_0016.png
REDEGØRELSEOM ERHVERVS-LIVET OG REGU-LERINGEN 2013MAJ 2014
INDHOLDSFORTEGNELSE1. Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2013 .......................................... 41.1 Indledning ............................................................................................................... 41.2 Virksomhedsforum for enklere regler ...................................................................... 61.3 Væsentlige lettelser i 2013 ...................................................................................... 81.4 Udviklingen i de administrative byrder, der kan opgøres ved AMVAB-metoden ................................................................................................................ 121.5 Forenkling på EU-niveau....................................................................................... 13
1. REDEGØRELSE OMERHVERVSLIVET OGREGULERINGEN 20131.1INDLEDNING
Det skal være let at drive virksomhed i Danmark. Det er vigtigt for konkurrenceevne,beskæftigelse og vækst. Unødvendige administrative byrder og bureaukrati tagerværdifuld tid fra virksomhederne. Tid som de kunne have brugt på at drive forretning. Eneffektiv regulering og enkle regler understøtter derimod virksomhedernes vækstvilkår.Virksomhederne skal opleve, at den offentlige regulering er forståelig, velbegrundet ogmed færrest mulige administrative byrder.Regeringen indgik i april 2014 en bred aftale om Vækstplan for fødevarer, somindeholder en række initiativer, som forenkler reglerne på miljø- og fødevareområdet, oggør det lettere at starte ny virksomhed.Regeringen har med Vækstpakke 2014,Danmark helt ud af krisen – Virksomheder ivækstforeslået en ambitiøs styrkelse af indsatsen, som skal gøre det lettere at drivevirksomhed i Danmark. Vækstpakken omfatter en række konkrete forenklingstiltag,jf.boks 1:Boks 1: Initiativer til reduktion af konkrete administrative byrder, gebyrer mv.Færre omkostninger ved regnskabsaflæggelseVirksomhedernes omkostninger til bogføring og regnskaber skønnes samlet at udgøre over 10 mia. kr. årligt.For at nedbringe virksomhedernes omkostninger til bogføring og regnskaber vil regeringen:Gøre det nemmere og mere automatisk for særligt små virksomheder at bogføre og afregne moms ogskat bl.a. ved at koble bankdata med virksomhedernes regnskabssystemer (NemVirksomhed).Analysere muligheden for en lempelse af revisionspligten for mindre virksomheder.Analysere muligheden for udvikling af digitale regnskaber, der automatisk kobler bogføringssystemermed indberetning til myndighederne.
Gratis adgang til regnskabsdata og lettere kreditvurderingRegeringen vil give gratis adgang til regnskabsdata med henblik på at mindske svindel og reducere danskevirksomheders tab på insolvente parter. Endvidere vil regeringen udrulle eSKATdata, som sænker denfinansielle sektors omkostninger til indsamling af data til brug for kreditvurdering.Forsøgsordning med kontantløse butikkerRegeringen vil igangsætte en treårig forsøgsordning, hvor danske virksomheder selv kan vælge, om de vilmodtage kontanter. Posthuse, butikker med postdrift, butikker med receptpligtig medicin samt dele afsundhedsvæsenet undtages fra forsøgsordningen.Afskaffelse af medielicens for erhvervRegeringen vil afskaffe medielicensen for erhverv mv. på ca. 80 mio. kr. årligt, hvoraf størstedelen betales afvirksomhederne, og dermed sænke virksomhedernes udgifter hertil tilsvarende.Indsats for yderligere administrative lettelser for produktionsvirksomheder gennem simplere reglerRegeringens Virksomhedsforum for enklere regler er kommet med forslag til yderligere administrativelettelser målrettet produktionsvirksomheder. Det analyseres blandt andet derfor, om det er muligt at skabe enenklere, klarere og mere sammenhængende lovstruktur i natur- og miljølovgivningen på Miljøministerietsområde.
Som en del af vækstpakken, vil regeringen med en række nye tiltag styrke denfremadrettede indsats med at fjerne omkostningsbebyrdende regulering for at sikreerhvervslivet gode rammevilkår,jf. boks 2:
4
Boks 2: Mål om 2 mia. kr. i yderligere byrdereduktion i 2020 samt ro og stabilitet ierhvervslivets rammevilkårRegeringen vil:I højere grad kvantificere de erhvervsøkonomiske byrder i forbindelse med behandling af nationallovgivning samt behandling og implementering af EU-forslag.Samlet set reducere byrderne på erhvervslivet med 2 mia. kr. frem mod 2020 i tillæg til de konkrete tiltag,som er nævnt i Vækstpakke 2014.Styrke Virksomhedsforum for enklere regler, så det også kan foreslå regeringen at ændre eksisterenderegulering, der har direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Skatter og afgifter erfortsat undtaget fra Virksomhedsforums mandat.
Derudover omfatter regeringens vækstpakke en særlig indsats for at nedbringesagsbehandlingstiderne i det offentlige, så virksomhederne får bedre betingelser forhurtigt at kunne tilpasse deres produktion og investeringer i forhold til efterspørgslenefter deres produkter. Sagsbehandlingstiderne reduceres med gennemsnitligt 33 pct. påen række centrale områder i kommunerne og staten, bl.a. inden for miljøgodkendelser,byggesagsbehandling og etablering af selskaber. Frem mod 2018 suppleres indsatsenmed en række tiltag, der skal reducere sagsbehandlingstiden yderligere,jf. boks 3:Boks 3: Initiativer til hurtigere sagsbehandling i staten og kommunerneMed virkning fra 2016 vil regeringen reducere sagsbehandlingstiden med i gennemsnit en tredjedel på enrække områder, der vurderes at have væsentlig betydning for virksomhederne.Regeringen vil reducere sagsbehandlingstiden på følgende områder:Byggetilladelser:Der indføres servicekrav for sagsbehandlingstiderne på mellem 40 og 50 dageafhængigt af bygningstypen. I dag er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 60 dage.Miljøgodkendelser:Alle ansøgninger om godkendelse af industrivirksomheder skal afgøres inden for150 dage fra ansøgningens modtagelse. I dag er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ca. 240 dage.Husdyrgodkendelser:Alle ansøgninger om godkendelse af husdyrbrug efter husdyrlovens § 12 og § 16skal afgøres inden for 200 dage fra ansøgningens modtagelse. I dag er den gennemsnitlige(netto)sagsbehandlingstid ca. 310 dage.Plansager – lokalplaner og kommuneplantillæg:Sagsbehandlingstiderne for udarbejdelse af nyelokalplaner og kommuneplantillæg reduceres frem mod 2016.Registrering af fødevarevirksomheder:Gennem en digital løsning kan registrering affødevarevirksomheder ske via selvbetjening. Det afskaffer den aktuelle sagsbehandlingstid på seksdage.Etablering af selskaber:Gennem en digital løsning reduceres sagsbehandlingstiden med 30 pct. fremmod 2016 for de sager, der behandles manuelt. I dag er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 45dage.Patentansøgninger:Sagsbehandlingstiden på første fase af patentansøgninger reduceres med ti pct.,hvilket gør den danske sagsbehandlingstid til den korteste blandt de lande, vi normalt sammenligner osmed. Sagsbehandlingstiden på gennemsnitligt 213 dage indebærer tre-fire dages nettosagsbehandlingog en hvileperiode, som er international standard.
Regeringen vil derudover reducere sagsbehandlingstiden på en række øvrige områder, herunder klager overstrakspåbud og forbud på arbejdsmiljøområdet og autorisationsansøgninger til el, VVS og kloak. Herudovervil regeringen øge transparensen og forenkle sagsbehandlingen ved at:Oprette en portal for erhvervsrettede sagsbehandlingstider med henblik på at skabe synlighed og givevirksomhederne mulighed for at planlægge deres investeringer bedre.Forenkle og harmonisere gebyrerne på byggeområdet, så andelen af omkostningerne tilsagsbehandling, som kommunerne skal gebyrfinansiere hhv. skattefinansiere, harmoniseres.Indføre flere anmeldeordninger for byggesager, miljøgodkendelser samt husdyrgodkendelser.Eksempelvis ved at flytte ca. 80 pct. af sagerne for miljøgodkendelser over på en anmeldeordning.Udvikle en platform til digital understøttelse af en ny anmelderordning.
Frem mod 2018 suppleres indsatsen med en række tiltag, der skal reducere sagsbehandlingstidenyderligere. I den forbindelse vil nye indsatsområder og mulige justeringer heraf skulle identificeres.
Vækstpakkens initiativer bygger i høj grad på arbejdet i det af regeringen nedsatteVirksomhedsforum for enklere regler. Med Virksomhedsforum målrettes indsatsen forenklere regler de områder, hvor virksomhederne oplever de største udfordringer.
5
Virksomhedsforum sender tre gange årligt konkrete forenklingsforslag, som regeringenhar forpligtet sig til enten at følge eller forklare, hvorfor de ikke er mulige at følge.Forslagene fra Virksomhedsforum afspejler, at virksomhederne ikke kun efterspørgerforenklinger i form af et reduceret tidsforbrug på at efterleve administrative krav ilovgivningen. Virksomhederne efterspørger også kortere sagsbehandlingstider hosmyndighederne, flere valgmuligheder i reguleringen, bedre offentlig service og mindrekompleks regulering, så det bliver nemmere at efterleve reglerne.Ud over forenklingstiltag som følger af forslag fra Virksomhedsforum, arbejderregeringen på en række andre områder for at lette virksomhedernes administrativebyrder. På nationalt niveau er der igangsat en række tiltag, som skal gøre det enklere atdrive virksomhed, og på EU-niveau arbejdes på forenkling af en række konkrete EU-retsakter.Status på indsatsen for enklere regler er, at regeringen pr. april 2014 har implementeret60 forslag fra Virksomhedsforum og gennemført en række øvrige forenklingstiltag. Deadministrative byrder er samlet reduceret med ca. 335 mio. kr. i perioden fra regeringentiltrådte til ultimo 2013.
1.2
VIRKSOMHEDSFORUM FOR ENKLERE REGLER
Virksomhedsforum for enklere regler er et rådgivende organ for regeringens indsats forenklere regler, som blev nedsat af erhvervs- og vækstministeren i foråret 2012. Formåletmed Virksomhedsforum er, at regeringens indsats målrettes de områder, hvorvirksomhederne oplever de største udfordringer med reguleringen. Opgaven forVirksomhedsforum består i at identificere virksomhedernes konkrete udfordringer ogkomme med anbefalinger til mulige forenklinger til regeringen.Virksomhedsforumbestårafrepræsentanterfradanskevirksomheder,erhvervsorganisationer, arbejdsmarkedets parter samt eksperter i regelforenkling ogregulering. Regeringen er forpligtet til enten at gennemføre de initiativer, der bliverforeslået, eller at forklare, hvorfor initiativerne ikke lader sig gøre at gennemføre.Fra oktober 2012 til marts 2014 har Virksomhedsforum sendt 330 forslag til regeringen.Forslagene fordeler sig primært på otte temaer: genbrug af data, ansættelse afudenlandskarbejdskraft,digitalisering,implementeringafEU-regulering,kommunal/regional implementering og offentlig sagsbehandling, arbejdsmiljø, statistik ogenklere regler for produktionsvirksomheder. Derudover er der en række forslag, somfalder uden for temaerne.Regeringen har allerede besluttet at gennemføre 165 forslag helt eller delvist af de 205forslag, som der er givet svar på. Det svarer til 80 pct. af forslagene. De resterende 125vedrører primært de forslag Virksomhedsforum sendte til regeringen i marts 2014, ogsom pt. behandles i regeringen. Fordelingen af forslag på de enkelte ministeriers områdekan ses i tabel 1. Forslagene, svar fra regeringen og status på implementeringenfremgår på hjemmesiden www.enklereregler.dk.
6
Tabel 1: Svar på forenklingsforslag fra Virksomhedsforum for enklere reglerMinisteriumBeskæftigelses-ministerietErhvervs- ogVækstministerietFinansministerietForsvarsministerietJustitsministerietKlima-, Energi- ogBygningsministerietMiljøministerietMinisteriet for Børn,Ligestilling,Integration ogSociale ForholdMinisteriet forFødevarer,Landbrug og FiskeriMinisteriet forSundhed ogForebyggelseSkatteministerietTransportministerietUndervisningsministerietØkonomi- ogIndenrigsministerietI altForslag i altForslag derForslag der Forslag derpr. 1. aprilgennemføres ikke gennem-fortsat2014helt eller delvistføresbehandles635219317658726261601032514210602233242313314Gennem-førelses-procent8793940631009333
42
17
12
13
59
2
1
0
1
100
182338330
132124165
402540
1009125
76100338380
Regeringen arbejder målrettet på at implementere forslagene. Status i april 2014 er, at60 forslag er implementeret, svarende til 36 procent af de forslag som regeringen vilgennemføre helt eller delvist. Forenklingstiltagene spænder bredt. I afsnit 3 gennemgåset udsnit af de forenklinger, regeringen har gennemført i 2013 på baggrund af forslag fraVirksomhedsforum. Der kan læses mere om de gennemførte initiativer påVirksomhedsforums hjemmeside www.enklereregler.dk.I 2014 vil der fortsat være fokus på at implementere forslagene hurtigst muligt og medstørst mulig effekt for virksomhederne.
7
1.3
VÆSENTLIGE LETTELSER I 2013
Der er gennemført en række konkrete forenklingsinitiativer i 2013 – nogle på baggrund afanbefalinger fra Virksomhedsforum, andre på regeringens eget initiativ. Erhvervslivetefterspørger en indsats på flere fronter. Forenklingerne har derfor forskelligt fokus. Allehar dog det fælles mål at reducere erhvervslivets administrative byrder og gøre detenklere at drive virksomhed i Danmark.Udover at reducere virksomhedernes tidsforbrug ved at efterleve administrative krav ilovgivningen har kortere sagsbehandlingstid hos myndighederne gjort det hurtigere forvirksomhederne at opnå tilladelser og reagere på nye muligheder i markedet. Øgetfleksibilitet og en mere rummelig regulering har givet virksomhederne flerevalgmuligheder, så de kan tilrettelægge deres drift mere effektivt. Endelig har bedreoffentlig service gjort, at virksomhederne får nemmere ved at efterleve reglerne korrekt.Mindre tid på administrationEt mindre tidsforbrug på at efterleve krav i lovgivningen frigiver tid i virksomhederne til atdrive og udvikle deres forretning. En række initiativer i 2013 har reduceret den tid,virksomhederne skal bruge på at anskaffe og indberette oplysninger til myndigheder ogtredjepart som følge af krav i reguleringen. De væsentligste gennemførte forenklinger erfølgende:Forhøjelse af omsætningsgrænserne for momsangivelser letter de administrative byrderpå Skatteministeriets område med ca. 87 mio. kr. Forhøjelsen betyder, at ca. 63.000virksomheder fremover kun skal indberette og betale moms halvårligt i stedet forkvartalsvis. På samme måde skal ca. 12.000 virksomheder fremover kun indberette ogbetale moms kvartalsvis i stedet for månedligt. Virksomhedsforum for enklere reglerhavde foreslået regeringen at ændre hyppigheden for moms-indberetning.Ligeledes på Skatteministeriets område er den vægtbaserede emballageafgift blevetfjernet. Det betyder lettelser for ca. 13 mio. kr. for de ca. 1.200 producenter ogimportører, der har været registreret for afgiften, fordi de ikke længere skal tømme ogveje den omfattede emballage. Forenklingen var foreslået af Virksomhedsforum forenklere regler.På Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris område har ændringer af reglerne omsundheds-rådgivningsaftaler for kvæg- og svineproducenter medført en administrativlettelse for erhvervslivet på ca. 60 mio. kr. De nye regler betyder, at en rækkerådgivningsbesøg er blevet mindre tidskrævende for dyrlæger og kvæg- ogsvineproducenter. Derudover er de skriftlige rapporter efter rådgivningsbesøg gjortmindre omfattende, og der er indført reducerede krav til dyrlægers journaloptegnelser. Ialt er ca. 9.500 kvæg- og svinebesætninger omfattet af ændringerne.På Erhvervs- og Vækstministeriets områder har en ophævelse af to krav i selskabslovenmedført lettelser på ca. 12 mio. kr. for en række kapitalselskaber. Lettelsen består i, atselskaberne i forbindelse med indskud af bestemmende kapital og kapitalforhøjelser og -nedsættelser ikke længere skal udarbejde en åbningsbalance.En ændring af årsregnskabsloven har gjort det muligt for danske virksomheder ataflægge årsrapport på engelsk. For virksomheder, der på grund af internationaleforretningsforbindelser eller lignende, gerne vil have en årsrapport på engelsk, betyderdet en stor ressourcebesparelse, da de ikke længere vil skulle lave to årsrapporter – énpå dansk og én på engelsk. Forenklingen var foreslået af Virksomhedsforum for enklereregler.
8
En ændring af reglerne for digital tinglysning har på Justitsministeriets område lettet deadministrative byrder med ca. 6 mio. kr. Størstedelen af lettelsen vedrører banker,advokater og andre rådgivere, som benytter sig af anmelderordningen. De bliver ikkelængere opkrævet et særskilt administrationsgebyr for de ca. 750.000 orienteringsbreve,som sendes fra Tinglysningsretten til kunden, når de benytter anmelderordningen til attinglyse pantebreve på vegne af kunden. På Undervisningsministeriets område er derudviklet en digital løsning, hvor arbejdsgivere med voksenelever afgiver oplysning omf.eks. elevens løn via AUB’s selvbetjeningssider. Indførslen af en digitalansøgningsprocedure medfører et mindre tidsforbrug sammenholdt med den manuellepapirproces i dag. Den digitale ansøgningsprocedure blev indført i november 2013. Deter forventningen, at ansøgningsproceduren på årsbasis vil blive anvendt i forhold til ca.6.500 elever beskæftiget hos ca. 3.000 virksomheder.En udvidelse af løsningen NemRefusion på Beskæftigelsesministeriets område betyder,at arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende digitalt kan anmode om udbetaling afløntilskud og tilskud til fleksjob. Tidligere foregik anmodningen på en papirblanket, ogvirksomhederne udfyldte de samme oplysninger hver måned. I den digitale løsning skalvirksomhederne blot oplyse om årlige reguleringer af løn og tillæg. I de første tremåneder af 2014 er der foretaget over 20.000 indberetninger om fleksjobtilskud ogløntilskud via NemRefusion. Forenklingen var foreslået af Virksomhedsforum for enklereregler.På området for Danmarks Statistik under Økonomi- og Indenrigsministeriet er dergennemført forenkling af en række statistikker, så virksomhederne bruger kortere tid påindberetningen. En større forenkling følger af, at regnskabsstatistikken fremoverforudfyldes med de oplysninger, som virksomheden har indberettet til Erhvervsstyrelsen iden digitale årsrapport. Genbrugen af regnskabsdata reducerer virksomhedernestidsforbrug på indberetning til regnskabsstatistikken med op til 50 pct. En andenforenkling består i, at oplysninger om industriens ordrer ikke længere indsamles som endel af statistikken over industriens produktion og ordreindgang. Derudover genbrugesindberettede momsoplysninger fra en del mindre industrivirksomheder, så de ikkelængere skal indberette deres omsætning. Samlet har det reduceret tidsforbruget forindberetning til den pågældende statistik med ca. 20 pct. Flere af forenklingerne varforeslået af Virksomhedsforum for enklere regler.Kortere sagsbehandlingstiderNår ventetiden i forbindelse med offentlig sagsbehandling mindskes, kanvirksomhederne hurtigere opnå eksempelvis tilladelser til udvidelser og reagere på nyemuligheder i markedet. I 2013 er der på en række udvalgte områder gennemførtinitiativer, som giver kortere sagsbehandlingstid hos myndighederne eller bedresagsbehandlingsprocesser for virksomhederne.I 2012 blev der indført et nyt, digitalt system på Erhvervs- og Vækstministeriets område,der gør det nemt og hurtigt at registrere enkeltmandsvirksomheder samtinteressentskaber og kommanditselskaber med personlig hæftelse. I 2013 er løsningenblevet udvidet, så det nu er blevet muligt at registrere bl.a. udenlandsk virksomhed,partrederier, foreninger og institutioner. Herudover kan disse virksomheder nu ændrederes stamdata, registreringsforhold og ophøre via den nye løsning. Ultimo 2014 vil derblive lanceret en ny registreringsløsning for selskaber, hvilket fremadrettet vil reduceresagsbehandlingstiden yderligere.På Erhvervs- og Vækstministeriets område har Erhvervsstyrelsen i 2013 nedsatsagsbehandlingstiden i forhold til kontrol af produkter, der kan anvendes i både civile ogmilitære sammenhænge, og som virksomheden ønsker at eksportere. For atvirksomhederne kan modtage deres eksporttilladelser hurtigere, er der blandt andetblevet indført en risikobaseret høringstilgang, bedre styring af eksterne høringsparter, og
9
arbejdsgange er blevet optimeret. Ændringerne har medført, at sagsbehandlingstiden erfaldet med ca. 20 pct. til et gennemsnit på 12 dage i 2013.Ligeledes på Erhvervs- og Vækstministeriets område, er der i 2013 indført digitaleansøgninger af søfarendes sønærings-, kvalifikations- og anerkendelsesbeviser samtsøfartsbøger og digital ansøgning om besætningsfastsættelse for skibe. Dette sikrernemmere selvbetjening for rederier og de søfarende og kortere sagsbehandlingstider,herunder så vidt muligt straks-sagsbehandling.Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i kommunerne for ansøgninger omhusdyrgodkendelse var i 2013 i gennemsnit 7,9 måneder. Der er tale om et fald på 22pct. i forhold til 2012, hvor sagsbehandlingstiden var 10,1 måneder.Sagsbehandlingstiderne offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside. Som følge afHusdyraftale 3 indgået i december 2012 imellem KL og Miljøministeriet harMiljøstyrelsen i 2013 haft særligt fokus på forbedringer af it-systemethusdyrgodkendelse.dk, da det også er vigtigt, at virksomheder ikke bruger unødvendigtid på at fremskaffe og indsende de informationer, der er nødvendige. Dette harresulteret i en række opdateringer, der har medført øget driftsstabilitet og markantforbedret hastighed i systemet.Endelig er der som led i Husdyraftale 3 gennemført en undersøgelse af de 16kommuner, der i 2012 havde de længste sagsbehandlingstider. Undersøgelsen har haftfokus på, hvad kommunerne oplever som udfordringer, og hvilke løsninger de kan pegepå. Miljøstyrelsen har fulgt op på undersøgelsen med et seminar for kommunerne, hvorder var fokus på direkte rådgivning om konkrete problemstillinger, ligesom Miljøstyrelsenhar øget fokus på rådgivning og vejledning med henblik på at nedbringesagsbehandlingstiden Flere af initiativerne er også foreslået af Virksomhedsforum forenklere regler.På Klima-, Energi- og Bygningsministeriets område er der fulgt op på en anbefaling tilnedbringelse af sagsbehandlingstiden, som en arbejdsgruppe bestående afrepræsentanter fra KL og byggebranchens organisationer kom med i september 2012.For at give virksomhederne en forventet frist for, hvornår de får svar på en byggesag,blev der i maj 2013 vedtaget et lovforslag om, at kommunerne skal fastsætte ogoffentliggøre servicemål for sagsbehandlingstiden for byggesager. De nærmere reglerherom er efterfølgende fastsat i bygningsreglementet. Det skal bidrage til en hurtigere ogmere forudsigelig sagsbehandling. Derudover har KL udviklet et digitaltansøgningssystem ”Byg og Miljø”, som giver virksomhederne én indgang til at søgebyggetilladelser og en række miljøgodkendelser. Systemet er lanceret pr. 31. marts 2014i 96 kommuner (77 kommuner har tilsluttet sig både bygge- og miljødelen, mens 19kommuner alene har tilsluttet sig byggedelen). Systemet guider ansøgeren gennem heleansøgningsforløbet med vejledning om alle skridt i processen og giver ansøgerenmulighed for løbende at følge, hvor langt ens sag er i sagsbehandlingsprocessen.Flere valgmulighederEn fleksibel og mere rummelig regulering med flere valgmuligheder gør, atvirksomhederne kan tilrettelægge deres drift mere effektivt. I 2013 er de væsentligstegennemførte initiativer, som giver virksomhederne flere valgmuligheder følgende:En ændring af reglerne for sikring af skibe i indenlandsk fart har på Erhvervs- ogVækstministeriets område medført administrative lettelser for skibe, der udelukkendesejler i indenlandske farvande. Lettelserne består i, at skibene ikke længere skalcertificeres, synes og godkendes efter EU's regler om bedre sikring af skibe oghavnefaciliteter (ISPS koden). I stedet skal besætning og rederier have procedurer for atvurdere sikkerhedstruslen mod skibet. Ændringen har givet virksomhederne bedre
10
mulighed for at indrette sig hensigtsmæssigt, da de ikke længere skal bruge tid på atsikre, at skibene lever op til de strengere EU-regler.Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har efter dialog med branchen oplyst, atbranchens ønske om fleksibilitet i forhold til oprindelsesmærkning af frisk frugt og grønt idetailbutikker kan imødekommes uden regelændringer på området. Oprindelsesland ersåledes tilstrækkelig oplyst, hvis oprindelseslandet blot står anført på et skilt på etfremtrædende sted sammen med den færdigpakkede friske frugt og grønt og ikkenødvendigvis på hver enkelt forbrugerpakning. Forenklingen var foreslået afVirksomhedsforum for enklere regler.Bedre offentlig serviceEn effektiv og enkel kontakt med myndighederne og klart formulerede regler, vejledningog håndhævelse gør det nemmere og mindre tidskrævende for virksomhederne at forståog efterleve regler. I 2013 er de væsentligste gennemførte initiativer, som giver bedreoffentlig service for virksomhederne, følgende:På Erhvervs- og Vækstministeriets område er Virk.dk virksomhedernes indgang til mereend 1.500 offentlige indberetningsløsninger. Hensigten er at skabe administrativelettelser ved at samle virksomhedernes digitale kommunikation med det offentlige ét stedog at understøtte vækst og innovation ved at stille nye services til rådighed baseret pådata fra offentlige registre. Den samlede års-værksbesparelse for virksomhederne somfølge af de digitale løsninger på Virk.dk er for 2013 beregnet til 617 årsværk, hvilket eren stigning på 20 pct. i forhold til 2012.MitVirk er en personaliseret side til den enkelte virksomhed på Virk.dk. Her visesrelevante indberetninger, frister og data-services. På MitVirk er der i 2013 blandt andetoprettet et eksportrum, der gør det nemmere for virksomhederne at finde relevanteinformationer, fordi de nu er samlet på ét sted. I eksportrummet gives adgang til deteuropæiske virksomhedsregister (EBR), præsentation af virksomhedens regionaleeksportkonsulent og eksportrelevante indberetninger. Endvidere er ser-viceattestenblevet digitaliseret og tilgængelig på MitVirk. Det gør det enklere og hurtigere forvirksomheder at indhente dokumentation for, at de fx ikke har gæld til det offentlige, tilbrug for til-budsafgivelse, indgåelse af aftaler med offentlige myndigheder mv.Digitaliseringen var anbefalet af Virksomhedsforum for enklere regler. I 2013 er MitVirkogså blevet suppleret med en løsning, hvor virksomheden kan give tredjepart, fx enrevisor eller advokat, adgang til virksomhedens Mit-Virk. En rådgiver med fuldmagt kaneksempelvis læse notifikationer til virksomheden, gennemse aktuelle registreringer oghente virksomhedens regnskab. Det letter administrationen og sparer tid for beggeparter.Indførslen af den digitale løsning ”Én skattekonto” i 2013 på Skatteministeriets områdehar været med til at skabe et bedre overblik for virksomheder. For områderne A-skat/AM-bidrag, moms, lønsum, afgifter og selskabsskat betaler virksomheder fremadrettet på énkonto (en skattekonto). Ved at samle alle virksomhedens ind- og udbetalinger på enbetalingskanal, skal virksomheden dermed ikke holde styr på mange forskelligebetalingsstrenge eller girokort.På Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris område har en ny digital løsning givetbåde bedre overblik og et reduceret tidsforbrug for de ca. 7.000 virksomheder, der årligtindgiver anmeldelser om ny fødevarevirksomhed, ejerskifte eller væsentlige ændringer.Tidligere udfyldte virksomhederne en ansøgningsblanket på 23 sider, hvor der ogsåskulle tages stilling til og i nogle tilfælde udfyldes aktiviteter, som ikke var relevante forvirksomhederne. Ansøgningsblanketten blev indsendt til Fødevarestyrelsen, der foretogen manuel sagsbehandling. I den nye digitale løsning er spørgeskemaet forenklet, såvirksomheden kun præsenteres for de emner, der er relevante. Når virksomheden har
11
udfyldt og indsendt anmeldelsen modtager virksomheden umiddelbart efter et målrettetsvar på anmeldelsen. Forenklingen var foreslået af Virksomhedsforum for enklere regler.To vejledninger om henholdsvis hygiejne og autorisation af fødevarevirksomhed erendvidere gjort digitale i løbet af 2013. De to nye digitale vejledninger er relevante for ca.23.000 fødevarevirksomheder.
1.4
UDVIKLINGEN I DE ADMINISTRATIVE BYRDER, DERKAN OPGØRES VED AMVAB-METODEN
For at kunne følge målsætningen om, at de administrative byrder i 2015 skal være lavereend ved regeringens tiltræden, bliver de administrative konsekvenser for virksomhederneaf alle nye regler vurderet af Erhvervs- og Vækstministeriet. På baggrund af vurderingenforetages målinger af de nye regler eller øvrige initiativer, som medfører lettelser ellerbyrder på mindst 10.000 timer årligt, svarende til ca. 3 mio. kr. for virksomhederne.Målingerne foretages ved hjælp af AMVAB-metoden og gør det muligt at følgeudviklingen i virksomhedernes tids- og ressourceforbrug ved at dokumentere ogindberette oplysninger til det offentlige eller tredjepart som følge af krav i lovgivningen.Ved målingerne interviewes berørte virksomheder om det forventede tidsforbrug, og vedbyrdefulde regler bliver de bedt om at komme med anbefalinger til, hvordan reglen kangøres mindre byrdefuld.Virksomhedernes anbefalinger kan i forbindelse med målinger medvirke til at byrderfjernes. F.eks. blev det besluttet at selskaber med begrænset ansvar ikke skulle omfattesaf kravene i årsregnskabsloven. Kravet ville have medført byrder på ca. 24 mio. kr. Istedet besluttede man at udfase selskaber med begrænset ansvar og indføre mulighedfor at starte de såkaldte iværksætterselskaber.Samlet set er de årlige administrative byrder for erhvervslivet reduceret med ca. 335 mio.kr. fra regeringens tiltræden i oktober 2011 til 31. december 2013,jf. tabel 2:Tabel 2: Administrative byrder i perioden 1/1 2012 til 1/1 2014 (mio. kr.)Ministeriumpr. 1/1 2012pr. 1/1 2013 pr. 1/1 2014Udvikling i20120-41307-30Udvikling i20130207-60-60Udvikling iperioden2012-20130-206-67-90
Beskæftigelses-ministerietErhvervs- ogVækstministerietJustitsministerietMiljøministerietMinisteriet forFødevarer,Landbrug ogFiskeriSkatteministerietØvrigeministerier*I alt
3.06011.2606929983.104
3.06010.8476921.0053.074
3.06011.0546861.0053.014
8.9651.35729.436
8.9481.44129.066
8.8411.44129.101
-1784-369
-107034
-12484-335
*Øvrige ministerier: Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Kulturministeriet, Kirkeministeriet,Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration ogSociale Forhold, Transportministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet ogØkonomi- og Indenrigsministeriet.
12
I 2013 er byrderne steget med ca. 34 mio. kr. årligt. Der har i 2013 dog kun været enregel, som har medført væsentlige administrative byrder for virksomhederne, mens femregler har medført væsentlige lettelser.Fem regler har lettet erhvervslivets administrative byrder med ca. 185 mio. kr. årligt,mens en regel har medført nye byrder for ca. 220 mio. kr. årligt. Byrderne følger af endirektivnær implementering af EU-regler og omfatter ca. 2160 kapital- og hedgefondemv., som forvalter en formue på over 1.000 mia. kr. Kapital- og hedgefonde er somnoget nyt kommet under tilsyn fra Finanstilsynet, og skal endvidere leve op til nye krav,der skal skabe gennemsigtighed og åbenhed over for investorerne. Der stilles også kravtil, hvordan fondene skal indrette sig, herunder stilles der krav til ledelse, risikospredningmv.Der blev i folketingsåret 2013 vedtaget eller udstedt 101 love, bekendtgørelser og øvrigeinitiativer med administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der blev vedtaget 33 love,bekendtgørelser og øvrige initiativer, der gav administrative lettelser. Samtidig blev dervedtaget 68 love, bekendtgørelser og øvrige initiativer, der gav administrative byrder.
1.5
FORENKLING PÅ EU-NIVEAU
For virksomhederne gør det ikke nogen forskel, om de administrative byrder følger afEU-regler eller nationale regler. EU-indsatsen for regelforenkling og administrativelettelser er derfor et vigtigt led i regeringens indsats for enklere regler. Danmark arbejderaktivt på, at EU’s indsats for ”Smart Regulation” også tager udgangspunkt ivirksomhedernes konkrete udfordringer og dermed flugter den danske indsats forenklere regler. Samtidig arbejder Danmark på at forenkle konkrete retsakter.Regeringen har samlet identificeret 34 EU-retsakter, som den siden sin tiltræden hararbejdet for forenkles på EU-niveau – heraf 21 på baggrund af forslag fraVirksomhedsforum. I 2013 er der på EU-niveau gennemført forenklinger af EU-retsakterpå bl.a. Erhvervs- og Vækstministeriets område. Med de nye udbudsdirektiver bliver derindført et såkaldt "European Single procurement document", som virksomheder kanvedlægge deres tilbud i stedet for fuld dokumentation for, at de blandt andet opfylderudvælgelseskriterierne. Fuld dokumentation kræves herefter kun fra den vindendevirksomhed. Øvrige forenklinger vil blive gennemført i forbindelse med implementering afudbudsdirektiverne. I 2013 blev regnskabsdirektivet endvidere endeligt vedtaget med enrække muligheder for at lempe reglerne for mindre virksomheder. Det er regeringensambition at gennemføre flest mulige af lempelserne i løbet af folketingsåret 2014-15, daDanmark har arbejdet for mange af forenklingsmulighederne.Det Europæiske Råd har i oktober 2013 opfordret Kommissionen til at arbejde ambitiøstog effektivt med smart regulering. Stats- og regeringscheferne lægger vægt på, atindsatsen for smart regulering ikke må kompromittere grundlæggendebeskyttelsesniveauer for bl.a. for arbejdstagere. Det bakker Danmark op om. Fra danskside fik man i rådskonklusionerne desuden indarbejdet et afsnit om, at al ny lovgivningfra EU bør være digitaliseringsparat (”Digital by Default”).I samme måned lancerede Kommissionen flere nye initiativer (REFIT-initiativerne) indenfor smart regulering – både initiativer rettet mod særskilte erhvervsområder og en rækkenye initiativer, som har et tværgående fokus. Initiativer med tværgående fokus ereksempelvis øget inddragelse af virksomheder, introduktion af en fast-trackbeslutningsprocedure for forbedring af lovgivningen og etablering af en resultattavle for
13
implementering af lancerede REFIT-initiativer med det formål at øge gennemsigtighedenomkring indsatsen.Regeringen vil i 2014 fortsat arbejde aktivt for forenklinger på EU-niveau, herunder forgennemførelse af forenklingsforslag fra Virksomhedsforum.
14
Publikationen kan hentes på Erhvervs- ogVækstministeriets hjemmeside: www.evm.dkErhvervs- og VækstministerietSlotsholmsgade 10-121216 København KTlf 3392 3350[email protected]www.evm.dk15

Erhvervs- og Vækstministeriet

Slotsholmsgade 10-12DK - 1216 København KTlf 33 92 33 50[email protected]