Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1359118_0001.png
1359118_0002.png
1359118_0003.png
1359118_0004.png
1359118_0005.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALG
7. april 2014

Forslag til Rådets afgørelse om Den Europæiske Unions holdning til

ændringsforslag til kodeksen i Konventionen om Søfarendes

Arbejdsforhold (Maritime Labour Convention, MLC)

Dette notat oversendes også til Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksport-udvalg.

Resumé

Med sit forslag til rådsafgørelse lægger Kommissionen op til en fællesEU-holdning til to ændringsforslag til Konventionen om Søfarendes Ar-bejdsforhold (MLC), som medlemslandene i FN’s Internationale Ar-bejdsorganisation (ILO) skal tage stilling til i 2014. Ændringsforslagenevedrører efterladte søfarende og økonomisk kompensation til søfarendeved død eller langvarig invaliditet som følge af arbejdsskade, sygdom el-ler fare. Med forslaget til rådsafgørelse vil EU-landene støtte vedtagelsenaf de to ændringsforslag ved Arbejdskonferencen i ILO i maj-juni 2014.Danmark kan støtte forslaget.

1.

Baggrund

Kommissionen har den 13. marts 2014 fremsatforslag til rådsafgørelse omden holdning, der skal indtages på Den Europæiske Unions vegne på denInternationale Arbejdsorganisations generalkonferences 103. møde tilændringer af kodeksen i konventionen om søfarendes arbejdsfor-hold(KOM(2014) 161 endelig).Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUFartikel 153 og artikel 218, stk. 9.De to ændringsforslag til MLC er udarbejdet i et samarbejde mellem ar-bejdsgivere og arbejdstagere på internationalt plan. Ændringsforslagenedrejer sig om efterladte søfarende og økonomisk kompensation ved søfa-rendes død eller langvarigeinvaliditet.Ændringsforslag nr. 1 om efterladte søfarende vedrører tilfælde, hvor enskibsreder ikke kan dække udgifterne til søfarendes hjemrejse, eller hvoren skibsreder har efterladt søfarende tilbage på et skib uden at opfylde si-ne grundlæggende forpligtelser over for de søfarende, der er om bord,f.eks. ved at undlade at stille mad eller drikkevarer til rådighed, sørge forderes hjemrejse eller betale løn.
2/5
Ændringsforslaget medfører, at der fastsættes en række krav til at opretteet finansielt sikkerhedssystem, der skal dække eventuelle lønudeståender,udgifter til hotelophold og hjemsendelse m.v. for søfarende, der efterla-des om bord på et skib. Det finansielle sikkerhedssystem kan oprettes påforskellige måder, herunder som social sikring, en fond eller en forsikringeller lignende.Ændringsforslag nr. 2 handler om økonomisk kompensation ved søfaren-des død eller langvarigeinvaliditetsomfølge af enarbejdsskade, sygdomel-ler fare.Ændringsforslaget medfører, at der indføres minimumsbeskyttelse for atsikre den økonomiske kompensation for krav, der følger af ansættelsen iforbindelse med en arbejdsskade, sygdom eller fare. Det medfører bl.a., atman som søfarende har krav på fuld og hel betaling af kompensationen,f.eks. for en arbejdsskade, og ikke skal acceptere at modtage en betaling,der er mindre end den, som den søfarende har ret til.Der vil som følge af begge ændringsforslag blive stillet krav om, at derom bord på skibene skal opslås dokumentation for, at der er oprettet et fi-nansielt sikkerhedssystem til hjemsendelse af søfarende og er dækningfor krav på økonomisk kompensation ved død eller langvarig invaliditet.De to ændringsforslag til MLC vedrører ifølge Kommissionen de emner,der er behandlet i Rådets direktiv 2009/13/EF af 16. februar 2009 omiværksættelse af aftalen mellem den europæiske rederiforening (EuropeanCommunity Shipowners’ Associations (ECSA)) og den europæisketransportarbejderes forening (European Transport Workers’ Federation(ETF)) om MLC (MLC-direktivet). Direktivet implementerer størstedelenaf minimumsrettighederne i MLC som EU-ret.Kommissionen vurderer, at ændringsforslagene til MLC vil medføre, ataftalen mellem ECSA og EFT som iværksat ved MLC-direktivet skalgennemgås med henblik på en revidering af aftalen for at få tilføjet æn-dringerne til MLC i aftalen.De to ændringsforslag til MLC har betydning for en række direktiver,hvorefter ændringsforslagene skal håndhæves. Det gælder særligt havne-statskontroldirektivet og flagstatsdirektivet. Ændringsforslagene til MLCvil dog efter Kommissionens opfattelse ikke medføre ændringer til denævnte direktiver, da håndhævelsen af ændringsforslagene falder indenfor rammerne af de gældende direktiver.Endvidere kan det socialpolitiske område blive berørt af de to ændrings-forslag til MLC, idet der med Rådets direktiv 89/391/EØF er indført ge-nerelle principper for forebyggelse af erhvervsbetingede risici og beskyt-telse af sikkerhed og sundhed for arbejdstagere, ligesom visse direktiver
3/5
om koordination af regler om social sikring samt retsligt samarbejde kanblive berørt.Ændringsforslagene skal behandles på mødet i Den Særlige MLC-trepartskomité den 7.-11. april 2014. Dette er komitéens første møde efterMLC’s ikrafttræden den 20. august 2013. Hvis ændringsforslagene vedta-ges af Den Særlige MLC-trepartskomité, skal de derefter forelægges og be-handles af Arbejdskonferencen den 28. maj-12. juni 2014 (generalkonferen-cens 103. møde).Accepteres ændringsforslagene på Arbejdskonferencen, meddeler ILO dettetil de ratificerende lande, herunder Danmark, med angivelse af en periodepå mindst ét år og højst to år for de ratificerende lande til at erklære sig eni-ge eller uenige i ændringsforslagene. Danmark bliver bundet af ændrings-forslagene seks måneder derefter.Danmark kan dog meddele ILO, at vi kun vil være bundet af ændringsfor-slagene efter en udtrykkelig meddelelse omaccept af ændringsforslagene,og at ændringsforslagene ikke vil blive implementeret i en angiven perio-de.Under henvisning til TEUF artikel 218, stk. 9, finder Kommissionen, at Rå-det skal vedtage en fælleseuropæisk holdning til ændringsforslagene, såle-des at medlemslandene indtager en samlet holdning ved Arbejdskonferen-cen.

2.

Formål og indhold

Kommissionen anfører, at formålet med forslaget er at klarlægge EU’sholdning til ændringsforslagene til forskrifterne og kodeksen i MLC.Med forslaget lægger Kommissionen op til en fælleseuropæisk holdning tilde to ændringsforslag til MLC, der er nærmere beskrevet ovenfor, når deforventes at blive behandlet på den årlige Arbejdskonference i FN’s Interna-tionale Arbejdsorganisation (ILO) i maj-juni 2014.Fra Kommissionens side lægges der op til, at EU skal støtte de to æn-dringsforslag til MLC. Kommissionen konstaterer således, at der ikke sy-nes at være modstrid mellem de principper om bedre beskyttelse af søfa-rende, som ændringsforslagene behandler, og de principper, som er be-handlet i gældende EU-direktiver.Kommissionen bemærker, at ændringsforslagene til MLC sandsynligvisikke vil blive væsentligt ændret i forbindelse med behandlingen af æn-dringsforslagene på Arbejdskonferencen. Imidlertid bør der ifølge Kom-missionen være mulighed for en vis grad af fleksibilitet for medlemslan-dene, hvorfor forslaget også lægger op til, at medlemslandene inden for
4/5
rammerne af rådsafgørelsen kan acceptereikke-væsentlige ændringer afændringsforslagene til MLC.

3.

Europa-Parlamentets holdning

Det er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt, hvilket udvalg i Europa-Parlamentet som vil få ansvar for at behandle sagen. Der er endvidere ikkefastlagt datoer for forslagets behandling.

4.

Nærheds- og proportionalitetsprincippet

Kommissionen anfører, at forslaget vedrører en række direktiver, herundersom nævnt særligt MLC-direktivet.Kommissionen finder, at et EU-initiativ vil kunne sikre en fælles holdningblandt alle medlemslandene, og at initiativet skal tages af EU som følge afden til EU tildelte kompetence på områderne, der dækker de to ændrings-forslag til MLC – socialpolitik, transport og koordination af regler om socialsikring.På dette grundlag vurderes det, at nærheds- og proportionalitetsprincippet eroverholdt.

5.

Gældende dansk ret

Danmark ratificerede MLC i 2011. Forud for ratifikationen var den danskelovgivning blevet tilpasset MLC’s bestemmelser.Der er sidenhen blevet indført regler om efterladte søfarende, der også i ly-set af de generelle danske regler om beskyttelse af lønmodtagerne i tilfældeaf konkurs går videre end MLC, hvorfor store dele af ændringsforslag nr. 1er en del af gældende dansk ret.Ændringsforslag nr. 2 er på tilsvarende vis dækket af generelle danske reg-ler om arbejdsskadeforsikring samt om sygedagpenge til søfarende.Ændringsforslagene kan medføre ændringer af dansk lovgivning på såvelErhvervs- og Vækstministeriets område (ændringsforslag nr. 1) samt på Be-skæftigelsesministeriets område (ændringsforslag nr. 2).

6.

Høring

Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiskespørgsmål samt EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale For-hold den 14. marts 2014 med frist for bemærkninger den 20. marts 2014.Der er modtaget følgende tilkendegivelser fra høringsparterne:
5/5
Dansk Erhverv, CO-Søfart, Finanssektorens ArbejdsgiverforeningogDanmarks Rederiforeningharoplyst, at de ikke har bemærkninger til for-slaget.Fælles Fagligt Forbund (3F) ogMaskinmestrenes Foreningstøtter forsla-get.

7.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Forslaget har i sig selv hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansiellekonsekvenser.

8.

Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget forventes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske konsekven-ser.

9.

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget forventes ikke i sig selv at have administrative konsekvenser forerhvervslivet.

10.

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forhandlingerne om forslaget er ikke påbegyndt i Rådet endnu, og øvrigelandes synspunkter til forslageter ikke kendt.

11.

Regeringens foreløbige generelle holdning

Generelt støtter regeringen forslag, der sikrer bedre forhold for og beskyttel-se af søfarendes arbejdsmarkedsrettigheder og -vilkår. Dette bør stå højt pådagsordenen i EU.Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget til rådsafgørelse.Regeringen vil dog arbejde for en større fleksibilitet i forhold til EU-medlemslandenes mandat til at kunne acceptere ændringer af MLC-ændringsforslagene, hvis dette bliver relevant i forbindelse med forhandlin-gerne i ILO.Regeringen vil samtidig arbejde for, at det præciseres, at rådsafgørelsenikke får betydning for kompetencefordelingen mellem EU og medlems-landene i forhold til de enkelte elementer i MLC.

12.

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.