Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 244
Offentligt
1362384_0001.png
1362384_0002.png
1362384_0003.png
1362384_0004.png
1362384_0005.png
1362384_0006.png
1362384_0007.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. april 2014

Forslag til Europa-Parlaments og Rådets forordning om tovbanean-

læg, KOM (2014) 187

Dette notat oversendes ligeledes til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eks-portudvalg.

1. Resumé

Kommissionen har den 27. marts. 2014 fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tovbaneanlæg. Forslaget skal er-statte direktiv 2000/9/EF om tovbaneanlæg til personbefordring og har tilformål at foretage en tilpasning af kravene til tovbaneanlæg til de nye ret-lige rammer i ”varepakken”, som blev vedtaget i 2008, og navnlig til afgø-relse nr. 768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter.Hensigten er at sikre et højere sikkerhedsniveau og opnå lige konkurrence-vilkår for erhvervsdrivende inden for tovbaneanlæg samt atafhjælpe nogle af de vanskeligheder, der har været forbundet med anven-delsen af direktiv 2000/9/EF, herunder præcisering af anvendelsesområdetog ensretning af overensstemmelsesvurdering.Europa-Parlamentets holdning til forslaget foreligger endnu ikke.Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser.

2. Baggrund

Kommissionen har den 28. marts 2014 fremsendt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tovbaneanlæg til Rådet.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles ef-ter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træfferafgørelse med kvalificeret flertal.
2/7

3. Formål og indhold

Forslaget har til formål at foretage en tilpasning af kravene til tovbaneanlægtil ”varepakken”, som blev vedtaget i 2008, og navnlig til afgørelse nr.768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter.Afgørelsen har ikke direkte juridisk virkning, men fungerer som en værk-tøjskasse i relation til udarbejdelse af ny lovgivning og revision af eksiste-rende EU-lovgivning. Afgørelsen indeholder en række centrale definitionerog bestemmelser om generelle forpligtelser for de erhvervsdrivende (dvs. fa-brikanten, fabrikantens bemyndigede repræsentant, importør og distributør),krav til produktets sporbarhed (identifikation af produktet/den erhvervsdriven-de), krav til indhold i fabrikantens overensstemmelseserklæring, der ledsagerproduktet, krav til anbringelse af CE-mærkningen, detaljerede krav til bemyn-digede organer mv., samt beskrivelse af moduler for vurderingen af overens-stemmelsen mellem produktet og direktivets væsentlige sikkerheds- og sund-hedskrav.Forslaget har endvidere til formål at forbedre den praktiske anvendelse afdirektiv 2000/9/EF og derved skabe større retssikkerhed og en bedre speci-ficering af de erhvervsdrivendes forpligtelser. Erfaringerne ved anvendelseaf direktiv 2000/9/EF har vist, at der har været forskellige holdninger til an-vendelsesområdet samt forskellige fortolkninger og anvendelse af overens-stemmelsesvurdering. Disse vanskeligheder vurderes at have ført til retsu-sikkerhed og ulig konkurrenceforhold på det indre marked. Kommissionenvil derfor med nærværende forslag skabe større juridisk klarhed om anven-delsesområdet og ensretning af overensstemmelsesvurdering af delsystemerog sikkerhedskomponenter. Det er samtidig et led i at opnå Kommissionensmål om at forenkle EU-lovgivningen.Den følgende gennemgang fokuserer på ændringer af anvendelsesområdetog overensstemmelsesvurdering ift. direktiv 2000/9/EF samt ændringer, somtilpasninger af forslaget til forordning som afgørelse 768/2008/EF medfører.Almindelige bestemmelserSprogbrugen i afgørelsens bestemmelser er i stor udstrækning bibeholdt iforslaget.Forslaget præciserer og ajourfører det nuværende anvendelsesområde ogundtagelser.I forslaget indføres en række yderligere definitioner dels for at præcisere ogajourføre definitioner dels for at skabe overensstemmelse med afgørelse768/2008 for at skabe en ensartet forståelse af de centrale begreber.Det foreslås at tilpasse eller indsætte følgende definitioner i direktivet: Tov-baneanlæg, delsystem, infrastruktur, svævebane, slæbelift, skinnebundnetovbaner, gøre tilgængelig på markedet, bringe i omsætning, ibrugtagning,fabrikant, bemyndiget repræsentant, importør, distributør, erhvervsdrivende,teknisk specifikation, harmoniseret standard, akkreditering, nationalt akkre-
3/7
diteringsorgan, overensstemmelsesvurdering, overensstemmelsesvurde-ringsorgan, tilbagekaldelse, tilbagetrækning, CE-mærkning og unionensharmoniseringslovgivning.Erhvervsdrivendes forpligtigelserDenne del af forslaget indebærer ændringer som følge af tilpasning til afgø-relse 768/2008/EFFabrikantens forpligtelserFabrikanter forpligtes til at levere den påkrævede tekniske dokumentation tilat sikre produktets overensstemmelse med de væsentlige krav i direktivetsamt at opbevare overensstemmelseserklæringen tredive år efter, produkteter gjort tilgængeligt på markedet. Fabrikanten skal desuden sikre, at produk-tet kan spores, og at fabrikanten kan identificeres gennem et varemærke el-ler navn samt adresse. Derudover skal fabrikanten levere en forståeligbrugsanvisning på det påkrævede sprog. Hvis fabrikanten har mistanke om,at et produkt ikke er i overensstemmelse med denne forordning, skal hantræffe nødvendige foranstaltninger for at rette op på det og orientere dekompetente nationale myndigheder, såfremt produktet udgør en risiko.Bemyndigede repræsentanterFabrikanten kan udpege en bemyndiget repræsentant, der i givet fald skalkunne levere den dokumentation og information, som er nødvendig for atkonstatere produktets overensstemmelse med lovgivningen. Det er dog fort-sat fabrikantens opgave at sikre, at produkterne overholder de væsentligekrav.Importørens forpligtelserImportørens forpligtelser er med undtagelse af selve overensstemmelsesvur-eringsproceduren meget lig den, der gælder for fabrikanten. Importøren skalsikre sig, at fabrikanten har gennemført overensstemmelsesvurderingen oghar udarbejdet den nødvendige dokumentation, herunder CE-mærkning. Idet tilfælde, at produktet udgør en risiko, skal importøren underrette fabri-kanten samt markedsovervågningsmyndighederne. Derudover skal importø-ren sikre, at kontaktoplysninger fremgår af produktet, og at der udføres stik-prøvekontrol af produktet, når det er nødvendigt. Hvis importøren bringerproduktet i omsætning under sit eget navn, tilfalder der importøren de sam-me forpligtelser som for fabrikanten.Distributørens forpligtelserDistributøren er ikke direkte ansvarlig for produktets overensstemmelsemed lovgivningen. Distributøren skal dog kontrollere, at produktet er ledsa-get af den krævede dokumentation og sikkerhedsinformation. Såfremt di-stributøren forårsager en ændring af produktet som følge af fx opbevaringeller transport, er det distributørens ansvar at sikre, at produktet er i over-ensstemmelse med kravene. Distributøren har tillige en forpligtelse til at fo-retage de nødvendige foranstaltninger, hvis risici ved produktet opdages, ogtil at samarbejde med de relevante myndigheder.
4/7
Tilfælde, hvor fabrikantens forpligtigelser finder anvendelse for importørerog distributørerHvis importør eller distributør bringer produktet i omsætning under sit egetnavn, tilfalder der importøren og distributøren de samme forpligtelser somfor fabrikanten.Identifikation af erhvervsdrivendeForslaget forpligter erhvervsdrivende til inden for en nærmere bestemt peri-ode at kunne identificere a) enhver erhvervsdrivende, som har leveret demet produkt, og b) enhver erhvervsdrivende, som de har leveret et produkt til.Delsystemers og sikkerhedskomponenters overensstemmelseDenne del af forslaget indebærer ændringer som følge af tilpasning til afgø-relse 768/2008/EF og samtidig er det en præcisering i forhold til direktiv2000/9/EF med henblik på at opnå ensartethed i overensstemmelsesvurde-ring.OverensstemmelsesvurderingI forslaget indføres afgørelsens bestemmelser om overensstemmelsesvurde-ringsprocedurer. De hidtidige overensstemmelsesvurderingsprocedurer æn-dres ikke i substansen, men opdateres blot i forhold til afgørelsens moduler.Forslaget indeholder desuden bestemmelser om udarbejdelse af en overens-stemmelseserklæring fsva. delsystemer. Overensstemmelseserklæringenskal indeholde de relevante elementer, som specificeret i direktivet.De overordnede bestemmelser for så vidt angår CE-mærkning fremgår afforordning 765/2008/EF om kravene til akkreditering og markedsovervåg-ning i forbindelse med markedsføring af produkter, som har direkte virkningi medlemsstaterne. Som følge af afgørelsen foreslås der indført tilsvarenderegler om, hvordan CE-mærkning skal anbringes. CE-mærkning skal væresynlig, let læselig og ikke kunne slettes, ligesom det skal anbringes, før pro-duktet bringes i omsætning.Notifikation af overensstemmelsesvurderingsorganerDirektivets bestemmelser om bemyndigede organer, også kaldt overens-stemmelsesvurderingsorganer, præciseres i overensstemmelse med afgørelse768/2008/EF, herunder præciseres det, hvem der kan udpege dem, og hvilkekriterier de skal leve op til.Medlemsstaterne forpligtes til at udpege en bemyndigende myndighed, somvil være ansvarlig for vurdering, notifikation og senere overvågning af debemyndigede organer, også kaldet overensstemmelsesvurderingsorganer.Bemyndigelsen af disse organer skal desuden meddeles Kommissionen ogde øvrige medlemsstater. Der må ikke være interessekonflikter mellem denbemyndigende myndighed og de bemyndigede organer.
5/7
De bemyndigede organer skal være et tredjepartsorgan og uafhængigt af denorganisation eller det produkt, det vurderer. Organets medarbejdere må bl.a.ikke udøve et erhverv eller andre aktiviteter, der har relation til de produk-ter, som vurderes. Hvis et bemyndiget organ benytter sig af underentrepriseeller anvender en dattervirksomhed, skal det sikre sig, at den pågældendevirksomhed lever op til de samme krav, som stilles til det bemyndigede or-gan. Organet er fortsat ansvarligt for alle de opgaver, der udføres.Der fastsættes desuden en række kriterier for ansøgnings- og notifikations-procedurer. Ansøgning om notifikation afhænger overordnet af, om et over-ensstemmelsesvurderingsorgan er akkrediteret eller ej. Hvis der foreliggerakkreditering, skal ansøgningen om notifikation ledsages af denne. Hvis or-ganet ikke er akkrediteret, vil det være nødvendigt at levere anden doku-mentation, der er nødvendig for at kontrollere, om kravene til organet er op-fyldt. Hvis notifikationen er baseret på et akkrediteringscertifikat, kan detpågældende organ udføre aktiviteter som bemyndiget organ efter to uger, så-fremt der ikke gøres indsigelser. Tidsperioden er derimod to måneder, hvisnotifikationen ikke er baseret på et akkrediteringscertifikat.Forslaget fastlægger regler om ændringer af notifikationer, som sker påbaggrund af, at et bemyndiget organ ikke opfylder sine forpligtelser. Det erden bemyndigende myndighed, som foretager vurderingen og underretterKommissionen og de øvrige medlemsstater, hvis der sker ændringer.Kommissionen forpligtes desuden til at undersøge alle sager, hvor et be-myndiget organs kompetence betvivles, og om nødvendigt anmode den be-myndigende myndighed om at træffe de fornødne foranstaltninger.De bemyndigede organer forpligtes til at underrette den bemyndigendemyndighed om bl.a. tilfælde, hvor udstedelse af en attest er blevet nægtet el-ler, hvor der er sket ændringer i notifikationen og forhold, der har indflydel-se på omfanget af og betingelserne for notifikationen.Overgangsbestemmelser og afsluttende bestemmelserDer indføres generelle overgangsbestemmelser, der fastslår, at produkter,som er gjort tilgængelige inden den foreslåede implementeringsfrist, og somer i overensstemmelse med de tidligere krav, fortsat skal anses for lovlige,samt at overensstemmelsescertifikater, der er udstedt i henhold til de tidlige-re krav, fortsat skal anses for gyldige.Det foreslås, at forordningen træder i kraft tyve dage efter offentliggørelseni Den Europæiske tidende og anvendes to år efter ikrafttræden. Samtidigophæves direktiv 2000/9/EF.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i henholdtil TEUF art. 294. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-
6/7
Parlamentet. Forslaget vil blive behandlet af Europa-Parlamentets Udvalgom det Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse (IMCO).

5. Nærhedsprincippet

Der er tale om forenkling, præcisering og en teknisk tilpasning til alleredegældende fællesskabsregulering og den foreslåede tilpasning gennemførespå EU-niveau. Regeringen vurderer på det foreliggende grundlag, at nær-hedsprincippet er overholdt.

6. Gældende dansk ret

Direktiv 2000/9/EF er implementeret i dansk lovgivning ved:Bekendtgørelse nr. 686 af 10. juni 2013 om indretning m.v. af tovbane-anlæg til personbefordring, der erstatter bekendtgørelse nr. 177 af 14.marts 2002 om tovbaneanlæg til personbefordring.

7. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for ændring af lov nr. 155 af20. februar 2013 om indretning m.v. af visse produkter, og af den relevantebekendtgørelse, der implementerer direktiv 2000/9/EF, jf. ovenfor.Det vurderes, at forslaget ikke har statsfinansielle konsekvenser.

8. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Det vurderes, at forslaget ikke vil få betydelige samfundsøkonomiske kon-sekvenser.Det bemærkes, attovbaneanlæg er et meget lille nicheområde i Danmark, som pt.kun omfatter få personlifte ved skibakker.

9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget indeholder ikke nye administrative konsekvenser for det danskeerhvervsliv. Der foretages derimod en række lovgivningsmæssige præcise-ringer, som gør det mere overskueligt for erhvervslivet at danne overblikover de gældende regler for etablering og anvendelse af tovbaner til person-befordring.Det er således forventningen, at forslaget vil medvirke til administrative let-telser for erhvervslivet, idet tilpasningen af diverse direktiver til afgørelse768/2008/EF vil sikre en ensretning af bl.a. definitioner og forpligtelser.Dette vil gøre det lettere for virksomhederne at følge reglerne, navnlig hvisderes produkter skal opfylde kravene i flere regelsæt, og myndighedernes
7/7
håndhævelse af reglerne vil blive mere ensartet og dermed mindre bebyr-dende.

10. Høring

Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for Konkurrenceevne,Vækst og Forbrugerspørgsmål samt Dansk Handicapforbund med frist den30. april 2014.

11. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er en forventning om, at flertallet af medlemsstater generelt støtter for-slaget.

12. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen støtter, at der sker en præcisering af anvendelsesområdet og ens-retning af overensstemmelsesvurderingen, da dette skaber forenkling og for-bedret konkurrenceforhold i det indre marked.Regeringen er generelt positivt indstillet over for initiativer, der kan styrkedet indre markeds funktionsmåde, da det indre marked har en afgørende be-tydning for vækst og velfærd i EU.I forbindelse med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse768/2008/EF om fælles rammer for markedsføring af produkter anerkendteman fra dansk side, at afgørelsen ville være med til at skabe større gennem-sigtighed samt et mere entydigt og forenklet regelgrundlag til gavn for virk-somhedernes konkurrenceevne og beskyttelse af forbrugerne. Regeringen støt-ter derfor introduktionen af harmoniserede definitioner og procedurer for fæl-lesskabslovgivningen på produktområdet.Regeringen lægger vægt på at få bestemmelserne i afgørelse 768/2008/EF im-plementeret i den relevante sektorlovgivning. En konsistent og sammenhæn-gende lovgivning er ikke kun i overensstemmelse med EU’s strategi for bedreregulering, men vil også gøre det lettere for virksomhederne at forholde sig tillovgivningen – navnlig i de tilfælde, hvor deres produkter skal overholde be-stemmelserne i mere end et direktiv. Forpligtelserne for de økonomiske opera-tører og for produktoverensstemmelsen vil også skabe et mere sikkert indremarked for forbrugere, arbejdstagere og formuegoder.

13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.