Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 26
Offentligt
1289527_0001.png
1289527_0002.png
1289527_0003.png
1289527_0004.png
1289527_0005.png
Åbent brev tilFolketingets SocialudvalgFolketingets KommunaludvalgFolketingets Erhvervs- Vækst- og EksportudvalgSocial-, børne- og integrationsminister Annette VilhelmsenØkonomi- og indenrigsminister Margrethe VestagerErhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen
Udbud en trussel for de udsatte borgere og den frie konkurrenceBåde på lovgivningsniveau og ude i kommunerne er der bevægelser mod en øget brug afudbud. Det bekymrer LOS, fordi udbud ikke er til gavn for hverken de udsatte borgere ellerden frie konkurrence. LOS mener et frit og fair marked, hvor brugerens behov er i centrum,og der er lige konkurrence mellem offentlige og private tilbud, kan sikres på en langt bedremåde.Fem alvorlige konsekvenser af udbudLOS ser følgende fem alvorlige konsekvenser for fremtiden, hvis udbud bliver dominerendepå det specialiserede socialområde.

1. Borgeren får ikke det bedste tilbud

Udbud strider mod servicelovens formålsbestemmelse, der siger, at hjælpen skaltilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte personsbehov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Det skyldes, at anbringendekommune kun vil kunne vælge mellem de tilbud, der har vundet et eventuelt udbud, hvilketbegrænser udvalget betragteligt. I dag kan anbringende kommuner vælge frit mellem alle detilbud, der er på landsplan, og som er registreret på Tilbudsportalen. Sådan bør det fortsatvære.

2. Kvaliteten forringes

Udbud vil påvirke kvaliteten i mange tilbud. Det skyldes, at udbud primært fokuserer påprisen. Det kan give en formodning om at mange, især meget specialiserede tilbud, vil gåefter at kunne byde ind med et tilbud til en lavere pris end den fornødne kvalitet egentligforudsætter, for at kunne komme i betragtning til det enkelte udbud.

3. Bredden i viften at tilbud bliver mindre

Udbud vil betyde at bredden i viften af tilbud vil blive markant mindre. Det skyldes, at megetspecialiserede tilbud vil sænke kvalitetsniveauet for at kunne komme i betragtning, og atmange små tilbud ikke vil have administrativ kapacitet til hele tiden at skulle udarbejdeudbudsmateriale for at kunne deltage i udbuddet. Det vil sige, at alene den ”blødemellemvare” vil overleve. Konsekvensen heraf bliver, at såvel små steder med fokus påtætte relationer såvel som meget specialiserede tilbud fremover kun i meget begrænsetomfang vil være at finde på markedet.

4. Varme hænder bliver kolde

Udbud flytter ressourcer fra ”varme” til ”kolde” hænder. Det skyldes den omfattende tid, detvil tage for stederne at udarbejde udbudsmateriale i forbindelse med diverse udbudsrunder i98 kommuner. Reelt vil det betyde, at de enkelte steder, især de små steder, skal brugemere af tiden på administration, frem for tid på de anbragte børn, unge og voksne. LOSmener ikke, det er en hensigtsmæssig udnyttelse af de ressourcer, vi bruger på udsattebørn, unge og voksne.

5. Udbud er konkurrenceforvridende

Måden udbud praktiseres på er konkurrenceforvridende. Kommunerne konkurrenceudsættertypisk ikke egne tilbud, og de indgår dermed ikke i en udbudsrunde. Desuden er reglerne forudbud således, at selvom kommunen har haft et område i udbud, så kan de alligevel vælgede indkomne tilbud fra, og i stedet vælge at benytte egne tilbud. Det stillerkonkurrencemæssigt de private tilbud dårligere end de offentlige tilbud.Hvad ønsker LOSLOS ønsker et frit og fair marked for de sociale tilbud, hvor omdrejningspunkterne er:KvalitetPrisgennemsigtighedValgfrihedKvalitet skal sikre den bedst mulige indsats overfor de udsatte borgere. Kvalitet handler forLOS om, at de sociale tilbud arbejder løbende og systematisk med kvalificering af tilbuddet.At arbejde med kvalitet kræver tid og ressourcer. Det skal prioriteres og kunne budgetteresuden risiko for at stedet taber et udbud, fordi de ikke kun har fokus på prisen, men rentfaktisk også prioriterer kvalitet i arbejdet til gavn for de udsatte borgere.I dag er der ikke prisgennemsigtighed på markedet. Alt for ofte oplever LOS, at alleindtægts- og udgiftsposter ikke indgår i budgetter og regnskaber for de offentlige tilbud.Derved er der ikke prisgennemsigtighed om kommunernes prisfastsættelse af egne tilbud.Det skævvrider konkurrencen. Det bør derfor være et krav, at de kommunale tilbud, som deprivate tilbud, udarbejder budgetter og regnskaber, hvor alle poster indgår. Kun på denmåde kan man reelt sammenligne pris og kvalitet.Valgfrihed handler om, at de kommunale sagsbehandlere skal have mulighed for at skabe siget overblik over de sociale tilbud, der findes, når de står med en konkret anbringelse. Vi har idag Tilbudsportalen, der er en oversigt over de fleste sociale tilbud. Hvis der skabesprisgennemsigtighed mellem offentlige og private tilbud, vil man på den kunne sammenlignede forskellige tilbud og finde lige netop det tilbud, der matcher den enkelte borger.Jeg vedhæfter til orientering en uddybende artikel fra det kommende nummer af voresmedlemsblad Gi’LOS til orientering.Med venlig hilsenEmdrup den 11.oktober 2013
Geert JørgensenDirektørBilag: Artikel, Udbud en trussel for det specialiserede socialområde
Udbud en trussel for det specialiserede socialområdeBåde på lovgivningsniveau og ude i kommunerne er der bevægelser mod en øgetbrug af udbud. LOS – De private sociale tilbud finder det problematisk. LOS menerat et frit og fair marked med gode tilbud til borgerne kan sikres på en langt merehensigtsmæssig mådeAf sekretariatsleder Sigrid FlecknerUdbud på lovgivningsniveau og i HolbækLige nu er der et EU direktiv på vej, der skal implementeres i en ny dansk udbudslov.Hvordan den lov kommer til at se ud er endnu ukendt, og meget vil afhænge af hvordan denudformes.Derudover er der et større udbud på vej i løbet af efteråret. Holbæk har sammen med enrække andre kommuner besluttet at gå i udbud med henblik på at indgå enrammeaftaleaftale om leverancer af bosteder for mennesker med autisme og rammeaftaleom leverancer af bosteder for mennesker, som er domsanbragte. Antallet af kommuner, dervil indgå i dette udbud, er endnu ukendt, ligesom selve udbudsmaterialet endnu ikke eroffentliggjort. Holbæk Kommune har tilkendegivet, at dette udbud vil blive efterfulgt afudbud på børne- og ungeområdet og området for alkoholdemente med sindslidelser.Udbud er en mærkesag for LOSLOS er bekymret, over de bevægelser der er mod en øget brug af udbud. Vi mener det er entrussel mod hele det specialiserede socialområde. Derfor er udbud en mærkesag for LOS ogvi vil arbejde aktivt for at hindre, at vi får et marked domineret af udbud. Konkret vil vi:
Påvirke de politiske beslutningstagere ved at gøre dem opmærksom på de trusler vi ser påområdetSøge indflydelse på hvordan den kommende udbudslov udformes
I det arbejde vil LOS pege på de løsninger, vi i stedet mener, kan sikre et frit og fair marked.I de tilfælde hvor vi ikke kan hindre udbud, vil vi gå i dialog med de kommuner, der går iudbud. I dialogen med dem vil vi:
Arbejde for sammen med kommunerne at kunne tilbyde LOS’ medlemmer informationsmøderom proces og indholdPåvirke kommunerne så det udbudsmateriale der udarbejdes ikke kun har fokus på prisen menogså kvaliteten. Vi ønsker udbudsmateriale der er i overensstemmelse med den kommendekvalitetsmodel og med LOS’ værdigrundlag.
Udbud en trussel for det specialiserede socialområdeLOS ønsker et frit og fair marked, hvor brugerens behov er i centrum og der er ligekonkurrence mellem offentlige og private tilbud. LOS mener imidlertid ikke, at udbud er denrette måde at sikre dette på. LOS mener faktisk at udbud er dybt problematisk, og detskyldes flere forhold.

1. Borgeren får ikke det bedste tilbud

For det første mener LOS, at udbud strider mod servicelovens formålsbestemmelse, dersiger, at hjælpen skal tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel vurdering afden enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Detskyldes, at anbringende kommune kun vil kunne vælge mellem de tilbud har vundetudbuddet, hvilket begrænser udvalget betragteligt. I dag kan anbringende kommuner vælgefrit mellem alle tilbud, der er på landsplan, og som er registreret på Tilbudsportalen. Sådanbør det fortsat være.

2. Kvaliteten forringes

For det andet mener LOS, at udbud vil påvirke kvaliteten i mange tilbud. Det skyldes, atudbud primært fokuserer på prisen. Det kan give en formodning om at mange, især meget
specialiserede tilbud, vil gå efter at kunne byde ind med et tilbud til en lavere pris endkvaliteten egentlig forudsætter, for at kunne komme i betragtning til det enkelte udbud.

3. Bredden i viften at tilbud bliver mindre

For det tredje mener LOS, at udbud vil betyde, at bredden i viften af tilbud vil blive markantmindre. Det skyldes, at meget specialiserede tilbud vil sænke kvalitetsniveauet for at kunnekomme i betragtning, og at mange små tilbud ikke vil have administrativ kapacitet til heletiden at skulle udarbejde udbudsmateriale for at kunne deltage i udbuddet. Det vil sige, atalene den ”bløde mellemvare” vil overleve med den konsekvens, at små steder med fokus påtætte relationer og meget specialiserede tilbud fremover kun i meget begrænset omfang vilvære at finde på markedet.

4. Varme hænder bliver kolde

For det fjerde mener LOS, at udbud flytter ressourcer fra ”varme” til ”kolde” hænder. Detskyldes den omfattende tid, det vil tage for stederne at udarbejde udbudsmateriale iforbindelse med diverse udbudsrunder i 98 kommuner. Reelt vil det betyde, at de enkeltesteder, især de små steder, skal bruge mere af tiden på administration, frem for tid på deanbragte børn, unge og voksne. LOS mener ikke, det er en hensigtsmæssig udnyttelse af deressourcer, vi bruger på udsatte børn, unge og voksne.

5. Udbud er konkurrenceforvridende

For det femte mener LOS, at den måde udbud praktiseres på er konkurrenceforvridende.Kommunerne konkurrenceudsætter typisk ikke egne tilbud, og de indgår dermed ikke i enudbudsrunde. Derudover er reglerne for udbud således, at selvom kommunen har haft etområde i udbud, så kan de alligevel vælge de indkomne tilbud fra og i stedet vælge atbenytte egne tilbud. Det stiller konkurrencemæssigt de private tilbud dårligere end deoffentlige tilbud.Hvad ønsker LOSLOS ønsker et frit og fair marked for de sociale tilbud, hvor omdrejningspunkterne er:
KvalitetPrisgennemsigtighedValgfrihed
De tre punkter mener LOS også bør være afsættet, når den nye udbudslov udformes.Kvalitet skal sikre den bedst mulige indsats overfor de udsatte borgere. Kvalitet handler forLOS om, at de sociale tilbud arbejder løbende og systematisk med kvalificering af tilbuddet.Konkret ved at der på stedet opbygges en praksis og bevidsthed om, at man arbejderkontinuerligt og reflekterende med elementerne i sit arbejde ud fra en kvalitetsmodel. Atarbejde med kvalitet kræver tid og ressourcer. Det skal prioriteres og kunne budgetteresuden risiko for at stedet taber et udbud, fordi de ikke kun har fokus på prisen, men rentfaktisk også prioriterer kvalitet i arbejdet til gavn for de udsatte borgere.I dag er der ikke prisgennemsigtighed på markedet. Alt for ofte oplever LOS, at alleindtægts- og udgiftsposter ikke indgår i budgetter og regnskaber for de offentlige tilbud.Derved er der ikke prisgennemsigtighed om kommunernes prisfastsættelse af egne tilbud.Det skævvrider konkurrencen. Det bør derfor være et krav, at de kommunale tilbud, som deprivate tilbud, udarbejder budgetter og regnskaber, hvor alle poster indgår. Kun på denmåde kan man reelt sammenligne pris og kvalitet.Valgfrihed handler om, at de kommunale sagsbehandlere skal have mulighed for at skabe siget overblik over de sociale tilbud, der findes, når de står med en konkret anbringelse. Vi har idag Tilbudsportalen, og hvis der skabes prisgennemsigtighed mellem offentlige og privatetilbud, vil man på den kunne sammenligne de forskellige tilbud og finde lige netop det tilbud,der matcher den enkelte borger.
Hvad nuDet nye EU direktiv er stort set færdigforhandlet, og det ser ud til, at de enkelte lande får enstor indflydelse på, hvordan direktivet implementeres i national ret. LOS vil gå aktivt ind ogsøge at påvirke indholdet af den måde som direktivet gennemføres på i en dansk udbudslov.I Holbæk kommune fortsætter processen om det fælles udbud. LOS følger denne proces tætog vil søge at påvirke indholdet af udbudsmaterialet, så det ikke kun har fokus på pris, menogså den kvalitet, der er så afgørende for at vi kan levere sociale tilbud til de mest udsattemennesker i Danmark.LOS vil arbejde aktivt og synligt for, at det specialiserede socialområde ikke ødelægges aftunge og bureaukratiske krav, til om og hvordan udbud skal benyttes. LOS vil i stedetarbejde for, at borgerens behov altid er udgangspunktet for indsatser i eget liv, og for atoffentlige og private tilbud kan konkurrere på fair og lige vilkår.
Hvad har LOS gjort hidtilLOS har længe været bekymret for det, som en øget brug af udbud kunne føre med sig.Allerede i 2011 anmodede LOS om et møde med Socialministeriet for at pege på de mangeproblemer, LOS ser for området, hvis udbud udbredes på det specialiserede socialområde.Tilkendegivelsen dengang var blandt andet, at ministeriet ville afvente om der kom et nytdirektiv fra EU, og hvad det i så fald ville indeholde.I forbindelse med det kommende udbud i Holbæk havde LOS allerede i foråret en dialogmed Holbæk kommune og repræsentanter fra andre kommuner, om de udfordringer vi så iforhold til deres planlagte udbud. I forlængelse af dette møde aftalte LOS sammen medDansk Erhverv at udbyde to kurser til medlemmerne, der omhandlede dette konkreteudbud. Disse blev afholdt i august.
ReglerneFra og med den 1. juli 2007 til og med den 31. december 2012 gjaldt tilbudslovens (afsnit IIom B-ydelser) regler om, at offentlige myndigheder skulle offentliggøre en annonce indenindgåelse af tjenesteydelseskontrakter, når kontraktværdien oversteg 500.000 kr.Annonceringspligten fandt dermed anvendelse på de tjenesteydelseskontrakter, somkommunerne indgik med sociale tilbud omfattet af serviceloven, hvis den samlede værdi varover 500.000. Kommunerne kunne således kun indgå kontrakt med regionale, kommunaleeller private tilbud, hvis kommunerne forud for kontraktindgåelse havde offentliggjort enannonce. Denne annonceringspligt blev imidlertid stort set ikke efterlevet af nogenkommuner. Fra og med 1. januar 2013 blev tilbudsloven ophævet, og lige nu er der ingenregulering på området. EU er imidlertid på vej med et direktiv. Det tyder på, at der meddette direktiv følger en forpligtelse for kommunerne til at annoncere tjenesteydelser over 5,5 mio. kr. Det er besluttet, at dette direktiv skal udmøntes i en selvstændig udbudslov iDanmark, og det vil i høj grad vil være op til Danmark selv at bestemme, hvordan det skalske.Uanset om kommunerne er forpligtet eller ej til at udbyde (annoncere) tjenesteydelser overen hvis værdi, kan kommunerne til enhver tid vælge at sætte ydelser i udbud