Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 229
Offentligt
INSPIRATIONSPU NKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
Samråd i ERU den 18. februar 2014 – Spørgsmål U stillet ef-
ter ønske fra Hans Chr. Schmidt (V).
Tak for invitationen til at komme herover i udvalget.Udvalget har stillet mig et spørgsmål, der vedrører fast-læggelse af en tilsynsdiamant for realkreditinstitutter. Detspørgsmål vil jeg besvare her i dag.
Ad spørgsmål U:
Ministeren bedes redegøre for Finanstilsynets arbejde med en kommende nytilsynsdiamant, herunder om ikke den vil begrænse realkreditinstitutternesmulighed for at yde afdragsfrie og variable lån, dens indvirkning på bl.a.yderområdernes mulighed for lånoptagning, og endelig bedes ministeren re-degøre for, om ministeren agter at tage initiativer i den forbindelse og i givetfald hvilke.
Jeg kan oplyse, at Udvalget om finanskrisens årsager(Rangvid-udvalget) den 18. september 2013 afleverede sinrapport ”Den finansielle krise i Danmark – årsager, konse-kvenser og læring”.Det fremgår heraf, at Rangvid-udvalget er bekymret for,om realkreditinstitutternes egne initiativer til at mindskeden øgede risiko, der er opstået som følge af udbredelsenaf lån med refinansieringsrisiko og lån med afdragsfrihed,er tilstrækkelige til fremover at sikre en robust realkredit-sektor.
2/3
Rangvid-udvalget anbefaler derfor, at Finanstilsynet ud-former en tilsynsdiamant for realkreditinstitutter med pej-lemærker på disse risikoområder.Finanstilsynet er på den baggrund gået i gang med at udar-bejde et udkast til en sådan tilsynsdiamant for realkreditin-stitutter.Arbejdet med tilsynsdiamanten er stadig i gang. Det er pånuværende tidspunkt for tidligt at komme nærmere ind på,hvordan tilsynsdiamanten vil blive udformet.Regeringen arbejder løbende på at gøre realkreditsystemetmere robust. Vi indgik i starten af februar en bred politiskaftale [med V, SF og K] om håndtering af realkreditinsti-tutternes refinansieringsrisiko ved rentetilpasningslån.Fremadrettet er det investorerne, der bærer refinansierings-risikoen.
Behandlingen i Folketinget af lovforslaget forventes afslut-tet med udgangen af februar, og den nye lovgivning for-ventes at træde i kraft den 1. april 2014 for de korteste ob-ligationer og fra 1. januar 2015 for øvrige obligationer.Dermed understøtter vi, at rentetilpasningslån også frem-adrettet vil være en del af familiernes boligfinansiering.
3/3
Omkring spørgsmålet om udlån i udkantsområder er detikke min forventning, at tilsynsdiamanten vil indeholdeelementer, der er målrettet realkreditinstitutternes udlån igeografiske yderområder.Jeg forventer heller ikke umiddelbart, at de øvrige pejle-mærker i en kommende tilsynsdiamant vil få betydning forinstitutternes mulighed for at låne ud i yderområder. Dekonkrete effekter vil dog afhænge af den endelige udform-ning af tilsynsdiamanten.
Spørgsmålet om realkreditinstitutternes udlån i yderområ-der er efter min opfattelse også en mere overordnet pro-blemstilling, som det ikke vil være naturligt at fastsættepejlemærker for i en tilsynsdiamant.
Jeg forventer i øvrigt, at processen for tilsynsdiamantenbliver fastlagt, så også realkreditbranchen bliver involvereti fastlæggelsen af pejlemærker og kalibreringen af dissepejlemærker.Det er efter min opfattelse vigtigt, at realkreditbranchen påsamme måde, som tilfældet var ved introduktionen af til-synsdiamanten for pengeinstitutter, får en lang indfas-ningsperiode på pejlemærkerne i en kommende tilsynsdi-amant for realkreditinstitutter.
Tak for ordet.