Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
ERU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1352046_0001.png
1352046_0002.png
1352046_0003.png
1352046_0004.png
FinansudvalgetErhvervs-, vækst- og eksportudvalget
Folketingets Økonomisk KonsulentT
Til:Udvalgenes medlemmer og stedfortrædereFolketingets Økonomiske KonsulentDato:28. marts 2014
Notat om OECD-rapport (februar 2014): Gode vækstmuligheder forDanmark, ifølge OECD.
SammenfatningNy OECD-rapport, ”Going for Growth”, vurderer en række økonomiskeindikatorer for medlemslandene, og herunder Danmark. Indikatorernehar betydning for landenes vækstmulighederDanmarkligger på en flot 5.-plads på det overordnede konkurrence-mål kun overgået af Holland, UK, Østrig og Tyskland blandt de 33 lan-de.Det er et udtryk for, at der er gode, potentielle vækstmulighe-der i Danmark.OECD anbefaler dog, at vi nedsætter de direkte skatter (især margi-nalskatterne), og at visse sociale udgifter bliver strammet op. Hertilkommer, at effektiviteten i uddannelsessystemet bør øges, samt sub-sidierne til ejerboliger bør reduceres og lejelovgivningen liberaliseres.
1/4
1. IndledningOECD udgav i februar 2014 en rapport, ”Goingfor Growth”,med vurderingerog anbefalinger vedrørende vækstinitiativer. Rapporten indeholder også envurdering af vigtige økonomiske indikatorer for blandt andet Danmark.Notatet gennemgår kort de danske indikatorer, og hvordan vi er placeretsammenholdt med andre lande (link til rapporten findes nederst op side 4).2. Danmark ligger flot på overordnet konkurrencemålOECD’s rapport gennemgår en række indikatorer, der påvirker konkurrence-evnen på varemarkederne. Et af rapportens budskaber er, at sund reguleringgiver velfungerende markeder, hvilket smitter af på andre dele af økonomien.I dette afsnit beskrives Danmarks placering på både detoverordnedemål ogde underliggende indikatorer.Danmark er på en 5.-plads på det overordnede konkurrencemål, også kaldetPMR-indikatorenPå detoverordnede konkurrence-mål ligger Danmark på en flot femte-pladskun overgået af Holland, Storbritannien, Østrig og Tyskland, jf.figur 1.Produktmarkedsregulering (PMR) afspejler, hvordan hvert enkelt lands kon-kurrenceevne er på parametre vedrørende a) iværksættere, b) barrierer forhandel og investeringer samt c) statskontrol. Skalaen går fra lav regulering (tilvenstre i figuren) til høj regulering (til højre i figuren). Den vandrette stregviser det gennemsnitlige niveau i OECD.Figur 1.Overordnet PMR-skala. Skala fra 0-6, hvor 0 erlavog 6 erhøjgradaf regulering.
Lav regulering
Høj regulering
Kilde: OECD, 25.02.20142/4
Det danske PMR-mål er på 1,3 mod et OECD-gennemsnit på 1,5. Vi hørerdermed til i gruppen af absolutmindst restriktivelande.Det betyder, atproduktionsvirksomheder i Danmark generelt har ”sundere” rammerend i de fleste andre OECD-lande.a) Danmark byder entreprenører velkommenEntreprenører har let ved at starte virksomhed i Danmark. Det afspejler, atdenadministrative byrdeved opstart af virksomhed er lav, og at de etable-rede virksomheder ikke erbeskyttede mod konkurrencefra nye virksomhe-der.Danmark har desuden en lav regulering afserviceerhverv(regnskab, juridiskrådgivning, ingeniører og arkitekter) og afkommunikations-ogtransport-sektorer.b) Mindre godt ser det dog ud for tiltrækning af investeringer og handelEn mindre god placering har Danmark på barrierer forhandel og investerin-1ger,hvor Danmark kun er på OECD-gennemsnittet .Med hensyn til regulering af detailhandlen ligger Danmark i midten af feltet.c) Statskontrol giver ikke så mange restriktioner i DanmarkDanmark ligger relativt pænt med hensyn til statskontrol, som dækker blandtandet over priskontrol og ledelse af statsvirksomheder. Vi ligger noget undergennemsnittet for statskontrol i alle OECD-landene.Alt i alt har produktionsvirksomhedergode kår i Danmark.3. Arbejdsmarked, skatter, uddannelse og offentlige udgifterI dette afsnit beskrives en række strukturelle parametre, herunder arbejds-marked, skatter, uddannelse, børnepasning og sundhedsvæsen.Arbejdsmarked og incitamentet til at arbejdePå det danske arbejdsmarkedet har man relativt høj marginalskat, især for dehøjtlønnedearbejdere. Men for delavtlønnedeligger marginalskatten faktiskunder OECD-gennemsnittet. For alle gælder dog, at marginalskatten er faldeti perioden 2007-2012.
1
Forskellene mellem OECD-landene er dog så små, at der er en vis usikkerhed forbundet medopgørelsen.
3/4
Den samlede skat for danske lønmodtagere ligger dog en del over OECD-gennemsnittet.OECDanbefalerbl.a., at vi nedsætter de direkte skatter og i stedet bruger deindirekte skatter. Det anbefales også, at vi strammer op på visse sociale ud-gifter.Danmark har de højeste offentligeudgifter til aktiveringspolitikmålt perarbejdsløse (2011) af alle OECD-lande, men udgifterne er faldet siden 2006.Danske arbejdere er i høj grad organiseret ifælles forhandlingsaftalerogfagforeninger.Uddannelse, sundhedsvæsen og pasning af 0-5-årigeEn relativt lille andel af den danske befolkning har gymnasiale eller videregå-endeuddannelser.Til gengæld gennemfører danskere i højere grad deresuddannelser end de fleste andre OECD-lande, og især på de videregåendeuddannelser skiller vi os ud.Danskeres klarer sig gennemsnitligt i PISA-test. Der er dog stor ensartethedblandt de testede danskere.OECDanbefalerdog, at vi øger effektiviteten i uddannelsessystemet.Danmarksudgifter til sundhedsom andel af BNP er blandt de højeste iOECD, ifølge OECD’s opgørelser.Tilsvarende har Danmark en af de højeste offentligeudgifter til pasningaf 0-5-årige. De private udgifter til pasning er under OECD-gennemsnittet.Lave offentlige investeringer og middel støtte til forskningDeoffentlige investeringeri Danmark er blandt OECD’s laveste. Den finan-sielle, offentlige støtte til privatforskningog udvikling er lige under gennem-snittet i OECD.
Med venlig hilsenAsk Lund Jakobsen/ Niels Hoffmeyer (3602)http://www.oecd-ilibrary.org/economics/economic-policy-reforms-2014_growth-2014-en
4/4